Angst voor bruggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Angst voor bruggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:11

Mijn jonge merrie staat sinds een paar maanden door omstandigheden op een andere pensionstal. Bij deze pensionstal moet je over een brug als je het erf af wilt om bijv. in het bos te rijden. Nu is het probleem dat mijn paard het vertikt over de brug te lopen. Op ong. 3 meter van de brug stopt ze met lopen en lukt het me haar te leiden tot haar voeten net voor de brug staan. Brokjes helpen niet en iemand heeft al geprobeerd een beetje te duwen, maar dan zakt ze door het achterbenen, en zo'n paard til/duw je niet zomaar over een brug heen ;) Wie herkent dit probleem of weet het op te lossen?

Angela

Re: Angst voor bruggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:16

Ga eens met iets anders oefenen als de brug, bijvoorbeeld met een zeiltje. Iets wat je van klein naar groot kunt vouwen. Je paard heeft angst, en moet dus meer vertrouwen krijgen in jou. Door middel van schriktraining/ grondwerk kun je dat bereiken.

Ook een ander paard meenemen waar je paard het goed mee kan vinden kan helpen. Bedenk je dan wel dat je paard niet over de brug gaat voor jou, maar voor het andere paard ;)

iemand92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:25

Ik heb ook een jonge merrie , en hier in de buurt is ook een brug. Zij deed precies hetzelfde heb ook van alles geprobeerd. Maar niet duwen ofzo , dat werkt toch niet:)
Ik heb mijn pony mee genomen en die is er een aantal keer voor der neus overheen gelopen.
En jaaa uiteindelijk stapje voor stapje ging ze. En nu loopt ze der in der eentje gewoon overheen!
Misschien ook eens proberen ;)

Tssaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:09

Veel geduld hebben, dan komt het wel goed. Je moet wel zorgen dat je zelf blijft ontspannen, als je van in het begin al verwacht dat het weer niet zal lukken zal ze dit signaal zeker opvangen.
En zoals eerder gezegd probeer eens met een 2de of meerdere paarden over de brug te lopen :).
En zeker goed belonen! Veel succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:12

Vriendje mee om achteraan te lopen?
Of meerdere vriendjes zelfs?
Aan de hand zou ze je in principe moeten vertrouwen en mee moeten lopen.
Zou eens proberen andere "enge" dingen met haar te overwinnen en dan de brug maar weer.

Hier moeten we over brug om uberhaupt van het erf af te komen, noemen dat altijd de test of je geschikt bent om hier te staan.
Want kom je de brug niet over, tja... dan kan je het erf niet op of af (geen bak bij ons).
Heb dus mijn nieuwe paard meteen aan de hand de brug over geprutst.
Brug viel mee, maar hij vond de verkeersdrempels enorme hindernissen :o :+
Je moet er de uitdaging en humor ook een beetje van inzien en niet gefrustreerd raken, dat werkt toch niet.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 18:01

Gewoon positief blijven inderdaad :) Er is alleen een klein probleempje, verder staan er geen andere paarden (het is ook een vrij klein erf, een weilandje met wat geiten en kippen en dan mijn merrie en haar veulen), dus dat wordt wat schriktraining doen en voeren bij de brug, ik hoop dat het gaat lukken!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:18

Jammer dat je geen braaf durft-wel-over-brug-paard ter beschikking hebt, is echt handig.

Ach gaat je uiteindelijk zonder ook wel lukken.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:21

proberen met het veulen er overheen te lopen, samen met je merrie? Misschien werkt dat omdat ze achter haar veulen aan wil.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:22

ga veel oefenen, met schriktrainingen of inderdaad een ander paard meenemen.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 12:04

Goed nieuws: Het is ons gelukt om over het achterbruggetje (helemaal achterin het weiland) te komen! Het is een betonnen brug waar ze zonder enkel probleem overheen liep, dus nu nog oefenen met het houten bruggetje :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:41

1e overwinning is dus al binnen!
Dat wordt gewoon straks een volleerd brug oversteek paard.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:37

Sjolvir schreef:
1e overwinning is dus al binnen!
Dat wordt gewoon straks een volleerd brug oversteek paard.

Het is straks een voorbeeld voor andere brug-bange-paarden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:50

Je kunt natuurlijk ook lekkers gebruiken om hem de brug over te lokken dan kan hij kiezen voor dat lekkers en ziet hij dat de brug misschien helemaal niet zo eng is.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:23

Qua eten helpt eigenlijk niets, maar voor mij is het eigenlijk niet meer zo heel nodig, ik ga wel iedere middag met haar bij de enge brug kijken en verder gebruik ik gewoon de andere brug waar ze wel overheen durft. Daar is het toch wat handiger om te rijden, anders zit je op de drukke weg, dus is wel een voordeel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:29

Ok :P Heel veel succes nog ermee!