Niet voorwaarts/actief paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frieslover88

Niet voorwaarts/actief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 17:59

Hallo allemaal,

Ik rij een friese merrie van bijna 7 jaar.
Ze is qua bouw redelijk het dressuurgefokte type.
Ofwel: slank, maar wel hoog op de benen (rond de 1.68 schoft).

Ik rij haar sinds een jaar en daarvoor is ze door iemand anders gereden.
Diegene had les van iemand die vond dat het paard heel veel moest verzamelen.

Ze is nu "traag", wat ook enigszins haar karakter is.

Het probleem:
Ze is moeilijk voorwaarts te krijgen (omdat ze niet altijd reageert op het been).
En als je haar voorwaarts krijgt, dan moet je nog zien dat je haar voorwaarts houd, wat nog moeilijker is...
Ze wil op zich wel haar achterhand gebruiken, maar dan met haar hoofd omhoog.
Zodra ze haar hoofd naar beneden brengt, valt ze meteen weer uit elkaar.
Geef je been om de achterhand weer meer te activeren, dan komt ze voor weer omhoog.
Soms moet ik 10x been geven, voordat ik enige reactie krijg.
Zweep erbij helpt ook niet echt, want ook daar krijg ik weinig reactie op.
Normaal hoort het paard moe te worden, maar tegen het eind van het uur ben ik meer door mijn energie heen dan zij.

Met longeren gaat het precies zo.
Ik moet er continue achteraan lopen om haar actief te houden.
Stemhulpen reageert ze op zich goed op, maar ze blijft niet actief.
Wanneer ik haar bijv. in de stap ruimer en actiever wil hebben, gaat ze draven en duurt het vervolgens een halve tot hele ronde voordat ze weer gaat stappen.
Na een half uur ben ik bekaf en zij heeft eigenlijk nog niks gedaan.
Bovendien is ze zo sterk dat ze (bijna) alles stuk trekt.

Ze krijgt 2x per dag 0,5kg Olympic Sportbrok en 0,5kg Dynamix Muesli (beiden van Besterly).
We rijden nog geen wedstrijden, maar het is wel de bedoeling dat we die kant op gaan trainen.

Wie kan mij helpen/tips geven?

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Niet voorwaarts/actief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:04

Even medisch laten doorlichten, paarden moeten van nature willen lopen, het is niet gezond als ze zo sloom zijn.

Hoe is ze als je haar losgooit?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:05

Past het zadel wel goed??

Mijn merrie heeft dit ook.
Veel mensen erbij geweest..
Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het zadel niet goed ligt..

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:12

Paarden kunnen ook wel sloom zijn als er niets met ze aan de hand is. En ik heb sowieso gemerkt dat friezen hun energie meer steken in omhoog gaan dan in voor uit gaan. Ik weet niet of je les krijgt want misschien is dat een idee dan, want dan kan diegene beter aangeven wanneer je ergens op moet reageren en hoe. Zo vanaf de computer weet ik niet echt een goede oplossing.

ps: ik denk niet dat het aan het zadel ligt, aangezien ze met longeren ook sloom is.

Succes alvast!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:49

Heel belangrijk is dat je paard eerst naar zijn hoofd naar beneden doet, echt inbuigt vanuit de schoft en daarna pas vooruit omdat hij anders met het vooruit gaan weer zijn hoofd omhoog doet waardoor je verbinding met de achterhand verliest. In dit proces gaat heel veel tijd zitten, trek er maar ongeveer 3 a 4 maanden vooruit. Verder kan ik je adviseren om zweep en spoor gebruik tot minimum te beperken en heel consequent te zijn als het gaat om hulpen; hulp = reactie.

Overigens kun je je paard altijd even laten checken door een fysio of een ostheopaat en inderdaad je tuig laten nakijken.

succes

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:50

is er iets wat ze wel leuk vind en waar ze wel voorwaarts is, bijv. bosrit of strand?
hoe ziet je weekschema eruit, misschien heeft ze meer uitdaging nodig.

daarnaast zou ik haar medisch ook even laten testen op ziekten.

wat krijgt ze aan ruwvoer en zit in de voeding die je geeft ook haver?

frieslover88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:59

Joolien schreef:
Even medisch laten doorlichten, paarden moeten van nature willen lopen, het is niet gezond als ze zo sloom zijn.

Hoe is ze als je haar losgooit?

Wanneer ik haar los gooi is ze ook zo rustig.
Ik moet haar echt gek maken, voordat ze fel begint te lopen.
Ze is ook voor niks bang.
1x is het eng, 2e keer "eet" ze het bijna op.

frieslover88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:00

Niekj_Jente schreef:
Past het zadel wel goed??

Mijn merrie heeft dit ook.
Veel mensen erbij geweest..
Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het zadel niet goed ligt..

Zadel ligt goed.
Daar kijk ik geregeld naar & het word ook met regelmaat gecontroleerd.
Nog niet zo lang geleden weer wat opgevuld, omdat ie voor te breed werd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:01

Een paard wil pas graag naar voren als het al zijn spieren goed en vanuit ontspanning kan aanspannen. Uit je verhaal blijkt heel duidelijk dat het paard absoluut niet nageeflijk door het lijf beweegt, dus het is heel logisch dat ze niet voorwaarts is. Als je zelf een holle rug trekt ga je ook niet rennen, althans, niet graag. Zelfde geldt voor een stijve rug, laat staan met een stijve rug en een zware rugzak om.

frieslover88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:02

Ezz93 schreef:
Paarden kunnen ook wel sloom zijn als er niets met ze aan de hand is. En ik heb sowieso gemerkt dat friezen hun energie meer steken in omhoog gaan dan in voor uit gaan. Ik weet niet of je les krijgt want misschien is dat een idee dan, want dan kan diegene beter aangeven wanneer je ergens op moet reageren en hoe. Zo vanaf de computer weet ik niet echt een goede oplossing.

ps: ik denk niet dat het aan het zadel ligt, aangezien ze met longeren ook sloom is.

Succes alvast!

Ik heb er nu ook (weer) les bij.
Alleen gaat het regeltje van de instructrice nog niet op...
"Het paard moet werken en moe worden, jij niet..."
Tot nu toe is dat steeds andersom.

frieslover88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:07

brighteyes85 schreef:
is er iets wat ze wel leuk vind en waar ze wel voorwaarts is, bijv. bosrit of strand?
hoe ziet je weekschema eruit, misschien heeft ze meer uitdaging nodig.

daarnaast zou ik haar medisch ook even laten testen op ziekten.

wat krijgt ze aan ruwvoer en zit in de voeding die je geeft ook haver?

Wat we hoofdzakelijk doen is dressuurmatig trainen onder het zadel, af en toe een sprongetje (want ze snapt nog niet hoe dat werkt) en 1 à 2 keer in de week longeren.
Naar het bos of strand doen we in de zomer ook wel, maar ik heb niet altijd de beschikking over een auto en/of trailer waardoor dat niet altijd makkelijk is.
Daarnaast probeer ik met haar buitenritten te maken, maar vaak is het zo dat ik de straat uitkom en daarna gaat de rem erop.
Dan moet ik al samen met iemand gaan. Probleem hiervan is dat het erg lastig is om samen met iemand af te spreken.
Gezien het feit dat we op een kleine privé stal staan, met 3 paarden, rijden we bijna nooit tegelijk.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:32

frieslover88 schreef:
Soms moet ik 10x been geven, voordat ik enige reactie krijg.
Zweep erbij helpt ook niet echt, want ook daar krijg ik weinig reactie op.

Ik denk dat hier je probleem zit. Meer drijven is nooit een oplossing. Probeer je hulp kleiner te maken ipv groter (en dit is altijd weer makkelijker gezegd dan gedaan, ik kan er over meepraten). Misschien moet je een keer echt streng worden en het paard duidelijk maken dat als jij je kuit subtiel aandrukt dat je daar reactie op wil. Dus dat al het paard op subtiele kuitdruk niet aandraaft bijvoorbeeld, dat je dan een keer goed boos wordt tot je in de galop zit. Dan weer rustig terugrijden en nog een keer proberen. Na een paar keer heeft paard echt wel door wat de bedoeling is. De kunst is daarna om je hulp klein te houden en elke keer als jij je hulp groter moet maken, dat je dan ook zorgt dat je meer krijgt van het paard dan dat je oorspronkelijk op een kleine hulp verlangde. Pas als je je paard actief voorwaarts kan rijden kun je aan alle andere zaken werken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:46

Ik heb ook een paard dat zeer flegmatiek is. Die van mij heeft nu het trucje dat als ze haar kin op haar borst legt dat ik dan niets meer kan beginnen met drijven. Ik vraag bij mijn merrie nog even helemaal niets aan buiging en vraag haar vooral om voorwaarts te gaan. Heel streng en consequent zijn met mijn hulpen helpt ook. Ik rijd nooit een uur achter elkaar, liever iedere dag een half uur dan om de dag een uur. Die van mij moet ik ook echt wat te doen geven, als ze het te makkelijk vindt, legt ze weer haar kin tegen haar borst, tempo gaat eruit en ik kan niets meer beginnen. Op het moment dat ik dan moeilijke oefeningen ga vragen wordt het beter. Ze vindt stap-galop overgangen moeilijk en die vraag ik dan op het moment dat ze te diep duikt.

TS heel streng en consequent zijn met je hulpen. Kuit aanleggen is gaan, maakt niet uit hoe het eruit ziet, ze moet voorwaarts.

Margot_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:26

Ik heb zelf ook een friese ruin die flegmatiek is. Hij gooit ook al zijn activiteit in het omhoog gaan met de benen dan verruimen of naar voren. Zadel en alles is ok, hoor wel dat friezen dit meer hebben.

Ik ben zelf heel consequent geworden en heb ook idd het gebruik van sporen en zweep tot een minimum beperkt. Ik moet zeggen dat heeft wel effect. Mijn laatste M proef heeft hij alles heel netjes vol gehouden en goed op het been gereageerd.

Het kost me wel heel veel tijd en energie...... maar uiteindelijk wordt je wel beloont, dus ik zou zeggen hou nog even vol!

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:47

In je training moet je inderdaad werken zoals Lizzy0 beschrijft. Verder kan het helpen om met grondbalken te gaan werken. Begin eerst met 3 a 4 balken achter elkaar. Zowel stap-, als drafbalken. Bouw dit uit (als het paard eraan gewend is) tot 10 (of zelfs nog meer) als je de mogelijkheid hebt. Reactie wordt, dat je paard ziet wat hij moet doen. Laat hem maar een paar keer over de balken gaan. Na een aantal keer gaat hij mee opletten. Hierdoor hoef jij minder hulpen te gaan geven, en wordt je paard (wanneer je meer balken achter elkaar legt en veelvuldig gebruikt) sterker en gaat meer vanzelf lopen. Bovendien ben jij ook meer met de balken bezig, waardoor het paard waarschijnlijk meer ontspant. Is het paard gewend aan de balken, ga ze dan voorzichtig steeds een beetje verder uit elkaar leggen. (Op het einde wel weer de balken een keer korter uit elkaar leggen, en ook als je de grens van het paard hebt bereikt, anders vindt hij het na een tijdje niet meer leuk). De gangen worden dan ruimer zonder dat jij er heel hard voor moet werken. Daarna langs een andere zijde de zelfde hulp geven als wanneer je over de balken gaat. En na veel oefenen zal het paard dan op die hulp dezelfde reactie geven. Nadeel is dat je iemand nodig hebt om de balken goed te leggen. Overal moet evenveel plaats tussen zitten.
Waar je paard ook meer van gaat opletten is van veel overgangen rijden. Stap actief en draaf actief aan. Niet te lang en weer een overgang naar stap. Gelijk weer weg draven. Je kunt ook schijnovergangen maken. Net op het moment dat je paard dan in stap wil gaan, weer weg rijden in draf. Hij mag dan dus eigenlijk geen stappas maken. Doe dit veel en houdt veel afwisseling in je werk. Zorg dat je paard steeds moet blijven opletten. De eerste weken zul je heel moe zijn, maar het resultaat is geweldig! Geef niet op en houdt vol! Succes!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:33

Ik heb/had hetzelfde probleem. Rij ook een fries die gewend was vooral lekker rond te stappen in het bos. Aan het einde van de les was ik kapot omdat ik degen was die aan het werk was om hem vooruit te krijgen en hij vooral lekker lui bleef.

Ik ben er nu achter dat ik hem van voor losser moet laten en veel overgangen moet rijden. 10 keer aandrijven helpt nooit. Aandrijven, geen reactie harder aandrijven, geen reactie tikje met de zweep achter je kuit. Deze fries reageerde eerst ook niet op de zweep, maar dat gaat steeds beter. Afgelopen les liep hij zelfs geregeld te snel :) En ik was niet meer helemaal op :) EN heb de zweep zelfs zo goed als niet hoeven gebruiken!
Ik merk ook echt dat zodra ik teveel aan de teugels zit hij weer terugkomt of zijn hoofd op zijn borst legt of juist omhoog gooit