Pony beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjo_elise

Pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:45

Hoi iedereen!
Dit is mijn eerste berichtje hier op bokt. Waar mijn verzorg paard staat, staat nu een New Forrest die beleerd moet worden. Het opstappen vind hij nog wat vervelend, maar als ik er eenmaal opzit gaat het prima! Nu vroeg ik mij af, als we straks klaar zijn om in draf te gaan, is het dan beter voor hem om door te zitten of toch wel meteen te beginnen met lichtrijden?

Groetjes!

antje_vip

Re: Pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:49

ik ben begonnen met doorzitten, maar je moet natuurlijk niet vreselijk gaan stuiteren ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:17

Lichtrijden! Maakt het je paard (en jezelf) zoveel makkelijker.

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:14

Ik denk lichtrijden, dan leert hij het gelijk. En dan een keertje doorzitten(idd niet stuiteren) dan weer een beetje lichtrijden afwisselend. Maar ik zou de eerste keer gwn lichtrijden. Dan leert hij/zij het aan, omdat je met rijden het meest ook lichtrijd:D

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:25

ja idd ik denk dat lichtrijden beter is dan doorzitten want als je gaat doorzitten maak je je zwaar!

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:10

Hoi,

Ik heb veel ervaring met het inrijden en beleren van jonge paarden. Het is voor een jong paard wat net begint onder het zadel altijd belangrijk om te beginnen met lichtrijden. De rugspieren van je paardje zijn nog niet zo sterk en moeten eerst ontwikkeld worden door te trainen. De belasting wordt daardoor te groot als je al direct zou gaan doorzitten! Een pasje doorzitten met aandraven of met been wisselen is geen probleem maar langere stukken zou ik iets langer mee wachten als ik jou was!

Heel veel succes en plezier met het inrijden van je paardje!

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:57

Bedankt voor de reacties! Ik zat namelijk te twijfelen omdat doorzitten wel meer belastend is, maar ik dacht dat hij het misschien vervelend zou vinden als je meteen zou gaan lichtrijden. Aangezien je dan ook natuurlijk op verschillende momenten druk hebt. Maar ik zal binnenkort het lichtrijden proberen!

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:24

probeer eerst aan longeerlijn te rijden.. doe een bokriempje om de hals en hou die vast , zodat je niet meer teveel in de mond zal storen en probeer heel rustig eerst in het zadel te blijven zitten.. want als hij weg gaat springen is doorzitten makklijker dna lichtrijden want anders vlieg je sneller uit je zadel. en als hij braaf is gewoon fijn lichtrijden en zo lichtrijdend doorrijden:D

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:27

Ik was sowieso van plan om eerst aan de longeerlijn te blijven. En we rijden nu eerst met een halster met teugels. Aangezien we nog niet weten of de eigenaar met of zonder bit wil gaan rijden. Hier reageert hij super op en ik denk ook niet dat hij raar zou gaan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:32

Beide hebben voor en nadelen, maar als het opstappen problemen geeft zou ik dat eerst gaan oplossen voordat je verder gaat. Ook omdat je bij het draven als je voor lichtrijden kiest weer gaat wiebelen en pony bewegingen aan de rand van het blikveld krijgt. Als dat (deel van) je opstap probleem is heb je er een mogelijke val/paniekreactie bij.

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:43

Hij vind het alleen wat eng omdat er natuurlijk veel gewicht aan 1 kant van hem hangt. Maar ik denk dat als ik ga lichtrijden het wel goed gaat komen. Aankomende week ga ik draven voor het eerst proberen. Dus dan zal ik laten weten hoe het ging!

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:10

Ik ben net voor het eerst met hem gaan draven. T ging super! Hij vond het wel een beetje vreemd en moeilijk met zijn evenwicht en viel een aantal keer terug. Ben meteen gaan lichtrijden en in stap ook die beweging wat gemaakt om te kijken wat hij daar van vond. Maar hij werd daar niet warm of koud van! We gaan nu gewoon langzaam door totdat ik alles goed zelf met m kan!

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:55

Begin inderdaad met lichtrijden, zodra de draf goed onder de knie is kan je gaan doorzitten. Super dat het al zo goed gaat!

xAlissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:50

lichtrijden!