heel weinig bespiering in rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeZ

heel weinig bespiering in rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:15

hallo,,
ik heb mijn paard nu ongeveer 3 maanden, maar t lukt me niet om hem stevig bespierd te krijgen. In het begin was hij echt heel dun en echt heel weinig spieren. het is nu al wat beter, maar met name in de rug, langs zijn ruggengraat, en achter op zijn lendenen krijg ik er bijna geen spieren bij op. Hebben jullie tips hoe ik dit kan doen? ik rij hem wel goed over de rug, dus als het goed is gebruikt hij de spieren (die hij heeft) wel. maar toch wil het niet heel erg groeien..
any tips???
x

KarinvdM

Re: heel weinig bespiering in rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:17

Hoe oud is je paard?
In drie maanden kan je natuurlijk ook geen wonderen verwachten...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:19

In 3 maanden ga je dat er ook niet aan rijden vrees ik!
Dat is trainen, trainen, en nog eens trainen en geduld hebben!
Doe jij het goed en rij je hem netjes in de dressuur dan komt dat over denk een jaar helemaal goed en herken je je eigen paard misschien niet meer!

rickx96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:23

Komt straks helemaal goed :) heb je al eens geprobeert je paard echt over de rug te laten lopen? Dan rij je laag rond en diep en later pak je de aanleuning wat hoger op. Dit heeft mij wel geholpen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:25

3 maanden zijn ook te kort voor spieren om écht te groeien.
Als je goed bezig bent dan komen de spieren vanzelf!

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:34

Wij hebben ook een pony gekocht die eigenlijk geen bespiering had, met de juiste voeding en training hebben we er een jaar over gedaan en nu is hij eindelijk lekker vol.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:44

Longeren, longeren en longeren! Minstens twee keer per week en dan niet rond slingeren, maar trainen!

Die spier groepen zijn er met rijden ook op te krijgen, maar duurt dan veel langer en het is sowieso erg goed voor een paard om onbelast (dus zonder ruiter) te moeten werken. Ook kan je aan de longe zien wat een paard doet, hoe hij loopt en welke spier groepen hij wel en niet gebruikt en of hij dan ook zijn lichaam goed gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:10

Tja als eerste de vraag hoe je hem rijdt? Heb je foto's? Het zal idd lang duren.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:15

Ik gebruik voor mijn paard na advies van een DA myoplast maar ook dan moet je blijven trainen trainen trainen! 3 maanden vind ik zelf ook te kort om ECHT resultaat te kunnen zien maar myoplast heeft bij mij geholpen :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:17

Myoplast werkt inderdaad ook erg goed, maar dan moet je nog steeds op een correcte(!!!) manier trainen. :)

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:20

Verkeerd zadel ?,
Of anders trainen

NienkeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 08:13

Hij is 7 jaar. Maar aan de voorkant krijg ik er wel spieren op, zijn hals is al een stuk beter, maar achterop zie je lang niet zo'n verschil al.
maar Quir, als jij je paard longeert, hoe doe je dat dan. heb je met een longeersingel, en hem dan laag instellen?
Zadel is volgens mij wel goed. maar zou er zowiezo binnenkort heen om het na te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:14

Waar is de hals breed? Als het in de onderhals is doe je iets niet goed...

NienkeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 08:15

De hals is wel bovenop breed, net onder zijn manen zegmaar, dat is wel goed. en als ik rij heb ik hem ook wel veel over de rug, maar toch wil het niet echt komen :P

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:20

zorgen dat hij zijn achterhand goed gebruikt, en hem voldoende eten geven, zodat hij ook energie heeft om spieren te kweken..

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:21

Het ligt er natuurlijk vooral aan hoe jij je paard rijd. Misschien handig om een foto te plaatsen zodat mensen a.d.h.v de foto je van commentaar kan voorzien.

Als jij je paard wat gespierder wilt hebben d.m.v het rijden, zal ik je als oefening mee willen geven veel tempowisselingen rijden en slange volte's (3 bogen, 6 bogen etc.). Ook de ontspanning van het lang en laag rijden is goed voor je paard zijn rug. Tevens is het na 3 maanden natuurlijk niet zo dat je in één keer een mooi afgetraind paard heb dit kan natuurlijk bij niemand. Ook is het verstandig om les te nemen zij knnnen je ook hiermee helpen en advies geven. Oefening baat kunst en de tijd zal het leren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:43

De rug bespierder krijgen is niet een kwestie van laag in stellen. Dat is namelijk compleet afhankelijk van de bouw van jouw paard, de manier van lopen en de manier van lichaamsgebruik. Een paard wat graag duikt, moet je absoluut niet laag instellen. Een paard wat zich zelf omhoog duwt, moet je absoluut niet omhoog instellen. Enzovoorts.. Klinkt heel logisch (is het ook), maar toch denken weinig mensen er over na. Mijn paard heeft geen bespiering daar en daar, ow dan moet je hem zo longeren (of rijden)! Dat is natuurlijk onzin.

Aan de longe is het belangrijk je paard zo in te stellen dat hij de spier groepen gaat aanspreken die aangesproken moeten worden en welke hij meer moet aanspreken. Hoe dat bij jouw paard is, kan ik zo natuurlijk niet zeggen. Verder moet je jouw paard echt aan het werk gaan zetten, dus véél tempo wisselingen en vooral heel veel galopwerk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:45

Galopwerk zoals Quir al zegt, lange rechte km-ters gaan maken.
Trainen aan de dubbele longe vind ik zelf ook een fijne werkwijze als afwisseling.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:50

meggiemeg schreef:
Trainen aan de dubbele longe vind ik zelf ook een fijne werkwijze als afwisseling.

Klopt, maar met een dubbele longe moet je toch al heel wat kunde in je hebben wil je hier echt fijn mee kunnen trainen op bepaalde spiergroepen. :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:57

Buiten alle tips om die al gegeven zijn, geef je paard ook voldoende rust dagen. Spieren hebben na een training tijd nodig om weer te helen en dus gespierder te worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:20

Quir schreef:
meggiemeg schreef:

Klopt, maar met een dubbele longe moet je toch al heel wat kunde in je hebben wil je hier echt fijn mee kunnen trainen op bepaalde spiergroepen. :)

Je hebt gelijk Quir, maar daar kan je tegenwoordig hele mooie cursussen/workshops voor volgen.
Ik mag de paarden graag er mee trainen, je ziet ze echt vooruit gaan.

Wat Xjosee zegt is ook een heel goed punt, spieren hebben ook weer tijd nodig om te herstellen, alleen dan kan je opbouwen!

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:01

Ik heb een keer een tip gekregen van de zadelmaakster om veel balkjes te lopen en door water te rijden. Door water omdat je dan een wat langere tijd hebt dan met balkjes, dan kan je hem goed laag rijden en door het water tillen ze hun benen extra op. Ik vind dit een hele fijne manier van trainen.

Moet je alleen wel een paard hebben wat niet bang is van water. De diepte van het water maakt niet uit, ik doe meestal tot iets boven zijn hoeven. Dan kan je ook goed zien of er iets op de bodem van het water ligt.

Maar ook hier geldt: afwisselen en rustig opbouwen. Succes!

Sierra_Shaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:08

Longeren!!!!
Heb je het boek van Lammert Haanstra wel eens ingekeken? Er zit ook een dvd bij. Daarvan kun je een heel goed idee krijgen hoe je je paard op een goede manier bijzet tijdens het longeren, en er wordt ook een aardig stuk geweid aan longeren met dubbele longe. Als je dit goed aanpakt krijg je een correcte spieropbouw. Ik heb er veel aan gehad!

NienkeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 09:12

thanks voor alle tips enzoo!
het boek van lammert haanstra heb ik, zal het nog eens bekijken en dan maar s aan de slag met af en toe longeren :)
rust krijgt hij wel, ik rij meestal 4 keer per week.
maar in water trainen, dan moet je maar net ergens zijn waar water is :P dat is bij ons niet zo veel haha.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:00

Persoonlijk zou ik liever kiezen voor een keer vaker longeren dan rijden, zeker als je er voor wilt gaan dat de bespiering er op gaat komen. Bij de schimmel in mijn profiel heb ik in de begin periode er maar 1x per week op gezeten en de rest gelongeerd en afgewisseld met weidegang en hersteldagen.