Paard rent onder me uit in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje88

Paard rent onder me uit in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 08:17

Hallo bokkers,

Ik rijd een paard voor iemand anders,een ontzettend lief dier. Ze barst van de energie en dat is het probleem, in draf gaat ze zo hard en rent ze onder me uit. Ik ben voor het rijden op zit i.p.v. terug rijden op teugelhulpen. Helaas snapt ze het niet als ik me zwaar maak, of langzamer ga lichtrijden. Ze sjeest door de bak. Ook is ze onzeker, als ze in haar hoofd heeft links te willen en ik ga rechts, raakt ze in paniek en bokt ze. We gaan uiteraard wel rechts! Er zit geen kwaad in, ze is jaren in het bos gereden en niet in de bak dus het heeft tijd nodig.

Nu los ik het op door meteen te stappen als ze te hard gaat, het kwartje lijkt nog niet helemaal te vallen hoewel ze erg leergierig is. Na een kwartier is ze zo moe dat het stoom bijna uit haar oren komt. Als ze rustig draaft of stapt, beloon ik haar uiteraard. Daar is ze erg gevoelig voor.

Ik merk dat ze een probleem met haar balans heeft, althans dat denk ik. Rechtdoor op de hoefslag vindt ze erg moeilijk, een volte is voor haar veel makkelijker. Hieruit maak ik op dat ze veel op de volte gereden is als ze te hard ging.

Uiteraard wil ik les gaan volgen, momenteel ben ik op zoek naar de juiste instructrice. Maar wat is de juiste manier om dit paard te leren dat het voor haar veel prettiger is om een normaal tempo aan te nemen? Ik denk dat ze het moeilijk vindt omdat ze dan meer moet verzamelen.

Na het rijden ben ik begonnen met grondwerk, ik stap af en loop naast haar waarna ze me moet volgen en als ik stilsta hoort zij dat ook te doen.

Kunnen jullie me verder helpen? Als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

Hartelijk dank, alle tips zijn welkom!

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:57

Dit is een lastig probleem, erg goed dat je op je zit wil rijden en grondwerk doet!
Ik maak op uit het rijden op de volte dat ze balansproblemen heeft, en deze op de volte niet zo zichtbaar worden dan op de rechte lijn.

Je kan een aantal dingen proberen, het belangrijkste is consequent (helder) optreden.

Rij overgangen, begin makkelijk (bv. stap, halt, middenstap, verzamelde stap, halt, klein drafje, halt, stap, arbeidsdraf, middendraf, halt) zo bouw je het op van rustige gangen (makkelijker) naar wat snellere gangen (lastiger)
Wees heel duidelijk en geef correcte hulpen, wees niet bang om een duidelijke ophouding te geven in combinatie met een stem en zithulp. Consequent volhouden en altijd correct blijven rijden, maar wees niet bang om een duidelijke hulp te geven. Ze krijgt een actief achterbeentje door de overgangen en zal uiteindelijk makkelijker onder je blijven als het achterbeen sterker wordt.

Vergeet ook niet af te wisselen in figuren en in de hoofd-hals houding, goed voor de balans en omdat je paardje snel in paniek raakt duidelijke hulpen, en veel belonen (stem) en heel veel ontspannen!

Wat je kan bekijken zijn clinicfilmpjes van Anky en Nelson op youtube, het zijn 3 delen en erg leerzaam!

Succes ermee!

Bruintje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 12:18

Bedankt! Overgangen rijden doen we inderdaad, ze kan inmiddels wel stil staan zonder te drentelen.

Ik probeer heel veel figuren te rijden, maar als ze zo onder je uit crosst is het moeilijk om haar nog uberhaupt te kunnen sturen. Stap is in het begin ook drentelen, ze veert onder je zeg maar. Alsof ze elk moment op knappen staat. Ze mag van mij ook niet uit zichzelf overschakelen naar een andere gang, gisteren wilde ze alleen maar heel hard draven of galoperen. Als ik haar tegen hield vond ze het moeilijk en bokte ze met bijbehorend geluid wat alleen een merrie kan maken :+

Ze komt dus niet terug op zit en stem, betekent het dat ik haar een duidelijke teugelhulp kan geven? Het is echt geen gemenigheid van haar, maar onwennigheid en onzekerheid. Ik wil niet dat ze het rijden gaat associeren met iets naars. Aan het eind liep ze met haar neus over de grond in stap, dat lijkt mij wel een teken van ultieme ontspanning?

Ik zit er naar mijn idee wel ontspannen op, ook al is het een bommetje wat elk moment kan ontploffen.

Die filmpjes ga ik opzoeken, nogmaals bedankt!

Maartje_M

Re: Paard rent onder me uit in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:27

Ik zou het inderdaad toch gaan combineren met een (eventueel stevige) teugelhulp. Juist omdat het onwennigheid en onzekerheid van haar kant is, moet je haar nu duidelijk maken wat je van haar wilt. Daar zal ze ook echt behoefte aan hebben.
Ik heb met mijn pony ook lang gedacht: hij snapt het niet, dus ik zal maar voorzichtig met hem zijn. Uiteindelijk bleek dat hij veel beter reageerde op de duidelijkheid van mij uit. Als jij niet in voor haar begrijpelijke taal uit kan leggen wat je van haar wilt, zal ze altijd onzeker blijven en het nooit snappen.

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:31

Het blijft lastig om perfecte tips te geven vanachter de pc, maar zoals je het schetst (onzeker en onwennig) geeft voor mij aan dat het een reactie is op onduidelijke hulpen en leiding. Het laatste wat je wil is je paard nare ervaringen geven, maar dat rennen en vliegen is uiteindelijk vervelender voor haar dan 5 x duidelijk op de 'rem', belonen, en weer ontspannen verderrijden. Zodra jij duidelijke grenzen geeft (en veel belonen en ontspannen) komt er uiteindelijk een werkwillig paard. Van het rennen en komt miscommunicatie en frustratie.

Bokken vind ik altijd lastig, omdat het geen rijtechnisch probleem hoeft te zijn. Wees zeker dat je harnachement past en je paard nergens een wervel oid scheef heeft zitten, dit kan namelijk ook veel problemen geven.

Zoek inderdaad de filmpjes even op, ik vind ze erg verhelderend. Als je ze niet kan vinden stuur ik ze even!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:35

Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat als ze altijd in het bos gereden is en niet in de bak dat ze rechtuit onzeker is maar wel een prima volte draait.
Ik zou proberen om veel figuren te rijden en zet haar inderdaad maar op de volte als ze te hard gaat. Wat wegzetten voor buiten- of binnenbeen wil haar ook wel afleiden en op jou geconcentreerd laten blijven.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:44

Dual Aktivierung (http://www.dualaktivierung.nl) is juist voor dit soort problemen een uitkomst. Het paard leert zichzelf concentreren en balanceren, zonder dat je als ruiter hoeft in te grijpen. Als je niet in de buurt van Noord-Holland zit, kun je zelf een alternatief gebruiken door in de bak 'hindernissen' in de vorm van pilonnen, straatjes van balken, vierkante hoeken e.d. neer te leggen en het paard zelf haar weg hierdoorheen laten zoeken. Dat werkt beter dan 'een stevige teugelhulp'....

Bruintje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 13:48

@ Mirim Tja, dat is wat de eigenaresse verteld is maar ik weet niet hoe vaak ze gereden is in het verleden. Als ik rechtdoor op de hoefslag wil, heeft ze daar moeite mee en wilt ze een volte indraaien. Ik moet haar dan corrigeren om rechtdoor te gaan zeg maar. Lastig om uit te leggen. Bedankt, dat van dat concentreren is een goede. Ik moet haar bezig houden.

@ Nieke Ik vind het moeilijk om echt op teugelhulp te rijden. Ik moet mezelf even vertellen dat het inderdaad beter is om 1 keer streng te zijn dan 5 keer halve hulpen te geven. Het voelt alleen zo rot! Lichamelijk is ze helemaal in orde, het is meer haar verwachtingspatroon wat doorbroken wordt waardoor ze van slag raakt. Ze doet het namelijk alleen als ik een andere kant op wil dan zij bedacht heeft. Bedankt voor je tips!

@ Maartje_M Zoals ik hierboven al zei moet ik mezelf overtuigen dat het beter is 1 duidelijke hulp te geven die ze snapt dan 5 die maar half begrepen worden. Ik ben altijd erg stil met mijn handen, wil niet teveel aan de voorkant zitten. Maar het lijkt nu in het begin even niet anders te kunnen?

@ Wilma84, interessante link! Dat ga ik zeker goed doorlezen. Bedankt!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:53

Ik heb precies hetzelfde probleem als jij: ik wil ook altijd zo min mogelijk aan de voorkant zitten. Juf zegt altijd dat ik te lief ben. Ik heb mijn pony nu een paar keer duidelijk gezegd hoe ik het wil hebben en nu begrijpt hij me een stuk beter. Hij wordt er ook zekerder van, want nu weet hij wat er van hem verwacht wordt. Ik denk dat jouw merrie er ook erg veel baat bij zal hebben! En geloof me, je doet haar echt geen pijn als je een beetje aan de voorkant zit. Het helpt je alleen maar om straks weer van de voorkant af te kunnen blijven :) Succes ermee!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:00

Herkenbaar TS.

Rijd er ook zo 1, en kan zeggen dat het steeds beter wordt :j.
Maar je moet wel duidelijk en consequent zijn, af en toe mag je best een goede ophouding geven als ze niet op je zit reageert. Daarnaast: probeer heel langzaam licht te rijden, vanuit je bekken en tegen haar tempo in.

Bokken is ook herkenbaar, zodra het moeilijk wordt voor het paard (rechterhand) begint ze te bokken. Dit komt omdat ze het gewoon ontzettend moeilijk vind, ik werk nu dan ook voornamelijk in stap aan de buiging rechterhand zodat ze daar soepeler wordt en het straks in draf steeds makkelijker wordt voor haar.

taksitaksi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:06

hallo, nou ik herken het ook, ik rij ook een paard voor iemand anders en die wil ook alleen maar lopen, ik heb heel veel opgelost door zelf zo en zo rustig te blijven, het is ook wel een paard die ik zo dus moet rijden anders maak ik het erger, niet iedereen kan hier dus zo mee weg rijden, ik heb ze min of meer zadelmak gemaakt dus kan ik gelukkig nog een hoop dingen goed aanleren, momenteel is het ook nog zo dat ik er echt niet iedere dag op moet gaan zitten hoe langer je rijd des te gekker word ze, ik wissel heel veel af en gelukkig is het een paard wat heel snel leert en ik er gewoon de tijd voor heb, ik weet het is af en toe lastig om met dat drammen omgaan, maar nu doe ik het dus met longeren ook, alleen maar terug en rustig laten draven en veel overgangen, merk ik dat ze hier langzamer van gaat worden ga ik proberen een beetje sneller te draven het is puur aan kunnen voelen hoe ze op alles regaeert, en gelukkig staan ze bij ons op stal lekker een hele dag buiten zodat ze toch ook heer energie kwijt kan want die heeft ze genoeg, ik probeer zelf ook wel duidelijk te zij dat ho toch echt ho moet zijn, maar ik ben vaak sneller moe dan het paard

Bruintje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:21

Maartje_M Ik rijd liever op zit dan op teugelhulpen. Blijkbaar zijn we allebei te lief :D Fijn dat je met je pony resultaat geboekt hebt!

laetitia Dat langzame lichtrijden doe ik al, maar dat snapt ze niet. Het was stap 1 om te proberen, maar die werkt helaas niet. Wel fijn om te lezen dat het steeds beter gaat, ik vermoed ook dat ze het moeilijk vindt, ik weet precies wanneer er een bok komt en ik ben haar dan meestal net voor.

Johnny2 ik ben zelf ook rustig, ze schijnt nogal heftige capriolen uitgehaald te hebben waardoor de eigenaresse wat huiverig geworden is. Vooralsnog ben ik niet onder de indruk van de capriolen die ze uitgehaald heeft. Gelukkig wordt ze rustiger naarmate je langer rijdt, of gewoon moe.

Het heeft gewoon tijd nodig, we moeten ook nog aan elkaar wennen hoor maar het is goed te lezen dat er perspectief is!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:27

Paarden gaan vaak rennen omdat ze (nog) geen balans hebben. Probeer dan ook heel veel in stap aan de balans te werken door veel op beide kanten buigingsoefeningen te doen.

Paard wat ik rijd is ook altijd alleen in het bos gereden, omdat ze in de bak een probleem vormde (bokken, in verzet etcetera). Maar wat ze in het bos kan kan ze ook best in de bak ;-). Je moet alleen niet heel snel resultaat verwachten, ik heb er soms ook echt het bijltje bij neer willen gooien. Ze is zo ontzettend druk in haar hoofd, maar ik laat me inmiddels niet meer gek maken.
Negatief gedrag negeren, positief gedrag belonen (met name met stem de hemel in prijzen) en dan valt het kwartje op een dag!

Bruintje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:31

Stap is soms echt niet te doen, omdat ze gaan dribbelen. Ik probeer zo lang mogelijk in te stappen, maar voel haar onder me exploderen. Helemaal nu het wat kouder is.. Toch maar strenger zijn. Klinkt een beetje als hetzelfde soort paard!

Ik heb haar gisteren enorm met stem beloond, als was het maar 5 meter waar ze rustig liep. Daar reageert ze wel goed op gelukkig!

Bedankt!

_Kaira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:17

Hihi ik ken dat probleem ook wel (: als ik tenminste je punt begrijp hoop ik..
Ze liep ook onder me uit totdat we weer in de bocht waren :=
Maar, ik ben van de week een tip gekregen, mijn paard loopt altijd rustiger als je doorzit, dus eerst ff door blijven zitten en telkens een kneepje geven als ze te hard gaat en hooooo, en telkens belonen als ze dit goed dit als je lichtrijdt.. liep ze weer onder me uit..

Toen moest ik in slowmotion gaan bewegen, mijn teugels ontspannen houden (eerst oefenen op de volte) en dan een keer hoefslag volgen, en gewoon slowmotion blijven doen ze ging vanzelf rustiger lopen en als ik haar bleef belonen als ze het goed deed, ging het stuk beter. (: Nu zijn we daar hard aan aan het werken :) En het is ook moeilijker door het frisse weer. Heel veel succes met je paardje ! :) Ik hoop dat ik je probleem goed begrepen heb (A)

Bruintje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 09:06

Hoi _ Kairaa_ volgens mij komt het gedeeltelijk overeen. Alleen gaat ze in de bochten niet minder snel. Het bewegen in slowmotion is iets wat ik graag toepas, maar ze snapt hier helemaal niks van. Ze moet eerst leren dat als ik langzamer licht ga rijden, zij langzamer gaat draven. Doorzitten is in dat tempo niet te doen voor mijn lijf ( vorm van reuma) en als ik door ga zitten springt ze aan in galop. Ik heb in ieder geval wel weer hoop! Bedankt voor je reactie :-)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:17

TS wat ik in het begin heel veel heb gedaan is balkjes neerleggen. Ik deed dat voornamelijk op de volte (1 op elke helft) maar ik denk dat jij dat het beste op de rechte lijnen kan doen.

Dus per lange zijde 2 balken neerleggen, 1 net na de F en 1 net voor de M, dan 1 net na de H en 1 net voor de K.
Dit vergt voor je paard concentratie én ze moeten in tempo terugkomen, daarnaast werkt het ook nog eens een beter achterhandgebruik in de hand.
Probeer het maar eens een paar dagen, ze vinden het vaak ook nog erg leuk :j.

Bruintje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:50

Hoi Laetitia, dat is een goede! Ik ga vragen of die er zijn dan kan ik het voor haar ook afwisselen!

Bruintje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:55

Ik wil even laten weten dat het een stuk beter gaat! We hebben veel grondwerk gedaan waarbij ze me niet meer voorbij loopt, maar stil staat als ik dat doe. Dat doen we voor en na het rijden. Tijdens het rijden reageert ze nu op zit, de overgangen van draf naar stap gaan op zit en ze kan zelfs stilstaan zonder aan de teugels te zitten. Het is zo'n ontzettend leergierig en fijn paard! Ze heeft niet meer gebokt, het grondwerk heeft veel goeds gebracht. Het heeft nu al een band geschept. In draf wilt ze vaak nog hard, maar stukken minder dan eerst en ze is goed te sturen. Als ze te hard gaat, neem ik haar terug in stap.

Bedankt allemaal!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:17

Gelukkig..nu kan je verder opbouwende heen. Succes!