(te) drukke tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

(te) drukke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 20:07

oké even wat standaard info:

- Harvey / tinker (suprise :') )
- staat in de wei en krijgt daarnaast niks bij gevoerd (geen hooi / droogvoer / enz..)
- ik rijd ong 2-3 (intensief) met hem (2x in de club en 1x buiten)
- hij is helemaal nagekeken door de dierenarts en 1x per jaar komt de paardentandarts

het probleem:
Nou hij is dus té druk! ik krijg hem niet rustig, hij is gevoelig in de mond maar tegelijk is hij redelijk moeilijk terug te brengen van draf naar stap, hij blijft heel lang dribbelen.

dus als ik met teugels op maat aan het stappen ben gaat hij vanzelf dribbelen, ook in draf maakt hij zichzelf helemaal gek door druk te doen. Als ik hem tegenhoud, dan gaat hij op de plaats in hetzelfde tempo door, dus dribbelend met zijn rug helemaal hol

ik ben al aan het proberen hem 'natural' (of western / bitloos) te proberen te rijden, dus met zijn hoofd laag en reagerend op druk tegen de hals. Dit pakt hij al heel goed op alleen het terug rijden met mijn zit daar reageert hij een beetje op maar niet zo veel, dus moet ik mijn teugels toch oppakken omdat hij anders steeds meer versnelt.

misschien weten jullie oefeningen die helpen om het rustiger te krijgen. Tijdens het longeren / grondwerk is hij de kalmste sloomste pony ever..

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:14

Je zegt dat hij gaat dribbelen als je in stap je teugels op maat maakt. Hij is gevoelig in de mond. Probeer eens om hem wat meer teugelruimte te geven. Dus wel contact houden maar langere teugels.
Probeer niet op je teugels maar compleet op je zit te rijden. Juist omdat hij zo gevoelig in de mond is!

Bij mijn bijrijdpaarden weet ik gelijk wanneer ik per ongeluk te veel druk op de teugels heb, zij reageren daar gelijk op door sneller en gespannen te gaan lopen!

midgie

Re: (te) drukke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:53

Is denk ik een balans probleem en dat zul je rijtechnisch op moeten lossen, door het dier te gaan gymmen/rechtrichten mij heeft het enorm geholpen om mijn erg hete tink rustig te krijgen en is nu op zit te rijden,
Ik heb de profiel foto`s bekeken en zag dat het dier erg jong is, een tinker is laat af, denk erom dat hij nog aan het wisselen is en in de groei, waarom gebruik je zo`n bit met zoveel druk als je weet dat hij gevoelig/pijn heeft in zijn mond??
Neem les zou ik zeggen in het handwerken om het dier alle hulpen aan te leren vanaf de grond dan zul je merken dat hij ook beter op je zit gaat reageren en als je rijd durf los te laten geef het dier de ruimte , want hoe korter je de teugels houd hoe harder ze gaan en zal hij alles vast zetten en dat is voor zijn lijf ook niet echt goed, dus ook om rug en been blessures te voorkomen zul je anders moeten gaan rijden.

_Witch_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:06

Zo heb ik er ook 1!!
Als je stapt aan de lange teugel is er niks aan de hand. Maar als je de teugels op maat pakt is ze weg! En als je aan het draven bent wil ze niks anders dan alleen maar hard draven en galloperen. Het ergste is dan dat ze bijna niet reageert op je hulpen. Een parcoursje met haar springen is dus onmogelijk. Het beste bij zo`n paard is dat je rustig en consequent blijft. Dat helpt tenminste bij mijn paard. En Juist niet te gespannen zijn maar proberen te ontspannen misschien dat je paard dat dan ook doet...

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 09:24

midgie schreef:
Is denk ik een balans probleem en dat zul je rijtechnisch op moeten lossen, door het dier te gaan gymmen/rechtrichten mij heeft het enorm geholpen om mijn erg hete tink rustig te krijgen en is nu op zit te rijden,
Ik heb de profiel foto`s bekeken en zag dat het dier erg jong is, een tinker is laat af, denk erom dat hij nog aan het wisselen is en in de groei, waarom gebruik je zo`n bit met zoveel druk als je weet dat hij gevoelig/pijn heeft in zijn mond??
Neem les zou ik zeggen in het handwerken om het dier alle hulpen aan te leren vanaf de grond dan zul je merken dat hij ook beter op je zit gaat reageren en als je rijd durf los te laten geef het dier de ruimte , want hoe korter je de teugels houd hoe harder ze gaan en zal hij alles vast zetten en dat is voor zijn lijf ook niet echt goed, dus ook om rug en been blessures te voorkomen zul je anders moeten gaan rijden.

mijn profiel is al erg lang niet meer bijgewerkt dus even duidelijk maken:
hij is nu ong. 5-6 jaar
ik rijd al bijna een jaar niet meer met dat bit, in het begin maakte hij zich erg sterk tegen mij (en ikzelf had op dat moment geen kracht) om hem tegen te houden, nu rijd ik met een enkelgebroken bustrens

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 09:26

_Witch_ schreef:
Zo heb ik er ook 1!!
Als je stapt aan de lange teugel is er niks aan de hand. Maar als je de teugels op maat pakt is ze weg! En als je aan het draven bent wil ze niks anders dan alleen maar hard draven en galloperen. Het ergste is dan dat ze bijna niet reageert op je hulpen. Een parcoursje met haar springen is dus onmogelijk. Het beste bij zo`n paard is dat je rustig en consequent blijft. Dat helpt tenminste bij mijn paard. En Juist niet te gespannen zijn maar proberen te ontspannen misschien dat je paard dat dan ook doet...

bijna hetzelfde alleen in stap wil hij het liefst draven...Een parcourtje springen is juist geen probleem, dat doet hij extreem kalm en beheerst (dus niet willen versnellen voor/na de sprong)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:53

Volhouden.
Mijn bijrijdpaard heeft er ook een handje van. (Luisterd prima naar mn hulpen hoor, maar hij gaat graag een pasje harder dan gevraagd)
Met hem had ik eht probleem dat ie wou gaan stappen als ie stil moest staan.
Ik ben net zo lang met hem bezig geweest met stilstaan (tot ie echt stil stond) en vervolgens weer een stuk stappen, danw eer stilstaan en weer stappen. Net zolang tot hij in 1x deed wat ik vroeg. Probeer dit ook eens, geef m niet zn zin door maar te gaan draven of wat dan ook (ik zeg natuurlijk niet dat je dat doet) maar hou vol. Verder als je dan toch in zijn mond gaat zitten, niet trekken, maar sluit en laat los. Anders wil hij alleen maar harder

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:26

Ja ik heb ook een tinker. Hij kan buiten vooral erg druk zijn, ik rijd hem nu wel is met Mexicaans hoofdstel en lange teugel. Hij jogt nu heel lekker relaxt. Heerlijk. Langzaame hand gaat het steeds beter. Oefenen,oefenen,oefenen.