Heeft mijn paard iets, en wie moet ik er naar laten kijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Heeft mijn paard iets, en wie moet ik er naar laten kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:31

Hallo :wave:

Ik heb een tijde zitten piekeren, en er komen nu een aantal dingen samen waar ik toch iets meer over wil weten...

Ik heb mijn pony nu zo'n 3 jaar (haf x arabier) en het rijden heeft 'verschillende periodes'. En dan heb ik het over het nageeflijk en ontspannen lopen.
Ik ben nooit een dressuurtype geweest, maar ik wil toch dat mijn paard ontspannen loopt.
Er zijn gewoon momenten dat ze totaal niet wil ontspannen, niet nageeflijk wil lopen. Maar zo zijn er ook periodes dat ze super loopt.

Even om te vergelijken:

De "fijne periode"
Afbeelding

De "slechte periode"
Afbeelding
Afbeelding
Hier zit ik ook wel wat in zn mond, en ben ik zenuwachtig voor de wedstrijd natuurlijk, maar zo loopt ze dan ongeveer, om maar een beel te geven.

Ik heb nog wel meer foto's, als dat nodig is.

In zo'n slechte periode kan ik doen wat ik wil, zoveel lessen, longeren en loswerken als ik wil, niks werkt. Ik heb heel erg lang gedacht: Zo is ze gewoon. Want ze kan echt super lopen. Maar soms verrekt ze het gewoon echt..
Ik heb een jaar terug mijn zadel na laten kijken, en er is mij verteld dat die goed ligt. Ik heb diverse instructrices gehad, maar bij geen een kwam ik echt verder..
Ik kan ook niet zeggen dat er echt verschillen zijn tussen deze "periodes" van rijden.

Nou haalde ik haar vandaag uit de wei, en liep ze kreupel. Gewoon stijf, kort in het achterbeen.. En dit meende ik eigenlijk ook al een tijdje onder het zadel te zien. (Ik mag tijdelijk zelf niet rijden, dus vandaar dat ik het ook kon zien, verder niks gevoeld dus..)
Ook komen de slechtere periodes de laatste tijd steeds vaker voor, dan de betere...
Nou wil ik toch echt iemand erbij halen, maar wat is wijsheid? Kan ik beter een osteo of een DA laten komen? Of heeft er iemand misschien nog andere suggesties??
Brand los, ik hoor het graag!

Edit: Beetje wazig allemaal, maar ik weet even niet hoe ik dit beter uit kan leggen :+

Ze is trouwens western ingereden, en NK pleasure geweest, dus véél western gedaan. Ik heb haar vooral voor het springen, buitenrijden en mennen. :)
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 06-11-11 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Heeft mijn paard iets, en wie moet ik er naar laten kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:34

heb je weleens precies bijgehouden wanneer ze niet lekker loopt?
Kan het hormonaal zijn?

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:34

Eerst de DA en zadelmaker. Als die beide niets vinden een osteopaat of fysio.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:35

geerke schreef:
heb je weleens precies bijgehouden wanneer ze niet lekker loopt?
Kan het hormonaal zijn?

Nee dit heb ik dus ook geprobeerd maar er is echt geen ritme te bekennen in haar gedrag..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:37

xSimonee schreef:
Eerst de DA en zadelmaker. Als die beide niets vinden een osteopaat of fysio.

De zadelmaker komt deze week gelukkig! Dus die kan alvast even kijken. Het lijkt mij verstandig om er, naast de zadelmaker, nog iemand naar te laten kijken, ook al is het zadel wel goed, maar wie kan ik dan beter laten kijken?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:37

En in jouw gezondheid? Hoe zit jij in je vel? Sommige paarden zijn zo enorm gevoelig dat ze behoorlijk heftig op jouw wisselende gezondheid kunnen reageren :)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:40

Ik reageer eigenlijk nooit op topics, maar deze wil ik toch graag even blijven volgen. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem.

Ik zou in jou geval naar een dierenarts gaan (die is het meest allround) of na laten kijken door een fysio/osteopaat.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 06-11-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:41

Heb je haar rug al eens na laten kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:41

Ik zou eerst bij mezelf te raden gaan. Hoe rij je het paard nagevelijk? Op de laatste foto zie ik iemand die alleen maar op hand nagevelijkheid zoekt. Je kijkt haar zowat met het hoofd omlaag.

Dus hoe wordt ze nagevelijk gereden?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:47

Heino schreef:
En in jouw gezondheid? Hoe zit jij in je vel? Sommige paarden zijn zo enorm gevoelig dat ze behoorlijk heftig op jouw wisselende gezondheid kunnen reageren :)

Ik zit verder prima in mijn vel :j

@Joolien: Die laatste foto is een moment opname. Ik heb verschillende manieren geprobeerd. Dit is geen ideale foto, maar dit is wel hoe ze dan loopt (op de open mond na dan.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:49

Miracle_ schreef:
Heino schreef:

Ik zit verder prima in mijn vel :j

@Joolien: Die laatste foto is een moment opname. Ik heb verschillende manieren geprobeerd. Dit is geen ideale foto, maar dit is wel hoe ze dan loopt (op de open mond na dan.)

Maar wat is volgens jouw de manier om een paard goed nagevelijk te rijden?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:50

ik zou er ook voor kiezen om met een neusriem te rijden en niet zonder....

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:52

Nou ik heb geen idee meer. Ik heb op zoveel verschillende manieren les gehad en ik ben het echt kwijt nu. Niks helpt.

Naar mijn idee is het toch van voor naar achter rijden, druk geven, niet trekken, en veel beenwerk..(en geduld)

@Mjay: Ik rijd tegenwoordig ook weer met neusriem :) Die was kapot en het heeft een tijdje geduurd voor ik er een in de goede kleur had, vandaar. ;)
Maar qua rijden merk ik daar geen verschil in. Alleen dat het bit scherper is, maar daar heb ik niks aan..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:53

Ik zou naar een DA gaan/laten komen en röntgenfoto's laten maken van de sprong (of waar een DA aan denkt als ze je paard zien). Omdat je zegt dat je zelf het idee hebt dat je paard achter niet lekker loopt.

Een osteopaat kan ook altijd iets doen als je paard niet lekker loopt. Je paard zet zich dan vast. Maar ik persoonlijk zou eerst op foto willen zien of het gewricht nog goed is.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:54

Ik zou de dierenarts laten komen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:56

Oke, dan ga ik morgen mij DA bellen, en dan ga ik eens vragen wat hij er van denkt.
Dat achter niet lekker lopen is trouwens echt pas sinds kort, en heb ik eigenlijk niet eerder gezien bij haar..

Wel draait ze achter een beetje met beide voeten van buiten naar binnen met lopen, maar dit is altijd al geweest. Ik weet niet of dat er wat mee te maken kan hebben?

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:58

Hoi! (ben een vriendin van TS)

Dit ligt niet aan TS, ik heb ook op haar pony gereden (om te kijken of ik er wat mee kon) en reed toendertijd zelf een moeilijke merrie. Maar deze merrie kreeg ik ook netjes nageeflijk (voor foto's zie profiel). Ook de pony van TS reed ik van achter naar voor, aanspannen en ontspannen.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:05

Mijn paard liep ook een hele tijd niet lekker...ze liep heel kort, en was heel krap in de schouder, en op warme dagen onregelmatig. De da kijkt vooral naar het skelet, waar het probleem dus níet zat in mijn geval. Ik heb toen iemand van happy athlete laten komen, wat bleek: Ze zat ongelooflijk vast in haar schouder en schoft (waarscheinlijk door een val in het weiland) en er zat ook een blokkade in haar heup. En mijn arme paard gaf geen kik terwijl ze heel erg veel pijn moet hebben gehad... Nu zijn de spier problemen verholpen, en heeft mijn paard volgende week haar laatste behandeling. En ze loopt als een tiet! Veeel ruimer en met swung en meer takt, ik ben nu weer helemaal opnieuw begonnen en het gaat veel beter. Ik heb nooit geweten hoeveel paarden er rond lopen met spierproblemen die niet over gaan zonder behandeld te worden. Ik heb hier een hele goede ervaring aan over gehouden. http://www.happy-athlete.nl/Intro.html Mischien iets wat je altijd nog kan proberen?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:06

@DiekeC: Bedankt voor je tip, daar ga ik even naar kijken! Kan je me een ingeving van de kosten geven? Dat vind ik toch wel prettig om te weten. (Dan kan ik mijn spaarpotje vast plunderen! :') ;) )

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:08

De behandeling zelf was 50 euro exclusief voorijd kosten. Ik heb behoorlijk wat geld bespaart ipv meteen rontgenfoto's te laten maken etc. :')

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:10

DiekeC schreef:
De behandeling zelf was 50 euro exclusief voorijd kosten. Ik heb behoorlijk wat geld bespaart ipv meteen rontgenfoto's te laten maken etc. :')

Oh dat valt ook reuze mee! Ja het is niet dat ik het er niet voor over heb, maar als ik geld kan sparen is dat ook niet vervelend hoor. :') Dus zij passen gewoon een soort therapie toe? En dat is dan afhankelijk van het paard hoeveel behandelingen?

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:20

Miracle_ schreef:
DiekeC schreef:

Oh dat valt ook reuze mee! Ja het is niet dat ik het er niet voor over heb, maar als ik geld kan sparen is dat ook niet vervelend hoor. :') Dus zij passen gewoon een soort therapie toe? En dat is dan afhankelijk van het paard hoeveel behandelingen?

Ze vertelde dat de meeste paarden gemiddelt 3 behandelingen nodig hebben. Mijn paard krijgt dus volgende week haar laatste.
Eigenlijk is wat ze bij happy athlete doen een speciale massage techniek, ze gaan alle spieren langs en kijken (of eigenlijk voelen) ze dan of er spanning aanwezig is, en in welke maten. Daarna gaan ze de spieren loswerken. Dit doen ze aan allebij de kanten van het paard. (lees anders eens gerust de site door, want ik kan het ook allemaal niet zo precies vertellen... :+ ) Ook kijken ze nog naar het zadel of daar mischien een oorzaak van de spierproblemen ligt. (mijn zadel is eigenlijk dus aan de krappe kant...) Dus ze halen niet alleen het probleem zelf weg, maar werken ook aan de oorzaak. :) Ook heeft Anita (ik heb mijn paard laten behandelen door Anita Stoops) alles haarfijn uitgelegd, en alle tijd voor de behandeling genomen nie mijn paard nodig had. Ze is zo'n 2,5 uur bezig geweest.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:25

Joolien schreef:
Ik zou eerst bij mezelf te raden gaan. Hoe rij je het paard nagevelijk? Op de laatste foto zie ik iemand die alleen maar op hand nagevelijkheid zoekt. Je kijkt haar zowat met het hoofd omlaag.

Dus hoe wordt ze nagevelijk gereden?

Ik wil je niet tegen het hoofd stoten, maar ik ga toch wel met joolien mee. Ook als ik je profiel foto's zie, zie ik een paard wat met veel hand gereden wordt.

Het is natuurlijk altijd goed een DA, zadelmaker of osteopaat dingen uit te laten sluiten, maar vergeet niet naar jezelf te kijken. Bedenk dat bij een heel groot deel van problemen bij paarden de oorzaak (mede) te zoeken is bij de ruiter.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:27

Ja klopt, ze werd ook veel op de hand gereden, dit werd mij ook aangeraden door verschillende instructrices omdat ze zo sterk is. Niet mijn ding, maarja, ik sta voor alles open. Maar wie er ook op zit, en dat zijn er een hoop geweest kan ik je zeggen, niemand kreeg het gewoon voor elkaar. En dan ga ik toch aan iets medisch denken.

In de fijne periodes moet ik trouwens nog steeds stevig contact houden in haar mond, waarom dit is, weet ik ook niet.
Ik ben ook echt geen topruiter hoor, en eigenlijk ben ik vooral een recreatieve ruiter/menner. Daarom vraag ik ook om advies.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:30

Ik wil even inhaken op het bericht van DiekeC. En niet om haar af te kraken, maar om de andere kant te belichten.

Ook ik heb iemand van Happy Athlete laten komen voor mijn paard. Eigenlijk voor mijn andere paard, maar dit paard dan ook maar meteen. Hij had nergens last van, maar puur als check. Bij hem kwam eruit dat hij achter z'n "broekspieren" vast hield. Dus dat heeft ze los gemaakt. Mijn paard liep daarna echter helemaal niet lekker meer! Achteraf kwam dit omdat hij spat had en die spieren dus "verkeerd" gebruikte, om die gewrichten te ontzien. Ik had er dus beter vanaf kunnen blijven eigenlijk. Ik wil hiermee absoluut niet Happy Athlete afkraken!! Helemaal niet. Maar gewoon de andere kant laten zien. Je hebt oorzaak-gevolg. En vaak is de oorzaak alleen met echo/röntgen/thermo/etc. te zien of uit te sluiten. Daarna kun je van buitenaf de binnenkant van je paard beïnvloeden, door massage's, osteopathie, zadels, andere rijtechnieken enz.

Ben het trouwens ook eens met de opmerkingen over het rijden. Maar omdat je paard ook niet lekker loopt buiten het rijden om, zou ik eerst je paard na laten kijken. Daarna idd iets aan je rijstijl veranderen.

En stevig contact/zwaar op de hand/niemand die het voor elkaar kreeg....... Zegt veel over de kunde van iedereen die er mee bezig is geweest... Elk paard is licht te rijden!