Links vast zittend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Links vast zittend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:20

Ik heb een jong paard dat sinds enige tijd onder het zadel is.
Nu is het volgende probleem aan de orde. Hij zit behoorlijk vast op links, valt naar binnen op de voltes en inbuigen op links is helemaal moeilijk. En dan ook nog eens dat links mijn 'moeilijke' kant is.
Ik rijd veel voltes op links, van groot naar klein, hij blijft naar binnen vallen.
We maken veel meters door op buiten ritten te gaan en dan hele stukken rechtdoor.
Rechts buigt hij netjes om het been en geeft keurig na.
Ik overvraag hem niet en laat hem mijn hand opzoeken. Dat is ook niet mijn streven op dit moment, ik wil graag dat hij loslaat op links.
Iemand tips???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:13

Als eerste moet je niet teveel gaan focussen op het probleem. Probeer hem eerst recht te krijgen, dat is vaak voor scheve paarden al voldoende.
Daarnaast moet hij leren voor jouw been te wijken, hou een lang zweepje erbij en tik hem aan als hij door je been valt, of kom een keer duidelijk in met kuit. Hierin moet je niet contact willen drijven en drukken, maar been moet meteen reactie zijn.
Verder is het van belang dat je je binnenhand goed naar binnen toe haalt en niet naar je toe, als je je hand terug haalt blokkeer je hem juist in het lijf en buigt hij alleen maar in de hals. Houd je hand dus mooi breed en begrens hem met je buitenteugel. Maar niet teveel stelling willen in een keer, als hij recht blijft en netjes van je binnenbeen afblijft is dat in het begin al voldoende.

Als oefening kun je de volte kleiner maken en vanuit daar vergroten op je binnenbeen.
Succes :)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 09:48

Dit doe ik al, handen laag en dan op die manier stelling proberen te vragen.
Hij blijft het gewoon moeilijk vinden op links.

S_en_Z

Re: Links vast zittend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:55

Scheef (ieder paard is dat...) paard + scheve ruiter = omvallen. Niet alleen het probleem bij het paard zoeken.

Een jong paard leert sneller en simpeler dan een ruiter die niet weet wat 'ie fout doet.

Ik ben rechts, knik in met mijn rechterheup en linksom op voltes maak ik mijn linkerbeen lang en heb
mijn schouders recht maar kantel mijn hoofd en trek mijn rechterbeen op en dus ook mijn middenlijf.
(ik ben rechtshandig en zelf ook "rechtsgebogen")

Als ik heel bewust op mijn zit let heeft mijn paard geen enkele moeite met buigen en linksom verkleinen.

Als ik het vergeet stapt ze telkens naar binnen ;) Dus niet alleen naar het paard kijken.

Hoe jij er op zit is minstens net zo belangrijk.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 09:58

Eens met svdijk86. Ik heb hetzelfde, als ik niet goed op mijn zit let valt die van mij op links ook naar binnen. Links is mijn mindere kant, maar ook die van het paard. Om het paard wel gewoon in de volledige mogelijkheid tot buigen te houden doe ik grondoefeningen met hem. Puur om de basisvoorwaarde optimaal te houden; het kúnnen buigen in het lijf. Bij het rijden is het vooral jezelf goed trainen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:01

Hoe lang is je paard al onder het zadel (enige tijd zegt mij niet zoveel). Zo te horen ben je goed bezig en heeft ie gewoon wat meer tijd nodig. Wellicht kun je wat meer longeerwerk doen (bij voorkeur dubbele lijnen of een beetje bijzetten.
Als het echt niet verbetert zou ik ernaar laten kijken. Misschien is er dan een ander probleem voor de scheefheid.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:12

Voor de duidelijkheid, ik heb meerdere zitlessen gehad en mijn zit in behoorlijk onafhankelijk.
Ik ben niet totaal lam op links, het is mijn mindere kant.
Mijn paard is nu een maandje of 4 onder het zadel, en we gaan vaak naar buiten dus we maken wel kilometers in rechte stukken.
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik ga echt geen grond oefeningen doen.(go ahead and kill me)
Longeren doe ik wel met bijzet. En daar merk ik dat links ook zijn slechte kant is, want hier valt hij ook naar binnen zo af en toe.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:20

Ik heb precies hetzelfde, links is mijn moeilijke kant van nature, maar rechts is mijn schouder instabiel (te lange banden) waardoor ik ga overcompenseren met mezelf vastzetten...echt lastig allemaal...

Kan je weinig advies geven, wat je nu doet doe ik ook, 4mnd onder het zadel is ook nog niet lang (vind ik) om al aan beide kanten soepel door het lijf te kunnen lopen, doorzetten denk ik dus

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:35

Pakt jouw paard ook je linkerteugel vast? Of in ieder geval... heb je gelijke druk op de teugels? Want wat bij mij destijds erg goed heeft geholpen was eerst de zwaardere teugel helemaal loslaten en de lichtere teugel wat meer druk zetten, laat hem maar naar buiten kijken, dat is niet erg. Dan dus proberen met jouw zit en beenhulpen je paard recht te zetten. Pas als hij recht loopt je zwaardere teugel er weer lichter bij pakken. Maar wees er heel alert op of die teugel niet weer opnieuw zwaarder wordt, anders de oefening weer herhalen. Zoiets lukt ook niet meteen, maar heeft bij mij wel effect gehad. Pas als je gelijke druk op de teugels hebt, kun je je paard ook gaan vragen om in te buigen, anders blokkeer je hem zelf al...
Als je zeker weet dat je gelijke druk op de teugels hebt, kun je een grote volte gaan rijden en hem daarbij contrastelling vragen, waarbij jouw buitenbeen (die op dat moment werkt als binnenbeen) hem de volte doorstuurt en dus niet jouw binnenteugel. Paarden moeten zich namelijk recht maken in hun lichaam bij deze oefening omdat ze anders omvallen. Doe dit op beide kanten hetzelfde. Je kunt het beste beginnen in stap en als het daarin makkelijk gaat ook in de andere gangen. Let er wel op dat het paard door blijft stappen/draven/galopperen, anders werkt het nog niet. Als hij het moeilijk krijgt, even recht zetten en weer opnieuw beginnen. Deze oefening had bij mij al heel snel effect, dus... Ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen, succes ermee! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:48

Ik zit ook in stap draf en galop op mijn paard zonder zadel met teugels lang zonder naar links en
rechts te schuiven.. no problemo. Ik ben ook niet "lam".

Dus onafhankelijk zit ik ook, maar dat je onafhankelijk kunt zitten en redelijk "stabiel" bent betekent niet dat je je nooit corrigeert in je lichaam en dus jezelf scheef maakt..

Maar oke, suc6 in ieder geval verder! De tip hierboven is ook het proberen waard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:05

Sieppus schreef:
Voor de duidelijkheid, ik heb meerdere zitlessen gehad en mijn zit in behoorlijk onafhankelijk.
Ik ben niet totaal lam op links, het is mijn mindere kant.
Mijn paard is nu een maandje of 4 onder het zadel, en we gaan vaak naar buiten dus we maken wel kilometers in rechte stukken.
Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik ga echt geen grond oefeningen doen.(go ahead and kill me)
Longeren doe ik wel met bijzet. En daar merk ik dat links ook zijn slechte kant is, want hier valt hij ook naar binnen zo af en toe.

Het is goed om te longeren, omdat je paard dan zonder het gewicht van de ruiter zijn balans kan vinden. Dubbele lijnen is fijn, omdat je dan beter kunt begrenzen aan de buitenkant. Longeren is zowieso grondwerk dus dat doe jij dus ook :+
4 maanden is eigenlijk nog maar kort. Geef het een half jaar. Verbetering moet er zowiezo wel zijn. Let erop dat je gelijkmatig traint. Dus op beide zijden even lang. Heel belangrijk met een jong paard.
Maar als de scheefheid blijft en niet verbetert is het niet onverstandig om ernaar te laten kijken.
Ik neem aan dat je goede begeleiding hebt. Wat zegt jouw instructeur erover?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:12

Ik heb altijd jonge paarden gereden, een instructeur heb ik op dit moment niet nodig. Pas als we echt serieus gaan trainen dan ga ik op zoek naar iemand die bij mij en mijn paard past.
4 maanden is ook niet zo heel erg lang, vandaar de korte training sessies, en dit 3 x per week.
Het ging me er vooral om om eens te vragen wat een goede optie zou zijn.
Longeren doe ik niet zo heel erg vaak, misschien toch weer eens een beetje erbij gaan doen. Het is voornamelijk 15 minuten trainen en dan lekker naar buiten.
Ik zal de tip van Lisanne eens gaan toepassen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:58

Sieppus schreef:
Ik heb altijd jonge paarden gereden, een instructeur heb ik op dit moment niet nodig. Pas als we echt serieus gaan trainen dan ga ik op zoek naar iemand die bij mij en mijn paard past.
4 maanden is ook niet zo heel erg lang, vandaar de korte training sessies, en dit 3 x per week.
Het ging me er vooral om om eens te vragen wat een goede optie zou zijn.
Longeren doe ik niet zo heel erg vaak, misschien toch weer eens een beetje erbij gaan doen. Het is voornamelijk 15 minuten trainen en dan lekker naar buiten.
Ik zal de tip van Lisanne eens gaan toepassen.

Iedereen heeft een instructeur nodig... Zeker als je aangeeft dat je een probleem hebt met een jong paard, wordt het hoog tijd voor les. Een paard goed beleren is niet moeilijk. Een paard herstellen nadat het verprutst is is veel lastiger.

Verder zou ik toch echt werk aan de hand gaan doen, kijk voor oefeningen maar op paardenbegrijpen.nl. Die oefeningen zijn echt nuttig en helpen al vrij snel.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 08:12

heb je een aangemeten zadel?
een slecht passend zadel kan ook veel problemen veroorzaken, veel mensen gooien er maar wat op onder t mum van "hij moet toch nog groeien" hoe verkloot je een rug -O-
en is het gebit ook na gekeken?

iemand92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:13

Ik heb precies hetzelfde probleem..

Ik rij veel achtjes ( WEL IN STAP) omdat mijn paard ook nog jong is.
Zo moet je paard dus vaak van stelling wisselen , en die van mij wordt dan losser door haar lijf.

ik denk dat ik eerst zo'n 20/25 minuten in stap bezig ben.
achtjes rijden, voltes sluiten voltes openen. VERGEET JE LINKERBEEN VOORAL NIET.
En de ene keer behoud ze die stelling in draf en galop ook , en de andere dag niet. pech dan. /3

En niet teveel er op door gaan, als hij nou vast blijft zitten nergeer het dan gewoon , en ga rijden. Volgende dag misschien weer beter.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:39

Het kan ook helpen om veel op de binnenhoefslag te rijden in de bak, dan kan je namelijk heel makkelijk controleren of je paard recht mogelijk is en of je wel gelijke teugels hebt etc. Dit moest ik ook altijd doen met jonge pony's om ze op eigen benen te leren lopen zonder die bakrand, vooral op de moeilijke kant gaan ze soms nog wel eens eraan 'plakken' namelijk.
Verder gewoon allebei de kanten evenveel doen, niet op een kant extra gaan focussen omdat die moeilijk is. En inderdaad wat iedereen hier al zegt, veel voltes en buigwerk doen om m goed los te maken.

Heb ook wel eens gehoord dat mensen een snoepje naast hun paard hielden na het poetsen (gewoon vanaf de grond) en m dan dat snoepje lieten pakken waardoor hij boog op die kant. Dit deden ze dan aan allebei de kanten, maar gewoon zodat hij wat leniger en buigzamer werd, als extra oefening zegmaar.

^ Natuurlijk allemaal ervanuitgaand dat zn tuig en zn tanden etc allemaal goed zijn tenminste.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:11

Even nog een toevoeging. Wat bij mij ook nog heeft geholpen... was eigenlijk een oefening omdat hij in het halthouden scheef trok en rechts vast pakte, maar moet hiervoor ook helpen, want de mijne werd er in ieder geval in alle gangen losser door.
Ik moest gaan halthouden en m'n instructrice ging hem dan links helemaal doorbuigen en rechtsom helemaal doorbuigen, net zo lang tot hij los liet op beide kanten en zich makkelijk om liet zetten. Dit kun je ook zelf doen, maar het iemand vanaf de grond laten doen is makkelijker. Zorg er dan wel voor dat het paard blijft staan en niet zelf weg gaat draaien. Dat doorbuigen moet je ook doen door druk vast te houden, dus niet trekken, maar druk zetten en loslaten wanneer hij loslaat. Nadat je dit hebt gedaan, moest ik op de lange zijde van de bak hele kleine gebroken lijntjes rijden, dus een soort zigzaggen op de hoefslag (kan ook op de a-c lijn, maar bij een jong paard heb je op de hoefslag steun van de bakrand) en dan niet eerst rechtzetten, maar meteen doorbuigen. :) Heb je al wat tips geprobeerd?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:52

Misschien is het een gebitsprobleem(pje)?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:59

Even een citaat uit je beginpost:
"Ik rijd veel voltes op links, van groot naar klein, hij blijft naar binnen vallen"

Je moet juist voltes van klein naar groot rijden :j
Tijdelijk moet je het paard zo trainen dat hij op de linkervoltes naar buiten toevalt (soort van wijken).
Hij mag van alles op die linkervolte maar voorkom dat hij naar binnen valt :j

Ook een goede oefening is rechtsom te gaan rijden en op de korte of lange zijdes stukken stelling naar buiten vragen.

Vanaf de pc kan ik het natuurlijk niet goed zien...
Maar wat ik denk is dat je meer contact op je rechterteugel aanneemt en minder op je linkerteugel. Misschien dat je hier eens op kan letten?
Houdt goed contact met links!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:37

doei schreef:
Even een citaat uit je beginpost:
"Ik rijd veel voltes op links, van groot naar klein, hij blijft naar binnen vallen"

Je moet juist voltes van klein naar groot rijden :j
Tijdelijk moet je het paard zo trainen dat hij op de linkervoltes naar buiten toevalt (soort van wijken).
Hij mag van alles op die linkervolte maar voorkom dat hij naar binnen valt :j

Ook een goede oefening is rechtsom te gaan rijden en op de korte of lange zijdes stukken stelling naar buiten vragen.

Vanaf de pc kan ik het natuurlijk niet goed zien...
Maar wat ik denk is dat je meer contact op je rechterteugel aanneemt en minder op je linkerteugel. Misschien dat je hier eens op kan letten?
Houdt goed contact met links!

Als het paard naar links valt zal ie waarschijnlijk links ook meer druk op het bit hebben. Dus zelf meer proberen druk op rechts te krijgen. Als je hem links rond om je binnenbeen wilt hebben moet je hem met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:11

Rindin uiteindelijk wel :j
Bij een volte zonder naar binnen of naar buiten te vallen, komt het paard aan de buitenteugel om het binnenbeen :j
Maar in dit geval moet het paard gecorrigeerd/ getraind/ rechtgericht worden om daar te komen.

- Het paard valt op de volte naar binnen, dus dit paard heeft er baat bij de voltes te vergroten:
Dit wordt gedaan met binnenteugel en binnenbeen. Het contact met de binnenteugel voorkomt/ begrenst het naar binnen vallen.
Vandaar dat ik er van uitga dat de TS te weinig contact met de linkerteugel heeft of teveel met rechts.

- Verkleinen van de volte:
Buitenteugel en buitenbeen...
Maar in dit geval heeft dit paard daar geen baat bij :n

Tijdens het vergroten van de voltes kan de ruiter een paar passen de buitenteugel erbij houden zodat het paard recht op de volte gaat, om vervolgens weer te vergroten.
Dit kan verder opgebouwd worden.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:51

doei schreef:
Rindin uiteindelijk wel :j
Bij een volte zonder naar binnen of naar buiten te vallen, komt het paard aan de buitenteugel om het binnenbeen :j
Maar in dit geval moet het paard gecorrigeerd/ getraind/ rechtgericht worden om daar te komen.

- Het paard valt op de volte naar binnen, dus dit paard heeft er baat bij de voltes te vergroten:
Dit wordt gedaan met binnenteugel en binnenbeen. Het contact met de binnenteugel voorkomt/ begrenst het naar binnen vallen.
Vandaar dat ik er van uitga dat de TS te weinig contact met de linkerteugel heeft of teveel met rechts.

- Verkleinen van de volte:
Buitenteugel en buitenbeen...
Maar in dit geval heeft dit paard daar geen baat bij :n

Tijdens het vergroten van de voltes kan de ruiter een paar passen de buitenteugel erbij houden zodat het paard recht op de volte gaat, om vervolgens weer te vergroten.
Dit kan verder opgebouwd worden.

Dat zeg ik, maar dan net ff anders verwoord ;)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:29

Ik ga mee met Joolien; is je paard wel recht op de volte linksom ? Mijn paard doet dat namelijk niet en door haar recht op de volte te zetten laat ze ineens wel los. Dus met stelling naar buiten de volte linksom rijden. Je zult zien dat hij vanzelf gaat nageven... Dan kun je weer stelling naar binnenvragen. En i.p. zou je dit moeten kunnen zonder beenhulpen of zweep. Alleen door te sturen.
En waarom longeer je met een bijzet ? Ooit wel eens geprobeerd zonder ? Kan je paard dan ontspannen en met z'n neusje over de grond lopen ? Want dat is m.i. de basis; loslaten en ontspannen en vandaar uit verder. Ontspannen kun je niet verplichten. ....
Laatst bijgewerkt door PinkyPie op 13-11-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:30

PinkyPie schreef:
Ik ga mee met Joolien; is je paard wel recht op de volte linksom ? Mijn paard doet dat namelijk niet en door haar recht op de volte te zetten laat ze ineens wel los. Dus met stelling naar buiten de volte linksom rijden. Je zult zien dat hij vanzelf gaat nageven... Dan kun je weer stelling naar binnenvragen. En i.p. zou je dit moeten kunnen zonder beenhulpen of zweep. Alleen door te sturen.

Stelling moet juist komen vanuit been ;)

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:46

Zelf stap ik heel veel, is tenslotte de basis, en daar leert je paard heel veel van.
Het is wel een goede training.
Veel draaien, niet constant op dezelfde hand rijden, ook niet alleen maar op de slechte hand.
Voltes, 8tjes, gebroken lijnen.