Castana is echt een schat van een paard. Ze is heel erg gevoelig, en voelt precies aan als ik boos op gestresst ben. Het rijden gaat goed, als ik lekker ontspannen bent gaat zij ook lekker ontspannen. Maar nu.. Zodra ik in galop aanspring, gaat het fout. Dan is ze niet meer te houden. Ook niet als ik ontspan, naar achter ga zitten of op de volte ga. Ze houdt er niet van als je de teugels strak neemt, dan gaat ze alleen maar harder, dus ik ben altijd zo voorzichtig mogelijk met de teugels. Uiteindelijk krijg ik haar wel weer terug, maar het gaat gewoon niet goed.. Ik vind het ook erg jammer, omdat eigenlijk alles zo goed gaat, ze doet heel erg haar best, maar met de galop gaat het dan weer helemaal fout..
Nu ben ik 2 jaar geleden heel erg hard gevallen van een paard tijdens het crossen in de bossen. Het heeft toen heel lang geduurd voordat ik over die angst heen was. Nu gaat het weer goed en kan ik weer genieten van het rijden zonder dat ik angst krijg. Ook als ze weer heet is of weer eens weg springt, vind ik dat niet erg. Maar als we dan in de galop gaan, en ze is weer niet terug te krijgen en wilt zo hard mogelijk rondjes rennen, voel ik toch weer die angst opkomen.. Ik probeer steeds zo rustig en ontspannen mogelijk in galop aan te springen, maar telkens gebeurd het weer..
Ik heb altijd les gehad, maar sinds ik dit paard heb niet meer. De bedoeling is dat ik binnenkort wel weer les krijg.. Maar tot die tijd heeft Bokt misschien handige tips voor mij? Ik wil er graag aan werken, en het lijkt mij heerlijk om weer een ontspannen galopje te hebben zonder dat ze zo gestresst wordt. Ook lijkt mij het heerlijk om weer eens te kunnen crossen in de bossen! Maar het lukt al niet in de bak, dus laat staan buiten.. Overigens is ze buiten wel heel erg lief, behalve als het langer duurt, dan wilt ze weer crossen en wordt ze weer heet, maar dat is typisch Cas
. Het gaat vast goed komen!
en dan is het weer moeilijk om haar terug te nemen.. Maar bedankt voor je reactie! Ik zal het morgen nog eens oeffenen met goede overgangen te rijden en kleine voltes te rijden, kijken hoe ze daarop reageert. 
Zamir was inderdaad meer het type buitenrijd paard en jij wilde toch wedstrijden rijden en dat vind je moeder ook leuk en vandaar dat Cas ook bij jullie is gekomen !! Geweldig dat julie beide nog helemaal weg zijn van Cas