paard zoekt altijd de hoefslag op tijdens het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiiimy

paard zoekt altijd de hoefslag op tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:39

Hey :)

Ik rijd momenteel met een 4 jarig paardje
en ze heeft al wat sprongetjes gedaan voor ze naar mij kwam
maar dat was altijd tege de kant aan de hoefslag..
wat nu mijn probleem is dat zij na de sprong ALTIJD paar passen na haar landing weer naar die hoefslag duikt.
wat ik enorm gevaarlijk vind ivm elektriciteitsdraden of hekken of eender wat want ze houd geen rekening met mij,
als ze maar naar die hoefslag kan!
en eerlijk? dan krijg ik echt bang om door de muur/elektriciteit/hek/.. te gaan.

ik heb al veel oefeningen gedaan door na de sprong ze meteen stil te zetten etc.
dat gaat best wel goed alleen begint ze dan super hard met haar hoofd heen en weer te slagen..

Weet iemand misschien goede tips om dit af te leren?
want ik heb echt bang dat dat er zal blijven inzitten. :n

Storm

Re: paard zoekt altijd de hoefslag op tijdens het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:42

Oefenen oefenen en oefenen, het is een teken dat ze haar evenwicht nog niet heeft. Ga tijdens je dressuurtraining ook niet op de hoefslag rijden maar neem de 2e hoefslag zodat het paard leert om niet alleen op de hoefslag te lopen. Het zal even wennen zijn, maar na een tijdje zul je zeker verbetering gaan merken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:45

tussen twee teugels, aan twee benen zou mijn instructie roepen ;)
als het goed is kan je haar ook gewoon nog rijden na de sprong en dus ook begrenzen zodat ze rechtuit gaat.
Als ze zich niet laat begrenzen zou je eerst daaraan moeten werken

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:52

@storm : daar zal ik eens op oefenen :)

@zodiacje : ja soms lukt dat maar soms trekt ze zodanig hard naar de kant dat ik haar niet kan stoppen
en als ik dat wel probeer slaagt ze haar hoofd van links naar rechts of trekt ze het naar beneden
nu ja zoals jij het zegt ben ik het al een tijdje aan het oefenen en soms lukt dat soms niet..
en bij dressuur gaat dat begrenzen zonder problemen .. maar bij het springen word ze gewoon
zo heet dat ze altijd probeert haar zin te krijgen..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:54

dan is dat laatste iets waar je éérst aan moet gaan werken.

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 21:55

ja ik weet het maar na een tijdje word je da gewoon beu als het niet betert en ge daar zo hard aan werkt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:56

:=
:(:)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:58

Zo als Storm zegt veel van de hoefslag en natuurlijk been... Misschien kan je dr laten vrijspringen en dan draadjes zetten dat ze niet naar de hoefslag kan... En: oefening baart kunst!

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:00

dinsdag ga ik een oefenwedstrijdje doen in een binnenbak ben wel is benieuwd of het daar beter zou gaan,
mijn vertrouwen gaat daar zowiezo hoger zijn omdat ik dan al niet in de elektriciteit kan belanden ..
en inderdaad veel oefenen , maar tips waren altijd welkom :)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:04

Kiiimy schreef:
dinsdag ga ik een oefenwedstrijdje doen in een binnenbak ben wel is benieuwd of het daar beter zou gaan,
mijn vertrouwen gaat daar zowiezo hoger zijn omdat ik dan al niet in de elektriciteit kan belanden ..
en inderdaad veel oefenen , maar tips waren altijd welkom :)

Kan je het stroom er niet afzetten dan? Heb je anders geen stukje land oid, zodat je dan geen angst hebt om tegen het stroom aan te komen en je dan echt kan concentreren op het rijden

Kiiimy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:07

niet echt .. en ja ik kan hem afzetten maar dan nog vind ik het best wel gevaarlijk.. vandaar dat mijn vetrouwen dan ook direct zakt..
maar ben veel aan het oefenen op een laag kruisje en na de sprong direct halthouden , omkeren , terug springen, en direct dan weer halthouden en dat begint stilletjes aan wel een beetje te lukken .. maar vanaf ik ze door wil rijden dan begint het uitwijken

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:19

Ik heb ook zo'n pony gereden maar heb het geluk dat ik les bij een oud-internationaalsprngruiter...

Anders gewoon doorrijden en zodra ze naar buiten vakt tikje op de hals(mocht je een zweepje geruiken) en direct een volte. Dan steeds iets verder de volte inzetten. En vanzelf zul je wel op de plek terecht komen waar jij wilt komen (als t goed is ;)).

Maar ik denk ook dat je paard je onzekerheid aanvoelt,jij kijkt misschien ook naar het draad maar dan leun je natuurlijk ook naar buiten.
Ik weet niet of je ook les hebt? Zoja,veel met haar oefen en misschien kan hij/zij met een langere zweep naast de hindernis staan(de zweep zo dat ie nade hindernis komt aan de kant waar je paard heen wilt) zodat je paard dat als het draadje ziet en dus denkt; ik moet rechtdoor en steeds de zweep iets verder naar de hoefslag!

Maar dat zijn natuurlijk tips die ik krijg...
edit: iets toegevoegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:01

Waarom een oefenwedstijd rijden als de basis nog niet is bevestigd en je zelfs bang bent dat er ongelukken komen?
Eerst oefenen op rechtheid en balans. Veel balkjes lopen, 2e hoefslag rijden, contra stelling etc. Dan pas gaan denken aan een sprongetje. Zeker nog geen parcours :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:02

Kiiimy schreef:
niet echt .. en ja ik kan hem afzetten maar dan nog vind ik het best wel gevaarlijk.. vandaar dat mijn vetrouwen dan ook direct zakt..
maar ben veel aan het oefenen op een laag kruisje en na de sprong direct halthouden , omkeren , terug springen, en direct dan weer halthouden en dat begint stilletjes aan wel een beetje te lukken .. maar vanaf ik ze door wil rijden dan begint het uitwijken

En dit snap ik al helemaal niet? Wat heeft dit voor toegevoegde waarde aan het probleem? Wat nog het beste kan werken is gewoon echt oefenen op een rechte lijn springen. Ze moet leren balans te krijgen.