Spanning paard op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cash87

Spanning paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 11:46

Hoi,

Op wedstrijd is mijn paard vreselijk gespannen! Voornamelijk in de proef.
Hij is nogal schrikachtig van zichzelf, maar op wedstrijd is het nog een tikkeltje erger. Hij voelt echt als een bommetje en staat bij het opzadelen ook letterlijk te trillen van de spanning :(:)
Hij probeert zo goed als hij kan te ontspannen maar dan ziet hij weer wat "engs" en weg de ontspanning, op dat moment loopt hij dwars door me binnenbeen heen. Ik kan die wel aanleggen om 'm terug op de hoefslag te krijgen maar hij schiet er dan alleen maar vandoor omdat hij dan zo heftig reageert.
Gelukkig ben ik zelf nu zover dat ik ontspannen blijf en zacht in mijn hand, de kans dat hij dan het bit pakt is veel minder!

Het is gewoon heel jammer, want het enige commentaar wat ik op coupons vind "Spanning" "Jammer dat je paard zo gespannen is" "Nette proef, jammer van de spanning in het begin" enz enz.
Ik ben nu M1 startgerechtigd, maar met een paard wat nog overal voor opzij springt kan ik niet naar het M1 vind ik zelf ;)
We rijden nu al 2 jaar wedstrijd, dus het is ook niet nieuw. Ook rijden we op veel verschillende terreinen maar het maakt allemaal niet uit.

Thuis is hij ook wel schrikachtig, maar stukken minder, alleen van onverwachte acties (me pa die opeens achter de bosjes vandaag komt ofzo! :'))

Hij staat gemiddeld zo 10uur per dag buiten, krijgt 2kg brok (subli ponybrok) en op stal constant hooi.

Het lijkt echt alsof hij gewoon die spanning krijgt als hij moet "presteren" want zo snel ik de ring uit ga is hij echt gewoon MOE!

Wie heeft er een oplossing/middel om die spanning op wedstrijd weg te nemen. Iets wat op korte termijn werkt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:56

Paard kent gelukkig geen wedstrijdstress.
Wel herkent ie de stress van zijn ruiter.
Of blijft vreemde tereinen eng vinden. Het zou ook nog kunnen dat ie onzeker wordt als ie alleen in de ring is.

Ik denk (het verhaal zo lezende) dat het een combinatie is en helaas niet snel op te lossen is.
Kilometers maken......

O ja, waar mijn paard nog wel een rustiger van werd was brok met langszaam afgevende energie (Pavo energycontrol). De kabouters werden minder eng.

MaritB

Re: Spanning paard op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:58

Misschien schriktraining, hem laten wennen aan ALLES wat voor hem eng, en zelfs nog verder, zodat de dingen die op wedstrijdterrein gebeuren allemaal peace of cake zijn.

Veel meenemen naar ander terrein ZONDER wedstrijd te moeten rijden.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:59

ben jij zelf (onbewust) gespannen voor de wedstrijd? Denk je Oh als hij maar niet schrikt? Wat als je als hij spanning voelt bij het rijden (niet tijdens de proef, maar bij trainen) de teugels langer laat worden; hoe reageert hij dan? Doe je grondwerk met hem? Oefeningen dat hij op jou focust? Schriktraining?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:00

oh, kon mijn verhaal wel zijn haha.
ik ben ook niet gespannen voor een wedstrijd maar mijn paard? jeetje.
eerste rondjes losrijden zijn verschrikkelijk en daarna loopt hij super, totdat de wedstrijd begint en we naar een andere bak moeten. Dan heb ik niet genoeg tijd om hem lekker te laten wennen en schrikt hij van alles wat er maar loopt. Van mij is m2 ( ik niet)maar doet alsof hij zijn eerst b wedstrijd loopt. Dus bij de b wedstrijden staat er vaak op mijn coupon. Schrikreactie, netjes opgelost :o haha, ze moesten eens weten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:03

TS, ik heb hetzelfde met een van mijn paarden gehad. Veel weggaan en vooral naar grotere wedstrijden heeft ons eroverheen geholpen.

Mijn paard is ook erg kijkerig en ik had uiteraard zelf ook last van spanning. 1+1 =2 en het was een gezellig boel die tot veel frutratie leidde.

In de training thuis ben ik gaan zorgen dat het paard volledig gefocust op mij bleef en dat heeft er ook in geresulteerd dat dit op wedstrijden ook beter ging.

Is het paard kijkerig dan rij ik direct een oefening om hem zo weer in concentratie naar mij toe te halen. Altijd op een vriendelijke manier en het negatieve gedrag negeren.

Nu nog (afgelopen weekend op bloembakken en een trekkerspoor in de bak) had ik nog steeds last van wat storingen, maar na 1 ophouding is hij weer bij mij omdat hij weet dat er altijd iets volgt. En dat is gelukkig in de proef ook zo.

Dus niet alleen kilometers maken maar vooral ook zorgen dat het paard bij jou is en niet ergens anders mee bezig is.

In de proef zou je bijvoorbeeld onzichtbaar tempowisselingen kunnen gaan rijden. Vier passen naar voren en vier passen terug maar dan zo weinig verschil dat je het alleen voelt en haast niet ziet tenzij je het weet.
Maar dat moet je wel oefenen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:09

sluit me aan bij Zooist mijn paard wordt op vreemd terrein altijd erg zenuwachtig en laat zich dan amper meer rijden. Veel op pad niet alleen wedstrijden maar ook eens op ander terrein rijden is het enige dat hem helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:16

jury schreef:
Paard kent gelukkig geen wedstrijdstress.
Wel herkent ie de stress van zijn ruiter.
Of blijft vreemde tereinen eng vinden. Het zou ook nog kunnen dat ie onzeker wordt als ie alleen in de ring is.

Ik denk (het verhaal zo lezende) dat het een combinatie is en helaas niet snel op te lossen is.
Kilometers maken......

O ja, waar mijn paard nog wel een rustiger van werd was brok met langszaam afgevende energie (Pavo energycontrol). De kabouters werden minder eng.

Dat wilde ik ook al zeggen, dat heeft waarschijnlijk te maken met de mensen om hem heen.

Wat een goed middel is is stresless van Primeval, worden ze echt rustiger door, maar wellicht eerst bij jezelf te raden gaan of jij zelf zo zenuwachtig bent.

Het is hetzelfde als een paard wat spanning heeft in de proef en op het voorterrein wel braaf is, dat ligt echt niet aan het paard, die ziet het verschil niet tussen de ring en het inrijterrein...

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 12:58

In het begin was ik zelf ook zenuwachtig. Wat resulteerde dat ik mezelf vast ging zetten en kwaad maken...Nu ben ik van die "wedstrijdstress" af. Want daar werd het alleen maar meer mee kwam ik achter :j

In de les moet ik hem ook bezig houden, gelijk een oefening inzetten. Meestal een volte, 2/3 x achter elkaar tot hij er 'normaal' langsloopt. Maar als hij bezig blijft, moet ik 'm toch ook wel corrigeren..want hij heeft toch ook wel een flinke dosis aanstelleritis bij 'm! ;)
Ik heb ook al andere sporen, eerst had ik wat scherpe waar hij helemaal van wegschoot en nu heb ik een glad wieltje waar hij gecontroleerder op reageert.
Ook heb ik nu een hoofdstel zonder sperriem, want als hij de benen nam ging hij alleen maar meer in verzet doordat zn mond dichtgesnoerd zat..pakt hij zo goed als niet meer het bit vast. Of hooguit op 1 kant en met wat loswerken is dat weer verdwenen. :)

Afgelopen weekend had ik ook wedstrijd, totaal niet kijkerige bak maar nog vind hij iets..ik maakte toen kleine ophoudingen en merkte wel dat hij meer op mij gericht was en er wat relaxter langs liep (nogwel een flinke nek erop zetten maar oke ;))

Ik merk wel dat ik de grote wedstrijden probeer te ontwijken, wat ik juist niet moet doen! Maar het maakt eigenlijk niet uit. Vaak is hij juist meer kijkerig in normale rijbanen dan in banen met bloembakken en alles (het lijkt alsof hij dan zo onder de indruk is dat hij dan maar normaal loopt omdat hij niet weet waar hij eerst moet kijken) :')

Bedankt voor de tips!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:16

Cash87 schreef:
In het begin was ik zelf ook zenuwachtig. Wat resulteerde dat ik mezelf vast ging zetten en kwaad maken...Nu ben ik van die "wedstrijdstress" af. Want daar werd het alleen maar meer mee kwam ik achter :j

In de les moet ik hem ook bezig houden, gelijk een oefening inzetten. Meestal een volte, 2/3 x achter elkaar tot hij er 'normaal' langsloopt. Maar als hij bezig blijft, moet ik 'm toch ook wel corrigeren..want hij heeft toch ook wel een flinke dosis aanstelleritis bij 'm! ;)
Ik heb ook al andere sporen, eerst had ik wat scherpe waar hij helemaal van wegschoot en nu heb ik een glad wieltje waar hij gecontroleerder op reageert.
Ook heb ik nu een hoofdstel zonder sperriem, want als hij de benen nam ging hij alleen maar meer in verzet doordat zn mond dichtgesnoerd zat..pakt hij zo goed als niet meer het bit vast. Of hooguit op 1 kant en met wat loswerken is dat weer verdwenen. :)

Afgelopen weekend had ik ook wedstrijd, totaal niet kijkerige bak maar nog vind hij iets..ik maakte toen kleine ophoudingen en merkte wel dat hij meer op mij gericht was en er wat relaxter langs liep (nogwel een flinke nek erop zetten maar oke ;))

Ik merk wel dat ik de grote wedstrijden probeer te ontwijken, wat ik juist niet moet doen! Maar het maakt eigenlijk niet uit. Vaak is hij juist meer kijkerig in normale rijbanen dan in banen met bloembakken en alles (het lijkt alsof hij dan zo onder de indruk is dat hij dan maar normaal loopt omdat hij niet weet waar hij eerst moet kijken) :')

Bedankt voor de tips!

Daar geloof ik niet in!
Een paard denkt niet: o laat ik dat eens eng vinden!

Een paard doet alleen dingen om te overleven ;) Uit je verhaal te horen heb ik hetzelfde type paard!
En ik rij dan wel geen wedstrijden maar ik laat haar met alles kennismaken op een overdreven manier, zodat het altijd mee kan vallen.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:20

Maritje1991 schreef:
Cash87 schreef:

Daar geloof ik niet in!
Een paard denkt niet: o laat ik dat eens eng vinden!

Een paard doet alleen dingen om te overleven ;) Uit je verhaal te horen heb ik hetzelfde type paard!
En ik rij dan wel geen wedstrijden maar ik laat haar met alles kennismaken op een overdreven manier, zodat het altijd mee kan vallen.

Ik les nu al meer als 2 jaar in dezelfde bak. En ik krijg 'm in die 2 jaar niet normaal een 1e keer voorbij een open deur. Terwijl er niets te zien is. Hij probeert het steeds weer om die deur te ontlopen. Ik vind dat best wel aanstelleritis! ;)
Ik laat 'm ook wel "kennismaken" met die deur, maar onderhand moet hij die deur wel kennen, er komen echt geen bakkabouters meer uitgesprongen om 'm te pesten! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:21

Misschien omdat jij zo focust op die deur doet hij er wel spanning op geven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:21

Daar geef je zelf je probleem al aan :)
Je gaat er al vanuit dat hij op de deur reageert.

Heb precies hetzelfde, maar ik negeer het echt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:24

Voor een paard is nooit iets hetzelfde ;)

Mijn merrie is verkeersmak maar eergister schrok ze ineens van een fiets, ja kan gebeuren. niet elke dag is hetzelfde!
Overigens ziet een paard aan elke kant ook nog eens anders.
Dus links en rechts is allebei weer nieuw.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:28

Ik weet dat hij erop reageert ja, maar ik negeer zijn gedrag. Hij moet er langs, reageert hij gelijk een volte inzetten en weer verder. Ik ga 'm niet stilzetten of zelf naar de deur laten lopen, dan geef ik 'm zijn zin. (eerst deed ik dat wel :o)

Ik weet het ik weet het...Het is een wisselwerking, ontspan ik dan ontspan hij ook. En het gaat steeds beter.
Maar ik wil net een beetje wat extra's waardoor het net wat soepeler gaat! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:32

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 13:34

In de omgang dus helemaal niet!
Natuurlijk wel lekker fris met buitenzetten, maar 100% te vertrouwen. Het is wel hij loopt het liefst helemaal tegen je aan zovan `Loop jij maar eerst dan volg ik wel..dat zie ik ook als onzekerheid.
Maar verder in de omgang, je kan geen liever beest hebben! <3

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 08:30

Gisteren tijdens de les heeft mn instructrice zn oren volgestopt met watten en een oornetjes opgezet. Het was nogal druk in de bak waardoor hij rete gespannen was. Hij hoorde echt alles (als iemand anders met een zweep tikte, was iemand die constant met de voeten tegen de bakrand tikte :')) En dat ging al een stuk beter!
We komen er wel met wat hulpmiddeltjes! :))

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:27

komt wss ook 50% door jezelf, zonder dat je het door hebt en doordat je weet dat je paard gespannen is ben je zelf ook gespannen, maar het heeft gwn tijd nodig. en vertouwen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:40

Als hij schrikt doe je dan je handen naar voren, vooral je binnen hand, ook als je een wending/volte rijd? Ik verwacht van niet, dat is vaak ook de rede dat ze schrikken, terug trekkende handen is blokkeren achterbenen dus ook de rug belasten (pijn) gevoel dus, weg wezen, probeer na het schrikken je handen naar voren te doen in de richting van waar hij van schrikt, zonder loste laten, in de vorm van opzij duwen van de hals/schouder,voorwaarts rijden binnen been, wel een paar keer oefenen voor je het zelf kan, en dat hij goed reageerd.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:56

ik weet niet of het onder doping (volgens mij niet) valt maar ik heb bij onderlinge wedstrijden in het begin bach bloesems (rescue druppels) gegeven. Voor mezelf en voor mn paard omdat ik tegen hetzelfde probleem aanliep. Nu neem ik het soms nog zelf als ik wat gespannen ben. Mn paard voelt nog steeds als een bommetje maar is op de manier zoals Zooist beschrijft wel in de hand te houden. Ook probeer ik goed op mn ademhaling te letten want onbewust ga je toch spanning opbouwen. En bij enge stukken ga ik een beetje schouder voor rijden, dat helpt ook wel. Ik heb eens min punten gehad in de proef omdat ik 2x volte heb gereden maar dat hielp wel zodat ze leerde dat ze er toch langs moest gaan en op mij moest vertrouwen. Veel succes ermee.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:37

Wat tips:
zelf ademhalingsoefeningen doen zodat je je eigen stress de baas bent en niet overbrengt op je paard
je paard kennis laten maken met veel verschillende dingen zodat hij vroutrouwen krijgt
goed dressuur rijden = controle hebben

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:22

montyjansen schreef:
Als hij schrikt doe je dan je handen naar voren, vooral je binnen hand, ook als je een wending/volte rijd? Ik verwacht van niet, dat is vaak ook de rede dat ze schrikken, terug trekkende handen is blokkeren achterbenen dus ook de rug belasten (pijn) gevoel dus, weg wezen, probeer na het schrikken je handen naar voren te doen in de richting van waar hij van schrikt, zonder loste laten, in de vorm van opzij duwen van de hals/schouder,voorwaarts rijden binnen been, wel een paar keer oefenen voor je het zelf kan, en dat hij goed reageerd.

Ik heb soms de neiging om mijn rechter hand vast te zetten, op die momenten geef ik rechts juist wel wat ruimte..en dat helpt ook wel wat. Maar geef ik 'm net iéts teveel ruimte knijpt hij er ook tussenuit.
Het is nog een beetje de tussenweg vinden! Ik laat 'm op sommige momenten ook 'wijkend' er voorbij gaan, dat hij ook geen tijd krijgt om de aandacht te verliezen. Ik moet 'm echt aan het werk houden en zetten merk ik wel!

3timesmom schreef:
ik weet niet of het onder doping (volgens mij niet) valt maar ik heb bij onderlinge wedstrijden in het begin bach bloesems (rescue druppels) gegeven. Voor mezelf en voor mn paard omdat ik tegen hetzelfde probleem aanliep. Nu neem ik het soms nog zelf als ik wat gespannen ben. Mn paard voelt nog steeds als een bommetje maar is op de manier zoals Zooist beschrijft wel in de hand te houden. Ook probeer ik goed op mn ademhaling te letten want onbewust ga je toch spanning opbouwen. En bij enge stukken ga ik een beetje schouder voor rijden, dat helpt ook wel. Ik heb eens min punten gehad in de proef omdat ik 2x volte heb gereden maar dat hielp wel zodat ze leerde dat ze er toch langs moest gaan en op mij moest vertrouwen. Veel succes ermee.

Daar heb ik vaker van gehoord, ik hou het in mijn achterhoofd. Ga komende week met een oornetje rijden, kijken of het iets verschilt! :j

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:53

Recht of links?? Is dat de buiten hand of de binnen hand, als het de buiten hand is als hij schrikt dan moet je daar dus niet aan trekken of loslaten, maar op druk houden en met je binnen hand naar buiten duwen , met drijvende binnen been voorwaart en zijwaarts, ook niet aantrekken maar iets meer druk houden zonder er aan te trekken, ondersteunen.