probelem in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

probelem in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:29

Ik ben momenteel met mijn fjord een hele dikke aan het oefenen in de galop. in de roundpen gaat het heel goed en blijf ik mooi zitten . het lukt zelffs al zonder beugels. maar als ik het bijvoorbeeld in het bos oefen dan merk ik dat ik na 3 seconden in de galop scheef ga zitten. Als ik dan goed wil zitten moet ik de hele tijd (als ze bijvoorbeeld in de rechtergalop zit) er tegen in gaan hangen. ik ben nu al verscheidene keren eraf gevallen. weten jullie raad\???

Somebitch

Re: probelem in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:30

Kan je instructrice je hierbij niet helpen? Een rounpen moet toch een beetje hetzelfde voelen als gewoon in het bos. Verder goed aan je evenwicht werken en eventueel zonder zadel rijden.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:32

in de roundpen is het anders omdat je de hele tijd in een bocht rijd dus dan is het makkelijker.

en ik heb geen instructrice

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:33

Lijkt mij juist lastiger maargoed kan dat jij het makkelijker vind. :P Misschien een instructrice zoeken? Die kan jou beter helpen dan wij hier vanaf het internet. Wij kunnen niet zien wat er mis gaat. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:34

ja we hebben zaterdag een parellidag en dan krijg ik ook les maar misschien hebben jullie ook leuke ideen ;) :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:35

Veel oefenen. :=

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:39

ja haha nog andere mensen suggensties?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:42

Heb je geen normale bak waar je in kunt oefenen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:43

jawel maar dan gaat het wel goed omdat het maar korte stukjes zijn

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:45

maureen16 schreef:

laat het denken altijd aan een paard over die heeft namelijk een groter hoofd

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:45

Heb je het op beide handen? Laat hem is andersom aanspringen.
Ligt je zadel wel recht?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:46

En:
Is je zadel goed aangesingeld ? (als dit niet zo is kan het ook zijn dat je met je zadel mee scheef gaat hangen, dat kan ook tot evenwichtsverlies leiden, ook in het bos is het een keer goed om te kijken of je tussen door aan kan singelen)

Kun je je ontspannen in de galop of zit je gespannen? (geforceerde houding maakt het zitten ook lastiger)

en mijn tip, oefen eerst een paar keer in een bak, als je zegt dat je er al een paar keer af bent gevallen, want dat is niet echt "veilig" in het bos.

Heb je een 20x 60 bak ?
Laatst bijgewerkt door liekevb op 02-11-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:47

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:49

ok dankje liekevb maar in de bak lukt het gewoon en ik heb ook een tip gehda vaniemand anders als ik in de galop zit en dan iets achteroverhangen. maar werkt niet echt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:49

Boomloos wil echt niet zeggen dat je zadel niet scheef kan zakken..
Heeft er wel is iemand achter je gereden die gezien heeft dat het recht blijft tijdens de galop?

Blijf jij goed op je kont zitten of duik je voorover?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:49

en ik heb een 20x40 bak

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:50

er heeft iemand meegekeken en het blijft recht tijdens de galop en ik ga zelf scheef zitten, en in de rustige galop blijf ik zitten en harder ga ik stuiteren maar dan moet ik toch meer achterover zitten??

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:53

Jij moet les! :D
Probeer mee te bewegen. Dus schuif 'van achter naar voor over het zadel' mee met de kadans van het paard in de galop.
Probeer je paard ook is in een rustig galopje te houden buiten. Wrs gaat ie wat harder buiten dan in de bak?

Ik denk dat jij teveel voorover gaat hellen omdat je niet wil stuiteren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:56

ok dat is duidelijk :):)
ik doe dat ook maar ik ga juist niet voorover hllen maar juist naar achter

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:11

Je moet gewoon mee met de beweging van het paard. Kijk is naar wat paardrijfilmpjes op youtube en kijk maar is of je kunt zien wat ze doen.

DeGelukkige4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:20

Hoi hoi,

Ik heb ook een boomloos (dressuur)zadel, daarin is het zeker in het begin moeilijker om je balans naar li-re te houden, heb je het zadel al lang?
Als je eenmaal scheef zit kan het zadel aan de achterkant ook scheef zakken, ook al ligt de voorkant wel recht, een boomloos zadel wordt niet rechtgehouden door een boom en is dan ook flexibeler dan een zadel met boom, dus als je scheef zit even achterom kijken of je zadel nog in het midden ligt kan helpen.

Zonder zadel rijden (zou ik idd niet buiten doen, maar in de roundpen of in de bak) kan je enorm helpen met je balans, dan heb je geen ondersteuning aan het zadel en voel je eerder dat je eraf gaat glijden als je scheef hangt.

Omdat je vaak zelf al niet meer voelt dat je scheef zit is les wel echt aan te raden, of iemand die verstand heeft van rijden en je kan helpen, ernaast zie je vaak meer dan wanneer je erop zit. Je hebt namelijk het risico dat je om wel te blijven zitten, gaat inknikken in je zij en zo als een banaantje op je paard zit (om het zo maar te zeggen). 'Ogen vanaf de zijlijn' kunnen dan erg waardevol zijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt?!

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:19

maureen16 schreef:
maureen16 schreef:

laat het denken altijd aan een paard over die heeft namelijk een groter hoofd

haha, goeie, 'laat het denken altijd aan een paard over, die heeft namelijk een groter hoofd..'
hhhahaaa
moet ik onthouden! :D :j

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:26

Ik schoof ook alle kanten op met mijn boomloos zadel. Zeker op een koudbloedje liggen die dingen echt niet altijd ideaal. Ik heb nu een zadel met een boom en een banaansingel, en nog schuift het soms een beetje, gewoon omdat mijn pony zo rond is.

Ik zou zeker les nemen als ik jou was! Ik deed heel veel dingen onbewust en die had ik echt niet van mezelf in de gaten. Als je met je schouders bijv. naar achteren gaat, moeten je benen wel op dezelfde plaats blijven liggen en niet naar voren gaan steken anders heb je nog niets aan je zit.

Het is heel belangrijk dat je hieraan werkt, want als je zelf steeds opzij zakt kun je je pony scheef rijden.

abbaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:43

waarschijnlijk is jouw paard nog niet recht genoeg om de rechte stukken goed rechtdoor te galopperen waardoor hij zichzelf scheef moet zetten om goed recht te kunnen galopperen en daardoor val jij scheef...

in een longeercirkel rijd hij natuurlijk al in een rondje en zal waarschijnlijk ook daar een kant hebben waar hij zijn hoofd naar buiten gooit.

groetjes hilda