sperriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendie1992

sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:00

hallo bokkers.
Ik heb een vraagje over de sperriem. Ik heb normaal gesproken altijd met een sperriem gereden en heb er afgehaald, omdat ik er achter kwam dat je dan het paard zijn mond dicht snoerd. Dus reed ik zonder sperriem. Maar merk wel erg dat hij de druk ontloopt. Dus stilstaan exc.lukt niet zomaar. Maar ik rijd ook veel bitloos en daarbij kan ik hem op m'n pinken sturen en rijden, maar krijg ik hem niet ontspannen en naar benede gereden. Nou was mijn vraag wat is jullie mening?

Als je met bit rijd wel of geen sperriem? en waarom

Anoniem

Re: sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:01

Sperriem is niet om hem de mond te snoeren maar om ervoor te zorgen dat het bit rustiger in de mond ligt.
Er moet ook makkelijk een vinger tussen kunnen.
En hoe bedoel je verder dat ie de druk ontloopt en stilstaan?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:02

Ik gebruik geen sperriem, omdat ik de functie van dat ding niet begrijp. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:02

antje_vip schreef:
Ik gebruik geen sperriem, omdat ik de functie van dat ding niet begrijp. :+

Zie dus mijn post. het zorgt er dus voor dat het bit niet teveel naar voren en achter kan schuiven in de mond.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:03

Ik bedoel dat als ik zonder sperriem rijd en hem overgang naar stilstand breng hij dan onder de druk wegloopt en zo door mijn hand loopt. Als ik ho zeg of stop staat hij gelijk stil. Maar wil hem ook gewoon op m'n hulpen kunnen stoppen zonder stemgeluid. Als ik hem bitloos rijd hoef ik amper druk te geven en hij staat al vanuit galop stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:07

Wendie1992 schreef:
Ik bedoel dat als ik zonder sperriem rijd en hem overgang naar stilstand breng hij dan onder de druk wegloopt en zo door mijn hand loopt. Als ik ho zeg of stop staat hij gelijk stil. Maar wil hem ook gewoon op m'n hulpen kunnen stoppen zonder stemgeluid. Als ik hem bitloos rijd hoef ik amper druk te geven en hij staat al vanuit galop stil.

Dat betekent dat hij je hulp niet begrijpt, de juiste overgang terug moet ook op de zit zijn met been, vooral been zodat hij van achteren actief blijft en als hij sterk wordt niet terug gaan trekken, maar ophoudingen maken.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:10

Ja dat doe ik ook maar zodra er een klein beetje druk komt of ik al een ophouding maak dan gaat hij zegmaar door me hand lopen en doet hij z'n hele hals gewicht zegmaar in m'n teugels en gaat t zegmaar laten hangen. maar als k met losse teugel rijd gaat hij netzolang door met me hand opzoeken tot hij m heeft maar ook met sturen. Als ik bijv. naar links wil hangt hij al gelijk in de teugels. Terwijl als ik er een sperriem omheen doe dan doet hij dat niet en bitloos ook niet.

Maar het is dus niet zo dat de sperriem de mond vast snoert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:12

Wendie1992 schreef:
Ja dat doe ik ook maar zodra er een klein beetje druk komt of ik al een ophouding maak dan gaat hij zegmaar door me hand lopen en doet hij z'n hele hals gewicht zegmaar in m'n teugels en gaat t zegmaar laten hangen. maar als k met losse teugel rijd gaat hij netzolang door met me hand opzoeken tot hij m heeft maar ook met sturen. Als ik bijv. naar links wil hangt hij al gelijk in de teugels. Terwijl als ik er een sperriem omheen doe dan doet hij dat niet en bitloos ook niet.

Maar het is dus niet zo dat de sperriem de mond vast snoert?

Dan kan het best zijn dat het bit hem pijn doet, omdat ie dan het bit vastpakt. Rijdt je met een enkel gebroken bit?
Nee je moet m niet dichtsnoeren, er moeten 2 vingers tussen kunnen.
Het is soms wel zo dat mensen een paard de mond snoeren, maar dat is natuurlijk iniet de bedoeling.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:16

nee ik weet dat er 2 vingers tussen moeten. Maar hoor steeds vaker van mensen dat als je met sperriem rijd dat je dan de mond dichtsnoerd. Ben toen maar zonder gaan rijden maar echt goed werkt t niet enkeld met buitenrijden vind k wel fijn want dan doet ie niks.

Ja ik rijd hem met een enkel gebroken bit, hij heeft een vrij dikke tong en een heel kort mondje. Ik heb ook met dubbel gebroken gereden en met het dikste D trensje en het dunste maar hij blijft het zelfde doen. Enkel als ik m met een dun enkel gebroken rijd doet hij het minder, maar naar mijn idee is dat om dat ie scherper is en ik bang ben dat t hem pijn doet.
Toen heb k het opgegeven en toen maar bitloos gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:18

Wendie1992 schreef:
nee ik weet dat er 2 vingers tussen moeten. Maar hoor steeds vaker van mensen dat als je met sperriem rijd dat je dan de mond dichtsnoerd. Ben toen maar zonder gaan rijden maar echt goed werkt t niet enkeld met buitenrijden vind k wel fijn want dan doet ie niks.

Ja ik rijd hem met een enkel gebroken bit, hij heeft een vrij dikke tong en een heel kort mondje. Ik heb ook met dubbel gebroken gereden en met het dikste D trensje en het dunste maar hij blijft het zelfde doen. Enkel als ik m met een dun enkel gebroken rijd doet hij het minder, maar naar mijn idee is dat om dat ie scherper is en ik bang ben dat t hem pijn doet.
Toen heb k het opgegeven en toen maar bitloos gaan rijden.

Dan raad ik je aan om eens een ongebroken bustrens te proberen. Vaak doet het snel zeer als paarden veel mondvlees heeft, een bit prikt dan snel in het gehemelte of geeft het een notenkraker effect op de tong.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:24

ja ook ongebroken heb ik geprobeerd maar dan krijgt hij wondjes in de monhoeken en ik ben echt heel zacht met m'n hand. Ongebroken pakt hij ook vast en gaat hij met me aan de wandel en ik hoef dan helemaal geen teugel hulp te geven. Ik weet niet precies meet wat ik dan wel moet doen.
Met deze mond is het dan verstandiger om met een dunner bitje te rijden of een normaal D of busttresje te rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:27

Wendie1992 schreef:
ja ook ongebroken heb ik geprobeerd maar dan krijgt hij wondjes in de monhoeken en ik ben echt heel zacht met m'n hand. Ongebroken pakt hij ook vast en gaat hij met me aan de wandel en ik hoef dan helemaal geen teugel hulp te geven. Ik weet niet precies meet wat ik dan wel moet doen.
Met deze mond is het dan verstandiger om met een dunner bitje te rijden of een normaal D of busttresje te rijden?

Dan eens met bitringen evt? Maar meestal is het zo dat als paarden veel mondvlees hebben dat ze beter minder bit in haar mond heeft. Dus wellicht is het anders een optie om een voorgevormd bit te proberen zoals myler? Is wel duur, weet niet of je het er voor over hebt.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:35

Mee eens met Joolien.
Of misschien nog alleen maar bitloos? Of rijd je wedstrijden waar dat niet op kan?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:32

Ik gebruik bij mijn jonge paard geen sperriem, hij is nog aan het wisselen en dan vind ik zo'n riempje niks.
Ik denk ook niet dat hij er nog aan gaat, ik had hem altijd al heel los dus een bepaalde functie had hij niet bij mij.... ;)