Onregelmatigheid. Tandarts? Teugelkreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Onregelmatigheid. Tandarts? Teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:16

Beste bokkers,

Ik snap dat ik hier als toekomstig tandarts hier misschien een heel stomme vraag stel. Ik weet dat het heel belangrijk is om regelmatig een paardentandarts bij je paard te laten komen. Echter ben ik afhankelijk van een paardeneigenaar die de problemen aan het de manier van rijden wijt. Ik ben het hier 99 van de 100x mee eens. Ik zal niet snel een osteopaat, fysiotherapeut of shiatsu-therapeut bij mijn paard halen. Nu zit ik echter met een probleem waar ik niet uitkom. Het paard wat ik voor andere mensen rij loopt sinds 2 week op bepaalde momenten linksvoor onregelmatig. Er zijn dagen dat er niets te zien is, maar ook dagen dat het heel duidelijk is. Los en in de wei is er niet aan te zien. Rechtsom is de stap iets kort en linksom is de stap kort en onregelmatig. Rechtsom is de draf prima en linksom maakt ze soms linksvoor een verkorte pas. Nu is het het duidelijkst op momenten dat ik haar omstel van rechts op links. Ik ben overtuigd, dat ik absoluut niet veel in de hand heb. Nu ben ik zondag goed geholpen en viel op dat ik geen stille hand heb, dat ik de neiging heb om soms te corrigeren voor een ophouding links, rechts. Nogmaals niet met veel druk, maar onbewust niet stil zijn met mijn hand. Als dit écht het probleem is, dan wil ik daar keihard aan gaan werken. En uiteraard ga ik daar nu al aan werken, omdat ik een stille hand belangrijk vind. Maar, het kan natuurlijk ook zijn dat ze last heeft van haar tandjes en hoe stiller ik mijn hand hou, hoe minder vervelend het voor haar is en hoe beter ze dus loopt. Het gaat om een 4-jarige merrie. Nu kan ik vanavond wel een filmpje plaatsen, zodat jullie een beeld hebben. Inmiddels heeft er ook iemand anders op gezeten en ook daar doet ze hetzelfde bij. Ik krijg nu te horen, dat ik dit het paard heb aangeleerd en het er uitgereden moet worden. Zelfs wanneer ze het aan de longe doet, ligt het aan mijn rijderij. Het maakt mij heel onzeker, en ik wil er alles voor doen het beter te krijgen. Een paardentandarts lijkt mij het belangrijkst, maar de eigenaar gelooft hier niet in. Wie heeft hetzelfde meegemaakt en bij wie was na een behandeling van de paardentandarts het probleem opgelost?

FriesWytske

Re: Onregelmatigheid. Tandarts? Teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:19

Waarom een tandarts en geen dierenarts?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:23

Ik zou mijn heil ook meer bij de DA zoeken dan bij een TA. Voor hetzelfde geld heeft het dier een blokkade in de hals/rug/schouder waardoor het onregelmatig loopt. Het kan ook nog aan je zadel liggen.

Als het teugelkreupel zou zijn, dan zou in theorie je paard goed moeten lopen wanneer je de teugels losgooit en je met je been flink bijrijdt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:32

Ow ja, ik ben vergeten te vermelden dat er al een dierenarts naar heeft gekeken. Die was op stal en heeft naar mijn rijden gekeken en en niet in de mond van het paard, aangezien ze geen klem bij zich had. Aangezien ze het los goed liep en de eigenaar het aan mijn rijden wijt, heeft ze me nog wat tips gegeven, maar gaf ook aan dat ze niet echt kon zien dat ik een aanleiding gaf, waarop ze met onregelmatigheid zou moeten reageren. Mijn dressuurzadel is net bij de zadelmaker geweest en op het springzadel doet ze hetzelfde. Deze dierenarts komt over 2 week weer, maar vertelde ook dat ze weliswaar een cursus tandheelkunde heeft gedaan, maar alleen een rechte vijl heeft en dus niet bij de achterste kiezen kan komen. Vandaar dat ik nu naar paardentandarts vraag.

@ Annetje: Ze loopt inderdaad beter als ik helemaal niks heb ik de draf. In de stap blijft ze echter verkort stappen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:40

Dan zou ik toch nog een keer een goede zadelmaker naar jullie laten kijken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:51

Ik zou er toch een andere DA bij halen. Als ze ook op niets op de teugel in stap niet goed loopt, dan heeft het waarschijnlijk niets met het gebit te maken. Laat de DA zowel onder het zadel als aan de longe kijken. Of nog beter: laat een kreupelheids onderzoek bij de kliniek doen. Het paard loopt niet goed, zonder te weten wat er aan de hand is, hoor je er wat mij betreft dus ook niet op te rijden. Pas als zeker is dat het rijden geen kwaad kan, of zelfs goed doet, kun je er weer op. Tot die tijd: paard op rust, en DA erbij tot je weet wat het is, danwel dat het na bijv. 6 weken rust helemaal over is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:31

Ik zou ook voor een da gaan, wij hadden er een die onregelmatig was, die was spierbevangen. Maar liet dit ook onregelmatig zien en voornamelijk onder het zadel...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:58

Als het mijn paard was zou ik stoppen met rijden en longeren en hem goed na laten kijken, hij geeft duidelijk aan dat er iets niet klopt! Persoonlijk inladen en naar een goede kliniek waar ze alles bij de hand hebben zo heb je het snelst duidelijkheid.
Liever 10x voor niks naar de da, dan 1x te laat.

Maar ook tandarts het gebit na laten kijken want een 4 jarige is behoorlijk aan het wisselen.
Ik heb zelf een 4.5 jarige waar morgen een dop (melktand) bij wordt weggehaald, deze blijft vast zitten terwijl de nieuwe al vrij ver door is. Doppen kunnen in de paardenmond pijn geven.....
Afgelopen jaar is de tandarts al drie keer geweest om alles in de gaten te houden, er gebeurd veel in de mond van een jong paard.

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:00

Uppojono schreef:
Beste bokkers,

Ik snap dat ik hier als toekomstig tandarts hier misschien een heel stomme vraag stel. Ik weet dat het heel belangrijk is om regelmatig een paardentandarts bij je paard te laten komen. Echter ben ik afhankelijk van een paardeneigenaar die de problemen aan het de manier van rijden wijt. Ik ben het hier 99 van de 100x mee eens. Ik zal niet snel een osteopaat, fysiotherapeut of shiatsu-therapeut bij mijn paard halen. Nu zit ik echter met een probleem waar ik niet uitkom. Het paard wat ik voor andere mensen rij loopt sinds 2 week op bepaalde momenten linksvoor onregelmatig. Er zijn dagen dat er niets te zien is, maar ook dagen dat het heel duidelijk is. Los en in de wei is er niet aan te zien. Rechtsom is de stap iets kort en linksom is de stap kort en onregelmatig. Rechtsom is de draf prima en linksom maakt ze soms linksvoor een verkorte pas. Nu is het het duidelijkst op momenten dat ik haar omstel van rechts op links. Ik ben overtuigd, dat ik absoluut niet veel in de hand heb. Nu ben ik zondag goed geholpen en viel op dat ik geen stille hand heb, dat ik de neiging heb om soms te corrigeren voor een ophouding links, rechts. Nogmaals niet met veel druk, maar onbewust niet stil zijn met mijn hand. Als dit écht het probleem is, dan wil ik daar keihard aan gaan werken. En uiteraard ga ik daar nu al aan werken, omdat ik een stille hand belangrijk vind. Maar, het kan natuurlijk ook zijn dat ze last heeft van haar tandjes en hoe stiller ik mijn hand hou, hoe minder vervelend het voor haar is en hoe beter ze dus loopt. Het gaat om een 4-jarige merrie. Nu kan ik vanavond wel een filmpje plaatsen, zodat jullie een beeld hebben. Inmiddels heeft er ook iemand anders op gezeten en ook daar doet ze hetzelfde bij. Ik krijg nu te horen, dat ik dit het paard heb aangeleerd en het er uitgereden moet worden. Zelfs wanneer ze het aan de longe doet, ligt het aan mijn rijderij. Het maakt mij heel onzeker, en ik wil er alles voor doen het beter te krijgen. Een paardentandarts lijkt mij het belangrijkst, maar de eigenaar gelooft hier niet in. Wie heeft hetzelfde meegemaakt en bij wie was na een behandeling van de paardentandarts het probleem opgelost?

Heel toevallig, ik heb namelijk exact hetzelfde met mijn paard. Ik kreeg het advies om hem op de zijde waar hij in draf onregelmatig loopt, hem in contra stelling te laten lopen. Ook heb ik sinds kort een ongebroken bitje, was echt heeeeeel fijn werkt! Natuurlijk is het bij ieder paard anders ;)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:07

Maar een paard dat last heeft van zijn mond gaat toch kantelen, diep lopen of juist sterrenkijken, druk vermijden etc. daar gaan ze toch niet van kreupelen?
Eet het paard moeilijk? Zit ze minder in de vacht? Als aankomend tandarts moet je dit soort dingen toch kunnen ontdekken. Misschien kan je kijken of het gebit
mee beweegt als je het hoofd omhoog en omlaag doet, etc. Daarnaast is een 4 jarige natuurlijk wel wat aan het wisselen, dus kan best dat hij wat last heeft.

Klinkt in mijn oren meer als teugelkreupel. Ga je paard goed rechtrichten. Zodra hij begint te kreupelen gelijk controleren of je niet te veel druk/onrustig bent in je
hand etc. Teugelkreupel is er inderdaad ingereden. Maar er hoeft dan toch geen schuldige aangewezen worden? Je moet nu alleen keihard aan de bak om het eruit te
krijgen, want dat wordt geen makkie.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:48

Dank jullie allemaal voor de reacties.. Ik zal vanavond even een filmpje plaatsen, zodat jullie het kunnen beoordelen. Want het klinkt misschien dramatischer, dan dat het eruit ziet. Maar goed is het gewoon niet.

@Elpatcho: Ik word mensentandarts ;), dat is natuurlijk niet te vergelijken. Wanneer mensen een scherpe knobbel hebben, is het alleen vervelend met de tong. Ze ziet er absoluut niet slecht uit, glimt en ziet er prima uit..
Ik zal even kijken of ik niet een filmpje heb, van 2 week geleden.. Die kan ik nu dan direct plaatsen..

Gevonden.. Even uploaden..
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 01-11-11 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:51

is een osteopaat niet wat? ik heb namelijk dit ook met mijn paard gehad, alleen die had het links achter. ik ben met haar naar de osteopaat geweest en nu bleek dat ze ontiegelijk veel blokkades in de rug had.
dus misschien is dat iets?? :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:20

Onderstaand filmpje is anderhalve week geleden gemaakt, en toen hadden we het probleem al. Ik heb het filmpje nu zelf ook voor het eerst bekeken en ik ben inderdaad onrustig in de hand. Omdat ze een heel gevoelig mondje heeft, volgt ze alles wat ik doe met mijn hand, dus lijkt het alsof ik enorme ophoudingen maak. Maar als je het filmpje heel langzaam afspeelt, zie je dat ik idd beweeglijk ben, maar dat het bit stil ligt. Filmpje is genomen bij een onderlinge wedstrijd in het L1.. Normaal starten we B en ik ben me bewust van het feit dat het niet echt een nette proef is, en dat er flink wat kilo's van mij af kunnen, maar daar ging het probleem niet over.
Vooral in de stap is het probleem goed te zien, op 3.34min.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:26

ik denk toch dat je even naar een osteopaat moet.. vind dit erg op de gang van mijn paard lijken :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:52

Okeej, dank je wel, dat kan ik natuurlijk proberen.. Ik zal het overleggen met de eigenaar..

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:55

als het niet baad( wat ik niet denk) dan schaad het natuurlijk ook niet ;)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:28

Haha oké ja mensen tandarts is wel wat anders ;) Excuses.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:08

mijn paard heeft dit nu ook ze schud met haar hoofd iedere keer als ze haar linker hoef neerzet en dan maakt ze voor mijn gevoel een onregelmatig pasje ?! net als bij jou loopt ze niet super kreupel of zo .
gister heeft de smid er een stuk van de straal af gehaald omdat ze zouzo op de straal liep dus daar kon het dan ook aan liggen, want dat is haar gevoelige hoef!

dus misschien kan dat het zijn en is de eigenaar makkelijker over te halen !
en ik volg je topic ook even voor als me paard de komende dagen niet beter gaat lopen !

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:47

Hoi, ook wij hebben dit probleem bij onze 4 jarige ruin. Vandaag veel gelezen op internet en hebben hem vandaag zonder aanleuning gelongeerd. Gewoon aan het hoofdstel zonder zadel. We hebben balkjes neer gelegd zodat hij zijn benen op tilt. Als je hem longeerd moet hij flink lopen lekker actief! Probeer hem ook stelling te geven naar binnen, dit kun je doen door hem met zijn hoofd naar je toe te laten kijken via de longe en dan weer los laten. Wij zagen een wereld van verschil omdat hij geen aanleuning had en actief moest lopen. Hij heeft voor het eerst in 2 weken geen kreupelheid vertoond. Dit gaan we nu een aantal dagen volhouden zodat hij weer zelf gaat lopen en zichzelf gaat dragen. Hij moet het gedrag van kreupelheid gaan vergeten/afleren en zodra hij dat doet gaan we hem weer verder oppakken met rijden! Veel succes ermee hoop dat je wat aan mijn tip hebt!

Groetjes Merel