Paard wil niet meer voorwaarts na achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Paard wil niet meer voorwaarts na achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:41

De titel zegt het, mijn paard snapt het achterwaarts nu ongeveer, maar daarna wil ze niet meer voorwaarts. Ik wil er niet schoppend op gaan zitten omdat ze dan uiteindelijk helemaal niet meer vooruit zal gaan.. Ik heb geen druk op de teugels maar nog verzet ze een stap, hoe kan ik dit oplossen?? Ik ga dr niet met een zweep opzitten want daar heeft ze hele nare ervaringen mee gehad vroeger..

Carmy81

Re: Paard wil niet meer voorwaarts na achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:46

Hand naar voren en klikken..... idee misschien :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:50

Commando STAP of STAPPEN gebruiken (net wat ze gewend is bij longeren)?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:53

Wat doet je paard als je aan de hand achterwaarts gaat en dan weer weg wil stappen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:57

Het kan ook zijn dat ze last heeft van zo'n "op slot" been?

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:14

Wanneer je een paard achterwaarts wilt laten lopen is het belangrijk om iets verlicht te gaan zitten, als je weer naar voren toe wilt ga je weer diep in het zadel zitten en zal het paard weer naar voren toe gaan.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:28

vreedenburgh schreef:
Wanneer je een paard achterwaarts wilt laten lopen is het belangrijk om iets verlicht te gaan zitten, als je weer naar voren toe wilt ga je weer diep in het zadel zitten en zal het paard weer naar voren toe gaan.

Doe ik al ;)

@japeloup
Of ze 'rent' er gelijk weer vandoor(ze loopt dus gelijk weer naar voren), of ze blijft dan ook stilstaan en wanneer jij haar mee vraagt loopt ze gewoon mee ;)

Op commando wat ik bij longeren gebruik werkte 1 keer, toen heb ik beloond maar nu doet ze niets meer en handen naar voren ook al geprobeerd, haha ;) Binnenkort ga ik even met iemand ernaast doen, maar allemaal wel bedankt :)

Quinty1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:34

Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar ik hield haar onbewust te veel vast met mijn zit. Nu dat is opgelost geen probleem meer.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:42

nog een vraagje, hoe galoppeert je paard?
is dat een mooie rollende galop of stijf en houterig?
waar ik benieuwd naar ben of hem niet iets lichamelijks in de weg zit

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:43

Quinty1987 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar ik hield haar onbewust te veel vast met mijn zit. Nu dat is opgelost geen probleem meer.

Hoe bedoel je? Met je bovenbenen(en eigenlijk hele zit) onbewust aanspannen?
Zal er eens even op letten!

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:44

Japeloup schreef:
nog een vraagje, hoe galoppeert je paard?
is dat een mooie rollende galop of stijf en houterig?
waar ik benieuwd naar ben of hem niet iets lichamelijks in de weg zit

Ze is nu ongeveer 3 weken geleden bij de osteopaat geweest, ze liep vrij goed qua gangwerk zei de osteopate(ze zei dat mn paard heel wollig liep), ze zat wel ietwat vast maar het was niks ernstigs, maar ze is er sowieso al stukken beter van gaan lopen ;)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:46

Ben je duidelijk genoeg in je hulpen? Zo te lezen ben je nog niet zo lang met het achterwaarts gaan bezig.. Heb je een heel duidelijk verschil tussen de hulpen voor achterwaarts gaan en voorwaarts gaan? Om het verschil extra duidelijk te maken zou ik mijn handen overdreven naar voren doen en been geven net zo lang tot ze voorwaarts gaat (al is het maar een pas, dan belonen). Bij het achterwaarts van voren juist wat tegenhouden zodat ze weet dat de enige kant die ze uit kan achterwaarts is... Duidelijk zijn en consequent (iedere keer hetzelfde, tot ze het snapt)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:48

Gaat ze nu na de behandeling makkelijker achterwaarts? En juist moeilijker voorwaarts?
Zo ja kan het zijn dat ze wel goed kan kantelen in de heup/bekken, maar nog niet de kracht heeft om daar vanuit voorwaarts weg te komen.

Hoe veel passen vraag je achterwaarts?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:53

Japeloup schreef:
Gaat ze nu na de behandeling makkelijker achterwaarts? En juist moeilijker voorwaarts?
Zo ja kan het zijn dat ze wel goed kan kantelen in de heup/bekken, maar nog niet de kracht heeft om daar vanuit voorwaarts weg te komen.

Eerlijk gezegd deed ik voor de behandeling nooit achterwaarts onder het zadel, maar ernaast gaat ze idd wel makkelijker achterwaarts dan daarvoor. Maar ze gaat zeker niet moeilijker voorwaarts, ze gebruikt nu eigenlijk voor het eerst haar bekkenkanteling dus veel bespiering en kracht heeft ze daar nog niet, dus wss zal het daar dan aan liggen?

Edit; ik denk zo'n 4 passen per keer ongeveer
Laatst bijgewerkt door sannie275 op 09-11-11 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:54

rindin schreef:
Ben je duidelijk genoeg in je hulpen? Zo te lezen ben je nog niet zo lang met het achterwaarts gaan bezig.. Heb je een heel duidelijk verschil tussen de hulpen voor achterwaarts gaan en voorwaarts gaan? Om het verschil extra duidelijk te maken zou ik mijn handen overdreven naar voren doen en been geven net zo lang tot ze voorwaarts gaat (al is het maar een pas, dan belonen). Bij het achterwaarts van voren juist wat tegenhouden zodat ze weet dat de enige kant die ze uit kan achterwaarts is... Duidelijk zijn en consequent (iedere keer hetzelfde, tot ze het snapt)

Ik duidelijk verschil ja, bij achterwaarts geef ik duidelijk druk (niet trekken) en been en naar voor heb ik ook al geprobeerd handen naar voren, de hele teugels hangen dan gewoon als een waslijntje en dan been geven maar dr gebeurd niets ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:03

sannie275 schreef:
Japeloup schreef:

Eerlijk gezegd deed ik voor de behandeling nooit achterwaarts onder het zadel, maar ernaast gaat ze idd wel makkelijker achterwaarts dan daarvoor. Maar ze gaat zeker niet moeilijker voorwaarts, ze gebruikt nu eigenlijk voor het eerst haar bekkenkanteling dus veel bespiering en kracht heeft ze daar nog niet, dus wss zal het daar dan aan liggen?

Edit; ik denk zo'n 4 passen per keer ongeveer

Wat gebeurt er als je maar 1 pas achterwaarts gaat? Van wat ik lees en je antwoorden denk ik dat het te maken kan hebben met kracht.
Heb je dit al bij je osteo voorgelegd? Die weet waarschijnlijk meer dan wij, omdat hij/zij er een beeld bij heeft en heeft gevoelt waar de knelpunten zitten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:23

Volgens mij is het achterwaarts gaan niet het probleem, maar het vanuit dat achterwaarts weer voorwaarts gaan. Ik denk dat je paard het ff niet meer snapt en dat je dus op de één of andere manier duidelijk moet maken wat je bedoelt. Ik zou oefenen, herhalen; eerst een pas (of 2) achterwaarts, dan halthouden, dan handen duidelijk naar voren en been geven. Ook als ze dan weer achterwaarts gaat; been blijven geven met je handen naar voren tot ze voorwaarts gaat (en dan uitgebreid belonen!).

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:39

Ik zal de osteopate eens mailen, ik heb woensdag les dus dan zal ik het ook wel even vragen, ik denk dat zij daar ook wel raad mee weet.. Verder ga ik even oefenen, bedankt!