Lendenen, bekken kantelen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Lendenen, bekken kantelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:13

Mijn paard doet het onder het zadel eigenlijk niet zo gek. Nu was mijn hoefsmid vandaag om mijn paard niet te beslaan. We hebben hem eens aan de longe gehad, om te kijken hoe hij liep en of de smid er wat aan moet veranderen. Het voorjaar heeft hij een blessure gehad en dus wat aangepast beslag achter. Mijn smid opperde dat ik hem meer zijn bekken moest laten kantelen, en zijn ledenenpartij moet gebruiken door zijn buikspieren aan te spannen. Tja, dacht ik. Hoe gaat we hier mee aan de gang. Tips??

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:18

Een goede instructrice nemen die je leert van achteruit naar voren rijden zodat je paard zijn
achterhand meer gaat leren dragen en vanuit het bekken over de hele ruglijn en over de schoft
ontspannen kan en hierdoor correct nageeft. De oprichting komt pas als het paard het bekken
correct kantelt en de buikspieren aanspant. Dan gaat hij nl. door het van achteren naar voren rijden
van achter zakken en van voren klimmen. En niet hard voorwaarts lopen met zn hals heel hoog alsof
hij opgericht lijkt te lopen.

Dat gaat vaak fout namelijk. Ik weet niet waar je woont maar ik zou kijken naar iemand die klassiek
lesgeeft. :j Maar dat kost wel tijd hoor. Is een stevige ontwikkeling die ze door moeten maken om
daar fijn in te gaan lopen. (die van mij is daar ook nog lang niet)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:21

Een goeie rechtricht instructrice zoeken. kijk eens op
http://www.paardenbegrijpen.nl en http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl
Je zou handwerk kunnen gaan doen en zo de schouder binnen en travers gaan aanleren zodat het binnen en buiten achterbeen meer gaat ondertreden op een technische goeie manier zodat het paard zijn bekken/hurken op een goeie manier gaat kantelen , maar ook de stelling zal dan in orde moeten zijn.
Maar dat heeft tijd nodig om de spieren zo te trainen dat ze soepel en buigzaam worden en vooral zul je ook een stukje theorie moeten gaan leren zodat je weet wat er nu werkelijk gebeurd in het lijf van je paard

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:23

Heb ik ook zo geleerd, van achter naar voren rijden. Voorwaarts neerwaarts in het losrijden. En daarna naar de hand toe rijden. Hij loopt Z1 en niet onverdienstelijk. Wat zijn dan oefeningen om het te verbeteren? Oja een goede instructrice heb ik..

midgie

Re: Lendenen, bekken kantelen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:27

Oefeningen om het te verbeteren is een technisch goeie schouderbinnen en traver aanleren.
Hij kan z1 lopen maar technisch de oefeningen niet goed doen.
Je kan een paard van achter naar voren rijden maar als het van voren al niet klopt dan zal hij nooit kunnen kantelen, dus ook de stelling zal technisch goed moeten zijn en die mis je ook heel vaak zelfs bij z gereden paarden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:15

Jouw smid was er om je paard niet te beslaan :? Flauw grapje :D
Eigenlijk alle oefeningen waarbij je paard meer door moet sluiten, dus ook 'simpele' overgangen, mits jij hem dan op het achterbeen blijft houden en ook bij het voorwaarts wegrijden niet van het achterbeen af laat rennen. Maar ook dingen waar je verm. wel wat mee bezig bent als de arbeidspirouetten in galop. Natuurlijk ook de eenvoudige wissels en het halthouden vanuit galop.
En een oefening waarbij ze het bekken wel moeten kantelen is achterwaarts, mits correct uitgevoerd natuurlijk. Dus wat bijv. ook een goede en leuke oefening zou zijn, is achterwaarts, in een actieve (midden)draf wegrijden en vanuit daar weer doorsluiten naar direct halt en vlot achterwaarts.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:56

Ik rij altijd veel overgangen, probeer vanuit het achterbeen. Hij is achter heel sterk, en is achter vlugger dan voor. Dus ik moet hem nog meer op het achterbeen, en nog meer voor uit de schoft. Zodat hij zijn voorbeen meer uitlegt. Pff makkelijker gezegd als gedaan. Zal het eens overleggen met mijn instructrice.

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:43

dit duurt een lange tijd tot het helemaal goed is.. Ik zou lessen nemen bij een goede intructrice..
Inderdaad veel overgangen rijden en zorgen dat hij telkens goed losgereden is..
ben het helemaal eens met svdijk86: vanvoren klimmen en achter zakken
Veel succes!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 10:31

Oeps hij was er WEL om mijn paard te beslaan :o . Eerst ff laten lopen om te kijken of er wat aan verbeterd moet worden
Urielle schreef:
Jouw smid was er om je paard niet te beslaan :? Flauw grapje :D
Eigenlijk alle oefeningen waarbij je paard meer door moet sluiten, dus ook 'simpele' overgangen, mits jij hem dan op het achterbeen blijft houden en ook bij het voorwaarts wegrijden niet van het achterbeen af laat rennen. Maar ook dingen waar je verm. wel wat mee bezig bent als de arbeidspirouetten in galop. Natuurlijk ook de eenvoudige wissels en het halthouden vanuit galop.
En een oefening waarbij ze het bekken wel moeten kantelen is achterwaarts, mits correct uitgevoerd natuurlijk. Dus wat bijv. ook een goede en leuke oefening zou zijn, is achterwaarts, in een actieve (midden)draf wegrijden en vanuit daar weer doorsluiten naar direct halt en vlot achterwaarts.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:23

udo2001... ik wil niet heel vervelend zijn.. maar een paard dat vlug is in het achterbeen is hoeft niet te betekenen
dat hij correct van achteren naar voren loopt.

En er rijden wel meer ruiters verdienstelijk in het Z1 en Z2 die thuis alle oefeningen erin meppen.. en door
het Z1
met gemak heenkomen terwijl hun paard zo stijf in zijn lijf is dat er geen lengtebuiging in zit. Als hij maar
zijwaarts genoeg gaat krijg je wel een opmerking over je lb maar geen onvoldoende.. en soms verkijkt een
jury zich nog weleens hoor.

Anyway.. to the point. Ik heb je niet zien rijden. Maar als volgens je hoefsmid je paard te weinig buikspieren
gebruikt en zijn bekken niet goed kantelt is hij ook niet optimaal van achteren naar voren getraind.. of hij
zit ergens vast in zijn lijf.. of.. of.. of.. het kan dus heel veel zijn waardoor hij liever "huppelt"

Wat KAN zijn... (en dat zeg ik na 1 foto in je profiel gezien te hebben die een momentopname is van IK DENK
een fout momentje) is dat hij van voren wel leuk zn hals hoog draagt en in "het Z houdinkje" loopt en dat
hij wel actief van achteren is.. maar dat hij niet over zijn rug los laat.. en dus ook niet optimaal draagt..
een paard dat ECHT van achteren naar voren is laat zich namelijk makkelijk sluiten en komt in het
terugrijden echt op het achterbeen. En als je van daaruit wegrijd gaat hij echt bergopwaarts en niet vlugger
maar "groter" worden.

Het probleem van rijtechnische oefeningen geven is dat als je ergens tegenaan loopt wij je geen tips kunnen
geven..

Als je paard daalt in de achterhand met achterwaarts gaan is vanuit daar wegdraven in verzamelde draf
of galop een hele goede oefening.. (middendraf hou ik niet zo van want dat betekent dat je hem OF vooruit
moet schoppen OF hij ontdrukt zich om harder te kunnen gaan en drukt hierdoor juist zijn rug weg en wordt
heel zwaar in de hand OF jij geeft te makkelijk je hand naar voren waardoor hij alleen maar leert de grond
in te lopen om vooruit te kunnen komen..)

Oftewel.. zonder instructie die jou goed uit kan leggen wat je moet doen, waarom je iets moet doen en hoe
je het beste kan anticiperen op je paard, een weg vinden die voor jouw paard het belangrijkste is zijn onze
"tips en truucs" echt ONZIN. Er is namelijk niet 1 manier waarvan je zeker kunt zeggen dat het voor IEDER
paard werkt.. en dan is iemand met de benodigde ervaring gewoon echt heel erg belangrijk..

Wat mij een hele goede lijkt.. (al zitten daar ook voors en tegens aan en ligt het er maar net aan hoe fijn
afgesteld je paard is) is iets als licht bijgezet longeren, hetzij pessoa, hetzij dubbele longe waarvan 1 achter
de bil..

Eerst de hals omlaag en over de rug gaan en loslaten bij de schoft zodat het hele lichaam rond en in een
mooie boog komt.. en vanuit daaruit op deze manier gaan werken met balken. Het is geen simpele manier om
onder het rijtechnische gedeelte uit te komen.. maar hij leert wel zichzelf te gaan dragen in combinatie
met los blijven laten over zijn rug. Omdat hij aan de voorkant met de hals daalt en lekker actief blijft
draven en dan over die balken heen moet kan het zo zijn dat het voor hem wat makkelijker wordt om zijn
bekken te kantelen...

Doet hij dit goed dan zit jij hem ergens in de weg :j en vergeet niet.. nageeflijkheid is niet af te dwingen..

(en nog 1 ding.. ik ben ook nu pas de juiste weg van rijden ingeslagen. Heb met mn vorige paard ook zeer
verdienstelijk in het Z en Z2 gereden door ruk en plukwerk omdat ik niet beter wist.. omdat ik het van heel
veel instructrices zo en zo en zo op moest lossen. Ik zeg niet dat ik het beter weet, ik zeg niet dat je een
slechte ruiter bent.. ik zeg alleen, dat als we als ruiter onszelf open stellen voor hoe ons lichaam en die van
ons paard werkt en op een simpele manier goed gestimuleerd kan worden zonder daar kracht bij te gebruiken
we allemaal misschien wel wat langer training nodig hebben.. maar wel verder komen in de sport op een leuke manier..)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:44

Ben ook geen Anky :o Doe mijn best, mijn paard ook.. Wil dat het alleen maar beter wordt, zonder te veel druk..Op een eerlijke manier

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:27

ook Anky maakt fouten en heeft verschillende manieren om een paard te rijden. Ze worden in training
geen van allen hetzelfde gereden.. (en dat bedoel ik ook dat ik zeg dat onze "oefeningen" juist waardeloos
kunnen zijn voor jouw paard en dat als er iets misgaat er niet direct hulp is om je te begeleiden..
sommige paarden reageren heel goed op iets en andere paarden maak je daar alleen warrig mee.)

Anky heeft heel wat meer uren rijervaring dan wij := maar wellicht is het een idee om eens rond te snuffelen
naar een instructrice die op de klassieke manier lesgeeft. Niet dat je over moet stappen.. maar meerdere ogen
zien meer dan 1. En wellicht bevalt het wel!