Wijken, wie heeft oefeningen/tips!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeertjeRijsa

Wijken, wie heeft oefeningen/tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:06

Hallo Bokkers,

Wij zitten met een vraag/probleempje.
Ik rij op een Friese merrie van 4 jaar.
We zijn wedstrijden gaan starten vanaf maart dit jaar en zijn van de B+0 opgeklommen na gister L1+9. We gaan dus best hard! Het L2 komt al in zicht, maar voordat we het L2 in kunnen moeten we nog flink gaan trainen. Het wijken is voor ons een moeilijk punt. Het is soms erg lastig om haar kont er goed bij te houden, neigt naar te veel buiging. Vaak 4/ 5 of 6 op het protocol. (net afhankelijk hoe het op dat moment gaat)
Dat het wijken nog niet zo goed gaat, komt naar mijn idee mede omdat ze gewoon nog jong is. En dus sterker moet worden aan die achterkant, om vloeiend en meer gekruist de zijgang te kunnen gaan lopen.
Maar hoe gaan we hier aan werken, wie heeft er goede oefeningen/ tips!? :)*

Andola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:11

Met 4 jaar is het paard best nog wel jong en zoals je zelf aangeeft nog niet sterk genoeg. Bovendien is het ook nog niet eens uitgegroeid. De beste manier om een paard sterker te krijgen is buitenrijden, recht uit en overgangen rijden. Zo kun je het paard ook leren om op eigen benen te lopen in plaats van "aan jou te hangen" (weet niet of ze dat doet). Ik hoop dat je met jouw paard naar buiten kan, het is ook een leuke/goede afwisseling met bakwerk. Veel plezier en succes met jouw paard.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:22

Andola schreef:
Met 4 jaar is het paard best nog wel jong en zoals je zelf aangeeft nog niet sterk genoeg. Bovendien is het ook nog niet eens uitgegroeid. De beste manier om een paard sterker te krijgen is buitenrijden, recht uit en overgangen rijden. Zo kun je het paard ook leren om op eigen benen te lopen in plaats van "aan jou te hangen" (weet niet of ze dat doet). Ik hoop dat je met jouw paard naar buiten kan, het is ook een leuke/goede afwisseling met bakwerk. Veel plezier en succes met jouw paard.

Ja ik kan naar buiten, dus dit doen wij dan ook wel regelmatig. Mocht het weer dit toe laten en met een ander mee op pad kunnen. (Alleen is soms toch nog wel wat spannend, is het weer heel rustig dan doen we het wel eens, maar anders liever toch nog maar even met iemand er bij.)
Paard hangt niet op mij, loop echt op haar eigen benen. Het is puur de zijgang wat voor ons echt lastig is.

Anoniem

Re: Wijken, wie heeft oefeningen/tips!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:24

Er zijn echt heel veel topics over hoe je de achterhand sterker moet maken hoor... Lees die eens door zou ik zeggen ;)

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:32

Bizzybijtje schreef:
Er zijn echt heel veel topics over hoe je de achterhand sterker moet maken hoor... Lees die eens door zou ik zeggen ;)

Ook al veel gedaan, maar op zich de achterhand zelf is voor deze leeftijd al best sterk. Een middendraf, middengalop gaat haar heel goed af. word vaak beloond met 7 en 8e. juist die zijgang is voor ons zo moeilijk. Vandaar de vraag misschien specifieke oefeningen/tips.

Maar even goed bedankt! :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:50

Veel voltes rijden en die openen en sluiten, wat vooral vaak mist bij de zijgangen is controle (zeker als ze sterk genoeg zijn voor een goede middendraf).

Denk dat je dus meer moet gaan werken aan de controle (en dan bedoel ik dat jij de controle hebt over jouw paard (in de zin dat je precies kan bepalen waar zij heen gaat en haar lichaam plaatst, niet in de zin dat je haar bij je kan houden oid) en jouw paard de controle krijgt over haar lichaam).

Dus veel voltes rijden, sluiten en weer openen. Zigzaggen in wijken, dus 2 passen wijken, 2 passen recht, 2 passen de andere kant wijken. Begin eens aan een schoudervoor, daarna schouderbinnenwaarts en ga controle krijgen over haar achterhand, dat jij kan bepalen waar die gezet wordt. Plaats de achterhand naar binnen en buiten op een volte, enzovoorts.

Vooral een kwestie van veel doen en oefenen, kort maar correct en 1 keer goed is even iets anders doen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:28

PeertjeRijsa schreef:
Het is soms erg lastig om haar kont er goed bij te houden, neigt naar te veel buiging.

Het is niet dat ze haar kont niet meeneemt maar dat jij de buitenschouder niet goed begrenst. Omdat je de buitenschouder niet begrenst kan ze helemaal naar binnen inbuigen en 'komt de achterhand niet mee'. Buitenteugel eraan om de buitenschouder 'in' het lichaam te houden en als een plank proberen zijwaarts te gaan, nog niet aan stelling etc denken, jij moet leren hoe je die buitenschouder onder controle kan houden als je dat lukt kan je de stelling erbij nemen en ik gok dat als jij je paard als een plank probeert zijwaarts te krijgen dat je eigenlijk al bijna de juiste stelling hebt.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 14:45

Quir en Dressuurgek bedankt voor jullie tips!
Hier gaan we zeker mee aan de gang!

Dressuurgek, vind het inderdaad lastig om die schouder goed te begrensen. Hier proberen we wel echt aan te werken, maar soms begrensen we deze (waarschijn net iets te) dan komt ze te veel terug in tempo.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:02

Wijken is geen zijgang. Wijken is een voorbereiding op de zijgangen.
Komt geen verzameling bij kijken, is meer een gehoorzaamheidsoefening voor je paard.
Met je buitenhand controleer je het tempo en begrens je de buitenschouder.
Niet terugwerken met je binnenhand, dus goed op twee teugels rijden.
Bovendien is de stelling maar minimaal.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:42

PeertjeRijsa schreef:
Quir en Dressuurgek bedankt voor jullie tips!
Hier gaan we zeker mee aan de gang!

Dressuurgek, vind het inderdaad lastig om die schouder goed te begrensen. Hier proberen we wel echt aan te werken, maar soms begrensen we deze (waarschijn net iets te) dan komt ze te veel terug in tempo.

Het is logisch dat hij terug komt in tempo, normaal kan hij met zn achterbenen bijna rechtdoor blijven lopen tijdens het wijken en bij meer begrenzing moet ie pootje over met zn achterbenen, dat lukt in het begin nog niet in hetzelfde tempo als eigenlijk zou moeten.

Het begrensen is in het begin moeilijk maar maak het jezelf niet onnodig moeilijk door die stelling naar binnen te blijven vragen. Doordat je stelling neemt, krijgt hij de kans om weg te lopen over die buitenschouder en die kans moet je m niet geven. Ook niet heel krampachtig gaan doen omdat de achterhand niet voor mag komen, als dat een paar passen gebeurt so be it, je bent aan het trainen, je probeert het te verbeteren.

Verder niet proberen hele lange stukken te doen maar zodra je merkt dat je de schouder kwijt raakt, recht stellen zodat je weer controle krijgt en weer een pas opzij zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:33

Ik vraag mijn paard juist expres terug in tempo, juist omdat ik weet dat hij anders over zijn buitenschouder wegvalt. Misschien ook een tip dus ;) Vaak hebben ze de neiging om te versnellen omdat het moeilijk is (die van mij dan toch wel :D ), maar dat maakt het enkel lastiger. Terugnemen in tempo, recht zetten, opzij laten gaan zolang het goed gaat, gaat het mis (dus over de schouder, te hoog tempo, tegen de hand) gelijk recht zetten, en het probleem corrigeren. Heb je nog tijd over kun je altijd nog even een stukje verder wijken, ben je al te dicht bij de andere korte zijde rijd je gewoon rechtuit door en probeer je het nog eens :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:30

Mooie aanvulling Bizzybijtje :) Als je te hard gaat dan krijg je het ook allemaal niet meer bij elkaar gereden

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:48

Dank jullie wel Bizzybijtje en Dressuurgek, hier kunnen we echt wat mee! :)
Heb altijd geleerd dat het tempo constant moest blijven, maar zo als jullie het omschrijven is het eigenlijk heel logisch en duidelijk.
Moeten eerst goed werken aan het principe wijken, dan komt het tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:10

Het tempo moet ook constant blijven in de oefening, maar wel het tempo wat jij wil hebben natuurlijk :D
Bij het aanleren van een oefening laat ik altijd de oefening voorgaan, dan pas het tempo. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik sloffen goedkeur, het moet natuurlijk wel gewoon een actieve draf zijn, anders kom je helemaal nergens! Als een paard sloom wordt heb je kans dat hij op de voorhand gaat vallen, en dan heb je ook meer kans dat hij over de buitenschouder wegloopt. :j

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:24

Kijk even op de andere topics, er zijn er heel veel over hoor :p
Groetjes

iemand92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:31

Inderdaad voltes openen en sluiten!!

Volgens mij is dit Vera , of niet dan hihi..;)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:12

Het is belangrijk dat je paard leert je gewicht te volgen. Als je dit consequent toepast is het een grote hulp bij het wijken. Dus ALTIJD bij het rijden: gewicht op de zitbeenknobbel aan de kant waar je naartoe wilt. Dit hoeft iemand die staat te kijken niet te zien, dus niet helemaal naar die kant gaan hangen, maar gewoon je heup wat laten zakken en meer gewicht op die zitbeenknobbel plaatsen.
Als je dit toepast bij het afwenden en het rijden van voltes, zodat je paard ermee bekend is wil hij zelf al die kant op zodra je je gewicht op die kant plaatst.
Als je nu gaat wijken, bijvoorbeeld na het afwenden bij A wijken voor het linkerbeen, plaats je eerst je gewicht op links om af te wenden bij A. Na een paar meter rechtuit (gewicht gelijk verdelen) plaats je je gewicht op je rechterzitbeenknobbel en kijk je naar de plek waar je op de hoefslag wilt komen. Het paard wil nu al naar die plek toe. Nu hoef je alleen nog maar met je buitenteugel de schouder tegen te houden (beide handen iets naar links plaatsen) en met je linkerbeen de achterhand iets mee te nemen, anders zou hij gewoon in een schuine lijn naar de hoefslag lopen. Verder veel oefenen en ook kleine stukjes goed belonen, dan komt het wel goed. Succes! +:)+

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:31

xmnonnxx schreef:
Inderdaad voltes openen en sluiten!!

Volgens mij is dit Vera , of niet dan hihi..;)

Haha inderdaad, jij ook hier ;)
Met voltes open en sluiten heb ik dus het idee dat ze sneller over die buiten schouder weg loopt.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 22:32

Dankje wel Mottje, we gaan er aan werken! :j

iemand92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:50

Zelf rustig gaan lichtrijden, en als Wilkje reageerd op jou dan zal je merken dat ze in tempo terug komt.
Maar vergeet niet dat ze nog erg jong is he! en dat zij dit dus nog erg moeilijk vind. Gewoon lekker oefenen dan zal je merken dat het stukje bij beetje steeds beter gaat.

Les je ook bij iemand? anders is dat misschien is verstandig. Even iemand die het ziet en die er misschien weer andere tips voor heeft, de dingen die hier genoemd worden gelden namelijk niet voor ieder paard. Zoals ieder mens zit ook ieder paard anders in elkaar.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 23:32

Dat ze nog erg jong is weet ik heel goed, maar daarom wil ik het ook goed aanpakken.
Vandaar oefeningen/tips gevraagd :)

Heb zo nu en dan les van Mandy, maar wilde graag weten hoe andere hier aan werken, vandaar het topic ;)
Nu horen we toch weer kleine dingetjes waar we misschien meer op kunnen gaan letten.

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:27

Ik lees even mee ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn friese paard ;)

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:25

naar het punt kijken waar je heen wil en je boven lichaam een heeeeeeeeeel klein beetje bijdraaien.
dat je het eigenlijk niet kan zien echt heel klein beetje, goed je buitenteugen erbij houden beetje stelling vragen en flink drijven met je binnen been, desnoods ga je doorzitten en dan voor je gevoel met je zit die schoft aan de kant drukken

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:31

Hele topic doorgelezen.
Bedankt voor de tips.
Eens kijken of het wijken nu beter gaat.