Moeite met stelling + Sterrenkijken in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princeps

Moeite met stelling + Sterrenkijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 13:43

Ik heb twee probleempjes met rijden:

Mijn paard zat toen ik haar kocht, helemaal vast. Ze had zo'n pijn dat ze nauwelijks durfde te stappen, meteen was het draven of galoperen. Ik heb meteen de fysiotherapeut erbij gehaad, moest 2 weken longeren, nog een behandeling, weer 2 weken longeren.
Daarna liep ze als een droom i.v.m. hoe ze ervoor liep.
Inmiddels zijn we anderhalf jaar (jeetje wat gaat dat hard) verder, en ze is nog erg verbeterd. Achterhandgebruik gaat erg goed, binnenachterbeen komt netjes onder de massa en ze is heel licht aan de hulpen.

Toch blijf ik een probleem houden met de stelling. In bochten en voltes is het geen probleem, ze neemt erg netjes stelling aan. Bij rechte stukken echter lukt het niet. Ik probeer de hulp zo licht mogelijk te geven, maar nog denkt ze dat ze dan een volte moet lopen :') Hoe kan ik haar duidelijk maken dat ze ook stelling aan kan nemen tijdens het rechtuit lopen? Ik houd mijn binnenbeen eraan en probeer te begrenzen met de buitenteugel.

Volgende probleempje is de galop. Die is al stukken beheersder sinds ik haar heb, ze valt ook niet meer naar binnen. Maar ik krijg haar maar niet nageeflijk, in de stap doet ze dit goed (nog niet constant, ze vind het erg moeilijk, maar de stukken worden pas voor pas langer), in de draf vind ze het al iets lastiger maar in galop is er niets van te bespeuren. Echt sterrenkijken is het niet, ze heeft de bovenkant van haar hoofd eigenlijk op normale hoogte, maar dat neusje steekt er steeds uit. Iemand tips?

Het punt is een beetje dat ik erg veel moeite heb om te rijden op een engels zadel sinds ik een westernzadel heb gereden. Laat nu net het punt zijn dat ik alleen een vzh zadel beschikbaar heb, en een barebackpad... Mijn benen en armen liggen stil, maar mijn bovenlijf verliest balans (naar voren of naar achteren 'vallen') met de barebackpad heb ik hier overigens geen/minder last van maar dat zit toch minder stevig als een zadel.
Heb op het moment ook geen beschikking over instructie (af en toe helpt mijn moeder me, die ook al jaren rij-ervaring heeft, en ondanks dat ze best goed kan uitleggen wrikt het een beetje.. tja het is toch m'n moeder, vreemde ogen dwingen wat dat betreft met instructie zou het vast beter gaan maargoed zit er even niet in nu ;( )

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:02

Misschien kun je die stelling aan de hand eens aan oefenen? Rechtuit met stelling lopen is erg moeilijk voor een paard. En is ze de laatste tijd nog wel eens nagekeken door een fysio? Kan zo zijn dat ze weer vast zit.

Ik denk dat je zelf ook meer aan je zit moet werken dan, als jij niet in balans kunt zitten dan kun je ook niet goed meegaan met je paard en is het voor je paard ook erg moeilijk om zijn balans weer goed te houden.

Ik zou eigenlijk nog niet beginnen met galopperen onder het zadel als de stap en draf al niet eens in balans en ontspannen nagefelijk zijn. Dan kun je dat beter eerst goed trainen aan de longe of gewoon in vrijheid, dan heeft hij ook geen last van iemand op z'n rug.

delerium

Re: Moeite met stelling + Sterrenkijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:47

Als ik dit zo hoor denk ik dat je teveel via je handen stuurt. Een volte zet je in met je zit, niet met je hand. Dus als je met je hand stelling vraagt is dat in principe iets totaal anders, tenzij je je paard onbewust hebt aangeleerd dat jouw zithulpen van ondergeschikt belang zijn en ze je hand moet volgen...

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 20:33

Bedankt voor de tips. Ze is onlangs nog nagekeken door een fysio dus dat zit goed.
@ Amaretto: het meegaan in de beweging lukt, alleen niet met dat zadel. Vind ik heel vreemd, maar bepaalde hulpen zijn zonder zadel/met barebackpad moeilijk te geven en in het zadel zit je toch wat steviger mocht er eens wat gebeuren.
Galopperen heb ik ook al een hele tijd niet meer gedaan, gewoon om de reden die je aangeeft. Ik probeer het nu al meer dan een jaar aan de longe, maar ik denk dat ze niet helemaal snapt dat ze haar hoofd ook meer naar beneden kan brengen. Het is al een heel stuk verbeterd, eerst liep ze echt heel hoog met het hoofd, ze is al een stuk naar beneden gegaan. Er zit echter al een tijdje geen progressie meer in :) Heb al een paar maanden nauwelijks meer gereden vanwege het feit dat ik gewoon niet goed zit.

@Delerium: Ik ben juist erg bezig met met mijn zit sturen. Dat gaat ook prima, ik kan haar zonder teugels ook sturen ;) Ze reageert erg goed op gewichtsverplaatsingen.

Tssaa

Re: Moeite met stelling + Sterrenkijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:11

Je kan altijd proberen om met een bijzetteugel te rijden. Zorg wel dat je ze niet TE vast zet want dan zal het paard hoogstwaarschijnlijk zijn rug boller zetten en zul je niet echt aangenaam kunnen zitten. Veel succes!

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:34

als ze zolicht op de hulpen is kun je haar met binnebeen op de hoeflag houden en je binnen teugel heel licht opzij brengen. maar niet teveel met je teugels rijden!