Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
._Jessie schreef:Tijdje longeren met zadel op?? Op alle plekken van de bak? Misschien helpt dat.
Misschien ook weer even longeren voor je er op klimt? Wel lastig zulke dingen
Bonita_Bon schreef:Hoeveel buitenlucht krijgt ze? staat ze in een weide of word ze vaak los gegooit, staat ze vooral op stal?
Odeale schreef:Ben je 1.60m en 40 kg? Dan ben je idd een vliegje voor het paard van 1.75m.
Kan je alleen meegeven door te zetten. Hier moet je weer doorheen of iemand anders die net zo onbevangen was als jij eerder moet haar een tijdje rijden.
Martingaal zal misschien wat helpen tegen het hoofd omhoog maar dan kan ze er alsnog vandoor gaan natuurlijk.
Of even aan de longeerlijn, voor het rijden en/of met jou er op, zou je dat helpen voor het vertrouwen dat ze er dan niet zomaar vandoor kan gaan?
Ik heb zoiets ook een keer met een paard gehad dat ging bokken na een nare ervaring. Vond het absoluut niet leuk maar ik wist dat ik door moest zetten. Dus iedere dag er even op, zodra het paard braaf was belonen en weer afstappen. Proberen het vertrouwen in elkaar terug te krijgen.
Succes!
Yamcha schreef:Misschien zelf minder stressen?
Niet zo streng zijn, en doen alsof er niets gebeurd is, dan is zij ook niet zo onder de indruk
Oh, en verder ga ik mee met Angela
Hoewel ik dit wel probeer uit te stralen, ga ik onbewust toch anders rijden.Angela schreef:Zorg dat je eerst aan de hand weer een paard hebt dat op je durft te vertrouwen. Dan na een sessie grondwerken het zadel in. Heel even stappen, belonen, afstappen en met rust laten. Dat stukje stappen ga je uitbouwen. Dat brengt niet alleen het vertrouwen van je paard in jou terug, maar zal ook de rust bij jou terug brengen.
Alani schreef:Met Angela eens. En zorg voor iemand die je vanaf de grond helpt waar jij voor 100% op durft te vertrouwen. En wil niet te snel. Nu zul je 10 passen terug moeten doen om er straks weer 12 vooruit te kunnen zetten. Geduld is vaak ook een sleutelwoord. Als het je niet lukt, grijp dan in en breng haar even voor een paar weken naar iemand die handiger is dan jij.
Succes!!
@Yamcha; da's makkelijker gezegd dan gedaan en in mijn ogen onmogelijk.
Supervixen schreef:Je kunt inderdaad wel een martingaaltje proberen, als het jou ook meer vertrouwen geeft kan het misschien wat helpen. Dit is uiteindelijk natuurlijk niet de oplossing. Je lesgeefster zal je toch ook een stuk verder kunnen helpen. Ik heb zelf ook gemerkt dat als ik een keer het vertrouwen kwijt was, mijn lesgeefster mij er gewoon doorheen praatte.
En wat jammer dat je paard de hele dag binnen staat!! Ik hoop dat je de eigenaar nog wat meer kan overtuigen dat ze naar buiten moet in de loop van de tijd.
Misschien zou je met haar aan de hand langs de weg kunnen lopen en dan ondertussen wat oefeningen aan de hand kunnen doen op een grasveldje ofzo? Ter compensatie dat de eigenaar grondwerk niet nodig vindt?
Of vindt hij wandelen aan de hand ook niet nuttig?
Ik heb dus zelf een nieuw zadel gekocht voor haar omdat het plat op haar schoft lag. Hij begrijpt al niet waarom ik een nieuw zadel gekocht heb, want alle zadels passen mits een gelletje eronder. Dus, dat soort eigenaar, als jullie hier wat meer uit kunnen halen 
Joolien schreef:Ik denk dat je dieper naar het probleem moet kijken. Waarom bokt ze zo vaak? Paarden proberen niet uit, zo denken paarden niet. Paarden reageren ergens op omdat er op het moment iets verandert, spanning, pijn, angst, het niet begrijpen van de ruiter. Ga daar ds eens naar kijken.
Verder komt de gedragsverandering puur bij jezelf vandaan, paarden zijn gevoelig voor stress dus die neemt dat van jou over.
Verder zeg je ze staat een dag stil, staat ze dan de hele dag op stal, wordt er uberhaupt wat met haar gedaan? Dan is dat ook een duidelijk reden voor haar gedrag.
Joolien schreef:Dan heb je daar je probleem. Je weet zelf ook dat het niet gezond is dat ze een hele dag binnen staat. Ik heb zelf ook paarden gereden voor iemand die het niet nodig vond om ze elke dag uit stal te laten dus dan snap ik iets meer waarom ze zo druk is.
Vervelend worden ze omdat ze de energie niet kwijt kunnen, dat is natuurlijk hartstikke frustrerend en het is nog link voor blessures ook.
Eigenlijk van de zotte dat de eigenaar ze niet buiten laat of losgooit maar praten zal ook geen zin hebben gok ik zo, anders had je dat vast al gedaan...

sillyhorse schreef:Heb iets soortgelijks aan de hand gehad. Paard en ik vertrouwden elkaar niet meer, althans niet met rijden. Langzaam opgebouwd, eerst longeren dan aan longeerlijn (met vakkundige hulp) in afgesloten paddock. Steeds meer opgebouwd. Eerst greep instructrice in als paard er vandoor spoot, dan steeds minder. Tegen het einde van de les los van de lijn, na paar dagen binnenrijbaan weer in. Heeft een maand geduurd voordat we elkaar weer vertrouwden. Nu zijn we 2 jaar verder en ik ga overal met haar heen, zelfs alleen de weg op. We vertrouwen elkaar volledig, maar ik heb nu ook weer vertrouwen in mezelf.
Niets forceren, pas een stapje verder gaan als jij en je paard het aandurven.
Bonita_Bon schreef:daarom stelde ik de vraag ook. Ondanks dat jij er niets aan kan doen is het natuurlijk not done om een paard 23 uur en soms wel langer achtereen in een box van 3 bij 3 te zetten. Geen van mijn paarden zou nog handelbaar zijn. Hopelijk kun je wat veranderen aan het welzijn, meer uren vrijheid en contact met soortgenoten zodat ze samen weg kunnen rennen, kriebelen, vechten, rollen, pesten, gewoon ontspannen staan en lekker paard zijn. Ik vind het niet eerlijk een paard 'door te pakken' of iets degelijks als aan 1 van de basisbehoeften niet word voldaan... Heel veel succes, je bedoelt het goed zo te lezen
ze rende ook steeds weg en liep dan overal op in haar blinde paniek. Ik had geen vertrouwen in haar en zij niet in mij. Na veel longeren en kordaat zijn, maar niet boos en veel grondwerk kan ik nu zeggen dat het best goed gaat