ervaringen gevraagd voor paarden die tongproblemen hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

ervaringen gevraagd voor paarden die tongproblemen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:58

Ik zoek Mensen die ervaring :)* hebben met tongproblemen bij paarden
Mijn vraag is waarom loopt een paard met zijn tong naar buiten
En wat je er zelf aan kan gaan doen. Ik zie nog wel is wat topics voor bij komen, van paarden die ook tongproblemen hebben.
Ik vraag dit omdat mijn paard nu paar maanden met ze tong naar buiten loopt.
Dus daarom zou ik graag ervaringen willen horen van jullie :j Ik hoop dat het topic hier goed staat anders graag even verplaatsen :)

brighteyes85

Re: ervaringen gevraagd voor paarden die tongproblemen hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:00

Wat voor bit heb je en wanneer is je paard voor het laatst bij de tandarts geweest?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:02

brighteyes85 schreef:
Wat voor bit heb je en wanneer is je paard voor het laatst bij de tandarts geweest?

Een tijdje geleden is hij naar de tandarts geweest. de tandarts komt voor hem twee keer perjaar
Ik rij hem met een heel dun dubbelgebroken bitje, met een kopersmaakje

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:06

Probeer even een bitloos hoofdstelletje te lenen van iemand. Doet hij het nog steeds dan is het gewoonte en anders is er mischien toch wat aan de hand of ben je te grof met je hand.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:10

Over het algemeen wijst jouw probleem erop dat er niet voldoende ruimte is in de mond (wat niet verbazend is, gezien de tong in normale conditie vrijwel de gehele mond opvult).

Inderdaad even en weekje zonder bit rijden en kijken hoe het gaat, houdt hij zijn tong binnen, moet je toch medisch of met tuigage aan de gang gaan. Doet hij het nog steeds, dan denk ik dat je je erbij neer moet leggen (of alsnog een DA of een andere TA voor 2nd opinion vragen).

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:12

Shahazai schreef:
Over het algemeen wijst jouw probleem erop dat er niet voldoende ruimte is in de mond (wat niet verbazend is, gezien de tong in normale conditie vrijwel de gehele mond opvult).

Inderdaad even en weekje zonder bit rijden en kijken hoe het gaat, houdt hij zijn tong binnen, moet je toch medisch of met tuigage aan de gang gaan. Doet hij het nog steeds, dan denk ik dat je je erbij neer moet leggen (of alsnog een DA of een andere TA voor 2nd opinion vragen).

Oke bedankt, ik heb alleen geen idee welk bitloos hoofdstel ik dan moet gaan gebruiken ?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:17

Dat hangt helemaal van je paard af. Maar als ik jou was zou ik eens een sidepull proberen, die kun je ook zelf "maken" door het bit en de bakstukken van het bit van een hoofdstel met een hoge, brede neusriem af te halen (ook de sperriem weghalen). Dan moet je alleen even kijken hoe je de teugels het makkelijkst vast maakt, dit verschilt per hoofdstel.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:18

Ik ga met al het bovenstaande mee. Wat je ook kan doen is wat verschillende bitten uitproberen.
Ik zelf heb een paard dat ook vrijwel altijd met zijn tong uit zijn mond liep. Na wat bitten uitgeprobeerd te hebben hebben we nu een bit gevonden waarbij hij het niet doet.

Zeker niet beginnen met de tong vastbinden oid. Je paard geeft aan dat hem iets dwars zit. Aan jou de taak om uit te vinden wat dat is.

Succes!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:21

Shahazai schreef:
Dat hangt helemaal van je paard af. Maar als ik jou was zou ik eens een sidepull proberen, die kun je ook zelf "maken" door het bit en de bakstukken van het bit van een hoofdstel met een hoge, brede neusriem af te halen (ook de sperriem weghalen). Dan moet je alleen even kijken hoe je de teugels het makkelijkst vast maakt, dit verschilt per hoofdstel.

Oke ik ga is kijken hoe ik dat in elkaar kan knutsellen, het klopte wat je zij dat hij weinig ruimte in zijn mond heeft.
Hij heeft zo een mega dikke tong, dat zijn tong zijn heele mond inderdaad vult

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:23

Horseware schreef:
Ik ga met al het bovenstaande mee. Wat je ook kan doen is wat verschillende bitten uitproberen.
Ik zelf heb een paard dat ook vrijwel altijd met zijn tong uit zijn mond liep. Na wat bitten uitgeprobeerd te hebben hebben we nu een bit gevonden waarbij hij het niet doet.

Zeker niet beginnen met de tong vastbinden oid. Je paard geeft aan dat hem iets dwars zit. Aan jou de taak om uit te vinden wat dat is.

Succes!

welke bit gebruik je nu voor je eigen paard heb je daar ook een foto van ?
Ik heb hier nog wel wat bitten, maar die zijn te dik voor zijn mond

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:25

Heeft die van ons ook gedaan. Hebben allerlei dingen geprobeerd, verschillende bitten, hoofdstel heel strak/heel los, bitloos, TA etc. Uiteindelijk was het een aanleuningsfout. We zijn met een professionele ruiter helemaal terug naar de basis gegaan en opnieuw begonnen. Hebben nu nogsteeds minimaal 3x pw begeleiding bij het rijden. Maar zijn tong steekt hij niet meer uit.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:25

Het is een menpaard dus ik ben bang dat je niet zoveel aan die info hebt.
Daarnaast is het per paard verschillend wat hij/zij als fijn ervaart.

Al eens een myler bitje geprobeerd? Deze mag je 2 weken testen en als je paard er toch niet fijn op loopt terugsturen. Je betaalt dan 10% van het aankoopbedrag voor het proberen; de overige 90% krijg je terug. Ben je misschien een tientje kwijt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:31

Wat je eraan kan doen is sterk afhankelijk van de oorzaak, en die kan heel verschillend zijn waardoor er even zoveel oplossingen zijn.

Mijn paard doet zijn tong naar buiten als hij iets heel moeilijk of heel spannend vind. In de praktijk houd dat in dat hij het enkel doet bij het aanleren van een nieuwe oefening en af en toe op wedstrijd. Gezien de oorzaak (spanning, onrust) is de oplossing om rustig te blijven en netjes door te rijden. Ik doe dus verder niets, geen ander bit, ga niet anders rijden, niets. Zodra de nieuwe oefening bevestigd is gaat de tong vanzelf terug naar binnen en ook op wedstrijd gebeurt het vooral als hij een tijd niet is meegeweest. Paar keer starten lost het probleem eenvoudig op.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:32

Paard kan haken op de kiezen hebben of en hangend rooster. Maar meestal is het een rijtechnisch probleem.
Zorg ervoor dat je verbinding met de mond blijft houden. Een paard wat een beetje 'druk' in de mond heeft kan de tong er niet uitgooien want als je constante verbinding hebt ligt het bit op de tong en die kan er dan dus niet onderuit komen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:37

_Esther_87_ schreef:
Wat je eraan kan doen is sterk afhankelijk van de oorzaak, en die kan heel verschillend zijn waardoor er even zoveel oplossingen zijn.

Mijn paard doet zijn tong naar buiten als hij iets heel moeilijk of heel spannend vind. In de praktijk houd dat in dat hij het enkel doet bij het aanleren van een nieuwe oefening en af en toe op wedstrijd. Gezien de oorzaak (spanning, onrust) is de oplossing om rustig te blijven en netjes door te rijden. Ik doe dus verder niets, geen ander bit, ga niet anders rijden, niets. Zodra de nieuwe oefening bevestigd is gaat de tong vanzelf terug naar binnen en ook op wedstrijd gebeurt het vooral als hij een tijd niet is meegeweest. Paar keer starten lost het probleem eenvoudig op.

Die van mij doet hem zelf ook weer naar binnen maar niet altijd , ik heb hem deel kunnen afleren maar nu wil ik graag dat het helemaal gaat stoppen.
Hij is zelf erg gevoelige voor nieuwe dingen aan een nieuw hoofdstel moet hij al wennen, laat staan dat ik er allemaal verschilende bitten in ga doen
Myler bitten heb ik gezien via internet alleen die geven druk op de tong, en dan denk ik van straks doet hij ze tong nog verder uit door dat hij onder die druk uit wil

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:38

vlooike schreef:
Paard kan haken op de kiezen hebben of en hangend rooster. Maar meestal is het een rijtechnisch probleem.
Zorg ervoor dat je verbinding met de mond blijft houden. Een paard wat een beetje 'druk' in de mond heeft kan de tong er niet uitgooien want als je constante verbinding hebt ligt het bit op de tong en die kan er dan dus niet onderuit komen.

Oke ik ga daar even opletten bij het rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:43

dior_bokt schreef:
_Esther_87_ schreef:

Die van mij doet hem zelf ook weer naar binnen maar niet altijd , ik heb hem deel kunnen afleren maar nu wil ik graag dat het helemaal gaat stoppen.
Hij is zelf erg gevoelige voor nieuwe dingen aan een nieuw hoofdstel moet hij al wennen, laat staan dat ik er allemaal verschilende bitten in ga doen
Myler bitten heb ik gezien via internet alleen die geven druk op de tong, en dan denk ik van straks doet hij ze tong nog verder uit door dat hij onder die druk uit wil

Je hebt heel veel verschillende Myler bitten. Ook bitten die zo'n grote tongboog hebben dat ze vrijwel alleen inwerken op de lagen en niet op de tong.

Overigens heb ik nu voor mijn paard juist een bit dat meer inwerkt op de tong dan op de lagen. Hij had een bit dat een hele hoge tongboog had waardoor hij niet of nauwelijks op de tong inwerkte, maar (vrijwel) uitsluitend op de lagen. Maar hij stak zijn tong dus uit omdat hij de druk op de lagen niet fijn vond en hij door de hoge tongboog zijn tong niet over het bit kreeg. Juist nu hij met een bit wordt gereden dat meer druk op de tong geeft steekt hij zijn tong niet meer uit.

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:51

@ TS, waarom blijf je topics openen? Mindfields heeft jou toch al voldoende tips gegeven in je vorige topic? Ze heeft je zelfs een gratis les aangeboden. Wat hoop je nu te bereiken met dit topic? Wil je dat iemand zegt dat je die panty er weer om moet doen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:56

Tong eruit gooien heeft 9 vd 10x te maken met een scheef paard, zeker omdat je tandarts al is geweest en het aan het bit zeker niet hoeft te liggen. Je paard kan dan niet beide kanten op goed buigen, treedt wellicht niet onder en geeft dus ook niet na. Ik wil je adviseren om te gaan rechtrichten. Zie www.paardenbegrijpen.nl

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:04

TS heeft inderdaad al zo'n 5 a 6 topics geopend met dezelfde vraag. Ik geloof niet dat het nog zin heeft om hierop te reageren, eigenaar is erg eigenwijs en is er na 6 topics nog niet uit hoe je met paarden om moet gaan. succes.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:31

Ik heb dit topic aangemaakt omdat die andere over wat anders gaat :j

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:47

hestejente schreef:
angell81 schreef:
@ TS, waarom blijf je topics openen? Mindfields heeft jou toch al voldoende tips gegeven in je vorige topic? Ze heeft je zelfs een gratis les aangeboden. Wat hoop je nu te bereiken met dit topic? Wil je dat iemand zegt dat je die panty er weer om moet doen?

_/-\o_

Dat heb ik al uitgelegd in een ander topic dat ik ga niet weer doen ;)

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:33

Mijn paard had ook een tongprobleem. Begon zomaar steeds zijn tong er uit te gooien bij het rijden, als ik hem poetste, als ie gewoon in de bak of op stal stond. Ook als ik met halster reed. Maandag is ie naar de tandarts geweest bleek dat ie last van tanden had en ontstoken tandvlees, voelde savonds bij ht rijden direct al verbetering en hij deed ook al veel minder. Dus vaak is het iets medisch! het kan ook komen dat paarden geen ruimte voor hun tong hebben, maar het komt veeeeeel vaker voor dat het komt door gebit o.i.d.

EDIT: Lees net dat ik niks over mijn eigen paard mag plaatsen.. Maar dat was voor mij wel de oplossing! En ik lees dat je al 6 topic hebt geopend.. Waarvoor? Laat hem gewoon goed nakijken en ga bij jezelf na of je niet te streng in de hand bent waardoor je hem zo erg belemmert in de mond dat ie wel zijn tong naar buiten moeten doen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:42

Jumpie schreef:
Mijn paard had ook een tongprobleem. Begon zomaar steeds zijn tong er uit te gooien bij het rijden, als ik hem poetste, als ie gewoon in de bak of op stal stond. Ook als ik met halster reed. Maandag is ie naar de tandarts geweest bleek dat ie last van tanden had en ontstoken tandvlees, voelde savonds bij ht rijden direct al verbetering en hij deed ook al veel minder. Dus vaak is het iets medisch! het kan ook komen dat paarden geen ruimte voor hun tong hebben, maar het komt veeeeeel vaker voor dat het komt door gebit o.i.d.

EDIT: Lees net dat ik niks over mijn eigen paard mag plaatsen.. Maar dat was voor mij wel de oplossing! En ik lees dat je al 6 topic hebt geopend.. Waarvoor? Laat hem gewoon goed nakijken en ga bij jezelf na of je niet te streng in de hand bent waardoor je hem zo erg belemmert in de mond dat ie wel zijn tong naar buiten moeten doen.

het gebit is in orde bij Hem :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:55

Het is nu toch wel overduidelijk TS na een aantal topics dat het probleem bij JOU ligt en niet bij het PAARD.
Ik begrijp niet waarom er 6 topics geopend moeten worden hoe je dat symptoom kan bestrijden, misschien kan je het beter eens in je eigen rijkunsten zoeken, 9 van de 10 tongproblemen komt door onkundigheid van de ruiter.

Hoe oud ben je eigenlijk?
Is het je eigen paard?