conditie opbouwen, maar hoe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

conditie opbouwen, maar hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:24

Ik heb een tijd geleden een topic geopend om mijn pony goed te leren springen. Ik ben nu druk bezig met balkjes en dat gaat erg goed. Nou is het enige nadeel mijn pony is ontzettend snel moe en bezweet. Hij is ook erg loom in de bak en er moet meer tempo komen en betere uithoudingsvermogen. Nu weet ik niet hoe ik dit het beste kan opbouwen. Moet ik elke dag iets doen? Om de dag? Hoe lang? Hij is al wel 20 dus het zal even duren voordat het is gelukt maar heb alle tijd. Hij ziet er nog goed uit, kan nog veel maar de maanden voordat ik hem kocht was bij bijna tot niet bereden waardoor zijn conditie dus gewoon laag ligt. Wie kan mij vertellen hoe ik zoiets het beste kan opbouwen of heeft misschien wel een effectief schema voor me? Ben benieuwd!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:33

Naar buiten en gaan opbouwen met draven en galloperen. Niet korte stukjes, maar steeds langere stukken.
Vergelijk het maar met een trainingsschema voor endurance. (ff zoeken op bokt of google)
Dit geeft veel uithoudingsvermogen en dat komt je zeker ten goed bij het springen.
Geen hoog tempo, maar gewoon normaal.
Wij noemen dat tempo altijd het stalhoudersdrafje.
Gaop ook niet hard, maar gewoon rustig handgalopje.
Zou dit zo'n 3 x in de week doen, met altijd een hersteldag ertussen.

Als je gebonden bent aan de bak dan kun je conditie opbouwen met langere galopmomenten.
Rustig handgalopje en dat in duur opbouwen met voltes rijden, lange zijde rond, voltes rijden etc.

Anoniem

Re: conditie opbouwen, maar hoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:36

Ik heb een jaar een merrie gereden die ook 0 conditie had en ik ben idd heel veel naar buiten gegaan.. Eerst een klein rondje met veel flink doorstappen en korte stukjes draven en dit steeds verder uitbouwen. Op een gegeven moment kleine stukjes rustig galoperen en dat bouw je ook uit tot lange stukken galoperen met flinke sprints erin.. Wil je pony dan stoppen of langzamer, dan ga je nog ff door en ga je dan rustig terug naar stap.

Interval schijnt ook goed te zijn, dus sprints afwisselen met rustige stukken..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:36

Bouw je conditie op met galop? Die van mij is daar nu ook niet erg goed is dus daar moet ook nog aan gesleuteld worden..

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:37

in de bak wel ja.
Veel springruiters galloperen veel in de bak, maar wel op een hele beheerste manier met een los en ondertredend paard. Daar wordt de achterhand sterk van en dat is precies de bedoeling.
Die kunnen gerust 20 minuten alleen maar bezig zijn met galopperen en af en toe een sprong er tussen door.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 05-11-11 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:39

Relaxed schreef:
Ik heb een jaar een merrie gereden die ook 0 conditie had en ik ben idd heel veel naar buiten gegaan.. Eerst een klein rondje met veel flink doorstappen en korte stukjes draven en dit steeds verder uitbouwen. Op een gegeven moment kleine stukjes rustig galoperen en dat bouw je ook uit tot lange stukken galoperen met flinke sprints erin.. Wil je pony dan stoppen of langzamer, dan ga je nog ff door en ga je dan rustig terug naar stap.

Interval schijnt ook goed te zijn, dus sprints afwisselen met rustige stukken..

Ik kan helaas alleen maar op zondag naar het bos. Ik moet nog 10 min lopen daar naar toe, en dat is langs de weg. Doordeweeks rijden er tractors waar hij als de dood voor is, dus ik kan alleen op zondag, want dan rijden ze niet..

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:41

Heb je ook flinke bulten bij jou in de buurt?
Actief een bult op in stap is een hele mooie om conditie en kracht op te bouwen.
paar keer omhoog en omlaag en dit dan uitbreiden naar steeds meer.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:45

Trennie schreef:
Heb je ook flinke bulten bij jou in de buurt?
Actief een bult op in stap is een hele mooie om conditie en kracht op te bouwen.
paar keer omhoog en omlaag en dit dan uitbreiden naar steeds meer.

Ja die hebben we die is richting het bos. Dat kan ik inderdaad doen. Ik wil hem ook echt laten wennen aan tractors maar dat is nog best lastig

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:47

Die bult is perfect!
Als je dit nou de komende weken op gaat bouwen in actieve stap, dan zul je al merken dat dit enorm veel zal schelen.
Hij wordt er ook heel los van, let maar op! :)
Als hij straks meer kracht heeft, kun je deze ook een keer in galop nemen.
Dit gewoon een keer tussen de stap door.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:48

Trennie schreef:
Die bult is perfect!
Als je dit nou de komende weken op gaat bouwen in actieve stap, dan zul je al merken dat dit enorm veel zal schelen.
Hij wordt er ook heel los van, let maar op! :)
Als hij straks meer kracht heeft, kun je deze ook een keer in galop nemen.
Dit gewoon een keer tussen de stap door.

Is dat wel goed op een harde weg galop? Hij heeft ook geen ijzers..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:55

Intervaltraining doen. Dus een stukje galop. vervolgens 3 minuten draf. Dan weer stukje galop en dan weer 3 minuten draf, zo steeds je stukjes galop langer uit bouwen en de draf stukjes hetzelfde houden.
Mocht dit te zwaar zijn kun je het ook in de draf doen en de tussenpoze in stap. Vervolgens dan weer naar de galop, als de draf goed verloopt. Ook die bult op en af helpt wel. Al is het meer om de achterhand sterker te maken dan om conditie op de bouwen, aangezien je niet in stap conditie kan opbouwen voor de galop.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 09:56

Ik denk dat jullie een bergje/bult met ruiterpad bedoelen? Iets redelijk steils met zandpad. Op de weg lijkt me niet zo'n goed idee zonder ijzers en in galop zeker niet. (tenzij je door een goede gelijkmatige berm kunt).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 10:04

Ik zal 1 keer per week de bult een (half uurtje, kwartiertje?) Op en neer lopen. De rest van de dagen maar in de bak. Kan ik het elke dag doen of moet er ook een rustdag tussen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:18

Ik denk dat sommige suggesties al wel erg heftig zijn.
Een enduranceschema gaat een stuk rustiger van start en richt zich in beginsel op draf/ stap intervallen.
Je moet rekenen dat je zo'n 35 tot 40 dagen bezig bent voordat je 30 min kunt draven.
Dit betekent dat je 3x pw moet trainen, maar dan wel lange stukken... dus inderdaad naar buiten.
Zo'n schema start met 1 min draf, 2 min stap... etc.... er zit een hele rustige opbouw in.

Direct 3 min draf en vervolgens galop is veel te zwaar. Wanneer je conditie op wilt bouwen, wil je dat alle weefsels sterker worden.... je wilt meer longinhoud, maar ook sterkere spieren, hardere pezen, en zelfs het kraakbeen beter bestand maken tegen impact. Vooral die laatste punten hebben meer tijd nodig, en daarom duurt opbouwen gewoon lang.
Omdat mensen vaak veel te snel gaan zijn er zoveel paarden met blessures, met name peesblessures.... dus geduld, geduld, geduld en goed nadenken over wat je doet.

Nu maak ik op uit je verhaal dat veel buitenrijden geen optie is, dus zul je je moeten richten op trainen in de bak.
Zorg dat je een aantal dingen goed voor elkaar hebt: wordt je pony niet te warm (hoe dik zit hij in het haar), wat krijgt je pony te eten, hoe vaak train je en wissel je voldoende af?
Je zou bijvoorbeeld 5x pw iets kunnen doen, en zorgen voor iig 2 rustdagen. Rust is namelijk net zo belangrijk als activiteit, zonder rust krijgt het lichaam niet de kans te herstellen en breek je eigenlijk alleen maar af.
Doe op maandag bijvoorbeeld bakwerk, en richt je in eerste instantie gewoon eerst op stap/ drafovergangen en schakelen in draf.... in tempo schakelen, ga op dinsdag longeren, op woensdag opnieuw bakwerk... wellicht wat balkjes meepakken, vervolgens een dag vrij, dan nog 1 dag bakwerk, en ih weekend naar buiten....

Iemand riep ook nog dat stappen niet helpt? Dat is niet waar.... een uur stevig buiten stappen zet wel degelijk zoden aan de dijk. LSD = Long Slow Distance, wordt juist ingezet om de conditie weer te verbeteren op een rustige manier.

Rijdt liever 20 tot 30 min geconcentreerd, dan een uur lang terwijl je pony eigenlijk te moe is en daardoor fouten gaat maken... dat is voor jullie beiden niet motiverend.
Heel rustig opbouwen, veel geduld hebben, en je pony goed belonen voor zijn medewerking.
Op je 20ste weer conditie opbouwen valt niet mee, dus houd rekening met hem.

Ik zou de galop laten rusten totdat hij sterker is in de draf en meer conditie heeft.... anders wordt het een strijd voor jullie beiden...

Succes!!!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 10:27

Heel erg bedankt! Ik ga op schrijven wanneer ik wat wil doen zodat ik het zelf ook een beetje bij hou. Op maandag en woensdag werk ik, dat zouden eventuele rustdagen kunnen worden. Vind het zelf ook erg jammer dat ik niet zo vaak naar het bos kan. Het is niet anders!

sammiehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 08:29

wij laten de paarden altijd in de bak rondjes draven, zonder dat we erop zitten, of dat de paarden aan de longeerlijn zit. Maar wel met de passoa. en dan laten we ze bijvoorbeeld 7 minutjes rechtsom en 7 minutjes linksom. en daarna natuurlijk goed uitstappen ;)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:58

Over die bult dacht ik dat het zand was of een ruiterpad oid. Als het gewoon asfalt is, is het niet zo handig om te doen om de redenen die je zelf al noemt.
Ook de suggesties die "heftig" zijn, bedoel ik uiteraard niet mee dat je dit al direct zo moet gaan doen. Dat is waar je naar toe gaat werken door in kleine stapjes op te gaan bouwen.
Ninx legt het heel goed en uitgebreid uit.
Een goede post waar je zeker wat aan kunt hebben.

Edit: typo