Paard is onvoorspelbaar na mijn val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

botervlieg2

Paard is onvoorspelbaar na mijn val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 14:26

Ik rij deze merrie nu 2 - 3 maanden. Ze stond hiervoor al 1 jaar stil en is hiervoor zadelmak gemaakt.
Ze was eigenlijk dus nog niet doorgereden. De eigenaar vertelde me dat ze vaak bokte in tegenstelling tot z'n andere paarden.
Na de eerste rit werd het al duidelijk dat ze me even ging testen. Hoewel ze erg braaf was, al haar oefeningen goed probeerde te doen en elke keer vooruitgang had, moest er af en toe toch een bok vanaf.
Na +/- 2 weken rijden was het gedaan met bokken. Dit gedrag heb ik genegeerd en dit had blijkbaar een goede invloed.
Ze was doodbraaf, ik kon netjes in en uitstappen (was niet mogelijk in het begin) en trainde rustig. Na elke "zware" oefening voor haar die ze goed uitvoerde mocht ze netjes aan de lange teugel stappen. Ging prima!

Enkele dagen geleden gebeurde het. Ze was braaf en alles ging goed, tot ze verschoot. Ze vertrok en liep tegen de omheining van de piste aan, waarbij ik achter de paal bleef hangen en op de grond neerkwam. Ik stapte weer op.. Ik voelde al, dat ze dit nog lang niet zou vergeten en dat ze erg bang was. Dus ik blijf weg van die plaats in de piste (was op m'n schouder gevallen en had de kracht niet meer om ze te corrigeren indien nodig). Na even te stappen (ze was braaf, ik niet op m'n gemak), zadelde ik af.
Maar sindsdien, gaat het alleen maar slechter. De dag na het vallen nam ik haar aan de hand richting piste. Zetten ze een hogedrukreigiger ingang (grote wolk water, enorm veel lawaai) dus paard werd gek, gelukkig heeft ze veel respect voor me op de grond en werd het niet te gevaarlijk voor mij. Hier begon het dus al, ik moest nog rijden en het was al klaar. Ik stress, paard stress. Bij het rijden was ik heel gespannen en was veel strenger voor haar (amper stappen, tempo erin houden, veel oefeningen na elkaar, ...). Elke keer als ik de teugeldruk minderde voelde ik haar stressy worden. Dus uiteindelijk zonder al te gekke dingen weer op stal gezet. De dag erna stond ze een dagje stil. Hierna ik er weer op, paard 2x op hol in de piste (niet fijn voor de andere ruiters), hoofd omhoog en ik moest wachten tot ze weer stopte (1m60 en 40kg tegen paard van 1.75m, hier kan ik niks tegen beginnen). En zo is het nu elke keer tijdens het rijden. We vertrouwen elkaar niet meer.

Ik was aan het denken aan een martingaal, zodat ze haar hoofd niet in de lucht kan steken en ik wat meer te zeggen heb.
Maar dit is natuurlijk niet de oplossing waar ik het mee wil doen en dit zal alles niet oplossen.

Tips, hulp?

_Jessie

Re: Paard is onvoorspelbaar na mijn val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:29

Tijdje longeren met zadel op?? Op alle plekken van de bak? Misschien helpt dat.
Misschien ook weer even longeren voor je er op klimt? Wel lastig zulke dingen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:32

Hoeveel buitenlucht krijgt ze? staat ze in een weide of word ze vaak los gegooit, staat ze vooral op stal?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:34

Ben je 1.60m en 40 kg? Dan ben je idd een vliegje voor het paard van 1.75m :+ .

Kan je alleen meegeven door te zetten. Hier moet je weer doorheen of iemand anders die net zo onbevangen was als jij eerder moet haar een tijdje rijden.
Martingaal zal misschien wat helpen tegen het hoofd omhoog maar dan kan ze er alsnog vandoor gaan natuurlijk.

Of even aan de longeerlijn, voor het rijden en/of met jou er op, zou je dat helpen voor het vertrouwen dat ze er dan niet zomaar vandoor kan gaan?

Ik heb zoiets ook een keer met een paard gehad dat ging bokken na een nare ervaring. Vond het absoluut niet leuk maar ik wist dat ik door moest zetten. Dus iedere dag er even op, zodra het paard braaf was belonen en weer afstappen. Proberen het vertrouwen in elkaar terug te krijgen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Odeale op 25-10-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:37

Zorg dat je eerst aan de hand weer een paard hebt dat op je durft te vertrouwen. Dan na een sessie grondwerken het zadel in. Heel even stappen, belonen, afstappen en met rust laten. Dat stukje stappen ga je uitbouwen. Dat brengt niet alleen het vertrouwen van je paard in jou terug, maar zal ook de rust bij jou terug brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:38

Misschien zelf minder stressen?

Niet zo streng zijn, en doen alsof er niets gebeurd is, dan is zij ook niet zo onder de indruk :)

Oh, en verder ga ik mee met Angela :j

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:44

Met Angela eens. En zorg voor iemand die je vanaf de grond helpt waar jij voor 100% op durft te vertrouwen. En wil niet te snel. Nu zul je 10 passen terug moeten doen om er straks weer 12 vooruit te kunnen zetten. Geduld is vaak ook een sleutelwoord. Als het je niet lukt, grijp dan in en breng haar even voor een paar weken naar iemand die handiger is dan jij.

Succes!!

@Yamcha; da's makkelijker gezegd dan gedaan en in mijn ogen onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:47

Wel heel effectief, echt proberen zelf te ontspannen zal de reactie van het paard enorm beïnvloeden. Door zelf gespannen en gestressed te zijn geef je steeds het signaal af dat het écht heel eng is, en dan wordt het paard ook bang.

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:02

Oei, dat gaat snel hier!
Even een antwoord op alles:

_Jessie schreef:
Tijdje longeren met zadel op?? Op alle plekken van de bak? Misschien helpt dat.
Misschien ook weer even longeren voor je er op klimt? Wel lastig zulke dingen

Aan de longe is ze braaf, het is puur rijtechnisch.

Bonita_Bon schreef:
Hoeveel buitenlucht krijgt ze? staat ze in een weide of word ze vaak los gegooit, staat ze vooral op stal?

Ze staat altijd op stal (eigenaar is van mening dat rijden genoeg beweging is), ik heb hem wel kunnen overtuigen nu dat ze 2x per week even buiten mag. Dit is dus zeker niet mijn manier van werken! Helaas is de eigenaar ENORM koppig en ga ik dit niet verder krijgen dan dit.

Odeale schreef:
Ben je 1.60m en 40 kg? Dan ben je idd een vliegje voor het paard van 1.75m :+ .

Kan je alleen meegeven door te zetten. Hier moet je weer doorheen of iemand anders die net zo onbevangen was als jij eerder moet haar een tijdje rijden.
Martingaal zal misschien wat helpen tegen het hoofd omhoog maar dan kan ze er alsnog vandoor gaan natuurlijk.

Of even aan de longeerlijn, voor het rijden en/of met jou er op, zou je dat helpen voor het vertrouwen dat ze er dan niet zomaar vandoor kan gaan?

Ik heb zoiets ook een keer met een paard gehad dat ging bokken na een nare ervaring. Vond het absoluut niet leuk maar ik wist dat ik door moest zetten. Dus iedere dag er even op, zodra het paard braaf was belonen en weer afstappen. Proberen het vertrouwen in elkaar terug te krijgen.

Succes!

Bokken is opzich geen probleem, dit kan ik corrigeren en dit werkt prima. Het is nu enkel dat 'hoofd in de lucht en lopen' dat vervelend is.. Het moet inderdaad weer opgebouwd worden door vertrouwen maar ik ben bang dat als ik er wéér af ga, dat het dus nog veel erger word.

Yamcha schreef:
Misschien zelf minder stressen?

Niet zo streng zijn, en doen alsof er niets gebeurd is, dan is zij ook niet zo onder de indruk :)

Oh, en verder ga ik mee met Angela :j

Minder stressen is inderdaad een heel goed plan, alleen kan ik mezelf niet veranderen :) Hoewel ik dit wel probeer uit te stralen, ga ik onbewust toch anders rijden.

Angela schreef:
Zorg dat je eerst aan de hand weer een paard hebt dat op je durft te vertrouwen. Dan na een sessie grondwerken het zadel in. Heel even stappen, belonen, afstappen en met rust laten. Dat stukje stappen ga je uitbouwen. Dat brengt niet alleen het vertrouwen van je paard in jou terug, maar zal ook de rust bij jou terug brengen.

Grondwerk is geen optie, de eigenaar ziet hier geen nut van in en zal dus alleen maar lastig worden. Het zou een mooie oplossing geweest zijn, inderdaad.. Bij het zadelen enzo is ze nog erg braaf, ze doet gewoon een dutje.

Alani schreef:
Met Angela eens. En zorg voor iemand die je vanaf de grond helpt waar jij voor 100% op durft te vertrouwen. En wil niet te snel. Nu zul je 10 passen terug moeten doen om er straks weer 12 vooruit te kunnen zetten. Geduld is vaak ook een sleutelwoord. Als het je niet lukt, grijp dan in en breng haar even voor een paar weken naar iemand die handiger is dan jij.

Succes!!

@Yamcha; da's makkelijker gezegd dan gedaan en in mijn ogen onmogelijk.

Zaterdag komt m'n lesgeefster, ik heb haar ingelicht over het probleempje en ze zal er zeker met me aan werken. Helaas moet ik tot dan, het zelf doen..

Alvast bedankt om mee te denken iedereen :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:21

Je kunt inderdaad wel een martingaaltje proberen, als het jou ook meer vertrouwen geeft kan het misschien wat helpen. Dit is uiteindelijk natuurlijk niet de oplossing. Je lesgeefster zal je toch ook een stuk verder kunnen helpen. Ik heb zelf ook gemerkt dat als ik een keer het vertrouwen kwijt was, mijn lesgeefster mij er gewoon doorheen praatte.
En wat jammer dat je paard de hele dag binnen staat!! Ik hoop dat je de eigenaar nog wat meer kan overtuigen dat ze naar buiten moet in de loop van de tijd.
Misschien zou je met haar aan de hand langs de weg kunnen lopen en dan ondertussen wat oefeningen aan de hand kunnen doen op een grasveldje ofzo? Ter compensatie dat de eigenaar grondwerk niet nodig vindt?
Of vindt hij wandelen aan de hand ook niet nuttig?

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:38

Supervixen schreef:
Je kunt inderdaad wel een martingaaltje proberen, als het jou ook meer vertrouwen geeft kan het misschien wat helpen. Dit is uiteindelijk natuurlijk niet de oplossing. Je lesgeefster zal je toch ook een stuk verder kunnen helpen. Ik heb zelf ook gemerkt dat als ik een keer het vertrouwen kwijt was, mijn lesgeefster mij er gewoon doorheen praatte.
En wat jammer dat je paard de hele dag binnen staat!! Ik hoop dat je de eigenaar nog wat meer kan overtuigen dat ze naar buiten moet in de loop van de tijd.
Misschien zou je met haar aan de hand langs de weg kunnen lopen en dan ondertussen wat oefeningen aan de hand kunnen doen op een grasveldje ofzo? Ter compensatie dat de eigenaar grondwerk niet nodig vindt?
Of vindt hij wandelen aan de hand ook niet nuttig?

De eigenaar heeft oorspronkelijk maar 1 zadel voor z'n 12 paarden EN pony's ;) Ik heb dus zelf een nieuw zadel gekocht voor haar omdat het plat op haar schoft lag. Hij begrijpt al niet waarom ik een nieuw zadel gekocht heb, want alle zadels passen mits een gelletje eronder. Dus, dat soort eigenaar, als jullie hier wat meer uit kunnen halen ;)

Ik heb m'n lesgeefster al een berichtje gestuurd en ze had me al tips gegeven maar deze paste ik helaas al toe.
Oefeningen aan de hand zijn nooit nuttig vind hij, want z'n vorige ruiter (kinketting, wielsporen, zweep) kon alles zonder grondwerk.

Even een update, ik ben net terug van het rijden. Ze was nog steeds in de andere stemming (ze loopt altijd met d'r oren opzij, nu liep ze weer met d'r oren naar voor om verschiet-dingen te zoeken). Maar, ik heb ze onder controle kunnen houden en ze gaf zich na 10min.
De rest ging super, elke keer als haar oren naar voor gingen heb ik haar een nieuwe oefening gegeven.
Als het op deze manier blijft verbeteren, ben ik tevreden. Hopen dat we nu niet hervallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:23

Ik denk dat je dieper naar het probleem moet kijken. Waarom bokt ze zo vaak? Paarden proberen niet uit, zo denken paarden niet. Paarden reageren ergens op omdat er op het moment iets verandert, spanning, pijn, angst, het niet begrijpen van de ruiter. Ga daar ds eens naar kijken.
Verder komt de gedragsverandering puur bij jezelf vandaan, paarden zijn gevoelig voor stress dus die neemt dat van jou over.
Verder zeg je ze staat een dag stil, staat ze dan de hele dag op stal, wordt er uberhaupt wat met haar gedaan? Dan is dat ook een duidelijk reden voor haar gedrag.

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:49

Joolien schreef:
Ik denk dat je dieper naar het probleem moet kijken. Waarom bokt ze zo vaak? Paarden proberen niet uit, zo denken paarden niet. Paarden reageren ergens op omdat er op het moment iets verandert, spanning, pijn, angst, het niet begrijpen van de ruiter. Ga daar ds eens naar kijken.
Verder komt de gedragsverandering puur bij jezelf vandaan, paarden zijn gevoelig voor stress dus die neemt dat van jou over.
Verder zeg je ze staat een dag stil, staat ze dan de hele dag op stal, wordt er uberhaupt wat met haar gedaan? Dan is dat ook een duidelijk reden voor haar gedrag.

Waarom bokt ze vaak? Omdat ze altijd op stal staat en een paard, dat bokt. Aangezien ze dit niet 'vrij' kan doen, doet ze dit onder het zadel.
Waarom ze weg schoot toen was angst uiteraard, waarom ze nu vervelend doet, tja angst en omdat ik nu 'anders' doe, precies zoals je zegt..

Ze staat effectief helemaal stil als ik een dag niet ga rijden, gelukkig voor haar rij ik 6/7. Maar zoals gezegt vind de eigenaar het niet nodig om het paard op wei te laten, ook vandaag was ze weer vervelend en was de reden dat ik gisteren niet intensief genoeg gereden heb (terwijl ze gister erg braaf al haar oefeningen gedaan heeft en daarom ben ik iets vroeger gestopt dan normaal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:51

Dan heb je daar je probleem. Je weet zelf ook dat het niet gezond is dat ze een hele dag binnen staat. Ik heb zelf ook paarden gereden voor iemand die het niet nodig vond om ze elke dag uit stal te laten dus dan snap ik iets meer waarom ze zo druk is.
Vervelend worden ze omdat ze de energie niet kwijt kunnen, dat is natuurlijk hartstikke frustrerend en het is nog link voor blessures ook.

Eigenlijk van de zotte dat de eigenaar ze niet buiten laat of losgooit maar praten zal ook geen zin hebben gok ik zo, anders had je dat vast al gedaan...

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 18:55

Joolien schreef:
Dan heb je daar je probleem. Je weet zelf ook dat het niet gezond is dat ze een hele dag binnen staat. Ik heb zelf ook paarden gereden voor iemand die het niet nodig vond om ze elke dag uit stal te laten dus dan snap ik iets meer waarom ze zo druk is.
Vervelend worden ze omdat ze de energie niet kwijt kunnen, dat is natuurlijk hartstikke frustrerend en het is nog link voor blessures ook.

Eigenlijk van de zotte dat de eigenaar ze niet buiten laat of losgooit maar praten zal ook geen zin hebben gok ik zo, anders had je dat vast al gedaan...

Af en toe krijg ik ze een nachtje buiten, als ik weer even op de grond gelegen heb tijdens het rijden :)
Tja ik kan stoppen met rijden en dan staan de beestjes gewoon altijd binnen, daarom wil ik het graag volhouden maar dan moet ik een oplossing vinden..

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:25

Heb iets soortgelijks aan de hand gehad. Paard en ik vertrouwden elkaar niet meer, althans niet met rijden. Langzaam opgebouwd, eerst longeren dan aan longeerlijn (met vakkundige hulp) in afgesloten paddock. Steeds meer opgebouwd. Eerst greep instructrice in als paard er vandoor spoot, dan steeds minder. Tegen het einde van de les los van de lijn, na paar dagen binnenrijbaan weer in. Heeft een maand geduurd voordat we elkaar weer vertrouwden. Nu zijn we 2 jaar verder en ik ga overal met haar heen, zelfs alleen de weg op. We vertrouwen elkaar volledig, maar ik heb nu ook weer vertrouwen in mezelf.
Niets forceren, pas een stapje verder gaan als jij en je paard het aandurven.

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 08:51

sillyhorse schreef:
Heb iets soortgelijks aan de hand gehad. Paard en ik vertrouwden elkaar niet meer, althans niet met rijden. Langzaam opgebouwd, eerst longeren dan aan longeerlijn (met vakkundige hulp) in afgesloten paddock. Steeds meer opgebouwd. Eerst greep instructrice in als paard er vandoor spoot, dan steeds minder. Tegen het einde van de les los van de lijn, na paar dagen binnenrijbaan weer in. Heeft een maand geduurd voordat we elkaar weer vertrouwden. Nu zijn we 2 jaar verder en ik ga overal met haar heen, zelfs alleen de weg op. We vertrouwen elkaar volledig, maar ik heb nu ook weer vertrouwen in mezelf.
Niets forceren, pas een stapje verder gaan als jij en je paard het aandurven.

Helaas is een stapje verder hier gewoon los in de piste rijden tussen de andere paarden :p
Hoe grijp jij in als je paard er vandoor gaat?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:04

Ik ken ook paard dat heel veel energie in zijn donder heeft. Als hij niet genoeg beweging krijgt dan zorgt hij tijdens het rijden wel dat hij het krijgt (heftig bokken, ervandoor sprinten, onnodig schrikken etc.). Dit doet hij met buiten en binnenrijden.
Bij hem werkt het heel goed om hem veel buiten te zetten met een speelmaatje. Dan is hij dus echt aan 1 stuk door aan het spelen. Hij staat dus in principe op stal net als het paard van TS maar hij gaat overdag altijd naar buiten om stoom af te blazen. Dat heeft hij gewoon nodig. Hele dag op stal is gewoon geen optie voor hem...
Verder een superlief paard maar als hij bokt dan ga je vliegen haha, zelf meegemaakt.

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 10:34

Even een melding, ik het gemerkt dat ze hengstig staat.. Misschien ook een bijkomend probleempje? Of de oorzaak van het probleem? Als dit erin meespeelt zou het in ieder geval zo weer gedaan moeten zijn.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:50

hmmm zou kunnen. Mijn bijrijpaard is een merrie en in de zomer veel hengstig. Ze stelt zich dan wat meer aan qua schrikken enzo. Opeens zijn dingen die ze normaal prima vindt heel eng, maar qua rijden is ze verder wel braaf hoor, alleen iets minder goed aan het been......

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:47

daarom stelde ik de vraag ook. Ondanks dat jij er niets aan kan doen is het natuurlijk not done om een paard 23 uur en soms wel langer achtereen in een box van 3 bij 3 te zetten. Geen van mijn paarden zou nog handelbaar zijn. Hopelijk kun je wat veranderen aan het welzijn, meer uren vrijheid en contact met soortgenoten zodat ze samen weg kunnen rennen, kriebelen, vechten, rollen, pesten, gewoon ontspannen staan en lekker paard zijn. Ik vind het niet eerlijk een paard 'door te pakken' of iets degelijks als aan 1 van de basisbehoeften niet word voldaan... Heel veel succes, je bedoelt het goed zo te lezen ;-)

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:26

Bonita_Bon schreef:
daarom stelde ik de vraag ook. Ondanks dat jij er niets aan kan doen is het natuurlijk not done om een paard 23 uur en soms wel langer achtereen in een box van 3 bij 3 te zetten. Geen van mijn paarden zou nog handelbaar zijn. Hopelijk kun je wat veranderen aan het welzijn, meer uren vrijheid en contact met soortgenoten zodat ze samen weg kunnen rennen, kriebelen, vechten, rollen, pesten, gewoon ontspannen staan en lekker paard zijn. Ik vind het niet eerlijk een paard 'door te pakken' of iets degelijks als aan 1 van de basisbehoeften niet word voldaan... Heel veel succes, je bedoelt het goed zo te lezen ;-)

Heb vroeger ook paardjes gehad, deze stonden in inloopstallen.. Dat is mijn idee van paarden houden. Maar helaas denken oude, koppige, paarden-eigenaars hier anders over. Je wilt ook niet weten hoe donker die stallen zijn, daglicht is dus amper van toepassing, kunstlicht is er nooit aan.. De paarden daar zijn allemaal verschrikkelijk braaf aangezien de omstandigheden, behalve de mijne :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:59

Wil jij voor zo een eigenaar paarden blijven rijden?

zelfreflectie-vraag, geen aanval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:01

Gini schreef:
Wil jij voor zo een eigenaar paarden blijven rijden?

zelfreflectie-vraag, geen aanval.

Dat heb ik mezelf ook wel eens afgevraagd, maar wat ts zegt, als je weg gaat kunnen ze ook zomaar binnen blijven staan...

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:08

Ik heb het zelfde probleem gehad met mij merrie :j ze rende ook steeds weg en liep dan overal op in haar blinde paniek. Ik had geen vertrouwen in haar en zij niet in mij. Na veel longeren en kordaat zijn, maar niet boos en veel grondwerk kan ik nu zeggen dat het best goed gaat :j
Ze schrikt nog wel eens, maar niet meer in die mate, ze vertrouwd nu veel meer in mijn oordeel. Waar ik ook wel altijd oplet, is dat ik niet opstap als ze een dag niet gewerkt heeft, dan longeer ik eerst, laat der dan wat rustig worden en zadel dan pas op. Paniek paarden en te veel energie gaat echt niet samen.
Misschien is het een idee om voorlopig wat minder krachtvoer te geven? Mijn merrie krijgt gewone recreatie mengeling, maar mag daar niet meer dan 1,5 scheppen 's morgens en 's avonds hebben, anders wordt ze te gek. Het is denk ik belangrijk dat je het met kleine stapjes doet en jezelf niet forceert, want dan wordt je alleen banger en zij natuurlijk ook!
Veel succes samen!