Paard maakt zich lang in galop, en valt op voorhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannesugar

Paard maakt zich lang in galop, en valt op voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 15:05

Hallo Bokkers, :)
Ik heb een probleem met mn paard van 4 jaar, in de draf rijd ze heel fijn en verzameld. maar als ik aangalopeer maakt ze zich heel lang, en valt ze heel erg op haar voorhand. Mijn trainster zegt dat ik het probleem moet oplossen in de galop, door mn been erbij te houden. maar dit is erg lastig als ze heel snel gaat en de teugels uit mn handen trekt.
Heeft er iemand ideeen hoe ik beter kan trainen dat ze op haar achterhand komt ? En dat ze een mooie verzamelde galop krijgt?

Groetjes Sanne

Anoniem

Re: Paard maakt zich lang in galop, en valt op voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:11

Probeer je overgang ook te 'verzamelen'. Is ze goed aan je hulpen? Probeer voordat je aangaloppeert haar nog iets meer op te vangen door een halve ophouding te maken zodat ze achter beter ondertreedt, vanuit daar galoppeer je aan, maar hou je haar gesloten. Wel hand geven uiteraard, maar zodra ze sterk wordt, ga je terug naar draf, en begin je opnieuw, ze moet snappen dat ze niet in galop uit elkaar mag vallen. Je moet het hele probleem voorblijven. Terugrijden als je eenmaal in galop zit is blijkbaar lastig, dus beter zo.
Als ze eenmaal gesloten aangaloppeert, een halve volte en weer terug naar draf, of wanneer je voelt dat ze uit elkaar valt, weer voor zijn, direct sluiten en terug. Ook de overgang terug proberen te sluiten en dan terug.

Een ophouding, heel of half rijdt je altijd vanuit het been en zit, wanneer het paard in je hand zwaar wordt sluit je door met je been, geef je een kneepje in de teugel en laat je los om het contact licht te houden, werk hieraan voordat je bovenstaande gaat doen.

Succes :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:12

Idd wat je instructrice zegt: been erbij houden. Zonder been kan je nooit verzamelen.
Als ze te snel gaat moet je dat proberen op te vangen met de buitenteugel.
Ze mag de teugels natuurlijk nooit uit je handen trekken, dit kan je ook oplossen door het been er goed bij te houden!

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 15:13

Bedankt, hier heb ik iets aan! :)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:16

Ik had dit probleem ook bij mijn paard. Gaat hij ook nog eens erg hard in galop?

Bij mij heeft het geholpen door heel vaak de overgang netjes te herhalen en idd telkens als je aangalloppeerd vanuit een hele rustige, verzamelde draf je handen sluiten en aangalloperen.
Wanneer je paard weer lang word, meteen terug in draf, daarna weer herhalen. Vooral heel vaak herhalen, herhalen, herhalen.
Uiteindelijk zal je paard het begrijpen :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:40

Hoe groot is dit paard? is het paard soms nog heel slap van achter?

Ik heb zelf ook een paard gehad met een slappe achterhand, deze was dan ook 173 groot.
Daardoor ging mijn paard in het begin heel hard in galop en ze nog geen wending rijden zonder over te springen. Dit betekend dus dat het paard het nog niet aankon. Toen ben ik vooral gaan trainen op balans evenwicht en kracht. Wanneer dit voor elkaar is kun je gaan verzamelen, anders is het gewoon nog te moeilijk voor het paard.

Veel balkjes draven en cavalletjes (als ik het zo goed schrijf)
en veel overgangen rijden, daar worden ze sterk van.

En lekker in het veld/ bos veel laten galloperen, heuveltje op en af.

Wanneer het paard dan van achter sterker word, zal je probleem aan de voorkant ook gemakkelijker kunnen oplossen.

Maar hou wel altijd je been eraan, zonder been kun je een paard niet in elkaar rijden. En een paard kan zelfs terug komen op je been.
Ik weet niet of je het doet: maar steek je been niet van het paard.
succes!

Tango1979

Re: Paard maakt zich lang in galop, en valt op voorhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:10

Bekend probleem, heb ik zelf ook. Zoals hierboven ook gezegd is, niet te lange stukken galop in het begin. Zorgen dat je actieve overgangen rijdt, naar de galop en terug. Voor je gevoel heb je de beenhulpen niet nodig, maar snel betekent niet dat ze aan je been is (meestal zelfs juist helemaal niet).

Beide benen aangesloten houden, buitenhand begrenst iets en vooral zitten, zitten, zitten. Zorg ook dat je teugels niet te lang worden en dat je blijft waken met je been. Succes.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:13

Ten eerste: probeer Roeckl grip handschoenen, die hebben bij mij een hele hoop problemen opgelost! Als je paard je teugels steeds uit je handen trekt schiet het nooit op.

Probeer vanuit een mooie verzamelde stap een overgang te maken naar galop. Een paar pasjes galopperen en dan weer terug naar stap. Hierdoor wordt de achterhand geactiveerd en gaat het paard zichzelf meer dragen. Want als ik het zo hoor is dat wat het paard nodig heeft.
Bij mij heeft het goed geholpen.
Maak echt korte overgangen. Paar pasjes stap, paar pasjes galop, paar pasjes stap...

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:03

Veel korte overgangen rijden en inderdaad je been er goed aan houden, zorg er alleen voor dat als je been geeft, je handen meegeven