Rechtrichten als oplossing tegen 'klinische' hoefkatrol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Rechtrichten als oplossing tegen 'klinische' hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 09:00

Mijn paard heeft de diagnose klinische hoefkatrol gekregen. Hij had een ontsteking op beide hoefgewrichten aan de voorbenen. Echter is er niks te zien op foto's. Nu is mijn paard enorm scheef, en ik las iets over Antoine de Bodt. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die iets gelijkaardig aan de hand hebben en wat ze eraan hebben gedaan. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met bepaalde lesgevers in het rechtrichten en welke zijn dat. Mijn paard staat in Zutendaal (Limburg) en ik geef hem nooit op. Ik geloof dat het aan zijn scheefheid ligt dus ik ga dat oplossen. Dus als er iemand een goede lesgever zou weten bij mij in de buurt mag dat ook altijd.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:08

Zie in in mijn onderschrift. Daar staan ook gediplomeerde instructeurs vermeld (bij educatie, Belgie zou voor jou ook optie zijn denk?).
Ik heb inmiddels diverse mensen om mij heen die een paard met hoefkatrol weer helemaal goed hebben lopen. Ik kan je het alleen maar aanraden!

Splinter

Re: Rechtrichten als oplossing tegen 'klinische' hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:11

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 10:37

Er zijn er maar 3 in belgie, nog ervaringen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:09

Ik ben alleen maar bekend met Steef van rechtpaard en Stalfaber. Die zitten in Noorden van NL, heb jij dus niets aan. Wel super goede ervaring overigens!
Misschien zitten er ook nog instructeurs van Marijke de Jong in jouw omgeving? Dat is ook een aanrader, geen AdB maar wel klassieke dressuur (dezelfde basis).

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 11:11

En wat vinden jullie van AdB zelf?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:25

Hij helpt veel paarden die iets mankeren en krijgt daardoor veel probleemgevalletjes.
AdB is erg van zichzelf overtuigd en ook wel eigenwijs :-) Niet iedereen zijn type, maar het gaat om resultaat toch en de methode is TOP!. Via zoeken kun je veel recenties lezen. Gewoon lessen nemen en ervaren wat het met je paard doet. Ik ben er van overtuigd dat je na enkele lessen resultaat gaat merken.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 11:30

ik vinde echt niemand bij me in de buurt die volgens die methode werkt :s

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:42

Je kunt altijd nog thuiscursus via Marijke de Jong doen en ondertussen advertentie plaatsen, misschien zijn er meerdere geintresseerden in jouw omgeving? Instructeurs willen vaak wel wat verder rijden als er meerdere lessers zijn. Steef in mijn omgeving komt zelf uit Noord Holland, maar geeft les in Friesland en Groningen! Hij doet een route, dus gewoon een instructeur vragen ;-)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:03

Wat ik van Antoine begrepen heb is dat klinische HK veroorzaakt wordt door een rijtechnische tekortkoming van de ruiter. Waarom hebben topruiters nooit paarden met HK? Juist omdat zij hun paarden correct rijden.
Met een goede trainer zou je dus net zo ver moeten kunnen komen als een AdB.

@Intel, jij spreek over gediplomeerde instructeurs.
Van welke organisatie gaat dat uit?
Wie neemt de examens af?
Wie staat garant voor de kwaliteit van de instructeurs?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:09

Ik les sinds oktober bij Mireille den Hoed van stalmireille.nl... Ik kan haar alleen maar van harte aanbevelen !
Ik weet dat ze ook lesdagen geeft in delen van het land, maar weet niet of dat ook in Limburg is. Je kan het haar eens vragen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:27

Abacab schreef:
Wat ik van Antoine begrepen heb is dat klinische HK veroorzaakt wordt door een rijtechnische tekortkoming van de ruiter. Waarom hebben topruiters nooit paarden met HK? Juist omdat zij hun paarden correct rijden.
Met een goede trainer zou je dus net zo ver moeten kunnen komen als een AdB.

@Intel, jij spreek over gediplomeerde instructeurs.
Van welke organisatie gaat dat uit?
Wie neemt de examens af?
Wie staat garant voor de kwaliteit van de instructeurs?

Even hier op in haken: Bonfire had hoefkatrol in een verre gradatie, en er lopen er wel meer rond.
Het kan ook door een trauma/blessure zijn, hoef niet altijd door de ruiter te zijn.

Ik zal heel bewust kijken wanneer me paard onregelmatig gaat lopen en overleggen met de da naar mogelijkheden.
Eventueel naar een trainings wijze.
Maar om een paard door de heen te laten lopen...............

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:54

liesdix schreef:
En wat vinden jullie van AdB zelf?

ik rijd nu een jaar op deze methode en merk gewoon heel veel verbetering in mijn hele rijden.
het is echt het proberen waard :)

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:59

Ik heb ook op AdB gereden, het is bij mij een gigantische aanslag geweest op mijn 'normale dressuurgericht rijden' maar moet wel zeggen dat het het paard wat ik reedt ontzettend heeft geholpen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:00

Mijn bijrijdpaard heeft ook hoefkatrolontsteking. Met hem rijden we ook met de AdB methode. Dit gaat erg goed! Hij heeft ook wel slechte dagen, maar zonder deze methode was hij afgeschreven. Het rechtrichten is voor hem dus eigenlijk 'van levensbelang'.

De eigenaresse van mijn bijrijdpaard krijgt les van Nakita de Boer, ik van de eigenaresse van m'n bijrijdpaard.

Trouwens, we longeren ook met dubbele longe. Dit was op aanraden van Nakita. Hij loopt hiermee ook veel en veel beter dan met enkele longe. Met enkele longe kun je nl. niet rechtrichten.
Ik zou de AdB methode gewoon uitproberen, baat het niet (wat ik me bijna niet kan voorstellen :+ ), schaadt het niet.

Succes!

Edit: paard heeft hoefkatrol doordat hij te kleine hoeven heeft voor zijn hoefbeen, het hoefbeen is hierdoor afgesleten.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:07

Rochelle; hoezo een aanslag? Klinkt negatief... De methode wordt door veel dressuurruiters niet gewaardeerd omdat je zo terug gaat naar de basis en "het plaatje" niet direct voldoet aan wat men "mooi" vindt. In de pasr maanden dat ik nu train heb ik me al zo vaak moeten verdedigen tegen dressuurruiters die vonden dat het plaatje er zo raar uitzag. Kijk maar naar het laatste plaatje in mijn profiel. Dat ziet er vlg mij vrij normaal uit.... Ik weet echter zeker dat ik mijn paard nu eerlijk en met geduld en respect rij en geduld en eerlijkheid duurt het langst.... Maar ook ik heb een paar x moeten slikken hoor over de technieken ( handen hoog, groot sturen) maar het is het dubbel en dwars waard!

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:15

Ik bedoel het totaal niet negatief naar de methode toe hoor! Ik vind het een geweldige uitvinding en gebruik het nog regelmatig bij verschillende paarden om los te rijden als dressuurruiter zijnde. Het was gewoon zo, ik heb 2 jaar lang op AdB gereden, en toen ik met dat paard gestopt was weer het 'normale rijden' heb opgepakt merkte ik gewoon dat ik mijn houding minder recht was en ik was gewoon de feeling kwijt van het dressuurmatig rijden.

Ik heb inderdaad ook een paar keer moeten slikken voordat ik eraan begon, omdat het er toch vrij raar uit ziet als je niet weet hoe het werkt. Maar met een paard die het nodig heeft, is het zoals je het zegt: dubbel en dwars waard.

Longeren met dubbele lijnen komt ook nog regelmatig in mijn progamma voor op de basis van AdB :)

watnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:50

Ik heb hiervan leren rechtrichten, het heeft voor mij een geweldig resultaat gehad. Rechtrichten Neem maar eens een kijkje.
:)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:01

Barcelano schreef:
Even hier op in haken: Bonfire had hoefkatrol in een verre gradatie, en er lopen er wel meer rond.

Ben zeer benieuwd naar je bronvermelding, ik vind je hele post een beetje opmerkelijk, maar dit zinnetje in het bijzonder. Verklaar je nader, zou ik zeggen. En hoefkatrol is onherstelbaar he... ;) Dus zo lang een dier heeft kun je niet van 'had' spreken. Wel valt er de ene keer rijtechnisch mee te leven, en wie weet draagt AdB daar een steentje aan bij, de andere keer niet.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:36

pb Spot hier op bokt eens zie zit in het bestuur van P&R en heeft actuele gegevens, voor een instructeur

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:06

liesdix schreef:
Mijn paard heeft de diagnose klinische hoefkatrol gekregen. Hij had een ontsteking op beide hoefgewrichten aan de voorbenen. Echter is er niks te zien op foto's. Nu is mijn paard enorm scheef, en ik las iets over Antoine de Bodt. Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die iets gelijkaardig aan de hand hebben en wat ze eraan hebben gedaan. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met bepaalde lesgevers in het rechtrichten en welke zijn dat. Mijn paard staat in Zutendaal (Limburg) en ik geef hem nooit op. Ik geloof dat het aan zijn scheefheid ligt dus ik ga dat oplossen. Dus als er iemand een goede lesgever zou weten bij mij in de buurt mag dat ook altijd.

Jeanet Haazen. Ik kom helemaal niet uit de buurt maar als je een fijne trainer zoekt die je echt goed kan leren paardrijden ben je bij haar en haar man aan het juiste adres.

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 10:26

Bedankt voor de tips, meer tips altijd welkom!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:31

Splinter schreef:

idd, mail ze anders even, ik weet dat er nl meer instructeurs zijn, niet allemaal staan ze op de site en sommigen geven op bepaalde dagen elders les, dus kan best dat ze wel bij jou in de buurt komen

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:26

Rechtrichten zou de basis moeten zijn van iedere instructeur/ruiter en niet pas als er problemen zich voor doen als HKO.
Maar goed dat is niet de vraag hier.
Wat AdB doet is een krom paard rechtmaken en dat is iets wat iedere goede instructeur zou moeten kunnen en je dus ook moeten kunnen leren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:27

Marijke de Jong is ook fijn om te gebruiken hoor. Dus wellicht dat er van haar nog wel instructeurs in de buurt rondlopen?

Succes! En ik vind het goed dat je in deze hoek een oplossing gaat zoeken en je paard wil helpen. Het zal alleen maar beter worden als je dit doorzet!