paard gaat op buitenrit telkens protesteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luisa

paard gaat op buitenrit telkens protesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 14:08

Ik zit met mijn handen in het haar.
Ik heb een top merrie (tinker) en ze is onwijs lief en werkwillig. Alleen op buitenrit protesteerd ze telkens!
Zoals vandaag weer. Heerlijk buiten gereden, ze was ontzettend braaf, tot we op een punt komen waar we meestal weer terug naar huis gaan. Maar ik had nog tijd genoeg en wou nog een stukje verder, dus de andere kant op. Dan gaat ze stilstaan en loopt achteruit. Nou vooruit, toch stukje terug, en toen wou ik een ander pad in, weer stilstaan, tikke hielp niets, liep ze alleen van achteruit. Dus gevaarlijk ivm autos, prikkeldraad enz. Maar ik ben niet dom! Als ik het opgeev onthoud ze dat dondersgoed en flikt het me telkens weer dus ik blijf 10 min lang met dr vechten dat ik die kant op wil, en niet haar dr zin geef. Op een gegeven moment ben ik afgestapt en ben een stukje MIJN kant op gelopen, daar verderop er weer op gestapt, en begint ze weer als een gek te protesteren, stilstaan, achteruit lopen etc. Rondjes met dr gedraait maar het hielp allemaal niet. Toen heb ik het maar op gegeven maar als “straf“ moest ze nog een kwartier lang behoorlijk hard aan het werk in de bak, daar luisterde ze wederom super, maar was daarna ontzettend bezweet en over de zijk. Ik ben ten einde raad, en ben zeker niet van plan haar telkens haar zin te geven door om te draaien of haar route te lopen. Ik doe grondwerk met haar en wandel zeer regelmatig. Ik ga dan allerlei kanten op, en telkens andere routes. Als ik met iemand anders erbij buitenrijd protesteerd ze niet en is ze super vrolijk en druk. En als ik weer met dr alleen op pad ga is ze heel relaxt en braaf, totdat ze weer geen zin meer heeft en probeerd om te draaien of een kortere weg te nemen.

Wat zou ik nog kunnen doen? Ik weet het zo even echt niet meer..
Ik ben dankbaar voor alle tips!
Groetjes luisa

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:22

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:32

Sowieso straffen in de bak helpt niet, dat zien ze niet als straf want ze kunnen dat niet linken.
Rustig blijven is toch echt het wondermiddel. Ze vind het niet meer leuk, durft niet of geeft aan dat ze niet meer verder kan. Door boos te worden en te straffen wordt ze alleen maar gestresster. Je moet haar juist een goed gevoel geven.

Dat duurt lang, heel lang. Als ze stil gaat staan, laat je haar gewoon stil staan. Je stelt haar gerust en wach totdat de spanning weg is, dan laat je haar weer voorwaarts gaan, al is het maar 1 stapje. Dan beloon je haar uitbundig. Desnoods laat je haar zelf weer stilstaan.

Je moet het dus gaan omdraaien, ze moet niet gestraft worden dat ze niet gaat maar juist beloond worden als ze het wel doet.

Tssaa

Re: paard gaat op buitenrit telkens protesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:05

Er zijn veel paarden die protesteren tijdens het wandelen. Probeer eens met meerdere te gaan wandelen. Misschien dat ze dan wel wilt! Als dit niet werkt, probeer dan eens een tochtje aan de hand te maken. Zo kan je haar beter te baas en kan je haar ook belonen als ze het goed doet. Veel succes!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:17

Luisa schreef:
Ik zit met mijn handen in het haar.
Heerlijk buiten gereden, ze was ontzettend braaf, tot we op een punt komen waar we meestal weer terug naar huis gaan. Maar ik had nog tijd genoeg en wou nog een stukje verder, dus de andere kant op. Maar ik ben niet dom! Als ik het opgeev onthoud ze dat dondersgoed.
Toen heb ik het maar op gegeven. En als ik weer met dr alleen op pad ga is ze heel relaxt en braaf, totdat ze weer geen zin meer heeft en probeerd om te draaien of een kortere weg te nemen.

Tja, eigenlijk geef je zelf het antwoord al in je verhaal.
Je bent op een bepaald punt "meestal weer terug naar huis" gegaan: een paard leert van herhaling, ook al was het niet zo bedoeld.

Toen heb ik opgegeven..... en dus heeft zij gewonnen, niet alleen vandaag maar ook voor de dag van morgen en daarna.....

Als ze geen zin heeft, dramt ze door en krijgt ze het voor elkaar om toch weer haar zin te krijgen en dan zijn we terug bij het eerste gedeelte, leren van herhalen!!!

Dus: een kwestie van de langste adem, of die van jou of die van je paard en tot dusver is het minstens 0-1 voor je paard.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:31

Straffen helpt niet! Ik denk dat je paard het minder leuk/gezellig vind als hij alleen met jou het bos in moet. een paard is een kudde dier en wil graag bij zijn soortgenoten zijn. mijn paard wil ook geen stap meer verzetten als ik iets te ver ga. stap anders gewoon af en loop een stukje. bijvoorbeld het stuk dat ze gaat protesteren misschien heb je daar helemaal geen zin in maar als je nu even iets doet waar je geen zin in hebt dan moet je even doorzetten. zo heb je er later meer plezier van. ga anders veel wandelen met haar buiten in het bos en ga anders grondwerk met haar doen in het bos. NH? dan raakt ze ook wat vertrouwder.

groetjes maureen

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:34

Nou, bedankt in ieder geval voor alle tips. Straffen zal ik zeker niet meer doen. Wandelen ect doe ik eerg veel en ik stap desnoods ook af en loop mijn kant op. En stap na 10 min lopen weer op bvb, maar dat hheeft dus net zo weinig nut. Volgende keer moet ik dus toch maar echt doorzetten? Ik vind het zo zielig om haar zo gefrusteerd en gestresst te zien. T enige wat ze doet is achteruit lopen en geen stap meer vooruit. Maar moet ik dus de volgende keer zolang stil blijven staan en wachten totdaat ze een keer ooit besluit op te geven en mijn kant op te gaan of?

@tssaa & maureen, dit doe ik allemaal al, staat ook in de openingspost. Ik ga ook vaak met andere paarden ect naar buiten samen met dr en wandel ook erg veel met dr. Maar alsnog bedankt ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:40

Als ze alleen maar achteruit wilt lopen, ga je het pad in waar jij heen wilt in zijn achteruit.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:47

Maar dan is ze omgedraaid, en kijkt ze naar haar kant, en schiet ze naar voren, zeker niet achteruit haha

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:55

Als ze naar voren schiet heb je je paard niet onder controle. Dat ze stil gaat staan vind ik persoonlijk nog oke, maar de kant op lopen die zij wil en niet jij vind ik dus niet kunnen.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:59

Het is niet dat ze onder me vandaan schiet en op hol slaat.
Het is dat ze, als ze met dr neus naar de kant waar zei naartoe wilt staat, dat ze dan vooruit wilt, en niet meer achteruit. Dan draai ik haar gewoon zelf weer om. Ik heb haar heus onder controlle, alleen krijg ik dr niet meer vooruit als ze eenmaal staakt.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:01

Dat snap ik, maar als ze eenmaal staakt en je krijgt haar niet meer vooruit, dan ga je gewoon achteruit, maar wel de kant op die jij wilt. :)

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 00:02

Ik weet niet of het handig is om te weten? Maar ze is 15 en haar hele leven fokmerrie geweest en nog niet heel erg lang onder het zadel. En ik heb dr ook pas een aantal maanden, waardoor de klik nog niet voor 100% is. Aan de hand is ze onwijs braaf, ziet ze mij als leider, maar ik heb het idee dat ze denkt dat als er iemand op haar zit ze geen leider voor zich heeft en ze denkt dat ze er alleen voor staat? Want vanaf de grond kan ik alles met dr en ben ik de hele tijd de leider. Alleen als ik erop zit is het een beetje anders.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, bij vragen hoor ik t wel!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:05

Dan zou ik als ik jou was niet meer alleen naar buiten gaan, maar met een ander paard erbij. Eerst werken aan jouw zelfvertrouwen en dan pas weer alleen gaan.

Want zoals hierboven ook al een keer beschreven staat, als zij op dit punt telkens haar zin krijgt en jij opgeeft, duurt het niet lang of ze is je helemaal de baas onder het zadel.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 00:07

Als ik met haar buiten rijd is ze ook wat schrikachtiger. En aan de hand schrikt ze werkelijk nergens van.
Alleen merk ik op dat punt echt dat ze niet bang is oid. Ze wil gewoon simpelweg naar huis.
Ze kent de route namelijk dondersgoed, en er zijn ook geen nieuwe of enge dingen. Ze had gewoon heel simpelweg geen zin meer en wilde naar huis. Liever lui dan moe idee.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:11

Dus is zij jou de baas, want je geeft zelf aan de ze niet bang is. Jij geeft op dat moment toe en de dame heeft haar zin.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 00:15

Jaaaa maar alleen omdat ik geen 30 min op madame kan wachten omdat zei even denkt midden op de weg te moeten stoppen en een andere kant op te gaan.
Vind het heel moeilijk precies uit te leggen
Liefst zou zeggen, kom langs en bekijk het probleem in real, maargoed.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 00:18

Maar ik weet dus niet wat ik op zon moment moet doen. Want ik heb werkelijk al alles geprobeerd.
En ik wil zeker niet dat zei de baas over mij gaat proberen te spelen, daarom ben op ook op zoek naar tips, oplossingen ect.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:28

eigenlijk moet je niet stil blijven staan op dat moment gaat 1 van de 2 twijfelen of jij of je paard ik zou haar gewoon laten lopen al is het een rondje op het moment dat je staan blijft hebben ze tijd om na te denken om zo nog meer spanning op te bouwen in plaats van spanning af te bouwen.
ik zou gewoon een rondje draaien en dan proberen de aandacht weer bij jou te pakken in plaats van het niet willen naar die kant..

erg vervelend is dat maar ben blij dat ze niet dreigt met steigeren..
Mijn vorige ruin steigerede iedere x en op het laatste (mijn laatste uitrit met hem) zijn we achterover gegaan en hierop heb ik besloten om hem te verkopen (heb ook nog 2 kinderen)
ik heb nog een fokmerrie staan ook van 15 jaar :) liefste paard van de wereld.

zelf ook rustig blijven en vasthoudend maar wel duidelijk en iedere x als je gaat uitrijden altijd een andere weg nemen..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:33

Ga alleen naar buiten als je heel ruim de tijd hebt zodat je wél een half uur op madame kan wachten.

Trek er een hele dag voor uit desnoods, al stap je af en loop je er een half uur naast, of blijf je een uur stil staan, of neem iemand mee op de fiets die haar even mee kan leiden, ga picknicken op de plek des onheils tot ze helemaal ontspannen is en probeer het dan nog eens, neem andere routes. Maakt niet uit, als je maar wint en haar uiteindelijk jouw kant op krijgt. En doe eens schriktraining of andere "enge" oefeningen met haar terwijl je erop zit, zodat ze wat meer vertrouwen krijgt en leert je te gehoorzamen in situaties die ze niet zo prettig vindt.
Geduld en doorzettingsvermogen :)

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 09:42

Nee ze steigert gelukkig nog niet, ze loopt alleen achteruit zodra je probeerd haar vooruit te krijgen. Wat erg gevaarlijk kan zijn ivm prikkeldraad e.d. Als ik af stap en met haar de kant op loop waar ik heen wil loopt ze zonder te mopperen met me mee. Als er iemand naast loopt of mee fietst loopt ze ook erg braafa mee. Alleen als ik met dr alleen op pad ben staakt ze. En ook alleen als ze echt geen zin (meer) heeft. Zo was het ook een keer dat ik lekker een uur de tijd nam om met dr te tutten, rustig opgezadeld en al, en het was zo mooi weer dat ik besloten had een buitenritje te maken, en toen begon ze al te staken toen ik het erf nog niet goed af was. Toen ben ik afgestapt en een heel eind met dr gelopen en weer opgestapt, toen liep ze wel redelijk weer.

Kijk, in princiepe heb ik zoiets van, ja, ieder paard kan eens geen zin (meer) hebben, en dan wil ik ook best een keer met haar mee werken, als ze echt geen zin heeft ofzo, wil ik het ook niet perse afdwingen, want het moet wel voor beide leuk blijven, maar ik heb aan de andere kant wel zoiets van, als ik nog een extra rondje wil, moet ze wel luisteren!
Ik zal het de volgende keer eens proberen om idd gewoon erop te blijven zitten en te wachten, niet dwingen oid want wat werkt bij haar averecht.

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:58

Meerdere paarden meenemen helpt misschien?
Paard is een kudde dier en volgt de rest.

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:59

Ja dat helpt zeker, zoals gezegt loopt ze dan perfect mee en is super fris en vrolijk, maar ik zou t oook fijn vinden alleen op pad te kunnen zonder kuren.