Stug in de nek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Stug in de nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:27

Hey iedereen!

Ik merk de laatste tijd dat mijn verzorgpaard erg stug in haar nek is geworden tijdens dressuur rijden. Ze vind het ineens heel moeilijk om nageeflijk te worden en in de juiste stelling te lopen.

Ik heb de afgelopen tijd weinig tijd gehad om vaak te oefenen met haar door school. Dus ik denk dat het daardoor is gekomen.

Voor grondwerk heb ik wel altijd genoeg tijd. Scheelt toch weer op en afzadelen enz.
Tot nu toe heb ik me met grondwerk enkel gericht op de gehoorzaamheid.
Nu leek het mij een slim plan om grondwerk oefeningen te doen waardoor ze losser wordt in haar lijf en dus ook in haar nek.

Binnenkort ga ik dus een kaptoom aanschaffen, zodat ik duidelijkere hulpen kan geven. Tot die tijd zal ik het met mijn sidepull moeten doen.

Welke oefeningen raden jullie aan? En is er hierover een duidelijk boek wat ik kan kopen?

Alvast bedankt :)

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:39

werk je paard wel goed los met het rijden ?
veel paarden die te strak of te stug in de hals zijn. dat komt vaak door een ruiterhand die te stug is die in verbinding staat met de paarden mond.
Soms zet je dingen vast in je lichaam zonder dat je het zelf door hebt
wat ook goed helpt is om een slangenvolte te gaan rijden of voltes 15 meter zo dat je paard zich goed kan gaan in buigen in zijn hals
En dat laat je paard van zelf zijn spieren los die hij nu strak aanspant in zijn hals
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 03-11-11 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Re: Stug in de nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:44

Mijn armen zijn wel een struikelpuntje ja. Die houd ik snel gestrekt als ik hier niet op let.
Verder ontspan ik mijn lijf goed en houd mijn handen netjes stil.

Loswerken neem ik altijd ruim de tijd voor. Dat heeft ze ook echt nodig.

Maar daar komt het probleem dus. Ik heb niet altijd de tijd om een half uur of langer los te rijden en daarna pas echt aan het werk te gaan. Daarom wil ik het graag in mijn grondwerk gaan toevoegen :j

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:55

Niet elk paard spant zijn spieren strak aan in zijn hals . dat kom niet altijd door de ruiter , ik ken ook wel paarden die het doen omdat ze van zich zelf erg gespannen zijn
Als je handen mooi stil kan houden dan ben je al een heel eind op de goedeweg :D dat je een knikje in je ellebogen moet gaan houden dat is een Kwestie van oefenen. ts misschien heb je hier nog wat aan
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=141
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 03-11-11 20:02, in het totaal 2 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:57

Maar ik zoek dus niet naar tips voor het rijden. Ik zoek tips hoe ik aan die soepelheid kan werken vanaf de grond.

Bedankt voor de site!

sliertje

Re: Stug in de nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:22

Hoi Ninajojo,

Leuk dat je ook vanaf de grond met je paard bezig bent!
Oefeningen om je paard losser te krijgen vanaf de grond? In wat voor opzicht wil je met haar bezig?
Als je losser wilt krijgen in de nageeflijkheid dan denk ik dat je gericht moet trainen, wellicht aan de longe met touwtjes bijzetten of misschien met dubbele longe als je dat kunt.

Als je echt als grondwerk bezig wilt dan kun je haar misschien laten buigen met haar hoofd tussen de benen wanneer je naast haar staat. Lokken met een snoepje o.i.d. en jouw hand steeds lager tussen de benen zodat je paard haar hals moet strekken.
Ook kun je naast haar staan en heel zachtjes de huid op de schouder aanraken, alsof er een vlieg zit. De huid gaat trillen en na een klein poosje buigt ze naar jouw kant om "de vlieg" weg te jagen. Soms hoor je dan zelfs wervels kraken. dit kun je aan beide kanten doen.

Maar ik blijf er wel bij dat dit slechts kleine dingen zijn en wanneer je jouw paard echt los wilt krijgen in de nageeflijkheid dat gericht werk aan de longe heel veel positief verschil kan maken.

Mocht je vragen hebben dan PB je me maar :)

Succes in elk geval!