knieën ontspannen met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

knieën ontspannen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:45

Hallo,

Ik heb sinds kort les van een andere instructrice, bij deze moet ik mijn knieën heel erg ontspannen waardoor ik beter ga zitten en mijn vzp niet in de spieren zit.
Maar nu vind ik dat super moeilijk :o. Misschien hebben jullie wat tips zodat ik mijn knieën wat beter kan ontspannen? Hierdoor kan ik ook wat beter gaan zitten.
En ook zou ik graag weten hoe ik mijn spieren wat 'soepeler' kan krijgen voor het rijden. Zodat ik er in het begin direct wat 'losser' op zitten. D.m.v. een paar oefeningen ? De winter komt er weer aan en dan ben ik net een stijve hark. :Y)
Alvast bedankt!

T_S_Horses

Re: knieën ontspannen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:28

Ik zeg altijd zitten op je kont.. en goed druk houden met je voeten door de beugel onder de bal van je voet te houden, hierdoor krijg je druk op je kuiten!
En verder net teveel gaan verkrampen maar lekker van gaan genieten en ontspannen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:40

Wat ik altijd een erg fijne manier vind voor een ontspannen beenligging, dus ook voor de knieen:
Breng 1 been zover mogelijk naar achteren. Vervolgens je been langs je zadel teruglaten glijden in positie. Nu zul je voelen/zien dat je bovenbeen en je knie recht liggen, en dat je binnenbovenbeen tegen het zadel ligt. (veel mensen zitten op de achterkant van hun bovenbeenspieren, ipv dat het binnenbovenbeen tegen het zadel ligt). Automatisch zijn je voeten ook recht, de neus van je schoen wijst naar het paardenhoofd.
Vervolgens doe je dit ook met je andere been. Dus zo ver mogelijk naar achteren en je knie langs je zadel naar voren laten glijden.
Nu hoef je niet meer te knijpen/spannen met je knieen, want ze liggen in de juiste houding, vanzelf zal je voelen hoeveel steun dit geeft.

Een andere oefening voor hele ontspannen benen en zit:
Leg beide knieen/benen voor het zadel. Schuifel een klein stukje naar voren met je zitvlak. Blijf zo een minuut zitten (als je het aandurft werkt het in stap het beste).
Vervolgens laat je je benen naar beneden hangen. Nu zul je voelen hoe zwaar je in het zadel zit (of te wel, hoe je jezelf normaal wat omhoog werkt in een zadel). Je hele been zal op deze manier ontspannen.

Urielle

Re: knieën ontspannen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:46

Gooya heeft hele goede adviezen. Verder kun je ook een keer kritisch naar je zadel kijken, soms vallen je benen op zo'n rotplaats tov de wrongen dat je of je knieen te ver naar achter legt (maar dan kom je heel erg uit balans en dat is dus lastig) of je ze op gaat trekken en jezelf wat in stoelzit zet.