Kapstokvoeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Kapstokvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 18:44

Wat ik mij wel eens afvraag, waarom is het zo erg als je rijd, en kapstokvoeten hebt? Ik heb het zelf namelijk altijd, maar ik krijg mijn voeten gewoon niet mooi recht. Ik word er dan wel eens opgewezen door mijn instructice, maar als ik ze recht draai, doet het gewoon pijn. En 2 seconden later steken ze gewoon weer uit. :+
Waarom wordt dat afgestraft in de dressuur? Kijk ik snap wel dat je niet helemaal als pipo de clown moet gaan zitten, maar als ze wat uitsteken is dat toch niet storend. En het is toch ook wel een beetje van nature bij de mens dat je voeten wat naar buiten gaan staan?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. :)

mang

Re: Kapstokvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:45

Voor het plaatje! En als je met sporen rijd is het ook wel zo handig. Verder heeft het zover ik weet geen toegevoegde waarde. Ik let er dus ook niet op aangezien ik geen wedstrijden rijd :P

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:50

Daarnaast is het een teken van 'verkeerde spanning'. Ik doe het ook met name met lichtrijden bij dressuur, alleen als ik mijn (harde) laarzen aan hem niet, word dan 'gedwongen' ze recht te houden (wat overigens ook best pijn doet :=).
Bij springzadel/korte beugels doe ik het niet.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 18:51

Met die sporen kan ik wel inkomen. Maar ondanks dat rijd ik ook met sporen, maar prik ik mijn paard niet de hele tijd. Maar dat ligt misschien ook aan de mate waarop je je voeten afsteekt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:51

xJess schreef:
Wat ik mij wel eens afvraag, waarom is het zo erg als je rijd, en kapstokvoeten hebt? Ik heb het zelf namelijk altijd, maar ik krijg mijn voeten gewoon niet mooi recht. Ik word er dan wel eens opgewezen door mijn instructice, maar als ik ze recht draai, doet het gewoon pijn. En 2 seconden later steken ze gewoon weer uit. :+
Waarom wordt dat afgestraft in de dressuur? Kijk ik snap wel dat je niet helemaal als pipo de clown moet gaan zitten, maar als ze wat uitsteken is dat toch niet storend. En het is toch ook wel een beetje van nature bij de mens dat je voeten wat naar buiten gaan staan?

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken. :)

Omdat je anders drijft met het verkeerde deel van je kuit. Zal vast ook een beetje voor het plaatje zijn maar je benen liggen dan ook stiller en het is handiger als je sporen draagt. Daarnaast als je je in het zadel drukt niet direct je benen afsteken, het is dus ook beter voor je zit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:52

Er schiet me nog wat te binnen! Een hele belangrijke zelfs! Je houd je knieën aan je paard waardoor je beter kan voelen wat er onder je gebeurd!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 18:53

colette_007 schreef:
Daarnaast is het een teken van 'verkeerde spanning'. Ik doe het ook met name met lichtrijden bij dressuur, alleen als ik mijn (harde) laarzen aan hem niet, word dan 'gedwongen' ze recht te houden (wat overigens ook best pijn doet :=).
Bij springzadel/korte beugels doe ik het niet.

Verkeerde spanning? Kan je uitleggen op welke manier dan?
Ja precies, ik ook, en ook vaak bij de galop. Ja bij mij 'duwt' de instructrice ze dan goed, maar dat doet dan ook pijn. Dan heb ik zoiets hoe kan je nou zo rijden. :7

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:57

Mang ik ben het niet met je eens dat het voor het plaatje is.
Zal uitleggen waarom:
Als je je tenen naar buiten hebt, zit je veelal te veel op de achterkant van je bovenbeen. Wil je correct zitten, dus meezijn in de beweging van je paard, je hulpen vanuit je zit en benen kunnen geven, dien je aan de binnenkant van je bovenbeen te zitten. Als je goed zit kan je druk tegen het zadel en buik van het paard geven, met je kuit, maar ook met je bovenbeen.
Zeker dat laatste lukt niet als je niet aan de binnenkant van je bovenbeen zit. Als ik een wending rijdt dan duw ik mijn paard met mijn buitenbovenbeen de wending in en kan ik los daarvan mijn kuiten gebruiken om activiteit in het achterbeen te bewaren, ondersteunen, aanvullen.

Als je op de achterkant van je bovenbeen zit is niet bijna niet mogelijk los vanuit je heup de beweging van je paard te volgen. Je bekken zitten dan namelijk ook anders in het zadel.
Ga maar eens voor de spiegel staan: eerst met je knieen en tenen naar buiten en dan je knieen en tenen recht vooruit. Ga op beide manieren vanuit je heup bewegen alsof je de beweging van een paard moet volgen. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:59

Volgens mij alleen omdat je met de verkeerde spieren aan het drijven bent en het een signaal is van benen die niet correct liggen (al van bovenaf, dus niet alleen de voeten).
Sporen kun je er ook met kapstokjes gewoon afhouden :j

Ik probeer er aan te denken mijn hielen naar buiten te draaien en begin met mijn benen goed te leggen maar dat laatste is al snel om zeep tijdens het rijden := Maar bij je voeten naar binnen dwingen verrek je je enkelbanden en verstoor je een van je belangrijkste veerpunten: je enkel. Het rechtduwen van voeten schiet je dus niks mee op, vererger je je rijden alleen maar en heb je grotere kans op blessures.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:04

Urielle schreef:
Volgens mij alleen omdat je met de verkeerde spieren aan het drijven bent en het een signaal is van benen die niet correct liggen (al van bovenaf, dus niet alleen de voeten).
Sporen kun je er ook met kapstokjes gewoon afhouden :j

Ik probeer er aan te denken mijn hielen naar buiten te draaien en begin met mijn benen goed te leggen maar dat laatste is al snel om zeep tijdens het rijden := Maar bij je voeten naar binnen dwingen verrek je je enkelbanden en verstoor je een van je belangrijkste veerpunten: je enkel. Het rechtduwen van voeten schiet je dus niks mee op, vererger je je rijden alleen maar en heb je grotere kans op blessures.

Ben het met je eens dat je zeker niet dwangmatig je voeten naar binnen moet draaien. Wat veelal goed werkt is je bovenbeen een stuk naar achterleggen met je knie naar binnengedraaid. Dan laat je je been terug rollen. Veelal is het echte probleem dat veel mensen wat vet (en ja soms ook hele mooie dunne vrouwen hebben dat) aan de binnenkant van hun bovenbenen hebben, dit zorgt er voor dat je meer op de achterkant van je bovenbeen gaat zitten. Door steeds weer je bovenbeen goed te leggen, wen je er aan en zullen je spieren je makkelijker laten zitten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:05

Het 'plaatje' wil dat je benen ontspannen zijn, dan hangen ze mooi af langs je paard en steken dus niet naar buiten. Bij lichtrijden/spanning bij het doorzitten, ga je compenseren, vaak vanuit je knie/bovenbeen aanspannen. Hierdoor gaan automatisch je voeten naar buiten ;).
Als je lichtrijdt vanuit je voetbal, en 'recht' omhoog lichtrijd zul je merken dat het minder is :) (En je knie/bovenbeen loslaten).

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 16:35

@Japeloup
Ja je heb gelijk, als je voeten bij elkaar recht naast elkaar staan kan je veel makkelijker de beweging maken.

Bedankt voor de reacties verder. :)

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:31

nou als je sporen hebt lijkt me dat niet echt handig, verder weet ik het eigenlijk niet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:16

-> RT-P