Paard op eigen benen laten lopen... Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Paard op eigen benen laten lopen... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:05

Hallo!

Ik rij op een ruim 4-jarige merrie en dit gaat echt met ups en downs. Op dit moment gaat het weer down :+ . Ze heeft erg de neiging om in mijn handen te gaan hangen en trekt hierbij letterlijk de teugels uit mijn handen. Daardoor loopt ze ook verschrikkelijk op de voorhand en ze gaat als een plankje door de bochten heen...

Gisteravond heb ik les gehad en moest ik haar in een rustig drafje rijden en haar met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel rijden. Daarnaast moest ik een kleine ophouding maken met mijn vingers en zodra ze niet aan mijn handen hing, mijn vingers ontspannen. Dit alles werd uiteraard ondersteunt met mijn been. Echt kleine momentjes liep ze super, maar wat vonden wij het moeilijk!!

Ik moest haar in een laag tempo rijden, want hoe harder ik zou gaan, hoe moeilijker het voor haar wordt. Ook veel overgangen en tempowisselingen maken, om haar achterhand te versterken. Tussendoor lekker eens een galopje doen. Volgens mijn instructrice moet ik de komende tijd zo blijven rijden en dus puur kilometers gaan rijden.

Nog geen 2 weken geleden kon ik haar op mijn 'pinken' rijden en liep ze super... Hopelijk komt dit gauw weer terug!

Wat vinden jullie van deze methode en hebben jullie nog andere tips voor mij??

Ik heb liever geen commentaar of ik wel geschikt ben om een jong paard te rijden; ik word goed in de gaten gehouden door de eigenaresse van het paard :D en heb om de week les en ik lees veel info op bokt, haha!

zodiacje

Re: Paard op eigen benen laten lopen... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:07

dit zou ik ook als tip hebben gegeven.
Als je dit zo vol blijft houden komt t vast goed +:)+

Zelf vooral ook loslaten zodat zij niet vast kan pakken.
In het begin is het even moeilijk maar uiteindelijk heeft het bij mij heel erg geholpen

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:10

Ja, dat loslaten is heel moeilijk... Maar dat werkt juist zo averechts!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:13

af en toe longeren met een pessoa kan een nuttige aanvulling zijn op het rijden...

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:14

petitparis schreef:
af en toe longeren met een pessoa kan een nuttige aanvulling zijn op het rijden...

Laat ik dat nou net morgen van plan zijn te gaan doen :D. Ik wil sowieso 1/2 x in de week gaan longeren met de pessoa.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:26

Niks geven om te hangen.
Alleen maar voorwaarts rijden met een lang teugeltje.
Dat is op eigen benen leren lopen, heeft ze ook niks om op te hangen.
Die hoofd gaat dan uiteindelijk naar beneden.
Maar ten allertijde voorwaarts oplossen...

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:30

Barcelano schreef:
Niks geven om te hangen.

Vind je de manier waarop ik het tijdens de les moest eigenlijk niet de juiste methode dan? Maar ik moet toch wel wat contact houden met de teugels?

Dit bedoel ik niet negatief hoor; ik wil gewoon zoveel mogelijk tips om het juiste te doen voor mijn paard :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:30

Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom je juist langzamer moet? Mijn ervaring is dat langzaam juist veel meer kracht en balans kost dan een normaal arbeidstempo (waarbij een echt arbeidstempo vaak veel hoger ligt dan tegenwoordig gereden word).

Verder is het op zich vrij normaal dat een jong paard ups en downs heeft, vergeet niet dat er nog van alles in dat lichaam gebeurt waardoor het paard ook daadwerkelijk zijn balans wel eens wat kwijt kan zijn. Ik zou zeggen niet de kans geven om te hangen en het eventueel even een paar weken rustig aan doen (wat korter rijden, keertje vaker aan de longe ipv rijden bijvoorbeeld). Kan zomaar zijn dat paard nog een groeispurtje heeft en daardoor even uit balans is. Dan kan je heel moeilijk doen en vreselijk je best doen dat nu op te lossen, of afwachten tot het vanzelf weer beter gaat...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:33

Ik zou het ook anders oplossen, juist lekker naar voren rijden, zodat ze vanzelf naar voren denken en dan zoekt de rest vanzelf wel contact....

Terug rijden kan prima een keertje, maar daar moet een paard wel aan toe zijn... En als je paard gaat hangen is hij dat duidelijk nog niet.... Lijkt mij ook zwaarder dan lekker naar voren draven....

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:36

De enige reden voor het rustige tempo was dat hoe sneller ze gaat lopen, hoe meer ze gaat hangen en hoe meer ze op de voorhand zou gaan lopen... Ik heb eigenlijk ook niet doorgevraagd, haha :o Ik moest in dat rustige drafje wel tempowisselingen maken, hoor.

Ik ben blij dat je zegt dat een jong paard veel ups en downs heeft, want we zijn in de tijd dat ik haar rij al meerdere probleempjes tegen gekomen. Zoals ik al schreef liep ze 2 weken geleden heerlijk! Ik had zelf ook al bedacht om het de komende tijd wat rustiger aan te gaan doen. Vandaag heeft ze vrij en morgen gaan we lekker longeren :) .

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:37

ChelseaII schreef:
Barcelano schreef:
Niks geven om te hangen.

Vind je de manier waarop ik het tijdens de les moest eigenlijk niet de juiste methode dan? Maar ik moet toch wel wat contact houden met de teugels?

Dit bedoel ik niet negatief hoor; ik wil gewoon zoveel mogelijk tips om het juiste te doen voor mijn paard :)

De balans van een jong paard is makkelijker vol te houden in het voorwaartse dan onder zijn tempo.
Hij moet dan en in balans blijven lopen en op jouw letten.
En in het voorwaartse krijgen ze vaak geen tijd om dat soort dingen te doen.
Onder zijn tempo rijden kost hem heel veel kracht.

Ik heb namelijk best al een aantal paarden gereden die in je handen hingen, dit kwam voort door mensen die eerst aan het hoofd werken in plaats van de beweging van een paard.

Dus als de motor wordt geactiveerd krijg je stuwing van achter dus komt als het goed is de voorkant iets omhoog....

En contact kan je ook hebben met een lange teugel.
Zo paard vertrouwt te veel op de ruiter hand dus als je nageeft of los laat gaan ze vaak struikelen etc

Door voorwaarts te rijden krijgen ze een geheel eigen evenwicht...

Overgins als je het voorwaartse volhoud gaat ze vanzelf van de voorhand af:)
Je krijgt dan echt een heel andere beweging te voelen.
Uiteindelijk voel je ze dan echt de achter benen er onder zetten.

Maar zoiets heeft tijd nodig....

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:41

@Barcelano:

Duidelijk verhaal en klinkt heel logisch! Ik zal eens om duidelijker uitleg vragen aan mijn instructrice waarom zij juist een rustig tempo adviseert. Ik ga je tip ook in de praktijk eens uitvoeren!

En is dit wel een goed teken; als ik mijn teugels 'los gooi', gaat mijn paard gelijk met haar neus naar de grond, dus ze volgt mijn hand wel. Struikelen doet ze iig niet!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:01

ik heb er met mijn paard ook erg tegenaan gelopen. op een bepaald moment gaf ze haar hals en liep ontspannen over de rug, maar ze leek een stofzuiger en liep hierdoor erg op haar voorhand. achteraan activeren resulteerde alleen maar in versnellen.

Dus op een bepaald moment heb ik toch echt mijn teugels korter moeten nemen, benen eraan en kordate ophoudingen maken om ze van de hand af te krijgen. In het begin voelt het aan alsof je een blok beton probeert op te tillen bij elke ophouding en dacht ik ook van "dit kan nooit de bedoeling zijn", maar uiteindelijk begreep mijn paard wel dat het niet de bedoeling was om als een stofzuiger door de bak te gaan en zelf haar hoofd te dragen ipv op mijn hand te steunen.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:06

petitparis schreef:
ik heb er met mijn paard ook erg tegenaan gelopen. op een bepaald moment gaf ze haar hals en liep ontspannen over de rug, maar ze leek een stofzuiger en liep hierdoor erg op haar voorhand. achteraan activeren resulteerde alleen maar in versnellen.

Dus op een bepaald moment heb ik toch echt mijn teugels korter moeten nemen, benen eraan en kordate ophoudingen maken om ze van de hand af te krijgen. In het begin voelt het aan alsof je een blok beton probeert op te tillen bij elke ophouding en dacht ik ook van "dit kan nooit de bedoeling zijn", maar uiteindelijk begreep mijn paard wel dat het niet de bedoeling was om als een stofzuiger door de bak te gaan en zelf haar hoofd te dragen ipv op mijn hand te steunen.

Dit doet mijn paard dus ook; als ik met losse teugels ga rijden, loopt ze letterlijk met haar neus op de grond. En dat van dat blok beton heb ik gisteren ook wel gemerkt, maar d.m.v vriendelijke ophoudingen en mijn been, liep ze echt wel stukjes fijn van mijn hand af!

Heb je hier lang over gedaan voor je paard het snapte?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:07

Ik ben het helemaal eens met Barcelano!
Een jong paard dat je aan het beleren bent mag best nog even zijn eigen tempo bepalen!
Juist door die " snelheid" kan hij zijn evenwicht bewaren en leert hij op eigen benen lopen.
Ik ben ook benieuwd waarom je nu onder het tempo moet gaan rijden, of gaat hij er echt vandoor??

OO..sorrie...ZIJ!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:09

petitparis schreef:

Tuurlijk moet je op een bepaald punt paard weer "oppakken"
Maar omdat er een hoop mensen het in het terug werken oplossen in plaats van voorwaarts zie je toch vrij regelmatig paarden lopen met mindere gang werk terwijl ze het wel in zich hadden.

Bijv arabieren die hebben een geweldige ruime paarden gangwerk.
Maar omdat heel veel terug werken krijg je van die korte pasjes en juist op de voorhand gewerkte paarden.
En dit zie je bij de hetere lijnen binnen het kwpn ook terug komen.
De paarden komen niet meer tot hun recht.

Durf los te laten.
En nemen ze het tempo over door harder te draven, gaat jij toch nog een tandje harder draven;)

ts heb jij je paard zelf ingereden?
Of weet jij hoe ze is doorgereden/ingereden?

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:10

ik zou inderdaad met een wat lossere teugel gaan rijden natuurlijk wel contact maar zodat zij/hij niet de kans heeft te hangen en in rijden in een arbeids tempo en inderdaad waneer ze gaat hangen voorwaarts drijven overgangen kan wel maar puur op je zit en veel voltes en figuren zodat ze moet denken da hebben ze geen tijd om te hangen en ze leren gelijk goed op eigen benen en ontspannen te lopen
ik weet ook hoe langsamen het paard moet gaan hoe moeilijker des te meer neiging te hangen.
dat is teminste mijn ervaring .

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:14

Nee hoor, ze gaat er niet vandoor. Als ik haar zelf haar tempo zou laten 'kiezen', gaat ze ook niet mega hard ofzo. Ze is wel een werklustig paard. Ik moest in een rustig tempo draven en dan weer een pasje vooruit en weer terug nemen en dan weer een pasje helemaal terug en weer rustig draven; dus echt veel tempowisselingen maken.

Maar ze KAN het wel; een tijdje terug liep ze echt super fijn! Op eigen benen en ze was lekker nageefelijk. Misschien dat mijn instructrice dat in haar achterhoofd had en daarom deze manier toe paste... Ik zal haar de volgende x om duidelijke uitleg vragen over het waarom :) .

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:16

Ze is i ongeveer 10 x zadelmak gemaakt door een professional en de laatste paar keren heb ik na haar er op gezeten. Vanaf toen heb ik het onder begeleiding zelf gedaan.

Loslate durf ik wel en doe ik ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:19

eigenlijk nemen ze het snel op, ik heb op enkele maanden tijd grote sprongen vooruit gemaakt. Maar het gaat met up en downs. Komt mede doordat mijn paard in haar opleiding als renpaard geleerd heeft te steunen op het bit en nog steeds doet als we snelheid maken op de galopbaan. Het heeft me langer geduurd haar ontspannen over de rug te krijgen, dus dat ze niet langer als sterrekijker rondliep

En idd niet aan je tempo gaan sleutelen. Om vooraan te kunnen geven moeten ze achteraan voldoende actief blijven. Het eerste wat ik naar mijn oren krijg tijdens een les en we hebben een moeilijkere dag is "Meer draf, vodoende activeren achteraan"

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:26

Ik zal de volgende x als ik ga rijden jullie tips gaan uitvoeren en haar meer voorwaarts gaan rijden!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:28

Bij jonge paarden hou ik altijd aan dat ze op hun eigen tempo mogen lopen, maar niet onder me vandaan mogen. Ofterwel: zolang ze de aanleuning accepteren en naar m'n been blijven luisteren mogen ze lopen. Komen ze tegen de hand of wijken ze niet meer voor druk dan doen we een stapje terug in tempo (op zit), zodat ze niet gaan rennen om evenwicht te houden of druk te ontwijken. De methode die jij nu geleerd krijgt ben ik zelf geen fan van: een jong paard kruipt zo veel te snel achter de teugel, wat wel licht in de hand voelt maar waardoor je geen juiste aanleuning meer hebt en het paard nooit over de rug zal komen. Dit wordt een steeds groter probleem naarmate de training vordert, doordat het paard dan op de voorhand zal blijven en nooit goed zal kunnen verzamelen, en het is bijzonder lastig om een paard dat graag achter de teugel kruipt daar weer vandaan te rijden.

Waar ik me eigenlijk meer zorgen om maak is dat je zegt dat ze als een plank door de bochten gaat. Komt dit omdat ze te hard gaat of omdat ze niet wijkt voor je been? Hoe reageert ze op teugeldruk als ze zo hard gaat?

Dat ze nu een terugval heeft is overigens niet heel raar, kan gebeuren in de opeleiding van een jong paard. Vergeet ook niet dat het paard eerst een professional op zich had en nu een 'gewone' ruiter die niet gewend is aan jonge dieren. Probeer vast te houden aan wat ze nu kan en doet en niet aan wat ze kon, daar kom je vanzelf wel weer! Maar ik geloof dat je dat ook zelf al goed doorhebt :)

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:39

@Killyenn: We zijn op dit moment het meeste bezig dat ik haar met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel moet rijden. Als een plank door de bochten gaan, is wel sterk overdreven hoor, maar ze valt gauw door mijn binnenbeen heen en nu ze ook zo aan mij hangt, is dit nog moeilijker.

Te hard gaat ze totaal niet! Als ze te hard gaat, kan ik heel makkelijk op mijn zit terug rijden. Dit hebben we erg goed ingereden gelukkig!

Achter de teugel kruipen heeft ze eigenlijk nog nooit gedaan. Ze wil weleens te diep gaan, maar dit rijd ik er dan snel weer uit.

We hebben 2 weken geleden onze 2e officiele wedstrijd gehad en toen liep ze echt super! Helaas geen winstpunt, want mevrouw vond de hoek bij A erg eng, dus daardoor kon ik de oefeningen niet netjes afmaken... Op de coupon stond dat ik netjes gereden had, maar door de spanning helaas niet voldoende voor een winstpunt (173 punten). Ik neem aan dat als ze daar te diep en niet over haar rug liep, dat er wel op zou hebben gestaan... Het commentaar deed mij iig erg goed!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:46

ChelseaII schreef:
Ik zal de volgende x als ik ga rijden jullie tips gaan uitvoeren en haar meer voorwaarts gaan rijden!

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. JIJ moet haar niet voorwaarts gaan rijden als ze al voorwaarts is!
Dus niet extra gaan drijven, maar het paard haar eigen balans laten zoeken.
Je zal zien dat je op een gegeven moment juist wel wat moet gaan drijven, maar dat kan even duren.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:49

aerdenhout1 schreef:
ChelseaII schreef:

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. JIJ moet haar niet voorwaarts gaan rijden als ze al voorwaarts is!
Dus niet extra gaan drijven, maar het paard haar eigen balans laten zoeken.
Je zal zien dat je op een gegeven moment juist wel wat moet gaan drijven, maar dat kan even duren.

Ik begrijp het wel hoor; ik wou er mee zeggen dat ik haar niet bewust onder haar tempo ga rijden wat ik dus tijdens mijn les moest doen. :)