Pony springt niet, wat is er gebeurd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Pony springt niet, wat is er gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:36

:wave:

Heb getwijfeld dit topic te plaatsen, want momenteel zijn we toch alleen maar met basis van de dressuur bezig,
maar toch wil ik binnenkort weer eens een sprongetje wagen.

Ik heb een 10 jarige Haflinger merrie die weigert te springen..
Het begon eens met een gewoon laag kruisje proberen.
Ze heeft wel stuk of 20x geweigerd en meerdere keren de hindernis weten te slopen, maar uiteindelijk er een keertje normaal overheen geweest en afgesloten.
Goed is goed, klaar. Toch? :=

Tijd later weer eens een lesje springen. Nou dit ging bij hindernis 1 al fout. Ze ging er echt heel zelfverzekerd op af, dus een weigering zag ik niet aankomen.
Die was er dus wel. Met een mooie sierlijke boog kwam ik met de zijkant van mijn ribben op de balken terecht en kon ik ook niet goed op mijn linkerenkel staan. Dus het was gelijk klaar... Maar wij moesten en zouden het goed afsluiten. Dus mijn instructrice kroop erop. Was het ook de eerste keer gelijk raak.
Weer met een constant tempo rustig aanrijden, niks aan de hand, BOEM. Stond ze dan. Zij lag er ook naast.
Maar ze kon er weer op. Weer een aantal keer geprobeerd, maar iedere keer weer stilstaan of er gewoon volledig doorheen denderen.

Toen kwam er dit: wat nou als we de teugels gewoon eens 'losgooien' ?
En ze sprong!! Wel een paar keer achter elkaar. Zo hebben we het dus weer afgesloten..

Maar met een gewoon normaal contact weigert ze gewoon alles. Iemand een idee hoe dit kan?
Ik sta ook op een stal met ongeveer 1,5 hectare aan crosswei (van beginners tot gevorderden hindernissen) en daar hebben ze in het voorjaar/zomer altijd lessen voor. En wilde toch wel mee gaan doen.. lijkt me echt heel gaaf, dus wil gewoon de basis van het springen eerst goed voor elkaar hebben. Maar ik voel me niet echt safe met een los teugeltje door de cross... (wat ook gewoon echt niet kan natuurlijk)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en ik sta voor alle ideeën open..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:43

verhaal lijkt mij duidelijk. Pony is bang voor ruk in zijn mond en zal langzaamaan dat vertrouwen terug moeten krijgen in zijn ruiter en zodra hij 1x per ongeluk toch een ruk in zijn mond krijgt ben je meteen terug bij af.
Ik denk voorlopig kleine sprongen oefenen met losse teugel. Kun je misschien de teugels aan de neusriem vastmaken ipv aan het bit en is hij daarop te sturen/remmen? Probeer zelf mee te blijven gaan met je handen. Daarna heel langzaam opbouwen tot je weer met een normale druk kan springen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:47

piezze schreef:
verhaal lijkt mij duidelijk. Pony is bang voor ruk in zijn mond en zal langzaamaan dat vertrouwen terug moeten krijgen in zijn ruiter en zodra hij 1x per ongeluk toch een ruk in zijn mond krijgt ben je meteen terug bij af.
Ik denk voorlopig kleine sprongen oefenen met losse teugel. Kun je misschien de teugels aan de neusriem vastmaken ipv aan het bit en is hij daarop te sturen/remmen? Probeer zelf mee te blijven gaan met je handen. Daarna heel langzaam opbouwen tot je weer met een normale druk kan springen.

Dit vind ik wel een goede. Ga ik eens proberen of ze hierop een beetje op te rijden is eerst. :j

Anoniem

Re: Pony springt niet, wat is er gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:51

Waarom meteen springen? Ga eerst eens vertrouwen opbouwen met balkjes. En dan heel langzaam uitbouwen tot een heel klein ienieminie sprongetje. Gewoon vanuit een rustige draf aanrijden, niet jagen, paard de kans geven om alles te zien.
Lekker vertrouwd maken met balkjes en sprongetjes.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:57

Joolien schreef:
Waarom meteen springen? Ga eerst eens vertrouwen opbouwen met balkjes. En dan heel langzaam uitbouwen tot een heel klein ienieminie sprongetje. Gewoon vanuit een rustige draf aanrijden, niet jagen, paard de kans geven om alles te zien.

Dit hebben we ook gedaan hoor. :) Ik rij regelmatig met gewoon wat balkjes door de bak. Wat stappen er overheen, beetje draven. Meer niet.
Zo zijn we ook met het springen begonnen. Eerst balkjes. En inderdaad, het was ook maar een mini sprongetje.
En aan jagen doen we helemaal niet.. Weet ook niet waar je dit vandaan haalt eigenlijk. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:02

Cynn_x schreef:
Joolien schreef:

Dit hebben we ook gedaan hoor. :) Ik rij regelmatig met gewoon wat balkjes door de bak. Wat stappen er overheen, beetje draven. Meer niet.
Zo zijn we ook met het springen begonnen. Eerst balkjes. En inderdaad, het was ook maar een mini sprongetje.
En aan jagen doen we helemaal niet.. Weet ook niet waar je dit vandaan haalt eigenlijk. :n

Dat neem ik ook niet aan hoor, maar ik weet uit ervaring dat heel veel mensen dat wel doen wanneer een paard weigert. ;)
Ik zou gewoon elke keer als je wilt springen weer helemaal opnieuw opbouwen vanuit balkjes, pas als ze braaf over een sprongetje gaat kun je het balkjes lopen inkorten en eerder met een sprongetje beginnen.