Paard stapt niet door, luistert niet goed naar been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos111

Paard stapt niet door, luistert niet goed naar been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:25

Hallo allemaal !
mijn verzorgpaard stapt niet door,, en ze luistert niet naar het been als je haar aan spoort gaat 2 stappen sneller en daarna valt ze er weer uit en stapt ze weer sloom, wat kan je hier tegen doen??
En ik wil niet om de stap aan sporen want dan luisterd ze steeds slechter naar het been,..

LiesxAnne

Re: Paard stapt niet door, luistert niet goed naar been

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:27

Veel overgangen rijden. Van stap naar draf en weer terug.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:28

cinn87 schreef:
Veel overgangen rijden. Van stap naar draf en weer terug.

Dat zijn we al steeds aan het oefenen ...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:30

Gewoon heel consequent zijn om te beginnen. Zodra hij terugvalt meteen weer aandrijven en been eraf als hij naar voren gaat. Als dit niet genoeg resultaat levert als je een tijdje hiermee bezig bent, dan zou ik er een zweepje bij nemen als verduidelijking.

Als hij niet snel genoeg reageert, kun je ook veel achter elkaar met je hiel porren. Doe dit zo zacht mogelijk, maar ook zo snel mogelijk achter elkaar. Vaak worden ze hier wat rillerig van (vergelijk het maar met iemand die tussen je ribben port). Dit heeft soms na enkele keren al resultaat.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:32

demo_love schreef:
Gewoon heel consequent zijn om te beginnen. Zodra hij terugvalt meteen weer aandrijven en been eraf als hij naar voren gaat. Als dit niet genoeg resultaat levert als je een tijdje hiermee bezig bent, dan zou ik er een zweepje bij nemen als verduidelijking.

Als hij niet snel genoeg reageert, kun je ook veel achter elkaar met je hiel porren. Doe dit zo zacht mogelijk, maar ook zo snel mogelijk achter elkaar. Vaak worden ze hier wat rillerig van (vergelijk het maar met iemand die tussen je ribben port). Dit heeft soms na enkele keren al resultaat.

dan zit je om de pas aan te sporen ,, word ze alleen maar ongevoelig van

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:33

Roos111 schreef:
demo_love schreef:

dan zit je om de pas aan te sporen ,, word ze alleen maar ongevoelig van

Nou echt niet hoor! En je moet ook wel stoppen zodra je een reactie krijgt natuurlijk, dat lijkt me logisch...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:26

wat "demo_love" hier aangeeft is zeker waar.
op een actie moet een reactie volgen, en ik denk dat je het net iets te lief vraagt, je moet je paard duidelijk maken dat jouw vraag wel echt is, en dat daar niet zomaar mag omheen gekeken worden.
wees net iets harder.
Maar daarbij zou ik ook zeggen, doe dit niet zomaar op eigen houtje, neem een privélesgever, die ziet de actie die jij doet en ook de reactie die je paard geeft, en kan dan zo steeds net op tijd bijsturen waar nodig.
dit kan je niet zonder les.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:56

Consequent zijn, je wilt stappen in een tempo dat je met 1 kleine hulp meteen in draf zit, als hij dat tempo stapt dan ben je stil met je been, zodra hij onder dat tempo komt laat je m een keer aandribbelen en neemt m terug naar stap, als hij den meteen weer stil valt dribbel je meteen nog een keer aan etc etc. Je wordt er waarschijnlijk helemaal tureluurs van als je er niet streng op bent dan blijft het zoals het nu is.

Hij zal echt niet meteen altijd doorstappen maar je moet een het een poosje volhouden en dat in alle gangen. En niet de ene keer wel door laten sloffen en de volgende keer op zn kop geven want dan snapt ie t niet meer.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:59

Dat probleem had ik ook en moet toegeven begint nu aarig goed te gaan.

1x been is reactie zo niet een flinke schop mee geven (ik voelde me in het begin ook zo'n beginnertje van de manege van vroeger maar nu kan ik mijn hulpen al veel kleiner gaan geven).

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:11

Als je je verzorgpaard met een zweepje rijdt, zou ik die ook gebruiken als ondersteuning.

Je paard stompt niet af als je been geeft op een moment dat hij echt harder moet. Een paard stompt af als je blijft drijven zonder effect en dat echt continu. Dat zijn dus echt 2 verschillende dingen. Je paard weet namelijk echt wel dat ze door moet blijven lopen, maar hij weet nu ook dat ze dat niet vol hoeft te houden en waarom zou ze dan in 1 tempo blijven? Been geven waar je reactie op verwacht is dus echt wel goed.

Zoals al gezegd zal je een hele poos extra consequent moeten blijven (en vanaf dan eigenlijk gewoon altijd ;)) Als je vol blijft houden, gaat ze vanzelf een keer inzien dat het geen nut heeft om steeds weer trager te gaan lopen en zal je dus ook steeds minder vaak been hoeven te geven om haar aan de gang te houden.

Dus als je vlotter wilt 1x been, komt er meteen reactie dan ophouden met drijven. (been eraf, is ook niet helemaal de bedoeling, want dan steek je ze af, wel contact houden) Geen reactie? Nog een keer, maar dan een stuk steviger been geven. Komt er dan reactie is het weer goed. Komt er nog geen reactie dat been geven en tegelijk een tik vlak achter je kuit. Dan gaan we er toch vanuit dat ze wel naar voren zal gaan. In het begin is het ook niet zo erg als ze dan bijvoorbeeld aandraafd of sneller gaat dan de bedoeling is. Alle reactie naar voren is goed. Dan gewoon rustig blijven zitten en naar het tempo gaan wat je wilde, zonder te straffen of boos te doen. Naar voren is gewoon braaf.

Blijft het slechter gaan in een training, dan zou ik de 2e keer alleen been geven overslaan en als 2e hulp meteen de been+tik hulp geven.

Verwacht niet dat het na 1 training proberen meteen over zal zijn, dit duurt wel even voordat het echt plakt zogezegd.

Hopelijk heb je hier iets aan. Veel succes!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:15

Dat idee van al die porretjes van demo_love zou ik je echt niet aanraden! Daar stompt ie juist van af. Één keer been geven meer niet. Geen reactie? Tip met de zweep of spoortje. Direct als ze terugkomt normaal been geven, geen reactie? Weer tik of spoortje. Zo blijf je doorgaan. Ik het begin denk ik dat je er na een kwartier rijden genoeg van hebt en dan kan je ook beter stoppen want je moet dit gewoon een week/soms iets langer, doen voordat het werkt. Niet de ene dag toestaan dat ze wat langzamer gaat lopen of niet direct reageerd en de volgende dag weer niet. Dat is funest en dan gaat het ook niet lukken.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:16

Maar let op! Blijf wel zelf ontspannen zitten, je been houd je losjes aan je paard, niet drukken met je been! Alleen wanneer je wat wil.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:31

Sporen zijn niet bedoeld om je paard door te laten lopen, dus dat zou ik zeker niet doen.

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 15:34

Ik heb een paard van 1.78 en ik ben zelf maar een meisje die van de pony's afkomt, en het komt dus
gewoon niet over, met spoortjes kan ik het voor hem net iets duidelijker maken! Dus het zou wel kunen
helpen. Vooral voor de zijgangen, traver en schouderbinnenwaarts. Maar ik weet niet of dit bij jou ook het
geval is, als het gewoon luiheid van het paard is zou ik eerst eens beginnen met rijden van een zweep. Als
je been geeft moet het paard meteen reactie geven. Doet die dit niet, schop hem er maar eens keihard in.
Lukt dit niet zweep erbij, zodra je reactie hebt meteen belonen en weer langzaam terug nemen. Dan weer
overnieuw net zolang tot het goed gaat, als het goed gaat meteen uitgebreid belonen natuurlijk. Als dit
lukt veel overgangen gaan rijden en wisselen in tempo. Heel consequent zijn en blijven! Succes!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:56

PriscaZ schreef:
Sporen zijn niet bedoeld om je paard door te laten lopen, dus dat zou ik zeker niet doen.

Ow nee? Waar zijn ze dan voor bedoeld volgens jou? Ik gebruik ze om mijn hulp te verfijnen, of te verduidelijken waar nodig. Zonder spoor of zweep leer jij een paard niet doorlopen hoor.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:40

Wel zonder spoor ja. Je gebruikt je sporen inderdaad om je hulp te verfijnen. Er is weinig verfijnends aan doorlopen...

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:44

Laat dat 'je' maar weg want ik gebruik mn spoor niet alleen om te verfijnen.
Een spoor is er voor mij ook om het paard alert te maken op het feit dat ie niet reageert. Ik ben van mening dat je duidelijk moet zijn; je geeft een zachte hulp, wordt er niet gereageerd gebruik je een hardere hulp. Vervolgens herhaal je wat je wilde doen. Als jij niets extra's doet als je paard niet reageert op je hulp, ben mijns inziens verkeerd bezig.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:54

Volgens mij heb je mijn antwoord duidelijk niet gelezen, want er staat nergens dat ik niets zou doen. Zou er alleen geen sporen voor gebruiken ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:00

spoor of zweep als het paardje lief maar reageert.
Het enige wat van belang is, is dat je eerlijk blijft.
Op een actie moet een reactie volgen, en liefst dan nog de goede reactie.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:10

PriscaZ schreef:
Volgens mij heb je mijn antwoord duidelijk niet gelezen, want er staat nergens dat ik niets zou doen. Zou er alleen geen sporen voor gebruiken ;)

Wat dan?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:59

JessicaD88 schreef:
PriscaZ schreef:

Wat dan?

Ze bedoeld dat een spoor omdoen niet de oplossing van het probleem is en dat klopt in feite ook want dit beestje heeft blijkbaar een lak aan de hulpen om door te lopen dus een spoor gaat dat verschil niet maken, ja misschien heel even maar daarna is het weer hetzelfde laken en pak dus gewoon consequent zijn en elke stap dat hij langzamer gaat dan jij wil aansporen tot meer reactie.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:47

Als je paard niet aan je been is ,dan moet je naar je zelf gaan kijken wat je op dat moment fout doet.
Een keer been gaan geven krijg je geen reactie, dan geef je paard tikje met de zweep achter je been.
Herhaal dit een paar keer en je paard word met de dag sneller aan je been. *D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:28

Wat ik nog mis in de bovenstaande reacties is dat de reactie van je paard even intens moet zijn als de hulp die je geeft. Dus als jij echt een schop van #) moet geven en je krijgt dan alleen een reactie van wat harder stappen dan eis je ook een flink voorwaartse galop op.
Op dat moment even niet letten op aanleuning of sturen of wat dan ook, je wil gewoon vooruit.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:23

Urielle schreef:
Wat ik nog mis in de bovenstaande reacties is dat de reactie van je paard even intens moet zijn als de hulp die je geeft. Dus als jij echt een schop van #) moet geven en je krijgt dan alleen een reactie van wat harder stappen dan eis je ook een flink voorwaartse galop op.
Op dat moment even niet letten op aanleuning of sturen of wat dan ook, je wil gewoon vooruit.

Mee eens

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:33

Dressuurgek schreef:
PriscaZ schreef:

Ze bedoeld dat een spoor omdoen niet de oplossing van het probleem is en dat klopt in feite ook want dit beestje heeft blijkbaar een lak aan de hulpen om door te lopen dus een spoor gaat dat verschil niet maken, ja misschien heel even maar daarna is het weer hetzelfde laken en pak dus gewoon consequent zijn en elke stap dat hij langzamer gaat dan jij wil aansporen tot meer reactie.

Precies. Maar op moment dat je aanspoort totdat het paard reageert, het paard komt terug en vervolgens spoor je weer aan totdat je paard reageerd, dan ben je verkeerd bezig en zal je het probleem nooit oplossen. Het gaat erom dat je 1 keer aanspoort, normaal. Geen reactie? Spoor erin. Nog geen reactie? Flinke optater met je spoor. Vervolgens herhalen wat je wilde doen, met zachte hulp dus, reactie? Belonen. Of met de zweep natuurlijk probleem is alleen dat je die in je proef niet mag gebruiken en dat hebben ze snel in de gaten.