paard is zenuwachtig als het enkele min. moet stilstaan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jojoow1

paard is zenuwachtig als het enkele min. moet stilstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:23

HoiHoi,

mijn paard is superbraaf , doet alles wat je maar wil , in de piste gaat alles goed
maar als ik in het bos rijd en ik wil enkele minuten stilstaan word mijn paardje zenuwachtig en begint het te trippelen..
wel irri..
wat je ook probeert , hij blijft het doen..
weet iemand raad??
/3

luuklover

Re: paard is zenuwachtig als het enkele min. moet stilstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:09

Misschien is hij ergens bang voor. Wat ik gedaan zou hebben is afstappen en hem masseren en rustig doorlopen dan zal hij opeens stil staan en staren naar iets dat eng is. Vooral blijven praten en masseren en met elk stapje belonen. dat zou ik gedaan hebben';)
Succes er mee!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 07:20

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:40

Als je stil wilt staan op een ontspannen manier op vreemd terrein, moet je zelf eens afstappen en heel relaxt gaan staan, alsof je op de bus wacht zeg maar, zo opbouwen, en uiteindelijk zal je paardje ook wel rust vinden in het stilstaan, op vreemd terrein.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:46

Vooral zelf rustig blijven. Als je zelf ook bang wordt neemt hij dat zeker over. Ik heb zelf ook op een paard gereden wat buiten snel druk is. Vooral rustig relaxed diep in het zadel zitten helpt dan wel.

Het is wel een lastig probleem als paarden niet goed stil staan.

Ik hoop dat iemand na mij nog een goede tip geeft.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:50

De mijne is er ook zo een. Wat ik heb gedaan is beginnen met stilstaan voor een tijd waarvan ik wist dat hij het aankon (10 seconden) en dan weer wegrijden. Dan bepaal je namelijk zelf wat het paard doet, en is het niet aan hem. Dat bouw je dan langzaam uit (gewoon in je hoofd seconden tellen). Zelf moet je zorgen dat je echt heel ontspannen zit, lekker even een mooi maisveld bekijken ofzo :D Inmiddels kunnen we een paar minuten stilstaan. Ik oefen het meestal in de tweede helft van de rit, als de eerste energie er een beetje vanaf is, en dan op verschillende plaatsen zodat hij het stilstaan niet met een bepaalde plek associeert.
Succes!

Yane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:56

Inderdaad zoals Annearievze zegt. Maakt het het paard niet onmogelijk om stil te blijven staan door er elke keer een aantal seconden bij op te tellen want dit zal ten koste gaan van het resultaat. Dus wees op tijd en neem zelf het initiatief om weer weg te stappen:)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:10

oké als we het dan toch hier over hebben mij paard is het zo'n beetje omgekeerd,
mijn pony van 4 is erg braaf we rijden ook voornamelijk buiten. wanneer ik opstap en niet gelijk wegrijd komt hij omhoog het begint met draaien en uiteindelijk binnen en minuut dan is die al de lucht in geweest maakt niet uit of er nog andere paarden naast hem staan te wachten hij wil niet stilstaan met mij erop.
doe ik dit nou wanneer we een buitenritjes maken dan kan ik hem wel stilzetten en even wachten zelfs als een ander paard weg loopt of als hij alleen is.
ik ben veel met hem gaan wandelen en overal stilstaan maar tot nu toe geen effect op het rijdend wachten.
iemand een idee?

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 11:22

Dankjullie wel voor de goede raad..
Zal ik zeker proberen,
Groetjes!
*\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:23

luuklover schreef:
Misschien is hij ergens bang voor. Wat ik gedaan zou hebben is afstappen en hem masseren en rustig doorlopen dan zal hij opeens stil staan en staren naar iets dat eng is. Vooral blijven praten en masseren en met elk stapje belonen. dat zou ik gedaan hebben';)
Succes er mee!

Huh?? 't Paard moet juist leren stilstaan, lezen is ook een kunde.

Vooral niet afstappen, mutsen en belonen, want dan bevestig je zijn gedrag.
Veel geduld en blij zijn met iedere seconde dat hij stil staat. Niet ineens teveel verwachten.

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 11:27

luuklover schreef:
Succes er mee!

dat bedoelde ik niet
toch bedankt maar afstappen is echt geen goed idee
mijn paardje moet net leren stilstaan..
Groetjes

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:28

@ Goof haha jep je hebt gelijk (A)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:26

@rowanda, ik heb even je profiel bekeken en je eerdere posts, ik denk dat jouw pony last van de rug of nek kan hebben, aangezien hij veel schudt met zijn hals,hoofd, en je er een martingaal aan hebt hangen om dit op te lossen? ik denk dat je eens moet kijken naar het fysieke van je pony, hij is nog heel jong, zo druk doen en niet willen stilstaan is niet alleen maar ondeugend gedrag hoor, hij vlucht van een vorm van pijn lijkt mij.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:34

@ freeride klopt dat schud maar hij is geheel ondezocht en lichamelijk in orde waarom doet ie dit dan niet waneer ik in het bos stil ga staan met hem? hij is gewoon erg ongeduldig denk ik zelf want als hij pijn zou hebben zou hij dat ook laten merken waneer ik erop wil of opga zadelen lijkt mij.