Ken je die snelwandel sport? Nou, zo loopt mijn paard 98 van de 100 keer als we gaan uitstappen. Het maakt niet uit wat we doen, of we nou buiten rijden of binnen, thuis of op wedstrijd, springen of dressuur of gewoon wat gek doen in de bak.
Mijn paard is ook een dieseltje en heeft wat tijd nodig om op gang te komen en als we eenmaal bezig zijn, dan hoeft er haast geen been aan te pas te komen om vooruit te gaan, zeg maar. Als we gewoon stappen, met teugels op maat, dan is er niets aan de hand, geen onregelmatigheid of wat dan ook. Halthouden is ook geen probleem (is ook wel een tijdje een "probleem" geweest, maar nu niet meer). Ook halsstrekken in draf is niet meer dan normaal. Als ze eenmaal merkt dat we klaar zijn en de teugels losser worden, dan gaat ze heel snel stappen, zo snel dat ik niet eens meer mee hoef te bewegen en ik constant recht in het midden zit. Ik weet niet of ik het goed beschrijf, maar zo zit het. Soms gaat ze dan uiteindelijk ook draven.
Ik heb al heel veel geprobeerd inmiddels natuurlijk. Steeds halthouden en weer vooruit, heeft totaal geen zin. Ik heb dat laatst een half uur lang gedaan zo'n beetje, omdat ik toch een oplossing wil vinden. Maar geen resultaat.
Als ik haar na het rijden in 1 keer losgooi doet ze het, maar als ik eerst uitdraaf met iets langere teugel: dan ook. Ook heb ik geprobeerd zo uit te draven en dan in stap langzaamaan de teugel iets langer, maar ook dat heeft hetzelfde resultaat. Over de hals en de schoft aaien helpt ook niet.
Een combinatie van dit alles ook niet.
Het enige wat helpt is óf afstappen (maar dat is geen oplossing natuurlijk) óf de teugels gewoon lang laten, voorkomen dat ze gaat draven en afwachten, dan is het na zo'n 10 minuten over.
Nu moet ik wel even voor de volledigheid erbij zeggen dat wanneer het koud is (zoals nu), dat het erger is dan wanneer het warm is. Het duurt nu langer voordat ze rustig en normaal stapt en voor zover ik het kan vergelijken stapt ze nu nog sneller dan in de warme periodes. Maargoed ze lijkt er gewoon op te staan dat we even heel snel stappen.
Nu vraag ik me af wat dit nou is. Is dit een gewoonte van mijn paard en/of vind ze het gewoon een fijne manier om weer tot rust te komen? Is dit een manier om even te "zeiken"?
Een vriendin van me dacht dat het misschien een vorm van vluchtgedrag zou kunnen zijn. Dat zou kunnen, maar dan vraag ik me af waarom ze het dan kan doen in alle omstandigheden.
De keren dat ze meteen rustig stapt, zijn dus op 3 handen te tellen, maar ik heb niets kunnen ontdekken wat we op die dagen anders hebben gedaan. Want ook die keren zijn in verschillende omstandigheden geweest.
Een keer kan ik me herinneren was op een dag dat ik wat nieuwe dingen aan het oefenen was. Appuyeren was het op die dag. Maar een week later toen ik dat nog eens deed, was het gewoon weer snelstapdag.
Een andere keer dat ze het niet, was toen we niets anders hadden gedaan dan met lossere teugel een beetje voltes enzo rijden. Om de proef op de som te nemen, deed ik dat een paar dagen later nog een keer en weer snelstapdag.
Het gekke is ook wanneer we op wedstrijd zijn. Na de eerste proef gooi ik de teugels los en beloon haar. Dan kunnen we rustig in stap de bak verlaten. Maar na de tweede proef, doe ik precies hetzelfde en dan is het volle haast naar de uitgang. Het is wel lollig dat ze precies weet wat we aan het doen zijn en dat ze lijkt te weten dat we na 1 proef nog niet klaar zijn, maar toch zooo raar!
Zoals ik aan het begin van mijn post al zei: het is geen dringend probleem, ik zelf ondervind er geen hinder van. Ik vraag me alleen af waar het vandaan kan komen en het lijkt me voor mijn paard beter als ze gewoon rustig uit kan stappen, vooral na een intensieve "trainings-sessie", want die zitten er ook weleens tussen.
Even voor het geval dat: alles past, ze wordt regelmatig gecheckt, ze is gezond etc. etc. Ik rijd met sporen, zonder zweep.
Maar al dat zou ook niet kunnen verklaren waarom ze het tussen 2 proeven in niet doet, wel normaal los kan stappen, waarom ze sommige dagen het ook gewoon niet doet en waarom ze tussen het draven en galopperen door ook normaal stapt.
Oh en na het snelle stappen laat ik haar natuurlijk ook rustig stappen tot ze droog is en op adem enzovoort. Daar trek ik de tijd wel voor uit

Oh ja en ik heb 2 keer in de week les, groep en privé. Ik heb dus twee instructeurs die het niet weten en een ex-instructeur die daar ook geen oplossing voor had.
Dus mijn vermoeden dat het gewoon een raar trekje van mijn merrie is, groeit met de dag, maar ik hoop dat iemand anders hier ook ervaring mee heeft of misschien een theorie waar we mee uit de voeten kunnen.

Ik ben heeeel benieuwd!!

'