Oplossing gezocht voor supersterke, halsschuddende pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Oplossing gezocht voor supersterke, halsschuddende pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:18

Hee Bokkers!

Een vervelend, interssant maar wel lastig praktijkprobleem hier!

Mijn buurmeisje van 10 jaar oud heeft een pony (A-B maatje), een fel ding, blijft maar lopen, niet dominant en een dartmoor/welsh achtig iets. Nou is hij ingeveer een jaar onder het zadel, waarvan een half jaar nu topbraaf gaat. De pony kijkt nergens naar, loopt zijn rodjes wel en doet bijna altijd keurig wat er van hem gevraagd wordt (zolang dat duidelijk voor hem is natuurlijk).

Nu ben ik zelf degene geweest die er als eerste op klom, eraf viel en de eerste stappen tot zadelmak maken heb gezet. Al vrij snel leek dit heel goed te gaan en is mijn kleine buurmeisje erop geklommen en aan de longe, toen los, ezv. Ik ben absoluut geen leek als het gaat om zadelmak maken en opvoeden van paarden!

Nu is het probleem dat de pony zowel onder het zadel, als in de wei zijn hoofd en hals schud! Je moet je voorstellen alsof jij als mens ineens je hoofd van een beetje naar links keihard naar rechts schud, met alle kracht. De pony doet dit dus ook onder het zadel zodra hij er geen zin meer in heeft (lijkt wel). Het ziet er in de wei uit alsof hij gewoon plezier is en het een soort van tic is.

Helaas heeft deze pony vreselijk veel kracht en gooit hij zonder pardon menig een (waaronder dus ik, 18 jaar en toch behoorlijke spierballen en stevige zit) eraf. Ik heb veel sterke paarden gereden, maar niet met zoveel kracht in alleen zo'n kort moment!

De pony is na wat aanpakken met enige kracht en beloningen (ik geef niet zomaar op :P ) prima te rijden, maar mijn buurmeisje heeft die kracht simpelweg gewoon niet, en haar armen zijn te kort om haar handen hoog te houden zodat ze iets meer kracht heeft..

Kortom help!

Eventuele oplossingen:
- Thiedemanteugel
Maar: zijn die wel in zulke kleine maten verkrijgbaar en heeft het daadwerkelijk de inwerking wanneer de pony zijn hoofd schud of naar beneden brengt?

Verder heb ik al na zitten denken aan touwtjes, maar dit werkt niet naar mijn mening, omdat ik denk dat de pony erin blijft "hangen" en niet meer met zijn hoofd naar boven komt.

Bovendien hebben hulpteugels die aan de voorkant van het zadel moeten worden bevestigd geen zin, omdat die het zadel naar voren zullen trekken, de pony heeft zeer weinig schoft!

Pony is medisch in orde, zadel past goed, ruitertje snapt en beheerst de basis (stap, draf, galop, een sprongetje en figuren rijden) prima!

Alvast bedankt!!

aikon

Re: Oplossing gezocht voor supersterke, halsschuddende pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:36

Hoe oud is de pony en het meisje? Wat is het geslacht van de pony. Je zegt wel dat hij medisch goed is, maar wat is er onderzocht als mogelijke oorzaak?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:41

aikon schreef:
Hoe oud is de pony en het meisje? Wat is het geslacht van de pony. Je zegt wel dat hij medisch goed is, maar wat is er onderzocht als mogelijke oorzaak?

Uit de op kan ik halen dat het meisje 10 is en pony net een jaar onder t zadel. Ik schat rond de 4/5. En er staat hij, dus neem aan een ruin!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:02

Ik heb hier ook een pony net een jaartje onder het zadel, die is 8. En ook een hij, wel een hengst.
Maar van het meisje klopt, heb ik overheen gelezen. :o Sorry.
Als het diertje een jaar of 4, 5 is kan die last hebben van wisselen van tanden en kiezen. Dan willen ze ook wel schudden met hun hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:30

Schudden met het hoofd heeft altijd een medische oorzaak. Dit kan een combinatie zijn van het sterk zijn, wellicht idd gebitsproblemen.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:44

Meisje is 10 en pony is al 7, beetje laat besloten om onder het zadel te doen bij de vorige eigenaren. Toen gekocht en gelijk begonnen met longeren e.d.

@Joolien: kan jij dan ook verklaren dat de pony dit ook doet in de wei, zonder dat het eruit ziet alsof hij pijn heeft (oren naar achteren bijv.)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:00

annelinnie schreef:
Meisje is 10 en pony is al 7, beetje laat besloten om onder het zadel te doen bij de vorige eigenaren. Toen gekocht en gelijk begonnen met longeren e.d.

@Joolien: kan jij dan ook verklaren dat de pony dit ook doet in de wei, zonder dat het eruit ziet alsof hij pijn heeft (oren naar achteren bijv.)

Ja, omdat een paard in de wei ook pijn kan hebben.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 23:17

Ik weet echt wel waar ik het over heb, en het is echt een tic van de pony.. Ikbenniet op zoek naar mensen met een mening, maar naar een oplossing om een meisje veilig enmet alle plezier op een pony te laten rijden!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:23

Om een oplossing te vinden moet je eerst de oorzaak van het probleem vinden.
Stress, Enthousiastme, Pijn. Het kan van alles zijn.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:50

Pony is medisch in orde en het zadel past goed?
Dit zijn termen die ik vaak hoor maar in werkelijkheid vaak vies tegenvallen!
een echt gedegen onderzoek naar een lich. probleem is vaak niet gedaan behalve een check van een Dierenarts en/of Osteopaat
en die kijken doorgaans niet goed naar Spieren en of tanden/kiezen..
Een pony schud nl niet zomaar met zijn hoofd :n

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 06:26

het gebit moeten we maar eens naar laten kijken, maar het lijkt toch meer op enthousiastme dan op een pijnreactie!

bovendien schud hij niet zijn hoofd, maar gehele hals, heel lenig en snel, met veel kracht!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:13

Je zegt dat je ervaring hebt met paarden en dan denk je aan enthousiasme ?
Ik zou dus eerder denken aan pijn , want een paard gaat niet uit enthousiasme zijn hoofd schudden, onder het zadel is het vaak een slecht zadel, spierpijn een ruiter die te veel in de mond zit enz enz
Dus ik zou zeker even niet rijden totdat je weet wat het is,
Je bent niet op zoek naar een mening, maar soms kan een mening jou ook verder helpen al is het alleen maar je te laten inzien dat je miss niet alles over paarden weet, de oplossing zul je hier niet vinden denk ik, wat wil je horen dan?
Met jou ervaring zou je dat toch zelf kunnen bedenken.

Ook hulpteugels zijn niet nodig als je zoveel ervaring hebt, zeker bij zo`n jonge pony zou ik dat zeer zeker nooit doen, je moet gaan voelen in je hand en dat gaat niet met hulpteugels

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:21

De tic is alleen als het de pony even wat moeilijk wordt, if als hij geen zin meer heeft! inmiddels weet ik dat het hier niets wordt met antwoorden, ik hoopte op iemand met zo'n zelfde probleem!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:28

Is het geen mogelijkheid dat hij oor mijt heeft? Dat jeukt en kriebelt (dus schudden op de weide) en tijdens het rijden gaat het steeds meer irriteren zodra het langer duurt?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:06

Waarom zeg je dat het hier niets wordt met antwoorden? Iedereen probeert met je mee te denken en daarom moet je filteren waar je iets aan hebt en waar niet.

Ik zie in je profiel dat je op Deurne zit, waarom vraag je het daar niet even na.

Het kan idd zijn dat hij door de moeilijkheid het even niet meer weet en dan gaat staken door met zijn hoofd te schudden, maar het kan ook iets anders zijn wat je helemaal niet verwacht.
Hij is ook een puber en misschien wel aan het uitproberen of heeft hij last van zijn spieren omdat hij nu aan het werk gezet wordt.

Niet om je bang te maken, maar ik kende een paard wat op een gegeven moment ook met zijn hoofd ging schudden en na vele onderzoeken bleek dat hij een tumor in zijn hersenen had en moest uiteindelijk af gemaakt worden.
Een medische oorzaak is dus niet altijd uit te sluiten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:11

annelinnie schreef:
De tic is alleen als het de pony even wat moeilijk wordt, if als hij geen zin meer heeft! inmiddels weet ik dat het hier niets wordt met antwoorden, ik hoopte op iemand met zo'n zelfde probleem!

Maar hoe zie je "even te veel worden", "wat te moeilijk" "geen zin meer heeft" in de link met het weiland? Als dit de reden is van het geschud met de hals/het hoofd, zie ik geen link waarom hij het in het weiland ook zou doen, het weiland word hem namelijk niet te moeilijk, daar heeft hij altijd wel zin in en word hem al helemaal niet te veel.

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:39

Mijn pony(kwpn) schudde ook altijd extreem met zijn hoofd. Toen hebben we de tandarts laten komen, maar het kwam niet van zijn tanden. Wat bleek nou, ze had last van te veel oorsmeer in haar oren en dat jeukt ontzettend! Dus constant schudden en bokken. Toen heeft de tandarts wat wonderolie in beide oren gedaan. Dit lost de vetten(ofzoiets) op in de oren, zodat er oorsmeer weggaat. Dat heeft mij erg goed geholpen. We hebben ook nog wat meegekregen voor het geval hij weer met zijn hoofd ging schudden. Misschien heb je er wat aan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:41

Laat eens testen op allergie of nakijken op oormijt.
Allergie kan van alles zijn, zoals hooikoorts, stof, enz. Zelfs een zonneallergie is mogelijk, maar dan is weer niet op te testen.
Gebitsproblemen op die leeftijd zou ook heel goed kunnen.
Ik heb zelf een headshaker, die dat ook met hals en zelfs af en toe en voorbeen doet. Bij hem bleek het een allergie voor verschillende dingen te zijn (huisstofmijt, voedermijt, UV).

Omdat hij het op de wei doet, denk ik niet meteen aan rugproblemen of een slecht passend zadel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:42

ga eens zoeken op youtube naar filmpjes met als titel:
headshaking syndrome.

als de pony het op de wei ook doet kan het dit zijn en dan zal rijden toch moeilijk worden.
en kan het een gevolg zijn van een zenuwaandoening

maak er anders een filmpje van ?
want je kunt wel een heleboel gaan uitleggen hier maar als niemand het kan zien heb je totaal geen idee waar je over praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:45

Paarden doen nooit iets zonder reden, het zijn namelijk reactiedieren. Wij komen hier met ideeen en oplossingen, we helpen je, jammer dat jij het meteen anders ziet.

Ik hoop dat je je realiseert dat straffen of een ander bit of hulpteugel niet de oplossing is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:02

nee,want stel dat die pony het totaal ongecontroleerd doet.
enig idee hoe dat voelt als die pony dan steeds were een megaruk in de mond krijgt als je die gaat vastzetten?
:n

daarom:
maak een filmpje zodat duidelijker word wat er is en laat dat dier gewoon nakijken door een goede veearts :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:41

Zou je de filmpjes een kunnen bekijken die in het centrale headshakingtopic staan?! Hier vind je ze
[MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic helemaal onderaan de 1e post van de TS staat een linkje met daarbij een wachtwoord wat je moet invullen.
Dan kun vergelijken of het schudden van 'jouw' paard hetzelfde is als dat deze paarden doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:15

Ik zou het paard eerst eens helemaal laten checken.
Gebit/wervels/zadel/bit/hoofdstel/ruiter/ed

Wat ik wel een aanrader vind is praktijk Den Hoek. http://www.holistischdierenarts.nl . Zij kunnen echt alles even nakijken en doormeten en dan ben je gewoon in 1x klaar.

Edit: een gezond paard gaat zich niet zo gedragen als het even "geen zin" heeft. Ik zou dan zeggen, het word te moeilijk of de pony kan het niet meer doen vanwege fysieke problemen.

kati94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:18

Zo, hier is het topic dat over mijn zusje en haar pony gaat. Graag wil ik nog wat info geven.
De pony is een klein jaar in ons bezit, bij de vorige eigenaar was die kort geleden nog bekeken/behandeld door een tandarts. Het is misschien wel goed als die weer een keer langs komt, maar het is dus nog helemaal niet zo lang geleden.
En laat ik een voorbeeld geven. Afgelopen zaterdag hebben we een buitenrit gemaakt. Het eerste anderhalf uur ging het super! Zowel de pony, als mijn zusje vonden het prachtig. Je zag de pony genieten in het bos. Maar opeens deed hij zijn hoofd omlaag en maakt zich heel sterk, waardooor mijn zusje geen controle meer over hem heeft. Toen hij zijn hoofd laag had, deed hij zijn hoofd naar links,rechts draait een rondje en mijn zusje ligt eraf..
Als er bijv. de reden van gebit wordt genoemd, hoe kan dit dan? Hoe [/url]kan het dat het eerst heel goed gaat en vanuit het niets begint het. Voor die tijd zijn er absoluut geen tekenen van pijn/verzet. En het is ook echt niet te moeilijk voor hem (was gewoon stappen, draven).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:25

daarom:
maak een filmpje..... :j
want wat jij ziet kan misschien gewoon vervelend gedrag zijn
maar een ander ziet mischien op een filmpje wel een duidelijke aanleiding voor het gedrag.
en sowieso is het echt bijna onmogelijk om vanuit een beschrijving van gedrag een advies te geven, want je ziet niet wat het dier doet.