Spelen met een paard dat astma heeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KanjerLove

Spelen met een paard dat astma heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:45

Hee,
Sins kort heb ik dus 2 nieuwe verzorgpony's erbij.
Heb zelf al 2 shetjes bij mn opa en oma staan en die mankeren niks, dus speel ik vooral met ze.

Nu heeft 1 (van de nieuwe verzorgponys) astma, en heb daar eigenlijk niet echt veel ervaring mee.. :')
Wel weet ik dat ik der maar een kwartiertje op kan rijden en dan voornamelijk stappen, paar pasjes draf.
Nu wilde ik eigenlijk ook beetje spelen met dat beessie, ipv het lichte 'werk'..
Spelen is bij mijn shetjes altijd beetje dollen/rennen, enzo. maar dit is weinig stappen, vooral draven/galopperen..
Hoe kan ik volgens jullie het beste 'spelen' met mn verzorgpony met astma?

Galopperen zit er echt niet in.. :') Draven is ook maar minimaal, en aan springen mag je echt niet denken bij der..

En hebben jullie andere 'speelse' dingetjes om lekker met zon ponytje aan de slag te gaan..

Ik doe al grondwerk, basis en vrijheidsdressuur met der :j

Ik hoor het wel, Doegg..

p.s: Als dit topic verkeerd staat, mag het verplaatst worden..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:51

Hoe erg is het? Dat scheelt nogal.
Ik heb een dampige pony die een topconditie heeft, maar dat heeft wel jaren geduurt en haar dampigheid is slechts; 'acuut'. (alhoewel dat in principe dus niet kan met astma).

De oplossing is vaak veel en lang stappen, na een hele periode kun je korte stukken draven om conditie op te bouwen. Paard mag in deze fase NOOIT werken terwijl het bezweet is, en ook niet als het hoest.

Mocht je er wel zoveel geduld en tijd in steken, dan kun je er voor zorgen dat het paard nog een stuk fijner kan leven op warme zomerse dagen.

KanjerLove

Re: Spelen met een paard dat astma heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:13

Qua ergheid. In de stal valt het haast niet op... Als je eenmaal opgezadelt en wel in de bak staat, paar hoestjes maar als je eenmaal flink gestapt hebt valt het wel mee.. Heb verder nog niet echt lang mijn verzorgponys dus moet ze nog verder goed leren kennen, wil ik er meer over vertellen..

Wat bedoel je precies met ' Paar mag in deze fase NOOIT werken terwijl het bezweet is, en ook niet als het hoest. ' bedoel je daarmee met fase; astma?!?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:50

De fase dat een paard na een zeer korte draf al gaat hijgen. Dat kan het verergeren.
Mijn dierenarts zei dat stappen met normale weersomstandigheden onbeperkt mag, en hoe langer/vaker je dat doet des tr beter de conditie van je paard word.
Maar kost dus zeer veel geduld helaas.

KanjerLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 08:13

Okee Bedankt!