Probleem met aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Probleem met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:08

Hallo,

Ik heb een probleem met het aangalopperen. Het is eigenlijk bijna met elk aspect ervan.
Ik weet de benzetting, maar ik denk dat ik hier toch iet mis doe. Bij het paard waar ik nu mee rijdt, kan ik enkel vanuit stap aangalopperen (soms) omdat ik moeite heb met doorzitten op hem en ik denk dat ik hierdoor probleme hbe bij aangalopperen vanuit draf.
Ik span mij op bij het aangalopperen waardoor ik het paard ook hinder met de teugels.

Ik heb vrijdag een privéles enkel op de galop. Hebben jullie tips voor mij?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:29

Misschien nog een probleempje, het paard heeft vrij lang stilgestaan wegens een blessure en gedraagt zich nogal lui.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:29

Paard aan de longe, teugels in een knoop en niet aan zitten. Zelf je evenwicht houden. Maar als ik het zo lees zit het probleem niet in het aangalopperen van het paard, maar in het doorzitten in draf van jou. Dat zou ik gaan oefenen als ik jou was :j

jilinda

Re: Probleem met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:27

of een keer zonder beugels rijden. (dan moet je wel doorzitten)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:28

waarom moet je doorzitten voordat je aanspringt in galop?
dat hoeft helemaal niet

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:49

Als je niet lekker kan doorzitten, is het paard vaak niet goed los in de rug. Dan wordt je overgang naar en de galop zelf ook geen groot succes. Ik zou werken aan het goed losrijden in stap en draf, (schijn) overgangen, stelling en buiging, pasje opzij of schoudervoor. Pas daarna aan die galop gaan werken.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 18:05

Het is niet mijn paard, het is een paard dat in half pension staat in een manege.

tegen ons zeiden ze dat we eerst moesten doorzitten en dan aanspringen, maar als dit niet hoeft kan ik het zo eens proberen. Ik denk dat het eerste wat ik ga vragen de beenzetting is, om het te tonen hoever het buitenbeen naar achter moet, misschien zit hier al mijn eerste probleem.

Bedankt

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 01:48

probeer met doorzitten je eigen lang te maken door je kruisspieren aan te trekken. ik had ook heel veel moeite met doorzitten maar dit heeft me echt geholpen !!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:01

Het is niet zozeer de juiste plaats, eigenlijk heb je maar 3 mogelijkheden net achter de singel of 1handbreedte erachter of 2 handbreedtes erachter, dus tja anderen noemen het de plaatsen A - B - of C.
maar dat is niet zomaar een plaats waar je je been zet dat staat wel echt voor iets bepaald.
In jouw specifiek geval nu , voor het aangaloperen, is de plaats dus 2 handbreedter erachter of dus ook C, maar wat is het doel hierachter ???????? de achtrhand moet dus ook wijken voor je been, doet hij dat niet ???? tja dan moet je hier dus eerst aan werken want dit is wel de vraag.
Het is niet zomaar even been naar achter en paardje lief springt aan, nee zo makkelijk is het niet, dat zal zo zijn bij een goed opgeleid paard en daar ben jij dus nu aan bezig.

debravanesch schreef:
Het is niet mijn paard, het is een paard dat in half pension staat in een manege.

tegen ons zeiden ze dat we eerst moesten doorzitten en dan aanspringen, maar als dit niet hoeft kan ik het zo eens proberen. Ik denk dat het eerste wat ik ga vragen de beenzetting is, om het te tonen hoever het buitenbeen naar achter moet, misschien zit hier al mijn eerste probleem.

Bedankt

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:11

In de hoek proberen aan te springen, beetje op je buitenkant gaan zitten (op je buitenbil zeg maar), binnenbeen aangedrukt houden iets achter singel en misschien een heel klein tikje met de zweep als extra impuls. Oh en niet te hard laten draven, ik moet mijn fries altijd een beetje tegenhouden voordat ik haar laat aangalopperen anders dendert ze gewoon door in draf.
Gaat steeds beter met haar, ze lijkt het trucje door te krijgen...

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:44

tja als ik een ander met hem zie aangalopperen of met eender welk ander paard, lijkt het zo simpel, maar als je het zelf moet doen

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:02

Ik heb mijn privéles erop zitten en het ging veel beter als verwacht. Er was blijkbaar niets mis met mijn beenzetting en ik kon aangalopperen zonder het zadel vast te houden en naarmate ik het meer deed, bleven mijn handen lager, ook tijdens de galop. Als he niet lukte lag het blijkbaar niet volledig aan mij, maar ook aan het paard. Beetje een koppig beestje.

Nu hopen dat het volgende week ook lukt op het andere paard, want daar is het doorzitten het probleem en zal ik dus al lichtrijden moeten aangalopperen, maar we gaan er gewoon voor dan e

Bedankt voor jullie tips, heb ze goed kunnen gebruiken

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:03

Ik heb ook een tijdje dit probleem gehad. Het probleem bij mij lag volledig aan mezelf, mijn ophouding kwam er niet goed door en ik liet het paard te los, waardoor hij wanneer ik wou aangalopperen helemaal uit elkaar viel. Hierdoor lukte het veel moeilijker om aan te galopperen. Ik ben dan begonnen met hieraan te werken, en nu lukt het al stukken beter ..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 00:07

bethje31 schreef:
In de hoek proberen aan te springen, beetje op je buitenkant gaan zitten (op je buitenbil zeg maar), binnenbeen aangedrukt houden iets achter singel en misschien een heel klein tikje met de zweep als extra impuls. Oh en niet te hard laten draven, ik moet mijn fries altijd een beetje tegenhouden voordat ik haar laat aangalopperen anders dendert ze gewoon door in draf.
Gaat steeds beter met haar, ze lijkt het trucje door te krijgen...

:j Altijd proberen vanuit een rustige draf aan te galopperen. Anders is het alleen maar moeilijker om door te zitten en vermoeiender voor je paard

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:20

Klopt ze galoppeert eigenlijk het makkelijkste aan vanuit stap. Zeker als we met de groep les krijgen en de paarden 1 voor 1 moeten galopperen. Dan ziet ze de andere vertrekken en dan moet ze wachten. Dan krijg je echt een bolletje energie onder je kont, soort elastiekje. Als je haar dan vanuit stap laat aanspringen lukt het echt heel goed, dan zit ze ook meteen in de goede galop.
Mijn bijrijdpaard is een fries en bij haar is het belangrijk dat ik haar bij elkaar hou, beentjes eronder dus. ze valt nogal snel uit elkaar en dan gaat ze doen wat ze goed kan: draven...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:55

Ik zou eerder denken aan een balans probleem, dus ik zou geen les nemen in galop maar in zit en rechtrichten

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:18

ik zou aan mijn instructrice vragen goed op mijn houding te letten als je gaat aanspringen als ik jou was.

ik heb namelijk geleerd dat veel mensen een verkeerde houding aannemen op hun paard en daarmee hun paard onbewust blokkeren.
als je linksom galoppeert, moet je je linkerschouder meer naar voren houden, en dus zo je bovenlichaam iets naar rechts draaien.
heel veel ruiters zitten juist net andersom (met het bovenlijf naar het midden van de bak) en dat is tegengesteld aan de beweging van het paard.
denk er maar eens over na: het linkerbeen van je paard is het been wat het verste naar voren geplaatst word in de galop, en dus zijn zijn schouders ook ten opzichte van elkaar naar rechts gedraaid, en om de beweging van je paard makkelijker te maken moet je zelf diezelfde houding aannemen.

bij mij werkte deze tip van een parelli ruiter (ik zelf rijd geen parelli) geweldig! :j succes! +:)+

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:15

galop is eigenlijk een verzamelde beweging.
een paard voelt zich echt onzeker als ie steeds sneller moet terwijl houding, zit en balans van zichzelf (verzameling) niet in orde zijn.
zitten, zitten en nog eens zitten , desnoods iets in de ouderwetse remontezit, dat doe je ook met een jong paard, dan zit je hem nooit in de weg en val je er zelf niet te snel af...

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:22

liss schreef:
waarom moet je doorzitten voordat je aanspringt in galop?
dat hoeft helemaal niet

omdat je paard dan niet los loopt in de rug..
groetjeesss /3 /3 /3 /3

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 10:01

Ik wil jullie even laten weten dat het gelukt is. Ik heb 2 keer kunnen aangalopperen vanuit draf (op het paard dat makkelijker aangaloppeerd vanuit stap). Tweede keer was wel even met behulp van het zweepje.
Dit is vooral dankzij jullie tips en de priveles die ik gevolgd heb (wel op een ander paardje) Ik had er vertrouwen in en dat was al een belangrijke stap.

Bedankt allemaal en hopelijk lukt het volgende week weer en misschien maak ik dan wel een volte tijdens de galop (wij galopperen rond de piste)

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:42

Misschien kun je het ook eens proberen wanneer je een gebroken lijn rijd om dan aan te springen in galop. Vaak rij je dit wanneer je paard elke keer verkeerd aanspringt maar je weet nooit misschien kan dit jou ook helpen..

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:37

Dat kan ik eens vragen aan de instructrice. Ik galoppeer voor de moment nog aan bij A of C (in een hoek dus) In de volgende stap laat ze ons aangalopperen bij B of E.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 22:12

Vandaag nog eens een privelesje genomen omdat ik 2 weken niet heb kunnen rijden door een verstuikte enkel.

Ook galop hoorde er bij. Het wilde maar niet lukken, bleek echter dat het niet aan mij lag, maar aan het paard. Hij had zijn keuren. Op een moment had mijn instructeur overgenomen en ook hij moest een zweepje gebruiken. Hij zei dat ik wel nog ietsje druk zette in zijn mond bij het aangalopperen, maar niet in die maten dat het hem zou mogen verhinderen aan te galopperen.

Ik ben al blij dat het niet volledig aan mij ligt en dat ik de beenzetting correct doe, dat heeft hij gezegd.