Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:44

Omdat ons topic inmiddels de 100 pagina's bereikt heeft - wat ik nooit had verwacht - is hier deel 2.

De OP van het eerste topic: [RT-P] Opnieuw leren rijden ;)

Yamcha schreef:
Ik ben opnieuw begonnen met leren rijden.
Denk David de Wispelaere. Niet omdat ik een heel slechte ruiter ben, maar omdat het gewoon niet meer werkte.

Nu zo'n 8 jaar geleden ben ik gevallen, hard. Paard galoppeerde, was out of control, door mij dan toch. Fjord in tankmodus, kop erop en gaan met die banaan....... ik spande me, probeerde terug te rijden op zit, werkte niet, ik gaf ophoudingen, werkte niet, wat ik ook deed werkte niet....... paard sprong opzij, en daar lag ik. Ik landde met een zitbeenknobbel op een boomwortel, mijn heup deed direct vreselijk pijn, en ik kon niet opstaan. Naar het ziekenhuis, waar bleek dat ik een ruggewervel gebroken had. Mijn heup bleef zeer doen. Ik moest 6 maanden revalideren.

Ik ben weer begonnen te rijden, maar echt fijn was het toch niet meer. Ik kon niet meer ontspannen op een paard, niet meer loslaten. Wat ik deed, jonge paarden opvoeden en rijden, kon ik niet meer. Ik durfde ook niet meer.

Nu heb ik besloten om het opnieuw te gaan leren. Ik vind het rijden simpelweg te leuk om ermee te willen stoppen, ik heb een geweldig fijn rijpaard, en ik ben echt dol op haar, ik vind de omgang met haar geweldig, en zij zit geweldig.
Ik heb een geweldig fijne instructrice gevonden, en gisteren heb ik mijn eerste zitles weer gekregen, ook de vorige les zijn wij eigenlijk vooral bezig geweest met houding en zit. Ik moest overgangen stap naar draf maken, en weer terug. Met 'zachte billen' zitten, binnenbeen lang en los, buitenbeen en buitenteugel als 'muurtje' om paard te begrenzen. Ik ben weer bij het begin begonnen: leren zitten. Ontspannen. Loslaten.
Niet bezig met hoe het paard loopt, maar bezig met hoe ik zit.

Zij hangt de theorie aan, dat als het paard recht is, het vanzelf zal willen nageven. Het paard moet zélf de onderkaak tegen het bit leggen, en van daaruit een aanleuning opzoeken. En dus rijd ik voltes, en achtjes, voltes die afwisselend rond zijn en er niet uitzien, achtjes die soms heel netjes zijn, en dan weer redelijk dramatisch. Ik voel me een B-ruiter.
Mijn paard loopt dan weer fijn nageeflijk, zij spant dan de buikspieren aan, brengt het binnenachterbeen onder de massa, en maakt de rug bol, en het volgende moment loopt zij weer over de buitenschouder weg, omdat ik mijn buitenteugel er niet aan heb, of mijn binnenbeen niet loslaat. Vervolgens valt zij op de voorhand, omdat ik kijk of ze niet stiekem toch nageeflijk wordt, en vergeet met zachte billen te zitten. Dan weer zit ik te ontspannen, waardoor wij alle kanten op zwabberen. Grappig is het wel, en nu ik dit schrijf zit ik te grinniken. Maar als iemand foto's wil maken is het hopeloos frustrerend, omdat ik dan gewoon wil dat zij netjes loopt, en net dat willen van mij maakt dat zij opspant, en het kaakgewricht stevig vasthoudt, waardoor de foto's natuurlijk bagger zijn.......

Maar zij is een blijer paard. En dat is me heel wat waard.
En ik hóóp een blijere ruiter te worden, zonder angst en stress. Ik wil niet meer bang zijn, ik wil weer genieten van het rijden. Aan het begin van het jaar speelde ik met de gedachte om haar eens te starten, maar nu laat ik dat los, althans ik probeer het, de waarheid gebiedt mij te zeggen dat dat niet helemaal lukt. Bij tijden lukt het wel, maar soms wordt mijn ego mij te machtig, en wil ik vooral zo snel mogelijk Z en hoger met haar rijden.
Maar voor nu ben ik opnieuw begonnen op de klassieke manier. Heel klein en heel simpel. Met een mooie merrie die zo'n beetje 30 kilo moet afvallen, dus niet modelletje sportpaard, en een ruiter die eigenlijk gewoon bagger schijt op een paard, maar gewoon te eigenwijs is om het op te geven.

Nu zijn we inmiddels wat maanden verder.
Paard is afgevallen, zij is aardig op gewicht nu, mag nog wat strakker worden. Een deel van mijn doel heb ik bereikt: mijn paard is blij, los, op mysterieuze wijze (omdat we eigenlijk vooral met mij bezig zijn geweest en niet met het paard) heel wat rechter en losser in haar lijf. Stijf is ze nooit meer, ze loopt rad, met mooie lange zuivere passen. Onze band is beter, wij begrijpen elkaar beter. Ik zit haar steeds minder in de weg.

Ik heb inmiddels een aantal keren met een brede lach op het paard gezeten, ik geniet veel meer van het rijden als toen. Ik word handiger, ik voel vooral beter wat mijn lijf doet. Ik word meer Zen.

Mijn doelen voor de komende tijd:
- niet verkrampen en naar voren schieten, maar blijven zitten
- handiger worden, meer voelen
- mijn handen blijven een issue
- zachte billen, zen
- de salsa dansen met mijn prachtige paard, de enige vrouw ter wereld waar ik werkelijk smoorverliefd op ben

En dit is de schoonheid waar ik het allemaal voor doe:

Afbeelding

En dit is wat we nu bereikt hebben samen:

Afbeelding

Wij met zijn tweetjes, wij redden het wel. Japeloup snapt ons, wij haar nog niet altijd, maar het gaat steeds beter.

Op naar de volgende 100!!!!

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:16

Wat fijn, een nieuw topic :j
Mooi omschreven ook, het verschil tussen toen en nu.
Wat bewustwording en ontspanning al niet kan doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:24

Ja, bizar hè?

We zijn nu 4 maanden verder, en het verschil is er zeker wel. Het zit in subtiele dingen, en 't is niet dat ik nu opeens Z rijd ofzo, maar rijden is zoveel leuker geworden, en het gaat gewoon iets makkelijker....... bewustwording idd, dat is alles..... snappen wat je doet, snappen wat je lijf doet, en het paardenlijf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:43

Ja, precies :j
Alles wat jij als ruiter doet of voelt heeft zijn weerslag op je paard, op welke manier dan ook.
Zelfs mijn humeur neemt Jim klakkeloos over :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:47

Vegs bij mij ook :j

Ja, dat is dus zo apart, met dat binnenbeen, hoe je daar je paard mee kunt blokkeren, maar je kan ook lengtebuiging vragen, tempocontrole, daar kun je echt zoveel mee......

Met inknikken in mijn heup bv blokkeer ik haar met mijn zitbeenknobbel, en dan kan ze de bocht niet meer om. 't Zijn van die kleine dingetjes :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:59

Ff een stipje hier ;)
Mooie opening Yamcha

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:00

we gaan dus gewoon vrolijk verder :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:09

Jippie!! helemaal goed. Volgende deel om weer vol te kletsen.
Ben heeeel blij met dit topic. Ben me een stuk bewuster van het rijden. En dankzij dit topic zijn eindelijk alle puzzelstukjes in elkaar aan het vallen.

Al gaat het nog met horten en stoten en ben ik onderweg naar trede 1 van de trap....maar de afstand is lang.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:10

type wenteltrap op een middeleeuws kasteel sab? :P

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:12

ja en waarvan de treden afstanden niet gelijk zijn en soms zelfs hele treden missen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:13

:)) wat een uitdaging toch dat paardrijden!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:14

oja :)* uitdaging... Wel jammer dat ik niet zo'n geduldig mens ben :x

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:19

Ik ken het vorige topic niet.
Maar wat is Zen en wat heeft dat met paard rijden van doen?

Sorry, weet het echt niet. :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:19

Of is dat een grapje? :P
Hahahaha.

Ik ben blond ehhh.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:20

Misschien moet je het vorige topic dan even doorlezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:59

Even? :')

Ik leg het vanavond uitgebreid uit :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:01

Even kijken wat codewoorden :D

Zen
zachte billen
spagetti
winkelwagentje duwen
salsadansen
ademen naar je buik toe.
Wat nog meer?
Misschien moeten we even wat uitleg quoten anders wordt het misschien wat onbegrijpelijk en het is ook leuk als er nog meer mensen meedoen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:02

Ik heb al wat gelezen in het andere topic. Las ook daar het woord Zen maar verder weinig info daarbij. En 100 pagina's lees ik niet FF door. ;)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:08

vergeet autogordel niet!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:25

En het navelsturen :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:26

Zingen, want dat zorgt ook voor een goede ademhaling :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:28

en een lamp in je navel! Edit, eefske was me voor!
@chaos, wat komt er in je op bij het woord zen? en probeer dat eens te vertalen naar je gevoel als je paardrijdt..kom je dan al verder?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:32

Amanda schreef:
Zingen, want dat zorgt ook voor een goede ademhaling :j

is dat zo ? Ik kan geloof ik wel zingen met een hoge ademhaling hoor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:38

>;) we hebben het over mooi zingen he?! niet een beetje bleeren :)ddd

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:40

hihi, ooooh dan zal dat het zijn ! :Y)