Galop bok !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXsophiaXxX

Galop bok !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:08

Hallo allemaal :o

Ik heb sinds kort een verzorgshet samen met een vriendin het is een merrie
maar is net zoals alle shets lekker ondeugend
Ik mag er ook op rijden en het zoontje van de oude baas reed er eerst ook op hij kan er nog steeds op maar heeft nu een andere pony waar hij zich meer mee bezighoudt
Maar nu ben ik met mijn vriendin erachter gekomen dat als je haar in galop aanspringt dat ze als een gek begint te bokken en soms ook gewoon in een hoekje ergens in de bak
Het zoontje van de baas zegt dat ze het altijd doet maar als ze eens een keer wel zin heeft in galop gaat ze wel een rondje en begint daarna te bokken
Ik en mijn vriendin vinden dit vreselijk irritant maar we weten geen oplossing
(we zorgen wel dat ze haar hoofd omhoog houd)

Alvast bedankt
Sophia <3

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:45

Ik neem toch aan dat het paard daar een aanleiding voor heeft? En dan bedoel ik pijn, maarja, als het je verzorgpaard is kun je er niet veel mee beginnen.. Je zou het kunnen proberen, ik kan ook niet een oplossing geven want er is gewoon geen oplossing voor, het beestje zal wel pijn hebben, van de rug of het zadel ;)

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:04

miss zit ze vast op een kant?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:30

Er kan ook gewoon iets vastzitten in haar rug, en dan hoeft het niet eens door het zadel te komen (of het kwam door het eerste zadel, en het zit nog steeds vast).
Rugproblemen zijn niet opeens 'poef' weg als je er een ander zadel opgooit..

midgie

Re: Galop bok !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:52

Het zal zeker aan je eigen liggen , kun je rijden of zit je er gewoon op, heb je les en hoe oud ben je ?

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:15

Ze zit inderdaad misschien vast, maar het kan heel goed aan jezelf liggen!

Slimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:45

Misschien zit ze inderdaad vast. Als de eigenaar niet naar een chiro of fysio ofzo wilt, zijn deze problemen redelijk op te lossen door buigingen met de rug te maken (voltes rijden etc). De spieren worden wat losser gemaakt. Dit kost ook heel wat tijd en als er echt iets vast zit, zal ik een tijdje niet rijden en de rug proberen los te maken door longeren en lange lijnen en/of lange teugelen.

Eerlijk gezegd denk ik dat de problemen ontstaan zijn door dat zoontje en jou. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik denk wel dat je te groot (misschien opzich niet te zwaar, maar toch..) bent en dat zoontje waarschijnlijk ook, aangezien je zegt dat hij zich nu met een andere pony bezig houdt.
Ik zie heel vaak dat er een te grote ruiter op een shet zit. De pony kan zich dan niet vrij bewegen, ook al ben je niet te zwaar.

En idd wat midgie zegt, kun je rijden, heb je les en hoe oud (lang) ben je? Hoe groot is de shet trouwens?

kirach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:59

Het kan een rugprobleem zijn, maar kan net zo goed gewoon koppigheid zijn.
Best dus eerst de rug laten nakijken.
Als er geen medisch probleem is, kan je een lesgever vragen of te kijken of het iets is dat jullie doen als je rijdt, of dat het eerder een aangeleerde gedragsprobleem bij de shet is.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:06

Mag ik vragen hoe oud je bent? Kan je rijden of zit je er (indd) alleen op? Heb je les?
Het kan heel goed aan jezelf liggen,natuurlijk kan je daar dan wat aandoen als je erachter komt wat de oorzaak is van aldat gebok! We weten niet hoe oud of groot je bent dus als je 2 meter hoog bent is dit het misschien. ( dat lijkt me sterk hoor ) Het kan ook aan de shetlander zelf liggen natuurlijk. Misschien heeft ze ergens heel last van. ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:15

ik weet niet of je met bit rijd maar als je aanspringt en je bent met de galop bezig probeer je dan in de galop op je handen te steunen? dat kan het ook zijn. daar krijgt hioj erg pijn van zijn mond in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:31

Ik zoek het ook in de ruiter. Galop aanspringen is natuurlijk niet maar een schop geven en hopen dat hij aanspringt en tegelijkertijd in de mond trekken (want hoofd hoog houden), maar een combinatie van hulpen.

In de eerste plaats moet je checken of ze aan de longe of los wel zonder bokken aanspringt. Als ze normaal aanspringt en dat op jouw stemcommando doet, kun je het vanuit het zadel proberen. Ik zou het op de binnenbenen. Dan de correcte hulpen geven, inclusief kruis aantrekken, en niet extra inhouden! Niet je benen optrekken, niet naar voren duiken, voor je uit kijken.

In een willekeurige hoek gaan bokken is meestal een protest tegen slecht rijden, teveel vragen, niet begrijpen of van je af willen om die redenen.
Een shetlander die niet dagelijks getrained wordt, is niet gewend aan werk. Bouw dit dan ook langzaam op. Doe ook andere dingen met de shetlander dan er op rijden en als je er op rijdt, verwacht dan geen dressuurwonder en neem vaak stappauzes aan de lange teugels om dingen te verwerken en de spieren te ontspannen. Eerst een paar weken buiten stappen is een betere manier om pony weer aan werkt te wennen. Dan ga je stukjes draf invoeren en dan ga je eens in een bak dingen doen.

XxXsophiaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 21:47

Fijn dat jullie meedenken :o
Ik heb de shet samen met een vriendin
turbo is een grote shet
ik heb nu 4 jaar les en mijn andere vriendin 3 jaar
we zijn allebei 11 en rond de 1.45 ik weeg 30 kilo
zij denk ik ongeveer 37
het oude baasje is ongeveer 1.35 en 25 kilo
we hebben ook turbo laten longeren door onze lesgever
ze doet op het begin een bok en daarna maakt ze wel galop
en nee ik denk zeker niet dat ze een dresuurprof is :D

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:48

Tik geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:49

naomimiracle schreef:
Tik geven!

Waar slaat dit nou weer op. 'Foei paard ik ga je slaan.'
Een zweep is geen strafmiddel.

Misschien even aan de longe rijden zodat je iets meer controle hebt over het paard? En vooral lekker oefenen!

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:54

_Pretty schreef:
naomimiracle schreef:
Tik geven!

Waar slaat dit nou weer op. 'Foei paard ik ga je slaan.'
Een zweep is geen strafmiddel.

Misschien even aan de longe rijden zodat je iets meer controle hebt over het paard? En vooral lekker oefenen!

Ja zo heb ik dat geleerd

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:54

Kan ook rugproblemen hebben

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:55

Of vast zitten