Springen terwijl dag daarna dressuurwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromy16

Springen terwijl dag daarna dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:59

Maakt het uit als je de dag voordat je dressuurwedstrijd hebt nog springt?
of is het niet verstandig?

Nyaleti

Re: Springen terwijl dag daarna dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:04

een paard met goede/normale conditie heeft kan dat wel aan.
Je rijd met dressuur maar een halfuur en met springen, tja, 3kwartier.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:06

Waarom zou dat niet verstandig zijn? :?
Het enige wat ik kan bedenken dat je paard er misschien wat heet van wordt, wat niet ten goede komt voor je dressuurwedstrijd, maar dan ga je toch gewoon wat anders doen de dag ervoor?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:33

Nouja, het is toch wel afhankelijk of je vaker springt met het dier en of je in eens meer wilt doen dan anders. Er is dan namelijk kans op spierpijn of stijfheid, wat op wedstrijd natuurlijk niet fijn is...

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:37

ik vroeg het me omdat iemand zij dat je paard dan niet netjes gaat lopen die dag daarna omdat hij daarvoor gesprongen heeft ofzo....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:40

Mijn paard is juist de dag na het springen een stuk losser in het lijf!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:42

Als je regelmatig eens springt en niet in eens veel hoger of meer springt, kan het echt geen kwaad hoor! Op een goede manier bezig gaan, krijg je zoals Sim zegt juist een veel losser paard.
Alleen als je nooit springt, kan je paard wat spierpijn krijgen.

Maar netter lopen of juist niet heeft niets met springen te maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 05:01

Ik moet komend weekend op wedstrijd twee dagen, heb de hele week ook hard getraind, eigenlijk super gelopen, en mijn paard voelde gisteren gewoon trainingsmoe. Ik stapte op en kon gewoon voelen dat hij dacht: 'o nee he, nu moet ik WEER hard werken.' Met die energie kun je ook geen fijne proeven neerzetten.
Heb dus een paar kleine sprongetjes opgezet, paard in de drie gangen dressuurmatig goed losgewerkt zoals ik anders zou doen, heb met een compleet oplevend paard gesprongen en daarna weer afgebouwd zodat hij vandaag geen spierpijn gaat hebben. Kan ik vandaag met een goed gehumeurd paard de ring in.
Maar daar zitten voor mij dus wel de voorwaarden aan dat hij die week goed gewerkt heeft en hard gewerkt, dat ik weet dat ik hem ook gewoon weer op kan pakken. Als hij niet lekker aanvoelt of in die week al veel andere dingen gedaan heeft, zal ik de laatste dag benutten om goed los te werken en de controle te bevestigen.
Verder denk ik dat je je paard ook een beetje moet kennen, ik heb ook een ander paard die daags na het springen of buitenrijden helemaal druk en lastig is, dat moet ik op wedstrijd niet hebben.

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:21

Spierpijn hoef je denk ik niet zo bang voor te zijn, en als je bang bent dat je m niet meer in de ontspanning kan rijden de dag erna, kun je ervoor kiezen om m te longeren voordat je weggaat. Wel met een fijn hulpteugeltje longeren. In principe maakt het voor een paard niet uit, als je met losrijden van de dressuur maar goed oplet dat ie wel fijn aan je hulpen is zodat je m fijn bij elkaar kan rijden.
succes ermee.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:55

Juist de dag voor de wedstrijd ga ik altijd relaxed buitenrijden, een sprongetje of wat lichte dressuurtraining. Ik merk trouwens dat als ik heb gesprongen, ze dressuurmatig lekkerder te rijden is. Net of het knopje 'relaxed en ontspannen' is omgezet (of mss het knopje bij mij zelf hihi). Meer mensen dat?

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:20

Mijn beste dressuurproefje van deze zomer heb ik net gereden na een hele week springtraining. Ik ging die dag voor het eerst op wedstrijd springen, dus had de week ervoor 3 of 4 keer gesprongen. Met het springen was ik uitgesloten, maar bij dressuur was ik 3de. Ik zit wel nog maar in de B, dus misschien niet echt een referentiepunt :P .