Hoe pony goed laten springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Hoe pony goed laten springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:14

Omdat er bij mij in de buurt al enkele keer jumpcross is georganiseerd en dat me heel erg leuk lijkt, wil ik daar volgend jaar ook aan mee doen. Laat ik nou nooit springen met mijn pony . Heb enkele weken geleden geprobeerd, met hulp van man te paard en nog een persoon lukte het de rest weigerde hij en de hoogte was toch echt wel heel laag. Nu is bij ons de buitenbak verbeterd en zijn er cavalettis. Nog niet alles... Maar je kan ze heel laag zetten.

Er over heen stappen is soms zelfs nog een probleem. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zodat hij er over een tijdje vloeiend overheen gaat?

iza_viv

Re: Hoe pony goed laten springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:19

vreispringen is een leuk begin

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:20

Ja maar dan gaat hij nog niet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:00

Hindernis op de hoefslag met balken schuin op de staanders zodat hij er niet makkelijk langs kan. Balk eerst op de grond, pony aan de hand, jij met veel brok bij je, iemand met een longeerzweep erachter.
Eerst gewoon lopen, jij voorop, laat hem even kijken en daarna doorlopen, wil hij niet dan kan degene achter hem even aantikken met de zweep, zodra hij erover is beloon je uitbundig met je stem en geef hem wat lekkers.
Dit doe je eindeloos tot hij gewoon achter je aan loopt en het niet nodig is dat er iemand achter staat.
Dan doe je het in draf, geduld hebben, veel belonen, ook met stem.

Dan 2 balkjes aan beide kanten laag in de staander, dat je een kruisje krijgt van 30cm ongeveer.
Zelf eerst meelopen in draf, gaat dat goed kun je ook proberen of je helper hem loslaat aan de ene kant en hij naar jou toe komt en springt voor de beloning (dus niet belonen als hij langs de hindernis gaat).
Als dat allemaal soepel gaat kun je het de volgende keer onder het zadel proberen, dan ook veel belonen met stem. (wat hij kent want je hebt met oefenen op de grond al steeds beloont met stem en tegelijk een snoepje gegeven)
Vooral veel laag beginnen dat hij vertrouwen krijgt, dus gewoon een huppeltje van 30cm, pas als hij dat leuk vind en er zonder veel aanmoediging overheen gaat kun je hoger proberen.

Succes!

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:11

:') begin eerst met vrijspringen; even een schematje:

dag 1: 15min vrijspringen ( enkel cavaletti's of balken op de grond)
dag 2: 20min vrijspringen enkele sprongetjes ( niet hoger dan een cavaletti!)
dag 3: kijk hoe het op dag 2 is gegaan, als het goed ging laat je nu (Dag 3 dus) je pony een sprongetje maken, als hij erover gaat, beloon je hem met een paardenkoekje. Laat hem maar 1keer springen!
dag 4: laat hem nog een keer springen (over de sprong van dag 3) en beloon hem telkens
Dag 5: telkens opbouwen met springen! maar niet ineens te hoog gaan!

hopelijk lukt het nu of wilt je pony al wat beter meewerken, maar onthoud, belonen is belangrijker dan straffen!
groetjes

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:15

Jojoow1 schreef:
:') begin eerst met vrijspringen; even een schematje:

dag 3: kijk hoe het op dag 2 is gegaan, als het goed ging laat je nu (Dag 3 dus) je pony een sprongetje maken, als hij erover gaat, beloon je hem met een paardenkoekje. Laat hem maar 1keer springen!
dag 4: laat hem nog een keer springen (over de sprong van dag 3) en beloon hem telkens
Dag 5: telkens opbouwen met springen! maar niet ineens te hoog gaan!

hopelijk lukt het nu of wilt je pony al wat beter meewerken, maar onthoud, belonen is belangrijker dan straffen!
groetjes

Vaker als 2 x in de week springen is erg slecht voor de gewrichten...

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:54

Gewoon eens een drafbalkje in de bak neerleggen en daar af en toe overheen stappen/draven tussen het dressuren door, dan zijn jullie niet allebei zo gefocust op het springen en wat ontspannener :)
De eerste keer eroverheen kan ie dan een klein sprongetje maken, maar daarna zou ie er steeds makkelijker overheen moeten gaan totdat ie eigenlijk er normaal overheen draaft alsof er niks ligt.
Dit kan je dan natuurlijk ook met 2 of 3 balkjes achter elkaar doen of bijvoorbeeld een laag kruisje met een drafbalk ervoor (en een grondbalk erbij).. gewoon rustig opbouwen zegmaar en niet te snel, zodat ie rustig leert dat balkjes niet eng zijn, hoe ie het beste eroverheen kan en waar ie zijn benen moet laten :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 18:57

Bedankt voor het advies! Ik straf niet vaak, ik negeer meestal altijd, werkt wel! Ik ga het binnenkort uitproberen. Eerst deze week mijn examens goed maken daarna goed oefenen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:00

@tessa: ik rij eigenlijk nooit in de bak. Maar nu het weer vroeger donker wordt zal ik wel moeten. Hij is erg loom in de bak, amper vooruit te komen. In het bos gaat hij als een speer! Daarom wil ik iets te doen hebben in de bak ipv alleen rondjes rijden omdat hij dat niks aan vind en ik ook niet..

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:27

Als ie inderdaad bakwerk niet leuk vindt wordt het al een stukje lastiger inderdaad..

Wat je ook zou kunnen doen is een springparcourtje neerleggen maar dan alleen grondbalken, desnoods wel met staanders ernaast, dat je puur gaat oefenen op het schakelen en sturen tussen de 'hindernissen', dan gaat ie niet in de rem omdat er hindernissen staan, maar t is wel weer wat nieuws voor m, t is ook leuk om te doen en een goede oefening voor het aanrijden van hindernissen :)
Als ie dat dan kent en braaf doet zou je dan op een gegeven moment er ook eens een lage hindernis tussen kunnen zetten en zo opbouwen naar 'echt springen'.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ie balken helemaal geen probleem vind, maar dat hij het gewoon nog heel moeilijk vind om de hoogte in te schatten als er een hindernis voor zijn neus verschijnt en dat hij daarom in de rem gaat..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:47

Volgens mij kan hij de hoogte echt wel in schatten. Hij liep de vorige keer niet eens over een balk op de grond....... en ook toen er aan weerszijden man te paard stonden, hij reed gewoon recht door een paard heen omdat hij er niet overheen wilde... mafkees ook... ik heb heel veel geduld en heb zin om er aan te gaan werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:35

Ehh les nemen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:59

Nee, ik vraag of ik het zelf kan proberen. Het is voor eigen plezier en vind het zelf leuker om gewoon zelf te oefenen en het zelf te doen. Heb alle tijd dus hoe lang het duurt maakt mij niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:28

Dan moet je niet verwachten dat je ooit een wedstrijd gaat springen, want dat is toch niet echt iets wat je zelf kunt aanklooien. Bedenk wel dat het vaak ten koste gaat van je pony.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:51

Ik ga ook helemaal geen wedstrijden springen. Jeetje wat reageer jij overdreven zeg. Net of ik hem hier mee iets aan doe, ik heb alle geduld en overhaast niks. Aanklooien.. nou nou

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:40

Ik denk dat ze bedoeld dat een instructeur heel snel zou kunnen zien waar het fout gaat en je dan gericht het probleem kunt aanpakken. Als je zelf door zou blijven proberen zou het kunnen zijn dat je pony het zichzelf aanleert dat een hindernis = weigeren en dat is vaak lastiger om weer goed op te lossen.
Dus zou het in dat opzicht inderdaad een goed idee kunnen zijn om een instructeur erbij te halen.
Waarmee ik niet wil zeggen trouwens dat je het niet misschien ook zelf zou uiteindelijk wel zou kunnen, maar een instructeur kan het wel makkelijker maken voor jou en je pony om het op te lossen en je bespaart de pony een hoop stress/mislukte pogingen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:47

Jojoow1 schreef:

15 of 20 minuten is wel heel lang voor een pony die bang is en geen zin heeft.
Begin eerst met 3 of 4 keer rustig over een balkje stappen, vind hij dat al heel moeilijk dan stop je daarna. Gaat het (redelijk) goed dan probeer je het een keer of 2-3 uit draf en stop je.
Belonen direkt na de hindernis is heel belangrijk, straffen heeft in dit geval geen enkele zin en wordt je probleem alleen maar erger mee; als hij er echt niet over wil, dan krijg je hem ook met een zweep niet zover.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 23:49

Kijk, ik spring nooit. Ik ging met een vriend naar een manege voor een binnebak. Hij ging springen dus ik dacht, laat ik het is proberen met een laag kruisje, hij ging er echt niet overheen. Ik geef dus eerst mezelf de kans om het te proberen. Ik heb nog niks geprobeerd(alleen die ene keer in de binnenmanege met die 2847563727 weigeringen) dus ga zelf rustig kijken of het mij zelf lukt. Hij hoeft niet hoog te springen, helemaal niet. Maar voor in de winter, om af en toe is lekker een sprongetje te maken in de avond als het snel donker is.

Ik ken mijn pony al wel langer dan vandaag en hij doet alles voor eten.. 8)7 ik wil het zelf rustig proberen, als is het 2 keer over een balk lopen over de grond. Ik ga niet uren achter elkaar oefenen om het in 1 dag te kunnen. Ik hoef niet professioneel te springen, ik geef hem de ruimte om rustig te kijken en te ruiken wat het is, maar daarna moet hij er wel overheen want hij heeft het kunnen onderzoeken. Als ik merk dat het toch wel lastig is, stop ik, maar ik wil eerst zelf kijken hoe het gaat, ik ben geen leek wat betreft dingen aanleren en heb genoeg geduld.