Help Te ver achterin het zadel zitten met lichtrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Help Te ver achterin het zadel zitten met lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:27

Vandaag heb ik fotos laten maken van het rijden , ik zit met mijn kont >;) te ver achterin het zadel.
Ik schrok hier best wel van :oo want dit had ik voorheen nooit.
Met het doorzitten , zit ik altijd keurig recht op, en dan zit ik in het midden van mijn zadel.
Maar met het lichtrijden gaat mijn kont, te ver achterin het zadel zitten ,en dan zit ik dus niet meer in het midden van mijn zadel.
Ik snap niet waarom mijn kont nu achterin het zadel beland ,want ik ben er echt niet blij mee :(
En dit is ook niet fijn voor mijn paard ,dat ik zo ver achterin mijn zadel zit met mijn kont , dus daarom vraag ik om jullie hulp. :D

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:35

ik weet dat ik op de goede plaats in het zadel ging leren te komen, door te kijken waar ik neer moest komen dus gewoon naar je zadel kijken! en ook je houding natuurlijk goed hebben, en dus les nemen!
maar probeer eens even dat met het kjiken naar het zadel wie weet werkt het!
succes!

MelanieB

Re: Help Te ver achterin het zadel zitten met lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:36

Les nemen en zorgen dat iemand daar extra oplet, en voorin je zadel landen en mooi rechtop, en benen niet naar voren steken :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:37

Jodyy93 schreef:
ik weet dat ik op de goede plaats in het zadel ging leren te komen, door te kijken waar ik neer moest komen dus gewoon naar je zadel kijken! en ook je houding natuurlijk goed hebben, en dus les nemen!
succes!

lijkt mij niet zo'n goed idee want dan krijg je een slechte houding, als je zo naar beneden zit te kijken.

TS, ben je misschien onlangs van paard gewisseld? Dat je nog even zou moeten wennen aan zijn tempo in draf? het is natuurlijk makkelijker om in het midden te blijven zitten wanneer je gewoon kunt blijven zitten, dan wanneer je moet lichtrijden

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:41

Jodyy93 schreef:
succes!

Ik heb dit ongeveer nu twee weken en voorheen had ik dit nooit. ik ga er even op letten als ik aan het lichtrijden ben
Hoe ik dan in mijn zadel te recht kom.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:42

Word zonder een beeld erg moeilijk om te kijken waar het probleem nu ligt!
heb je geen foto's???

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:49

Hoe weet je dat je het niet langer doet dan? je wist het nu pas ook door je foto's. ;)
Dus het zal wel een probleempje zijn wat langer is. Oftewel, even je instructeur/trice er extra naar laten kijken/op letten (heb je wel les?)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:56

MelanieB schreef:
Hoe weet je dat je het niet langer doet dan? je wist het nu pas ook door je foto's. ;)
Dus het zal wel een probleempje zijn wat langer is. Oftewel, even je instructeur/trice er extra naar laten kijken/op letten (heb je wel les?)

Ik wist het door de fotos, maar in deze twee weken voelde ik wel dat ik meer achterin mijn zadel ben gaan zitten.
En met doorzitten heb ik hier hier geen last van. alleen met het lichtrijden, ik zit goed rechtop met het rijden ,dus hoe mijn kont nou zo ver achterin het zadel te recht komt is mij een raadsel. :+

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:39

De foto is te groot, ik ga is kijken .of ik de foto kleiner kan krijgen.
Heeft er iemand verder nog een idee ? hoe mijn kont niet achterin het zadel te recht komt.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:26

www.imageshack.us en daar kun je een foto uploaden en dan zet je 'm op 640x400 oid, dan word hij automatisch verkleind :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:34

Zijn je beugels misschien tekort? Daar ging ik ook wel eens te ver door naar achteren zitten

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 23:41

Dilan1993 schreef:
Zijn je beugels misschien tekort? Daar ging ik ook wel eens te ver door naar achteren zitten

De beugels zijn niet tekort, eerder wat aan de lange kant.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 03:57

Steek je je onderbenen wat naar voren bij het lichtrijden ?
Let op dat je je benen echt lang houdt (dus je knieen moeten voor je gevoel naar beneden liggen ipv naar voren), en let goed op de lijn hak/schouder/heup.
Leuke oefening om goed te gaan zitten: bij lichtrijden 2x staan en 1 x zit, dus staan staan zit, staan staan zit, etc. Zo kan je ook meteen je balans controleren.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 07:15

Het kan ook zijn dat je niet precies in het tempo van je paard lichtrijdt, waardoor je iets achter de beweging aan komt en zo dus achter in het zadel landt. Dat was mijn probleem. Met goede les, gericht op houding en het voelen van de beweging onder je, is het bij mij weer helemaal goed gekomen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 07:43

Gooya schreef:
Steek je je onderbenen wat naar voren bij het lichtrijden ?
Let op dat je je benen echt lang houdt (dus je knieen moeten voor je gevoel naar beneden liggen ipv naar voren), en let goed op de lijn hak/schouder/heup.
Leuke oefening om goed te gaan zitten: bij lichtrijden 2x staan en 1 x zit, dus staan staan zit, staan staan zit, etc. Zo kan je ook meteen je balans controleren.

Ik ga mee met gooya, dit is echt een hele mooie oefening voor je balans. Je kan pas in balans zitten als je; je oor, schouder, heup en enkel in 1 vertikale lijn is. Heb je dat dan is deze oefening appeltje eitje.
Vaak raak je gewent aan een bepaalde manier van zitten, je kan je zelf helpen door een riem door je even vast te houden met lichtrijden, dat je je zelf naar voren trekt.

CarolandRuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 08:28

Je zegt zelf dat je met doorzitten goed rechtop zit en op de goede plek in het zadel. Wellicht zit je met het lichtrijden wat voorover waardoor je achterste naar achteren steekt :+

Probeer met het lichtrijden ook goed rechtop te zitten ;)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 08:51

Japeloup, Mijn balans heb ik altijd goed onder controle, dat van twee keer gaan staan en een keer gaan zitten ,dat ken ik :D En dat vind erg simpel om te doen,
Als mijn paard schrikt en de andere kant op gaat , dan heb ik geen beugels meer ,en dan blijf ik altijd goed zitten ook al weet ik niet naar welke kant ze vliegt als ze schrikt.
Mijn voeten steken wat naar voren ,dus ik moet goed op mijn benen gaan letten ,dat ik mijn benen verder naar achteren ga houden,

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 10:55

Ik heb even mijn fotos vergelijkt ,en het blijkt dat mijn kont :') zo ver naar achteren in het zadel gaat.
Omdat ik een stoelzit := blijk te hebben. met het lichtrijden:+ wat ik voor heen nooit had , nu weet ik te minste waar door het komt
Nu moet ik alleen nog gaan bedenken, wat ik er zelf aan kan gaan doen.
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 14-11-11 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:59

Als je een stoelzit hebt, dan kun je nooit de oefening sta, sta, zit correct uitvoeren. Dan zul je ergens steun zoeken, omdat je met een stoelzit wat achter de beweging aankomt en dus nooit helemaal in balans bent.
Stoelzit is lastig te corrigeren en daar zou ik ook zeker begeleiding voor zoeken. Weet niet waar je woont, misschien hebben bokkers tips voor je.
In het opnieuw leren rijden topic op RT-P staan ook heel veel tips.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 11:02

Met een stoelzit bedoel ik, hoe het beeld er uit ziet, zo dat jullie een idee hebben hoe het er uit ziet.
En dan kunnen jullie mij ook beter gaan helpen. dus vandaar dat ik het over het plaatje van een stoelzit had
Omdat ik mijn benen wat naar voren af steek, en dat dan mijn kont achterin het zadel beland,

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:05

Ik heb hier ook altijd heel erg last van gehad , maar dit komt omdat ik een hele holle rug heb en als ik dan mijn schouders naar achter wil doen komt die holling dus in mijn rug waardoor het lijkt alsof ik mijn kont ook achterin het zadel heb.. wellicht kan het zijn dat je dit ook een beetje hebt? want voor je gevoel zit je nml wel recht, hierdoor kan je dan ook weer veel makkelijker in een stoelzit komen :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:16

misschien de beugels te lang

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 11:25

66996236 , de beugels zijn niet te lang, ik bedoelde meer aan te geven dat ik liever niet te kort wil zitten op mijn paard
Omdat ik dat zelf niet prettig vind zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:51

Sommige zadels zorgen dat je altijd een stoelzit hebt, en dan kun je nooit goed lichtrijden. Het dieptepunt van het zadel ligt dan verkeerd. Maar hiervoor moet ik wel een foto zien.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 14:53

Germie, de fotos krijg ik niet op bokt. het bestand is te groot.