Pony boos & slaan als hij in galop moet in bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaraB

Pony boos & slaan als hij in galop moet in bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:41

Ik zoek tips / wijsheid!!
Mijn dochter is ongeveer een maand of twee de moed gevonden om onze turbo-welsh te gaan rijden. Pony is gewent om buiten in de bos te lopen en ook endurance wedstrijden met mijn zoon te doen. Dat gaat allemaal goed, pony loopt voor of achter op, in draf of galop, maakt hem niets uit. Allebei kinderen genieten van een lange bosrit met hem.

Maar, mijn dochter is nu bezig met dressuur les en dat gaat steeds beter. Dit doet ze een keer in de week binnen in de bak bij de rijvereniging, en we oefenen daar ook een paar keer in de week. Maar nu zijn ze bezig met aan galopperen en dit gaat helemaal mis! Pony gaat steeds sneller in draaf (zoals een welsh dat mooi kan!) en als mijn dochter hem probeert hem aan te sporen of een tikje met de zweep te geven gaat een beetje bokken of slaan met zijn achter benen. Wat hij ook doet is haar uit de zadel halen door zijn hoofd naar voor en beneden te brengen. Verder is hij een lief pony, zit er normaal gezien geen kwaad in hem. Hij heeft ook geen lichamelijke klachten, zadel past ook goed.

Klinkt heel onaardig van hem, maar ik denk dat hij in de waar is en haar vraag niet goed snapt. Hij doet dit uit irritatie / frustratie (buiten gebeurt die dingen niet). Zij is ook natuurlijk net begonnen en ik vind haar nog niet in staat om hem goed verzameld te rijden en hem duidelijk te vragen om in galop te springen. Dus ik wil haar laten door rijden in draaf en de galop voorlopig laten liggen. Dit is dus mijn plan. Advies / tips van de instructeur krijg ik niet helaas.
Wat ik ook zit aan te denken is om een goed pony(ruiter) hem te laten een tijdje doorrijden. Maar een ruiter klein / licht genoeg te vinden wordt echt een klus denk ik.

Ben benieuwd als iemand tips / advies kan geven om ons op de goede weg te zetten! Hoewel, ik denk tijd en geduld gaan veel vooruitgang opleveren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Pony boos & slaan als hij in galop moet in bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:49

Klinkt bekend :D De pony van mijn dochter doet hetzelfde als ze te grof met de hulpen is.

Bij haar heb ik het toch wel rijtechnisch opgelost door spelenderwijs toch wel wat beter de pony los te werken en kind te leren om met minimale hulp aan te springen in galop. Gewoon scherper maken op de hulpen door nette overgangen te rijden en ook een paar balkjes laten lopen zodat de pony echt los in zijn lijf is voor ze gaat aanspringen in galop does the trick bij ons.

Hij hoeft echt niet strak in de krul maar wel lekker los door het lijf en aan de zit en aan het been.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:58

Dank je Anne. Dat zie ik ook, te grof met de hulpen. Dus ik denk stapje terug, en zoals je zegt eerst veel oefenen met goed overgangen rijden. En de hulpen eerst aanscherpen in draf / stap. Balkjes draven doet hij goed, en maakt ook kleine sprongetjes met haar. Hij loopt lekker los en ik heb tot nu toe haar hem met vrij lange teugels te rijden omdat in het begin haar handen niet zo stil waren, nu wel.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:04

Hoe gaat het met longeren? Gallopeerd hij dan wel gewoon? Als hij het aan de longe wel doet, stemhulp er aan koppelen; gaaalop .... Als dit goed bevestigd is, aan de longe, onder het zadel en uiteindelijk los in de bak. Vooral belangrijk (en de uitdaging) hem vanuit een rustige draf aan te laten springen. Als laatste een dosis geduld meenemen! Succes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:06

Voor onrustige handen kan je een bokriempje vooraan het zadel maken waar ze de pink door kunnen steken. Dan heb je nog bewegingsvrijheid genoeg om normaal te kunnen sturen maar je handen blijven veel beter op de plek.

(de pony van mijn dochter bokt op te grove beenhulp; en gelijk heeft ie)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:09

edith2 schreef:
Hoe gaat het met longeren? Gallopeerd hij dan wel gewoon? Als hij het aan de longe wel doet, stemhulp er aan koppelen; gaaalop .... Als dit goed bevestigd is, aan de longe, onder het zadel en uiteindelijk los in de bak. Vooral belangrijk (en de uitdaging) hem vanuit een rustige draf aan te laten springen. Als laatste een dosis geduld meenemen! Succes

Ik longeer hem op dit moment niet omdat onze bak is te zwaar geworden. Rijvereniging is maar 500m stap maar helaas mag je daar niet longeren. Ik wil hem graag longeren wanneer de bak wordt aangepakt. Maar misschien kunnen we de stemhulp aan koppelen tijdens het buiten rijden. Is makkelijk denk ik, als hij achter mijn paard aan galoppeert.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:23

Inderdaad rust in de hulpen, je kind leren doseren en veel schakelen om de pony goed aan het been te krijgen. Daarbij: het kan ook protest zijn tegen de dressuuroefeningen. Lekker lange stukken rechtuit, zoals bij buitenritten, is makkelijker voor de pony. In de rijbak moet er veel meer ingebogen worden. Ik heb dit al eerder gezien bij paarden die vooral buiten werden gereden en dan in de bak in protest gingen. Het komt wel goed, rustig doorgaan met oefenen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:21

Mischien even een iets ervarener iemand erop zetten om te kijken of hij het daar ook doet?

De fries die ik rij doet dit namelijk ook maar als mijn instructrice erop stapt kan hij het wel braaf.
Mijn hulpen zijn niet duidelijk genoeg en hij raakt in de war :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:59

Doet hij dit ook als iemand anders (met meer ervaring) aangallopeerd? Nee? Dan je dochter inderdaad met kleinere hulpen laten rijden. Ja? Dan of zit er iets niet lekker in zijn lichaam (laten controleren) of hij snapt de galophulp niet. Longeren en trainen op het aanspringen en het daarna op je stem dan onder het zadel aanleren (met een wat meer ervaren ruiter).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:02

Een heel duidelijk signaal van de pony dat er iets niet goed gaat.
Te grof zou heel goed kunnen, dus een stapje terug is wel iets wat je direct kunt proberen. Werkt dat niet, dan zou ik toch eens kijken waarom de pony niet aan kan/wil springen.
Dus dan het hele lijf even na laten kijken, kijken of het zadel goed past en of het gebit goed is.

Succes!