Paard luistert niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luunaa94

Paard luistert niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:01

Hee,

Ik zit op paardrijles bij een manege, en na iedere les valt het me op hoe die paarden altijd
het tegenovergestelde doen van wat ik wil.
(Ik woon sinds kort in Groningen en zit dus sinds kort bij deze manege, en bij mijn oude
manege ging het rijden echt veel beter en luisterden de paarden beter.)
Met optuigen klieren deze paarden ontzettend. De ene zet zijn buik uit zodat je amper aan kunt singelen, en de ander wil geen hoofdstel om en bijt je zo gauw je in de buurt van de singel komt.
Met opstijgen gaan ze allemaal aan de wandel terwijl jij nog met 1 voet in de stijgbeugel en met de andere voet op de grond staat, wat niet echt het toppunt van handigheid is. :')
Een ander probleem is dat het paard (als je er eenmaal op zit *\o/* )bijna onmogelijk op de hoefslag te houden is, bijna onmogelijk om in galop te krijgen, en als die eenmaal in galop zit is hij bijna onmogelijk te stoppen waardoor hij bijna op het paard voor hem botst. (Is dat überhaupt wel normaal? Zelfs een paard zou toch moeten weten wanneer hij op de remmen moet? :+ )

Ik ben de wanhoop nabij, om het maar zo te zeggen.
Heeft iemand tips over het optuigen en berijden van zulke paarden?

Jojoow1

Re: Paard luistert niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:29

hoi,
als eerste moet je zacht op bit blijven..
niet ieder paard kent alles wat ze in de les zeggen..
zoals bij ons in de manege kent niet elk paard de keertwending om de achterhand.. ( is wel normaal )
maar word vooral niet boos op je pony/paard
maar blijf je paard stimuleren en aanmoedigen..;)
probeer om rustig en ontspannen te blijven
bij het optuigen:
onthoud dat jij de baas bent ( ook bij het rijden natuurlijk)
doet je pony irritant: laat hem merken dat hij niet zo hoeft te doen en als het echt té erg word kan je hulp vragen.. Maar wordt NIET onderdanig voor je pony, hij moet onderdanig zijn voor jou..
ja mag gerust een keer kwaad worden maar blijf niet boos, als ze iets goed doen ( al is het maar heel even of is het al een beetje goed) BELONEN!
want belonen is veeel belangrijker dan straffen..
Groetjes en Good Luck

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:32

Of de manege luistert niet naar de paarden..

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:36

Somebitch schreef:
Of de manege luistert niet naar de paarden..

Haha, ja, verkeerde opvoeding. Snel wat anders zoeken, TS

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:41

Dan bedoel ik niet de opvoeding nee... :\
Eerder medisch.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:41

Dit klinken als paarden waar je veel van kan leren. ALs het dier niet doet wat jij wilt zit de kans er dik in dat jij het niet goed vraagt. Ik zou dus je instructrice vragen om meer uit te leggen en extra goed opletten. Hier kun je meer van leren dan van paarden die standaard alles doen ook al vraag je het eigenlijk niet helemaal goed.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:45

'If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.' Pat Parelli ;)

Kortom, het ligt niet aan die paarden, maar aan de ruiter of de manege. Van moeilijke paarden leer je het meest!

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:50

xDreamerx schreef:
'If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.' Pat Parelli ;)

Kortom, het ligt niet aan die paarden, maar aan de ruiter of de manege. Van moeilijke paarden leer je het meest!

Tuurlijk, want je wilt toch niet zeggen dat al die paarden medisch iets hebben ..

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:01

ik denk ook dat het eerder aan het verkeerd aangeleerde gedrag ligt, die paarden kunnen toch niet allemaal ziek zijn?
en TS moet je netjes in een rijtje achter elkaar rijden of mag je ook zelf figuren rijden? want dan zou ik beginnen met mijn paard goed voorwaarts proberen te rijden en figuren te maken, dan houden ze vaak ook ietsje beter hun aandacht bij jou en dat is een beginnetje...

boven alles is het volgens mij wel heel moeilijk om met een manegepaard een nieuwe gewoonte op te bouwen, succes! +:)+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:29

Medisch wilt niet zeggen dat ze ziek zijn. :Z veel maneges staan er om bekend dat ze 'slecht passend' tuig hebben op de paarden. Dat verklaard persies het gedrag wat ts omschrijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:28

Ben wel benieuwd welke manege dat is.

Wat je in je OP schrijft is eigenlijk het standaard beeld dat ik bij maneges heb.
Er zijn volgens mij maar weinig maneges met echte sportpaarden, paarden die voorheen al ervaring hebben met bijv. wedstrijden op een wat hoger niveau.

Het buik uitzetten, singelnijd en het niet willen aannemen van het bit ontstaan vaak doordat (onervaren) manegeruiters alles snel snel snel willen doen en daarbij niet letten op de signalen die het paard geeft.
Uiteindelijk heeft zo'n pony geen andere keuze dan te bijten, want pas dan krijgt hij een reactie terug.
Tja, en dan heeft-ie toch al gauw de stempel 'vals paard'. :(:)

Ik ben het ook eens met Somebitch en vind dat manege paarden en pony's niet minder waard zijn dan pensionpaarden en dus net zoveel recht hebben op een goede (medische) verzorging en goed passend tuig.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:35

Luisteren de paarden niet of luister jij niet? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:07

Zoek de fout bij jezelf, en dus niet dadelijk bij het paard.
pas je houding en instelling aan, probeer je in te leven in wat de paarden je laten zien, hier kan je veel uit leren.
Nu je problemen blijkt te hebben en het voordien allemaal zo goed ging, dit bewijst alleen maar dat je dus zelf nog heel veel moet leren, en dat je eigenlijk nog niet zo heel veel van paarden en hun gedrag begrijpt.
Stel je daar voor open en leer, en leer met een open geest.