Welk verschil in inwerking bij verschillende typen sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RusselNuwell

Welk verschil in inwerking bij verschillende typen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:10

Hallo hallo,
Ik ben niet zo thuis in de wereld van de sporen, aangezien ik er nooit mee gereden heb. Af en toe heb ik alleen wel door dat ik veel te veel moet doen bij wijken, schouder binnenwaarts etc. en ik dus de hulpen wil verkleinen. Mijn benen liggen redelijk recht op het paard.
Maar hier komt mijn probleem, zoveel soorten sporen, zo weinig op internet te vinden over wat het verschil in inwerking is. Ik wil sporen met een zo licht mogelijke inwerking, ik dacht zelf dat dit knopsporen waren, maar ik dacht dat ik het het beste voor de zekerheid nog even hier na kon vragen. Alvast vriendelijk bedankt.
Laatst bijgewerkt door Elles op 26-10-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. Alleen het woord 'sporen' zegt te weinig over de inhoud van het topic.

Schoentje

Re: Welk verschil in inwerking bij verschillende typen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:30

Korte knopjes zijn idd vrij zacht, maar je moet niet vergeten dat de ruiter een spoor hard of zacht maakt.
Sporen met een los draaiend bolletje zijn zo mogelijk nog zachter.
De werking van een spoor kun je natuurlijk ook gewoon met je hand voelen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:34

Knopspoortjes zijn inderdaad zacht, maar ook een bolletje of een glad wiel is erg prettig in gebruik vind ik zelf.

Verder merk ik ook wel verschil per paard, sommige paarden worden een beetje kriegel van een wieltje (beweegt teveel denk ik) terwijl anderen daar juist fijner op reageren dan op knop of recht spoor.

Wat ik zelf wel erg storend vind is een heel kort spoortje omdat je dan je teen te ver naar buiten gaat draaien als je het wil gebruiken met als gevolg een onrustige beenhouding. Kan daar zelf erg slecht mee overweg, maar ook dat is kwestie van proberen denk ik...