Mijn moeder en ik hebben een Friese merrie. Brechtsje van de Singel, v. Olof 315, dus een klein beetje het barockere type, maar niet extreem.
Wij hebben haar nu net 2 maanden, maar vooral ik loop tegen een probleempje aan.
Toen zij net bij ons kwam, was zij zadelmak, maar niet goed doorgereden.
Eigenlijk heb ik niks aan haar gemerkt. Mevrouw was goed voorwaards, soms een beetje te, maar ook goed terug te nemen en leuk te bewerken.
Nu, sinds een maandje zakt zij in. Ze is niet vooruit te branden!
Ik ben na 10 minuten serieus compleet gesloopt van het werken om haar vooruit te krijgen en te houden.
Ze wordt gereden met een goed passend dressuurzadel en een dubbel gebroken bitje.
Verder voorheen zonder enkele hulpmiddelen. Nu rijd ik echter met zweep, maar ook dit mag niet baten. Vandaag een dagje met stompe spoortjes gereden, maar is ook de moeite echt niet waard, dus die laat ik ook maar weer gewoon af.
Ze krijgt eigenlijk vrij weinig aan krachtvoer, hier is niks aan verandert. Ze was voorheen met hetzelfde voer lekker voorwaards, maar nu absoluut lui, moe, slaperig, geen zinnerig, enzovoorts. Ze krijgt een halve kilo Pavo kruidenmelange en een 3/4 kilo Pavo Basis+ per dag. Verder wordt dat aangevuld met wortels. Tussen de middag krijgt ze ook nog een Pavo Slobber Mash met maismeel, omdat ze wat mager was toen ze bij ons kwam en ze nog steeds wel wat aan mag dikken, ookal lopen we nu wel tegen het goede gewicht.
Het liefst verander ik niks aan het voer, tenzij ik weet dat er geen andere mogelijkheden zijn voor haar slome gedrag.
Het is net alsof zij slomer en minder werklustig is geworden sinds dat ze niet meer zo magertjes is, maar dit lijkt mij juist vreemd. Je wordt toch juist vitaler op het moment dat je op een goed lichaamsgewicht zit? Ze is nu niet dik. Ze heeft nu naar mijn idee een mooi lichaamsgewicht. Niet te dun, geen ribbentellen, maar als je zachtjes duwt op haar zijkant, kan je ze wel voelen.

Wat kan dit zijn? Of is zij dus daadwerkelijk flegmatisch (geworden)?
Ik weet ook niet of het er nog iets mee te maken kan hebben, maar ze heeft al vanaf het begin constant ontstoken ogen.
We hebben de dierenarts er al bij gehad en toen hebben we Cavasan gehad, druppels. Als je dit gebruikt, is het een paar dagen weg.
Daarna komt het terug aan het andere oog en zo blijf je in een cirkeltje bezig, heel vervelend.

Dus ook die van het stil zetten. Dat kan zeker nooit kwaad op die leeftijd. Maar ik wil eigenlijk die andere tip over been geven/goed weten wat je bedoelt verder uitdiepen. Want ook dát kan een oorzaak zijn. Stel dat je paard gewoon even nog niet goed weet wat je bedoeld of het moeilijk vindt. Als jij drijft om de achterhand er onder te krijgen en dat vinden ze lastig kunnen ze een aantal dingen doen. Eén van die dingen is dus traag worden of achter je been kruipen. Dit kun je oplossen door dat even heel duidelijk te maken. been, schopje, nog een schopje zweep erbij.