paard gooit hoog op hoe doorzitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NienSCHaap

paard gooit hoog op hoe doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:04

Hallo,

Ik rijd zins heel kort af en toe een paard bij van vriendin die er zelf geen tijd voor heeft.
Paard gooit alleen heel hoog op waardoor ik voor mijn gevoel voor geen meter kan doorzitten.
Ik raak geheel uitbalans en moet dan op zoveel dingen letten dat het erg rommelig word.
(dit kan natuurlijk ook gewoon heel erg wennen zijn)

Ik heb al goede tips van mijn instructeur gekregen en doe ook geen lange stukken.
Af en toe een lange zijde en voor het aanspringen in galop.

Was nieuwschierig wat jullie voor trucjes/ tips hadden voor het doorzitten.
Mijn hoelahoep staat al klaar _O-

(heb wel meer paarden gereden die hoog opgooide
Maar bij de eerste 10 meter aandraven op dit paard dacht ik dat ik ging vliegen.
Er zit een boel power in en dan nog hoog opgooien is echt wennen)

kiolette

Re: paard gooit hoog op hoe doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:38

daar ben ik ook wel benieuwd naar, zit ook een beetje met dat probleem.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:50

tja het enige wat helpt is toch echt oefenen. Steeds kleine stukjes doorzitten en dat steeds een stukje verder uitbreiden.
Mijn paard gooit ook vreselijk hoog op. Heb het doorzitten op hem geleerd door te oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Uiteindelijk ga je wennen aan het ritme en kan je er prima op zitten.

edit: typefout

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:56

Ja dat snap ik oefening baard kunst natuurlijk.
Helaas rijd ik het paardje voorlopig maar 1x in de week omdat die dik 100km van mijn huis vandaan staat ;)

Laat ik de vraag dan anders stellen hoe moet je doorzitten?

Bij mijn paard moest ik van mijn instructeur echt links recht links recht met me heup zeg maar bewegen zodat ik beter met de beweging mee ging.
Vandaar dat de hoelahoep al klaar staat _O-

Niemand met de gouden tip hahaha.

Ben gewoon nieuwschierig wat mensen allemaal geprobeerd hebben.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:00

Zingen....

Advies van instructeur waar ik les van heb gehad.

Doordat je zingt ontspan je.
Doordat je ontspan kan je meer op je kont blijven zitten en mee gaan met de bewegingen...
Doordat je mee gaat met de bewegingen kan je blijven zitten..

En ehh jah nurrie vaak, zing kerstliedjes en als ik een beetje bij stem ben ontspan mijn paard ook... zo niet dat werkt het helaas wat ehhh averechts... :D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:06

Zingen hihi zal het eens een keer proberen.
Werkt wel super als ik ga hyperventileren, dan ga ik beter me ademhaling gebruiken en opletten.
Zal het wel doen als niemand in de buurt is :Y)

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:41

met je beugels uit proberen. en blijven ademen anders krijg je buikpijn :Y)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:47

Ja beugels korter langer al geprobeerd.
Heb ze nu korter omdat die zoveel power heeft dat ik me hakken niet lekker kon uitdrukken en me beugels kwijt was :+
Heb ze een gat korter gedaan dan normaal en dat zal na een tijdje wel weer langer kunnen.

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:04

Je ruggegraat zien als een veersysteem. Vanuit je bekken laat je je ruggegraat golven in een S-beweging. Ook het advies van je instructeur om te voelen hoe je bekken beweegt (links-recht en voor-achter) maakt verschil. Kijk maar eens naar de beweging van je paard zijn heupen in draf aan de longe, dat moet jij ook doen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 13:11

Ik zal eens op je tip letten.
Bedankt, mijn instructeur zei altijd dat ik netjes doorzit.
Maar dit is een heel ander paard met meer power en de bewegingen groter dus vandaar dat ik naar tips zoek.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:11

En ja het wordt saai maar ik bij mij was oefenen de beste manier. Na de overstap op een ander paard moest ik ook heel erg wennen. Wat ik deed de 1e keer? Gewoon draven en dan oja s**t is wel wennen, tempo terug nemen (langzaam draven) en proberen m`n evenwicht te houden. En na een aantal keer was het niet meer nodig en kan ik nu lekker doen wat ik wil zonder na te denken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:54

Oefenen, oefenen, oefenen :)!
Toen mijn paard even geen zadel op mocht omdat hij iets van een ontsteking had onder z'n buik, mocht hij wel gereden worden zonder zadel, en dat is echt een aanrader. Toen ik hiermee bezig was had ik de tip gekregen van iemand die zitles geeft, om met de beweging mee te gaan, en dit ook te doen door je benen bij elke stap mee naar voren mbv. je bekken, als je dat eenmaal door hebt, en het een paar keer oefent gaat het echt veel beter, dan kan je zelfs zonder zadel keurig doorzitten!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:20

Ik mag/kan niet zonder zadel rijden op dat paard. Maar ga ook wel mee met de beweging maar raak door de power en hoog opgooien totaal mijn balans kwijt en beetje de controle over het paard omdat ik dan weer mijn balans hard aan het zoeken ben.
Ben bang dat als ik zonder zadel ga, ik er zo vanaf glijd en het is niet bepaald een klein paard.
Lichtrijden moest ik me beugels een gaatje korter doen en zo vond ik mijn balans ook weer val nog iets voorover maar daar word aan gewerkt.
Ik zelf heb altijd het gevoel bij het doorzitten dat ik zo enorm zwaar word en er als een zak aardappelen opzit.
Maar ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van het rijden (lichtrijden/doorzitten).

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:03

Je kan altijd nog beter als een aardappelzak erop zitten dan als een gespannen skippybal ofzoiets :)
Misschien helpt het om je voor te stellen dat je een soort zacht kussen bent? Dan raak je die spanning wat kwijt waardoor je heen en weer gaat stuiteren. En verder inderdaad toch oefenen en op een gegeven moment leer je de beweging steeds beter aanvoelen!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:20

Ja dat is het ook wel hoor.
Het is ook heel erg wennen, heb 3/4maand niet gereden en nu ook niet zoveel.
Maar zal eens even oefenen oefenen oefenen ;) het is nu nog niet zo van belang om echt door te zitten.
Maar kan er nu al vast beter rustig stapje voor stapje mee bezig gaan om van een aardappelzak nog fijn door te kunnen zitten.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:23

Zonder zadel kan ik op mijn paard zonder moeite doorzitten, met zadel lukt dat voor geen meter.... Vind het daarom ook niet fijn voor mijn paard, dus ik blijf wel lichtrijden....

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:24

zelf rij ik op een shire die behoorlijk opgeeft
In het begin zat ik overal en nergens, leek nergens op
Maar nu een jaar verder, heb ik totaal nergens last van en zit die prima
Ja het doorzitten, geeft nog weleens problemen, maar dat is met name wanneer hij niet nageeflijk is

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:27

Ik denk dat wanneer je dit paard zo weinig rijdt, je voorlopig niet al te veel aandacht moet geven aan het doorzitten.
Doorzitten kan pas als je paard echt goed ontspannen over de rug en in balans loopt. Bij balans hoort ook de samenspel tussen ruiter en paard. Paarden met een zeer ruime gang hebben gemiddeld ook meer moeite met het verwerken van deze power over hun rug. Als een ruiter dan ook nog meestuitert zal dit zeker niet leiden tot meer verzameling.
Eerst balans en ontspanning...daarna verzameling... vervolgens zal het doorzitten je ook een stuk beter afgaan en krijgt het 'zin'.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:45

Ik ben ook niet van plan om door te zitten lange tijd maar zoals met aangalopperen moet ik wel door gaan zitten en als dat nog niet fatsoenlijk lukt...
Daarom vraag ik ook om iedereens menig en ervaringen, kan ik alleen maar wijzer van worden natuurlijk ;)

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:49

ook voor al in de stap goed de bewegingen van het paard volgen en je bekken ontspannen
dan rustig aandraven
maar wil niet te veel in 1 keer

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 23:22

Nee nee stapje voor stapje en eerst hoef ik echt nog niet zo lang door te zitten en we moeten nog aan elkaar wennen dus ik ga ook nios overhaasten maar het er gewoon af en toe bij pakken.
In de toekomst woon ik op een paar kilometer afstand en zal ik het paard ook meer gaan rijden enzo.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:26

Heee: ik heb ook het advies gehad te zingen! En wel nog iets véél stommer :')
Zingen over achtjes, en de achtjes draaien met je kont! :P
Mij werd altijd gezegd dat je om het goed te leren steeds achtjes van links naar rechts moest maken en steeds kleiner, tot je gewoon kunt zitten.
Géén idee of je er iets aan hebt, maar mij heeft het geholpen ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 23:44

Ik neem gewoon alle tips mee :) haha ze horen me straks dat al zingen :Y)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:53

Als een paard goed ontspannen door het lichaam loopt (nageeft) en ook zijn rugspieren ontspant (voor zover dat kan tijdens het werken/dragen van een ruiter) wordt het makkelijker om door te zitten. Let er ook op dat het tempo van het paard niet te hoog ligt. Wel actief, maar niet te voorwaarts.
Tot op heden heb ik nog geen enkel paard meegemaakt waar je, als het paard volledig ontspannen en in een beheerst tempo loopt, slecht op door kan zitten.
Uiteraard blijft het ene paard hoger opgooien dan het andere, dat is toch deels een kwestie van oefenen. Let er ook op dat je tijdens het doorzitten je bovenbenen niet aanspant. Je moet druk op je beugels zetten en niet gaan klemmen met je benen. Pas als jij ontspant kan je paard ook ontspannen.

En... vergeet niet af en toe diep in- en uit te ademen! Dat ontspant en zo laat je spieren los.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 00:28

Dat diep in en uit ademen is zeker een goede tip :D.

Ik snap ook heel goed dat zodra een paard 'correct' (om het zo maar even neer te zetten) gereden word en ontspant dat het allemaal makkelijker gaat en gelukkig is het paard fijn te rijden.