Paard is stug en stijf: hoe laag en lang rijden aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suus30

Paard is stug en stijf: hoe laag en lang rijden aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 10:42

hallo allemaal,
Ik heb een haflinger van 9 jaar die met rijden het liefst altijd met hoofd naar buiten wil kijken en der eigen heel sterk maakt in der hals dus ook bijna geen buiging in te krijgen. Ze is ook heel erg van het op je handen gaan hangen en het vastzetten van der lijf.

Nu heb ik vorige week keer DA laten komen om keer te onderzoeken of het ergens vandaan kan komen.
nu blijkt dat de spierenzymen te hoog zijn en moet ik er lang en laag gaan rijden om der spieren in de rug op te rekken.
Iemand nog tips hoe ik dit misschien aan kan pakken.
Ook voor het bovenstaande iemand nog ervaringen of tips wat te doen.

En ze is nogal snel afgeleid als ze denkt wat te horen of te zien.
Laatst bijgewerkt door Elles op 04-11-11 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast ("problemen met rijden" is te algemeen)

Jojoow1

Re: Paard is stug en stijf: hoe laag en lang rijden aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:49

neemt ze ook kleine draf en galop pasjes??

Suus30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 11:53

nee ze is niet heel erg kort in draf of galop
De galop gaat vooral erg hard en zit voor geen meter.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:56

Heb je les?
misschien handig om het aan een ervaren iemand te vragen die er bij is.

misschien is lange lijnen een optie(met les) omdat er dan niemand op haar rug zit??

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:58

Goed dat een DA heb laten komen. Adviseerde hij niet ook een ostheo of fysio oid? Wellicht kunnen die alvast wat verlichting geven?

Ik zou idd ook veel longeren... vaak gaat het dan makkelijker omdat er niemand op zijn rug zit.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:59

rowo schreef:
Goed dat een DA heb laten komen. Adviseerde hij niet ook een ostheo of fysio oid? Wellicht kunnen die alvast wat verlichting geven?

Ik zou idd ook veel longeren... vaak gaat het dan makkelijker omdat er niemand op zijn rug zit.

als je zou gaan longeren, zou ik dit met iemand doen die ervaring heeft met paarden met rugproblemen, misschien weet die een hulp middel voor je paard (bv dubbele lijnen)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:01

Ik zou hem ook veel aan de longe nemen zodat hij zijn rug leert te gebruiken zonder dat daar ook nog eens gewicht op zit. Ben bij dit soort paarden groot voorstander van de pessoateugel omdat ze daar bij trekken hun eigen achterhand eronder leren zetten wat weer zorgt voor minder trekken en beter rug gebruik. Ook is het misschien een idee om hem na te laten kijken door een fysio of osteopaat om eventuele blokkades aan te pakken.

Als een paard heeft leren lopen met pessoa en de rug iets durft te ontspannen, is balkjes aan de longe ook een fijne oefening.

Suus30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:07

Ik heb 1 keer per week les met der.

DA is niet zo van de osteo of fysio.
Maar zit er zelf ook wel aan te denken om iemand keer te laten kijken.
Iemand nog tips voor goede fysio of osteo omgeving gorinchem/vuren.

met longeren is ze soms net zo stug of vast als met rijden alleen als ze los loopt in longeerbak wil ze wel met der neus naar beneden gaan alleen blijft ze dan ook het liefst naar buiten kijken.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:11

dierenartsen zijn vaak anti osteopaat en anti fysio, maar als het helpt... ;) Ik merk dat mijn paarden met specifieke problemen er echt veel baat bij hebben en dan kan de dierenarts me wat vertellen. Hij kijkt of het paard niet ziek is maar hoe een paard soepel te krijgen vind ik weer een ander vak... ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:12

Ik vind zelf Herleen Slebos een aanrader ;) ze zit ook op bokt ik weet alleen niet hoe ze op bokt heet ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:21

Suus30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 15:46

weten jullie of ze ook op locatie komt en ook zover want het is zeker 125km
Heb zelf helaas niet de mogelijkheid om die kant op te gaan en om nu iedere keer iemand te moeten regelen.

Vandaag weer geprobeerd om ontspannen te rijden maar het was weer drama voor ik echt boos werd maar af gestapt en ben er gaan longeren.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:11

Ik weet niet in welke regio je woont, maar richting Brabant weet ik nog wel een goede fysio. Komt bij ons op stal een maal per jaar voor meerdere paarden. PB maar

Longeren met pessoa ben ik ook een groot voorstander van.