help ik weet het echt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sill____

help ik weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:26

Hallo allemaal

Ik verzorg al 3 jaar mijn liever haflinger merry andora. Ik ben dit jaar jan bij mijn ex weg gegaan en ben daardoor een stuk minder gaan rijden voor mijn gevoel maar ook in de uitvoering. zo was ik eerder in het bezit van een auto of ander gemotoriseerd voertuig en kon daar makkelijk mee naar stal. nu ik bij hem weg ben is het zo dat ik 9 km heen en 9 km terug moet fietsen. nou werk ik bijna alle dagen van de week en als ik savonds thuis kom ben ik eigenlijk te kappot om nog naar stal te fietsen intensief te rijden en weer terug te fietsen. nu zijn de dagen terug gezet om ongeveer 3 a 4 dagen.

Het rijden gaat inprinsiepe prima (lessen kan ik al een tijdje niet meer betalen maar betere tijden zullen er weer aan komen) Alleen is het zo dat ik niks exrta`s heb zo kon ze eerder toen ik alle dagen reed en les had spectaculair vertrekken, heerlijk lopen, heerlijk haar achter been wegzetten enz enz. nu loopt ze voor het oog prima maar ik krijg niet die respons of ``vreuge,, voor het rijden van haar weer. ik krijg een beetje het id dat ik haar hier wat door pest door telkens weer met spierpijn op te pakken en haar daar door heen te rijden en vervolgens haar weer weg te zetten. en 2 dagen later pas weer op te pakken.

Wat vinden jullie de overweging om mischien te stoppen en haar door iemand laten rijden die heel erg veel tijd heeft. of gewoon lekker door gaan en probeeren aan te moderen met jullie tips die ik dan natuurlijk wel verwacht te krijgen.

Tevens heb ik wel een hele goede band met de pony en word het mij zo nu en dan ook bast kwalijk genomen dat ik niet genoeg geweest ben. verder doen we ook nog wel dingen voor de afwisseling ook al rijd ik dan niet alle dagen zij moet er wel plezier in blijven houden ( zo gaan we geregeld naar buiten zo wel voor een leuk ritje als gewoon buiten training, zo doen ne aan NH en doen we zo af en toe aan springen)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en ik weer nieuwe ideen en inzichten krijg

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:16

Ik denk hier persoonlijk heel simpel over. Ik hoop wel dat ik het goed begrepen heb want erg duidelijk schrijf je niet, maar ik denk dat ik de essentie wel snap.

Mijn regel is, weinig rijden is niet erg, je paard daarbij telkens overvragen wel. Hard trainen doe je dus enkel als dat op een nette manier is opgebouwd en je ook de tijd hebt om de dagen erna een lichte hersteltraining te doen. Heb je daar niet de tijd voor, dan rijd je zo dat je paard er geen spierpijn van krijgt. Het is niet zielig voor een paard om maar één of twee keer per week gereden te worden, het is wel zielig om één of twee keer per week getraind te worden op een manier die spierpijn oplevert, dat is niet eerlijk. Jezelf leren beheersen en beter luisteren naar je paard dus. Verwacht niet dat ze nog steeds loopt zoals het ging toen je wel volop trainde en pas daar uit jezelf je traning op aan.

aerdenhout1

Re: help ik weet het echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:24

Je hebt je rijbewijs? `Dan een brommertje aanschaffen, scheelt je een hele boel tijd en vooral energie om naar je paard te komen.
Ik kan me inderdaad voor stellen dat je geen zin hebt om 9 km te fietsen in de herfst en winter maanden.
Of zoek een stal dichter bij huis? Een leuke bijrijder zoeken die ook wat meebetaald is ook nog een optie natuurlijk!
Keuze genoeg zou ik zeggen.
Natuurlijk hangt het ook een beetje af of ze overdag buiten staat of op stal???????

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:31

Goede bijrijder? Zodat de druk wat van jezelf af gaat en het paard dagelijks aandacht krijgt.
Is best zwaar hoor als je alles alleen moet doen. Als het klikt met je bijrijder, is nog gezellig voor jezelf ook. Je moet er wel plezier in blijven houden toch?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:38

Een brommertje aanschaffen is ook nogal een uitgave hoor, denk niet dat ts dat zomaar kan missen aangezien ze ook zegt de lessen niet meer te kunnen betalen.. Reken bij een brommertje zeker maar op 500eu, is nogal wat.

@ts, ik denk dat je de pony overvraagd. Maak het wat simpeler zodat je pony er ook weer plezier in krijgt.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:08

Wat ik niet heel duidelijk in je verhaal terug kan vinden is wat je zelf wilt bereiken met de pony! Rijd je wedstrijden of gewoon voor de fun? Als je geen wedstrijden rijd dan moet je misschien de lat voor jullie beide lager leggen. Je kunt niet van je pony verwachten dat deze net zo goed presteert nu als voorheen toen je nog dagelijks reed, trainde en les kreeg! Stel je eisen bij en geniet gewoon van elkaar! Je paardje wordt er echt niet minder van hoor! Wellicht kun je het over een tijdje weer meer oppakken!

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 09:49

Bedank voor jullie reacties ee nieuwe brommer is aan geschaft en al helemaal in gebruik ik kan nu heerlijk naar mijn werk naar mijn paardje toe. een 2e verzorger is geen optie want het is al mijn verzorg knollie en ik heb daar niet zulke goede ervaringen mee al kan het wel heel gezellig zijn maar ieder gewoon zijn eigen paard ( o hoezo verwend maar goed :P )
Inprinciepe rijd ik wedstrijden met de pony en wil ik ook graag dat ze gewoon op niveau blijf zo dat wanneer ik weer geld heb om te lessen we ook zo de wedstrijden weer in kunnen. `t is een pony die goed loopt maar wat ik al zij dat kleine beetj extra kwijt is. leuke dingen doen we zo wie zo wel heel veel zo als buitenritten vrijheidsdressuur en vlink crossen over de nu lege weilanden. hier geniet ze dan ook het meest van. ik heb nu mijn zinnen gezed om alles weer helemaal op te pakken in het voor jaar. dan heb ik voor mij zelf een enorme bluffer op geboud en kan ik dus weer lessen en ga er dan van uit dat we het niveau wel weer terug krijgen. wat jullie ook zeggen niet te veel willen.

Dankje wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:54

Hee wat goed Sill !!! Op dit moment lekker roeien met de riemen die je hebt en genieten van de tijd die je met haar kunt doorbrengen, in plaats van negatief te denken over de tijd die je niet met haar kunt doorbrengen. Daardoor voel je jezelf ook veel fijner, want denk dat je door alles wat je hebt meegemaakt ook niet gemotiveerder wordt... Ik heb de knop kunnen omzetten en in plaats van te kijken naar wat ik niet kon, te kijken naar wat ik wel met en voor mijn paard kon doen. Je voelt je dan veel positiever en je paard voelt dat ook !!!

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:56

@ joenohoe Bedankt voor je reactie ik denk dat ik daar idd mijn zinnen op plezier moet gaan zetten. :D

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:23

moeilijk.