paard wil geen deken op zijn rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovesrosalie

paard wil geen deken op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 07:55

hey,
ik heb een haflingerruin van 2,5jaar oud. hij is super lief en zou nooit iemand kwaad doen.
hij is braaf bij: vastzetten, hoefsmid, borstelen, wassen, sprayen, ...
maar ik wilde al beginnen met een dekentje of een doek op zijn rug te leggen,
dit wil hij absoluut niet. hij is ook super sterk dus ik moet oppassen wat ik doe.
zoals ik al zei doet hij niets om je pijn te doen, hij wil alles voor je doen.
maar je moet het hem alleen rustig kunnen aanleren.
hoe kan ik hem het beste leren om iets op zijn rug te leggen?
ik liet hem er altijd eerst aan ruiken (met een handdoek) en dan raakte ik hem aan
met de handdoek, als hij dan doorheeft dat het op zijn rug ligt.
doet hij alles om het eraf te krijgen. (het zadelmak maken ga ik niet zelf doen, ik wilde
hem gewoon al een dekentje, ... kunnen opdoen)
iemand tips????????

alvast bedankt

botervlieg2

Re: paard wil geen deken op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:10

Tja starten vanuit een klein handdoekje over z'n hals, belonen en koekje geven, handdoekje er weer af. Zo kan je elke keer grotere voorwerpen gebruiken..

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:19

Klinkt raar, maar het probleem zit wss tussen jouw oren.

Je zult hem al benaderen met het idee dat hij wat gaat doen omdat het nieuw is voor hem.
Hij voelt dat. Je laat hem aan iets vreemds ruiken en gaat er dan mee naar een ander deel van zijn lichaam.
Omdat hij eraan geroken heeft wil nog niet zeggen dat hij dat dan goed vindt.

Je kunt het beste zo normaal mogelijk doen. Ga af en toe lekker over hem heen leunen en kriebel hem dan.
als je een zadeldek of gewoon dek op wil doen doe dat dan gewoon. Wss vindt hij het doodeng :+ maar als jij
uitstraalt dat het de gewoonste zaak van de wereld is zal hij dat snel overnemen.
Tuurlijk zal hij de eerste paar keren denken :( . Ik heb ook zo'n hengst (arabier dus net ff gevoeliger ook denk ik). Geen polonaise aan zijn lijf.
Hij wil ook geen deken op (heeft ie ook niet (nodig)) maar dat wil niet zeggen dat ik hem af en toe niet gewoon opgooi.
Hij wordt dan van 1.65 zo'n beetje een e-pony maar na 3 keer opgooien in een paar minuten en een rondje lopen vindt hij het alweer heel normaal.

Een paard is een hele grote spiegel. Als je die leert lezen dan leer je een heleboel over jezelf. Een paard denk in het hier en nu.
Daar moet jij naar gaan handelen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:24

kwestie van rustig opbouwen, begin desnoods met een zakdoek ;) Hij vindt het eng omdat het onbekend is en omdat in het wild het roofdier doorgaans op de rug springt om zn prooi neer te halen. Stukje instinct dus ook wat om de hoek komt kijken denk ik. Pony schiet in de stress omdat zn instinct m verteld dat er iets op zn rug zit wat er zo snel mogelijk af moet. Aan jou de taak om deze instinctieve reactie om te buigen naar iets positiefs. Begin heel klein en kort en beloon daar uitbundig voor bij braaf gedrag. Staat ie in het begin 2 sec. stil met die theedoek op zn rug? Belonen. Bouw dit rustig op en voor je het weet kun je vanalles op zn rug gooien zonder dat ie een krimp geeft.

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:40

oké bedankt voor de tips!!!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:56

Wat ik altijd doe met jonge paarden;
De deken opvouwen, dat hij zo groot is als een handdoek ;)
Je legt hem op de schoft, en rolt of vouwt hem rustig uit totaan zijn kont..

Ik zou persoonlijk het paard niet vastzetten, alles waar je hem aan vastzet kan breken als hij in paniek raakt.
Gewoon aan een lang touw vasthouden terwijl je het doet, beter nog iemand anders laten vasthouden.

Als de deken ligt doe je hem dicht en ga je gelijk lopen, grote kans namelijk dat hij wil gaan rennen, en als je gaat stilstaan word die drang alleen maar groter,
ff 10 minuutjes stappen en dan kennen ze het vaak wel ;)

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 08:13

niemand meer?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:25

heb je de bovenstaande tips al geprobeerd dan?

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:33

Zorgen dat de deken goed vast zit en dan in de bak/ klein weiland even laten rennen? zo hebben wij het gedaan, weten ze meteen dat die deken hoe dan ook er op blijft zitten.
Vindt hij / zij het nou echt heel moeilijk en gaat hij/zij schuren of zich laten vallen, kun je beter even een stukje lopen. :)

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:14

Nienke96 schreef:
Wat ik altijd doe met jonge paarden;
De deken opvouwen, dat hij zo groot is als een handdoek ;)
Je legt hem op de schoft, en rolt of vouwt hem rustig uit totaan zijn kont..

Ik zou persoonlijk het paard niet vastzetten, alles waar je hem aan vastzet kan breken als hij in paniek raakt.
Gewoon aan een lang touw vasthouden terwijl je het doet, beter nog iemand anders laten vasthouden.

Als de deken ligt doe je hem dicht en ga je gelijk lopen, grote kans namelijk dat hij wil gaan rennen, en als je gaat stilstaan word die drang alleen maar groter,
ff 10 minuutjes stappen en dan kennen ze het vaak wel ;)

Mee eens, gewoon deken opvouwen en langzaam uitvouwen over de rug. Deken voorzichtig vast maken en voila! Na een paar uur is hij er wel aan gewend. Je kunt beter de deken meteen ophouden ipv eventjes opdoen en dan af. Als het "enge" er contsant is, accepteert je paard het als vanzelfsprekend en is het na een tijdje de gewoonste zaak van de wereld dat er een deken op zijn rug ligt.

Als je paard nog helemaal niks kent zou ik hem eerst overal eens aanraken, wel voorzichtig natuurlijk. en borstelen. Om te zien hoe hij daarop reageert em om een goede band op te bouwen.

Succes!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:21

Misschien helpt het om, eerst een handdoek op je hand te leggen en dan zo hem gaan aaien en dan rustig naar zijn rug toe, zo hem erop proberen te leggen, en dan steeds grotere doeken erop gaan leggen?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:24

Wat hier meestal goed werkt, is gewoon doek erop leggen. Niet zwaaien, maar ook niet overdreven voorzichtig. Paard zal gaan bewegen, is prima, zo lang hij zijn hoofd bij jou houdt, en dus rondjes rond jou draait. Paard staat stil? Onmiddelijk doek eraf. Nog een keer, en opnieuw eraf zodra hij stilstaat. Als jou reactie snel genoeg is, krijgt hij snel genoeg door dat die doek helemaal niks doet, en gaat hij steeds sneller stilstaan en na een paar keer zelfs geen voet meer verzetten.

Met overdreven voorzichtig doen, geef je zelf aan dat het spannend is. Dat wil je niet hebben, dus niet doen. Paard mag overigens best dat ding onderzoeken, laat hem maar eens snuffelen en testen op eetbaarheid, is niks mis mee :)
Vergeet ook niet om de andere kant te oefenen. Veel paarden vinden iets langs de linkerkant prima, en gaan helemaal door het lint als je het later langs rechts doet.