_Esther_87_ schreef:Wat je eraan kan doen is sterk afhankelijk van de oorzaak, en die kan heel verschillend zijn waardoor er even zoveel oplossingen zijn.
Mijn paard doet zijn tong naar buiten als hij iets heel moeilijk of heel spannend vind. In de praktijk houd dat in dat hij het enkel doet bij het aanleren van een nieuwe oefening en af en toe op wedstrijd. Gezien de oorzaak (spanning, onrust) is de oplossing om rustig te blijven en netjes door te rijden. Ik doe dus verder niets, geen ander bit, ga niet anders rijden, niets. Zodra de nieuwe oefening bevestigd is gaat de tong vanzelf terug naar binnen en ook op wedstrijd gebeurt het vooral als hij een tijd niet is meegeweest. Paar keer starten lost het probleem eenvoudig op.
Die van mij doet hem zelf ook weer naar binnen maar niet altijd , ik heb hem deel kunnen afleren maar nu wil ik graag dat het helemaal gaat stoppen.
Hij is zelf erg gevoelige voor nieuwe dingen aan een nieuw hoofdstel moet hij al wennen, laat staan dat ik er allemaal verschilende bitten in ga doen
Myler bitten heb ik gezien via internet alleen die geven druk op de tong, en dan denk ik van straks doet hij ze tong nog verder uit door dat hij onder die druk uit wil