Niet alleen met verzorgtinker naar buiten kunnen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Niet alleen met verzorgtinker naar buiten kunnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:18

heey allemaal

ik rij nu sinds een jaar een superleuke tinker! Ben er echt heel gek mee, en in de bak gaat het rijden echt goed, we weten wat we aan elkaar hebben, en hij is dan ook heel braaf. Ook op buitenrit met de eigenaar gaat het goed. De eigenaar gaat dan op de fiets mee, en spock loopt dan gewoon mee, het liefst vlak achter de fiets, hij ziet de eigenaar dan dus denk ik wel als leider, als er een te grote afstand is, draaft hij automatisch aan om dichterbij te komen.

Maar aangezien ik er vaak alleen heen ga, en ik ook dan wel is naar buiten wil, heb ik het nu 2 x geprobeerd..

en ik weet niet of het komt door mijn eigen angst maar, ik kom niet verder dan het eind van de straat..hij pakt het bit vast, draait om, en loopt terug naar stal. (wat er overigens volgens mij heel grappig uitziet, daar niet van }:0 ). en nu hem dat een paar keer is gelukt, probeert hij het alleen maar vaker, nu ook wanneer de eigenaar wel meegaat.

de 1e keer was ik inderdaad best zenuwachtig, en dit heeft hij gemerkt, waardoor hij nu heeft geleerd dat hij bij mij best kan omdraaien en teruggaan.. uiteindelijk weet hij dat hij toch wel wint.. en dat is nou net het probleem

hem aanpakken werkt niet (omtrekken is geen optie met 700 kilo paard), en als ik echt boos wordt op een gegeven moment gaat hij lopen bokken en doen.. ook niet bepaald veilig op de weg.

een rondje over het zandpad vlakbij stal wil meestal nog wel, als ik niet eerst een andere kant op ga.. maar een andere kant op.. dan sta ik wat hem betreft zo weer voor de stal..

en toch, het lijkt me heeeeerlijk om alleen met hem op buitenrit te gaan. De eigenaar wil wel mee hoor, geen probleem, maarja.. even alleen met je 'eigen' paardje, is ook heerlijk! en hij staat zo mooi :)!

iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:18

Miesemuisje schreef:
hij ziet de eigenaar dan dus denk ik wel als leider, als er een te grote afstand is, draaft hij automatisch aan om dichterbij te komen.

de 1e keer was ik inderdaad best zenuwachtig, en dit heeft hij gemerkt, waardoor hij nu heeft geleerd dat hij bij mij best kan omdraaien en teruggaan.. uiteindelijk weet hij dat hij toch wel wint.. en dat is nou net het probleem

je geeft zelf het antwoord al....
dus ziet hij jou niet als leider en vertikt het om met je mee naar buiten te gaan en blijft liever bij zn vriendjes op stal. Je geeft ook aan dat je zelf angst had en zenuwachtig was, dat geeft het paard ook geen vertrouwen en hij gaat dan zéker niet met je mee naar buiten.

Zorg dus dat je meer vertrouwen krijgt en ga grondwerk met hem doen als dat van de eigenaar mag, dan wordt je band beter en krijg je zelf meer vertrouwen. Dit gaat niet van de ene op de andere dag en zoek er begeleiding bij zodat je ook op de juiste manier oefent waardoor je straks misschien wel lekker naar buiten kunt.

midgie

Re: Niet alleen met verzorgtinker naar buiten kunnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:44

Ja is zou ook zeggen grondwerk, wat doet hij als je alleen gaat wandelen ernaast?
Hij ziet jou onder het zadel niet als leider dus heeft geen vertrouwen in jou , daar zul je aan moeten gaan werken, idd door middel van los en grondwerk , neem eens een paar lesjes en leer zo wat een paard zijn natuurlijke instinct is en zijn reacties kunnen zijn

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:55

er naast wandelen ga ik nog een keer proberen!

en grondwerk zou ik graag les in krijgen een paar keer, lijkt me heel interessant :) moet even kijken of dat hier in de buurt mogelijk is enzo!

t is inderdaad de angst die hij donders goed doorheeft, en als hij er misbruik van maakt wordt dat alleen maar erger

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:02

Ga idd een keer aan de hand met hem wandelen. Kijk wat er dan gebeurd. Anders gewoon even niet alleen naar buiten gaan, je wilt toch geen ongelukken! Probeer met buitenrijden onder begeleiding anders een keertje achter te blijven op de fietser of een stukje een andere kant uit. Natuurlijk alleen als je het gevoel hebt dat je je paard onder controle hebt. Succes

fabienne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:02

Hoi ik heb hetzelfde probleem met mijn paard ( heb ik sinds 3 mnd) gehad. Mijn rijlerares heeft me geholpen.
Ik moest in de richting van vertrek gaan staan, stil. Na een paar minuten moest ik 1 pasje doen en stoppen. Na 3 min weer een pasje.Bij de 5 e x draaide ze zich vliegensvlug om en kwam Ronja ( mijn instructrice) te voorschijn en hielp mij mijn paard ongeveer 10 meter achteruit te laten lopen.Weer in stap voorwaarts tot het punt waar ze om gedraaid was.Daar ben ik gestopt en heb haar 5 minuten laten staan, weer 1 pasje en wachten. dit hele ritueel ( inclusief achteruit lopen) heeft zich ongeveer 20 min herhaald. ik kwam steeds verder van het erf af. als ze zich om draaide draaide ik haar weer de juiste richting heen
en liet haar achteruit gaan. op een gegeven moment was ik van het erf af maar ik ging steeds terug naar het startpunt.
Toen ik haar zonder problemen van het erf had ben ik richting bos gegaan. onderweg heb ik haar steeds omgedraait alsof we naar huis gingen
2 meter en dan weer richting bos. Ronja was steeds in de buurt en gaf aanwijzingen.
toen de hele weg naar huis en ik ben afgestegen voor haar box alsof ik klaar was. Na 5 minuten weer opgestapt en weer richting bos. Onderweg weer een keer of 5 net gedaan of we naar huis gingen maar dan na 2, 3 meter weer omdraaien en richting bos.
Hele proces nogmaals herhaald en mijn paard was het goed zat, het duurde ongeveer anderhalf uur bij elkaar.
Omdat Ronja steeds in de buurt was voelde ik me veilig genoeg om ook door te zetten als ze dreigde met bv steigeren.
Het heeft mij enorm geholpen. Volgende week heb ik een les grondwerk geboekt, helpt ook zeker weten.
veel succes!Ronja heeft mij gezegd dat ik haar meteen in haar achteruit moet zetten als ze weer zon drama maakt met het erf verlaten.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 10:15

ohh fijn dat het jou zo heeft geholpen :D. moet hem voor jou tactiek alleen eerst in zn kop prenten dat hij heus ook onder het zadel wel achteruit kan, want dat vertikt hij ook haha. maar ik ga het eerst aan de hand nog proberen :D

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:45

Hee,
Mijn verzorghaf heeft ook zoiets, wat inmiddels al wel opgelost is.
Bij haar lag het niet aan de eigenaar, ikmging voor het eerst naar buiten met dr. Ze was welmerg braaf enzo, maar op de terugweg draafde ik aan en besloot ze dat ze terug naar stal wou. Gevolg, paard in rengalop, ruiter bang. Ik was boos, en heb haar uiteindelijk terug gereden door haar (ietwat ruw) om te trekken. Omdat ze Western rijd kan ik haar normaal met een hele losse teugel al sturen, maar nu lukte dat niet dus heb ik gewoon een rukbgegevn. Ik ben uiteindelijk ook gaan stappen aan de hand, en heb een vriendin mee laten gaan. Ze is er nog een keer vandoorgevlogen toen we gewoon aan het wandele waren, maar nu doet ze het niet meer.

Dus, als tip. Begin met wandelen, en ga steeds een stukje verder!

Succes