Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wendie1992 schreef:Ik bedoel dat als ik zonder sperriem rijd en hem overgang naar stilstand breng hij dan onder de druk wegloopt en zo door mijn hand loopt. Als ik ho zeg of stop staat hij gelijk stil. Maar wil hem ook gewoon op m'n hulpen kunnen stoppen zonder stemgeluid. Als ik hem bitloos rijd hoef ik amper druk te geven en hij staat al vanuit galop stil.
Wendie1992 schreef:Ja dat doe ik ook maar zodra er een klein beetje druk komt of ik al een ophouding maak dan gaat hij zegmaar door me hand lopen en doet hij z'n hele hals gewicht zegmaar in m'n teugels en gaat t zegmaar laten hangen. maar als k met losse teugel rijd gaat hij netzolang door met me hand opzoeken tot hij m heeft maar ook met sturen. Als ik bijv. naar links wil hangt hij al gelijk in de teugels. Terwijl als ik er een sperriem omheen doe dan doet hij dat niet en bitloos ook niet.
Maar het is dus niet zo dat de sperriem de mond vast snoert?
Wendie1992 schreef:nee ik weet dat er 2 vingers tussen moeten. Maar hoor steeds vaker van mensen dat als je met sperriem rijd dat je dan de mond dichtsnoerd. Ben toen maar zonder gaan rijden maar echt goed werkt t niet enkeld met buitenrijden vind k wel fijn want dan doet ie niks.
Ja ik rijd hem met een enkel gebroken bit, hij heeft een vrij dikke tong en een heel kort mondje. Ik heb ook met dubbel gebroken gereden en met het dikste D trensje en het dunste maar hij blijft het zelfde doen. Enkel als ik m met een dun enkel gebroken rijd doet hij het minder, maar naar mijn idee is dat om dat ie scherper is en ik bang ben dat t hem pijn doet.
Toen heb k het opgegeven en toen maar bitloos gaan rijden.
Wendie1992 schreef:ja ook ongebroken heb ik geprobeerd maar dan krijgt hij wondjes in de monhoeken en ik ben echt heel zacht met m'n hand. Ongebroken pakt hij ook vast en gaat hij met me aan de wandel en ik hoef dan helemaal geen teugel hulp te geven. Ik weet niet precies meet wat ik dan wel moet doen.
Met deze mond is het dan verstandiger om met een dunner bitje te rijden of een normaal D of busttresje te rijden?