paard iets te enthousiast met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

paard iets te enthousiast met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:00

hallo,
ik heb ff een probleem met mn paardje..

de laatste maanden is hij tijdens het springen té enthousiast..
dressuur gaat super hoor, maar springen is drama...

hij gaat heerlijk rustig op de hindernis af, maar een meter voor die sprong geeft ie flink gas en spring ( niet overdreven) 3 keer zo hoog als nodig, en daarna geeft hij nog een aantal gemene bokken na. hij vind het springen wel helemaal het einde.

in het begin ging het echt supergoed.

ik spring elke week met hem, zodat het springen "normaal" voor hem gaat worden. ook aan de longe leg ik vaak ff wat balkjes neer, maar ook daar doet hij zo idioot..

ik heb 20 november springwedstrijd, maar weet dus niet of ik dit wel moet doen aangezien zn gedrag.

voor de duidelijkheid, ikheb géén les, en dat kan ikde komende 2 maand ook nog niet betalen. dus daar ff geen gezeur over..

Anoniem

Re: paard iets te enthousiast met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:04

Tip 1: geen wedstrijd gaan rijden, jullie hebben duidelijk geen vertrouwen in elkaar, dus dat gaat m niet worden.
Tip 2: Les nemen is toch heel belangrijk. Hoe kun je een paard onderhouden als je geen geld voor les hebt? Je kunt het niet alleen. (ik geef deze opmerking maar gelijk voordat anderen dit gaan zeggen.)
Tip 3, het is goed van je dat je wekelijks springt om het vertrouwd te maken. Maar omdat er niemand is die je lesgeeft kan niemand aangeven wat je goed of fout doet. Omdat het eerst wel goed ging, zou je denken dat jij hem op wat voor manier ook hem in de weg zit. Hij toont vluchtgedrag en wilt de sprong niet meemaken. Wellicht doet het hem pijn in de rug, ook omdat hij zo nabokt.
Dus een keer iemand ernaast die er verstand van heeft is wel een aanrader. Of een filmpje hier posten, dan kunnen we misschien een klein stukje op weg helpen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:08

ik vertrouw hem wel, en hij schijnbaar mij ook want anders ging het in het begin ook niet.
ik heb een hele poos op een springstal gereden, en wekelijks les, en er werd nooit gezegt dat ik het paardi nde weg zat oid.
maar ik snap ook niet waarom hij met balkjes aan de longe, en vrijspringen ook zo doet. pijn kan haast niet, want hij is zo soepel als maar kan, en toont ook geen pijn als ik bij zn rug zit, en dan zou hij niet met oren naar voren zo springen.

maar bedankt voor de tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:16

Ik keek in je profiel en zag dat je idd wel een nette houding hebt. Maar een paard veranderd meestal doordat de ruiter iets niet goed doet. Dat moet je niet verkeerd opvatten maar daarmee wil ik zeggen dat je toch echt bij jezelf moet gaan kijken wat er veranderd is.

Wat ik je als oefening mee kan geven is halthouden voor de sprong. Neem een heel laag sprongetje met een drafbalk ervoor. Zet hem een paar keer halt voor de drafbalk. Doe dit netjes op je zit en bereid dit de eerste paar keer goed voor. Dit doe net zo vaak totdat je paard gaat meedenken dat hij terug moet.
Als hij voor het balkje weer terug komt geef je heel minimaal been en laat je hem doorlopen over de sprong.
Zo leer je het paard dat hij rust moet behouden en deze oefening kun je altijd herhalen als hij weer fris wordt.
Let wel dat je gedoseerd bent in je hulp, dus als hij terug komt voor de sprong niet in een keer heel veel been geven dat ie er alsnog vandoor spurt.

Ditzelfde kun je ook doen na de sprong om ook daar controle te krijgen. Probeer hem stil te zetten voor de korte zijde van de bak. Probeer dit ook rustig op te pakken met zit en rust.

Zo krijg je voor elkaar dat je op elk punt bij de sprong controle krijgt.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:18

ja daar heb je ook wel gelijk in hoor, maar na bijna een jaar het super te doen, en dan ineens omslaan vondi k een beetje raar :P maargoed het kan natuurlijk :)

dat ga ik zeker proberen :j
hebben we idd op die springstal ook veel moeten doen, maar hader niet zo snel meer aan gedacht :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:20

Klopt, het is alleen moeilijk in te schatten hoe dat komt.
Wat wel aan te raden is, is om met een martingaal te rijden, als je dat al niet doet.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:22

nee dat doe ik eigenlijk nooit. hij gooit zn hoofd ook niet echt de lucht in. maar ga dit ook zeker proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:24

lovemario schreef:
nee dat doe ik eigenlijk nooit. hij gooit zn hoofd ook niet echt de lucht in. maar ga dit ook zeker proberen :)

Als je dit soort oefeningen gaat doen, is dat wel verstandig.
Nog een oefeningetje. Een klein sprongetje op de volte rijden, zo kun je ook mee controle houden.
En veel overgangen oefenen in het dressuurwerk.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:28

okee :) overgangen doe ik idd wel erg vaak :j ook voor ik tijdens het springen. veel dressuurwerk er tussen door want dat is toch echt de basis :)

bedankt voor de tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:29

Succes, ik ben benieuwd hoe het gaat :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:30

Mijn paard heeft dit ook een hele periode gehad.
Ik moest van mijn lesgeefster op de hindernis afrijden en alsk ik voelde dat hij zich weer opsspande,een volte rijden en een volte blijven rijden tot hij terug relaxte.
Terug op de hindernis afrijden.Doet hij weer lastig?Weer volte rijde.
Als je dan op de hindernis afrijd,doe het onverwacht.Paard heeft minder tijd om te kijken.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:32

ik hoop dat het gaat werken :)

@quebelle, bednakt voor de tip.
het probleem is, hij gaat er heel relaxed op af, maar echt een meter voor de hindernis gaat hij.. dan kan ik hem er niet m eer voorweg halen.
hij doet het op 3 van de 4 hindernissen, dus niet altijd. maar toch bedankt voor je tip. ga ik ook proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:33

Quebelle schreef:
Mijn paard heeft dit ook een hele periode gehad.
Ik moest van mijn lesgeefster op de hindernis afrijden en alsk ik voelde dat hij zich weer opsspande,een volte rijden en een volte blijven rijden tot hij terug relaxte.
Terug op de hindernis afrijden.Doet hij weer lastig?Weer volte rijde.
Als je dan op de hindernis afrijd,doe het onverwacht.Paard heeft minder tijd om te kijken.

Ja of hij schrikt zich helemaal kapot en vliegt er dwars doorheen of gaat weigeren.
Met deze oefening leer je een paard niet om rustig te blijven voor een sprong.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:35

Meeste paarden zien op 7meter afstand wel een hindernisje staan denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:39

Quebelle schreef:
Meeste paarden zien op 7meter afstand wel een hindernisje staan denk ik?

Ja maar als je bedenkt dat 7 meter voor een paard nog maar 1,5 galopsprong of 2 drafpassen is komt dat snel dichtbij hoor.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 12:59

daar geef ik joolien ook wel weer gelijk in.. ga eerst eens proberen met het halthouden enzo :)

Couple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:33

Het ging eerst dus wel goed maar ineens niet meer. Dat kan aan jezelf liggen maar als het aan jezelf ligt sluipt een probleem met je paard er meestal heel langzaam in. En jij zegt dat dit probleem er ineens van de een op de andere dag was. Dus dan kan er misschien iets gebeurt zijn in het bos of de wei waardoor het paard het idee heeft dat het hoger over de hindernis heen moet omdat het anders misschien pijn krijgt en als het er dan overheen is bokt het na om er zeker van te zijn dat iets weg is. Dat is mijn beredenering. Misschien is er in de tussentijd dus wat gebeurt. Het is misschien een tip om hem eens alleen los te laten in de bak met hindernissen erin. Zo kan hij er weer langzaam aan wennen dat het niet eng is. Of langzaam aan opnieuw beginnen te springen over lage hindernissen enz.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:13

in de wei kan het eigenlijk niet gebeuren.. ze staan in een heel mooie vlakke weide, en naar het bos ga ik ook weinig tot niet.
ik laat hem ook regelmatig ff vrijspringen, maar hij blijft het doen.
op het einde (als hij moe is ) springt hij er heel fijn overheen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:01

mijn paard is hetzelfde! Ze vindt springen zoooo leuk (ze is ook springgefokt)! Ze vindt het zo leuk dat ze laatst over vier balkjes, die ik had neer gelegd om overheen te draven, tegelijk sprong! Ik vindt het wel geweldig dat ze het zo leuk vindt, oortjes naar voren...

Ik draaf zo rustig mogelijk op de hindernis af en houdt haar heel goed bij me. Als ze springt geef ik de teugels mee. In het begin ging zelfs de eigenaar van mijn paard direct achter de hindernis staan, zodat ze rustig zou komen aandraven....

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 21:37

hij gaat er ook super rustig op af, datis het probleem ook niet, maar na de hindernis doet hij zo

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:26

je schrijft dat ie een meter voor de sprong ineens gas geeft en veel hoger dan nodig is springt. Je moet hem dus nog beter bij je houden, zodat hij ook die laatste meter geen gas kan geven!
Na de sprong zou ik aandrijven, laat hem maar lekker een rondje galloperen, even de energie en spanning eruit! Hopenlijk gaat ie dan niet meer bokken na de sprong, succes!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:07

ik hou hem al wel behoorlijk bij me, maar hij pakt het bit tussen zn kiezen, dus moet ik eigenlijk loslaten. na de hindernis is het meteen kop tussen de benen en gas. laatste keer dat ie zo raar deed waren het 3 bokken en ik lag er al af. ( terwijl ik normaal wel redelijk wat bokken kan uitzitten :+ niet opschepperig bedoelt hoor. )
dus voordat ik hem goed voorwaards kan rijden heb ik ook al zand in mn mond haha.
morgen nog een keer springen, en dan toch maar naar de wedstrijd zondag :)

prooven78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:19

Een galop balk op drie meter voor de sprong leggen en meer ritme houden naar de sprong toe (zonder dat je hem uit elkaar laat vallen) Vaak wil je meer terug gaan rijden als je denkt dat je paard gaat rennen, maar dan trekken ze juist nog meer aan.. Na de sprong moet je hem een paar keer stil zetten en probeer daarbij zijn hoofd omhoog te houden (heel belangrijk) Na de hindernis duikt ie nl meteen op de kop, trekt jou mee naar voren uit het zadel, dan nog een bokje erachteraan en dan lig je idd zand te happen :-) Dus meteen na de hindernis z'n hoofd omhoog en een paar keer halthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:25

Tja als ik jou was zou ik de wedstrijd laten, maar als je het vertrouwen hebt dat het goedkomt moet je het doen :j

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:41

Ik ben benieuwd wat je gaat doen? Wel of niet op wedstrijd.
Ik heb hier thuis ook zo'n idioot staan maar die start ik niet meer vanwege mijn onzekerheid in het parcour.
Misschien kun je een filmpje laten maken dan kunnen andere het vaak beter beoordelen en ideeen op doen.